Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
PØU Alm.del Bilag 39
Offentligt
6. januar 2011
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 18. januar 2011Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende markerede dagsordenspunkter,som skønnes at vedrøre Det Politisk-Økonomiske Udvalgs ansvarsområde:1) Præsentation af det ungarske formandskabs arbejdsprogram for 1. halvår 2011-Udveksling af synspunkterKOM-dokument foreligger ikke2) Opfølgning på Det Europæiske Råd den 16.-17. december 2010-Udveksling af synspunkterKOM-dokument foreligger ikke3) Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Vurdering af effektive tiltag fo-retaget af Malta-RådskonklusionerKOM-dokument foreligger endnu ikke4) Indførelsen af euroen i Estland – praktiske erfaringer-Udveksling af synspunkterKOM-dokument foreligger ikke5) Europæisk Semester: Årlig vækstundersøgelse fra Kommissionen-Udveksling af synspunkterKOM-dokument foreligger ikke6) Gennemgang af foreløbige nationale reformprogrammer-Udveksling af synspunkterKOM-dokument foreligger ikke7) Forslag til ny momsforordning-Politisk enighedKOM(2009) 6728) Meddelelse fra Kommissionen om det indre marked-Udveksling af synspunkterKOM(2010) 6089) Styrkelse af det økonomiske samarbejde i EU-Tidlig forelæggelseKOM(2010)522,KOM(2010)523,KOM(2010)526 og KOM(2010)527Side 2
Side 20
Side 22
Side 25
Side 28
[særskiltdokument]
KOM(2010)524,
KOM(2010)525,
2
Dagsordenspunkt 1:
Præsentation af det ungarske formandskabs ar-bejdsprogram for 1. halvår 2011
Resumé
Ungarn overtager EU-formandskabet i 1. halvår 2011. Det ungarske formandskab ventes,som det er normal praksis ved et formandskabsskifte, på ECOFIN den 18. januar 2011 atfremlægge arbejdsprogrammet for ECOFIN i formandskabsperioden.Baggrund og indhold
Det ungarske formandskab ventes at præsentere sit arbejdsprogram for ECOFINi 1. halvår 2011. Ministrene ventes med baggrund heri at have en drøftelse af for-mandskabets program og prioriteter. Arbejdsprogrammet for det ungarske for-mandskab i 1. halvår 2011 er endnu ikke offentliggjort, men ventes offentliggjortprimo januar 2011. På et foreløbigt grundlag ventes ECOFIN under det ungarskeformandskab at skulle prioritere håndteringen af opgaver afledt af den økonomi-ske og finansielle krise samt implementeringen af Europa 2020-strategien. ECO-FIN ventes også under det ungarske formandskab at skulle behandle en rækkesager vedrørende koordination af den økonomiske politik, skatte- og afgiftssagersamt finansielle sager:1.2.3.4.5.Styrkelse af det økonomiske samarbejde i EUPermanent mekanisme for løsning af offentlige gældskriser i eurolandeneSkatte- og afgiftssagerFinansielle sagerEuropa 2020
Ad 1 Styrkelse af det økonomiske samarbejde i EUEU-landene arbejder aktuelt på at styrke det økonomiske samarbejde i lyset af, atsvag finanspolitik og kraftigt stigende underskuds- og gældskvoter har været årsagtil og virkning af krisen. På mødet den 28.-29. oktober 2010 endosserede DERfinansminister-taskforcens rapport med forslag til styrket økonomisk samarbejde iEU, herunder en styrkelse af Stabilitets- og Vækstpagten via styrket fokus på efter-levelse af de mellemfristede mål om strukturel balance, mere forpligtende reglerom gældsreduktion og en styrket anvendelse af sanktioner samt et nyt samarbejdeom at adressere makroøkonomiske ubalancer så som konkurrenceevneproblemerog betalingsbalanceunderskud. Den overordnede proces er, at Rådet på basis afigangværende tekniske forhandlinger skal opnå politisk enighed vedr. ændringer afStabilitets- og Vækstpagten, makroubalancer mv. på basis af Kommissionens for-slag af 29. september 2010, og at der på dette grundlag skal forhandles med Euro-pa-Parlamentet med henblik på en endelig reformaftale i sommeren 2011. Dettearbejde vil derfor pågå under det ungarske formandskab.Ad 2 Permanent mekanisme for løsning af offentlige gældskriser i eurolandeneDER nåede d. 28.-29. oktober 2010 til enighed om, at der er behov for at etablereen permanent kriseløsningsmekanisme for eurolandene (European Stability Me-chanism – ESM), der skal understøttes af en begrænset traktatændring. Den per-manente mekanisme skal afløse den midlertidige eurozone-facilitet på 440 mia.euro (European Financial Stability Facility - EFSF), der blev vedtaget i foråret og
3
udløber medio 2013. DER besluttede den 16.-17. december 2010 på den bag-grund, at Traktatens artikel 136, som vedrører samordning af eurolandenes øko-nomiske politik, skal justeres. Traktatændringen gennemføres i kraft af en formelrådsbeslutning, som skal vedtages i marts 2011 under anvendelsen af den forenk-lede traktatændringsprocedure. DER anmodede samtidig eurolandenes finansmi-nistre og Kommissionen om inden marts 2011 at færdiggøre arbejdet med denmellemstatslige ordning, som etablerer mekanismen, baseret på de generelle prin-cipper for mekanismen, som eurogruppen fremlagde i erklæringen af 28. novem-ber 2010. Lande uden for euroen kan deltage i dette arbejde, hvis de måtte ønskedet.Ad 3 Skatte- og afgiftssagerDet ungarske formandskab ventes generelt at fortsætte arbejdet med forenkling ogmodernisering af skatte- og afgiftssystemerne i EU med det formål at reducereadministrative omkostninger og forbedre det indre markeds funktionalitet. For-mandskabet ventes at fortsætte arbejdet med pakken af initiativer vedrørendestyrket informationsudveksling, rentebeskatningsdirektivet samt aftaler med tred-jelande om udveksling af information vedrørende direkte beskatning, ligesomformandskabet vil fortsætte arbejdet med at sikre korrekt selskabsbeskatning pålige konkurrencevilkår inden for rammerne af EU’s adfærdskodeks. Endvidereventes formandskabet at behandle direktivforslag om moms i forbindelse medfinansielle ydelser og forsikringsydelser, direktivforslag om revision af særordnin-gen for moms af rejseydelser og forslag til ny rådsforordning vedrørende moms.Formandskabet ventes også at fortsætte arbejdet med et direktivforslag, der giverKommissionen hjemmel til at udstede visse administrative regler for at løse nogletekniske vanskeligheder i den nye elektroniske ordning for virksomhedernes tilba-gesøgning af moms fra andre EU-lande. Endelig ventes det, alt afhængig af tids-punktet for fremsættelse af et forslag fra Kommissionen, at formandskabet indle-der behandling af revision af energiafgiftsdirektivet.Ad 4 Finansielle sagerDet ungarske formandskab ventes at fortsætte arbejdet med at reformere den fi-nansielle regulering i EU. Det ungarske formandskab arbejder mod en fællesholdning i Rådet til forslag om regulering af handel med derivater (februar), shortselling (marts), omnibus II direktivet, der skal tilpasse eksisterende lovgivning tilden nye EU-tilsynsstruktur (marts), samt revision af direktiver om indskyder- oginvestorgarantiordninger (juni). Blandt disse forslag er det formandskabets ambi-tion at opnå en aftale med Europa-Parlamentet efter dets 1. behandling i forholdtil forslag om regulering af derivater, short selling og omnibus II i juni 2011. Detungarske formandskab ventes endvidere at indlede trialogforhandlinger med Eu-ropa-Parlamentet vedrørende revision af forordning om kreditvurderingsbureauersamt revision af direktiv om finansielle konglomerater, som der blev opnået enig-hed om i Rådet under det belgiske formandskab, med henblik på at opnå en aftalei første læsning. Endelig forventes det ungarske formandskab at indlede drøftelseri Rådet af forslag vedrørende adgang til basale bankservices, ansvarlig långivning,revision af markedsmisbrugsdirektivet og direktiv om markeder for finansielle
4
instrumenter (MiFID) samt andre forslag, Kommissionen måtte fremsætte i førstehalvår 2011.Ad 5 Europa 2020En række rådsformationer vil under det ungarske formandskab skulle følge op påde forskellige spor i Europa 2020-strategien, herunder opfølgning på Kommissio-nens 7 flagskibsmeddelelser og den efterfølgende konkrete udmøntning af initiati-verne i meddelelserne.Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.Nærhedsprincippet
Ikke relevant.Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet ventes ikke at udtale sig om formandskabets arbejdsprogramfor ECOFIN.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN har ikke i sig selv lovgivningsmæs-sige konsekvenser for Danmark.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Formandskabets arbejdsprogram har ikke i sig selv statsfinansielle eller samfunds-økonomiske konsekvenser. De konkrete sager på ECOFIN’s dagsorden i 1. halvår2011 vil imidlertid kunne have økonomiske konsekvenser for Danmark.Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.Holdning
Dansk holdningFra dansk side ventes man at kunne støtte den overordnede prioritering i det un-garske formandskabs arbejdsprogram for ECOFIN i 1. halvår 2011, idet holdnin-ger til de konkrete sager fastlægges efter de normale procedurer, efterhånden somsagerne måtte blive aktuelle.Andre landes holdningerEU-landene ventes at kunne støtte det ungarske formandskabs arbejdsprogramfor ECOFIN i 1. halvår 2011.
5
Bilag
Oversigt over løbende ECOFIN-sager og initiativer
Sag/initiativ/hjemmelDet ungarske formandskabsarbejdsprogram for ECOFINPermanent mekanisme for løs-ning af offentlige gældskriser ieurolandeneForløb/statusDet ungarske formandskab ventes at præsentere sit arbejdsprogram for detøkonomiske og finansielle område ved ECOFIN den 18. januar 2011.Det Europæiske Råd (DER) nåede d. 28.-29. oktober 2010 til enighed om, at derer behov for at etablere en permanent kriseløsningsmekanisme for eurolandene(European Stability Mechanism – ESM), der skal understøttes af en begrænsettraktatændring. Den permanente mekanisme skal afløse den midlertidige eurozo-ne-facilitet på 440 mia. euro (European Financial Stability Facility - EFSF), derblev vedtaget i foråret og udløber medio 2013.Det Europæiske Råd (DER) d. 16.-17. december 2010 besluttede på den bag-grund, at Traktatens artikel 136, som vedrører samordning af eurolandenes øko-nomiske politik, skal justeres. Traktatændringen gennemføres i kraft af en formelrådsbeslutning, som skal vedtages i marts 2011 under anvendelsen af den for-enklede traktatændringsprocedure. Rådsbeslutningen indebærer, at Traktatensartikel 136 tilføjes en bestemmelse, som fastslår, at eurolandene kan etablere enstabilitetsmekanisme, der kan aktiveres, hvis det er nødvendigt for at sikre stabili-teten i euroområdet som helhed, og at finansiel assistance fra mekanismen vilvære betinget af streng konditionalitet.DER anmodede samtidig eurolandenes finansministre og Kommissionen ominden marts 2011 at færdiggøre arbejdet med den mellemstatslige ordning, sometablerer mekanismen, baseret på de generelle principper for mekanismen, someurogruppen fremlagde i erklæringen af 28. november 2010. Erklæringen fast-lægger bl.a. , at den private sektor skal inddrages i mekanismen, konkret gen-nem klausuler i statsobligationer udstedt efter midten af 2013, som gør det nem-mere at genforhandle en restrukturering af gælden (nedsættelse af gælden,lavere forrentning, udskydelse af tilbagebetaling el. lign.) med de private indeha-vere af statsobligationerne. En sådan genforhandling vil være en forudsætning forhjælp fra mekanismen for lande, som vurderes at have akutte solvensproblemer,og ikke blot likviditetsproblemer.DER’s konklusioner fastslår, at EU-landene uden for euroen vil blive involveret iarbejdet med at færdiggøre indretningen af mekanismen, hvis de ønsker det, ogendvidere at EU-landene uden for euroen vil kunne deltage i mekanismens aktivi-teter på ad hoc basis.Styrkelse af de økonomiskesamarbejde I EUEU-landene arbejder på at styrke det økonomiske samarbejde. DER endossere-de på mødet den 28.-29. oktober 2010 finansminister-taskforcens rapport medforslag til styrket økonomisk samarbejde i EU, herunder en styrkelse af Stabili-tets- og Vækstpagten via styrket fokus på efterlevelse af de mellemfristede målom strukturel balance, mere forpligtende regler om gældsreduktion og en styrket
6
anvendelse af sanktioner samt et nyt samarbejde om at adressere makroøkono-miske ubalancer så som konkurrenceevneproblemer og betalingsbalanceunder-skud.Den overordnede proces er, at Rådet på basis af igangværende tekniske for-handlinger skal opnå politisk enighed om ændringer af Kommissionens forslagvedr. Stabilitets- og Vækstpagten, makroubalancer mv. af 29. september 2010,og at der på dette grundlag skal forhandles med Europa-Parlamentet med henblikpå en endelig reformaftale i sommeren 2011.Europæisk SemesterFra 2011 indføres i EU som led i styrkelsen af det økonomisk-politiske samarbej-de et Europæisk Semester. Formålet med et Europæisk Semester er et styrke”ex ante koordination” af den økonomiske politik, dvs. drøftelser af EU-landenesøkonomisk politik forud for vedtagelsen af national politik. Det Europæiske Se-mester vil dække alle elementer af den økonomiske overvågning, og stabilitets-og konvergensprogrammerne samt de nationale reformprogrammer vil bliveafleveret på samme tid og vurderet samtidig af Kommissionen, mens de dogfastholdes som separate instrumenter.Året under Det Europæiske Semester indledes med horisontale drøftelser base-ret på en ”Årlig vækstundersøgelse” udarbejdet af Kommissionen. DER afholder ifebruar eller starten af marts et årligt økonomisk topmøde med det formål atudstikke politiske anbefalinger til EU, euroområdet og grupper af lande mht.makroøkonomisk politik, herunder finanspolitik, og strukturpolitik. EU-landeneafleverer inden midten af april deres stabilitets- og konvergensprogrammer samtnationale reformprogrammer, som tager højde for retningslinjerne fra DER.Kommissionen vedtager i april-juni udkast til rådsudtalelser om stabilitets- ogkonvergensprogrammerne og eventuelle udkast til henstillinger mht. makroøko-nomiske ubalancer og strukturpolitik i det omfang, det er relevant. ECOFIN ved-tager i juni-juli rådsudtalelser om stabilitets- og konvergensprogrammerne ogvedtager landespecifikke anbefalinger under Traktatens artikel 121 (og artikel 136for eurolandene). I juli (eller september) endosserer DER de landespecifikkeanbefalinger under Traktatens artikel 121 (og artikel 136 for eurolandene). I 2.halvår færdiggør stort set alle EU-landene de nationale finanslove.Europa 2020: Drøftelse af natio-tuelle landespecifikke anbefalin-gerTraktatens artikel 121(kvalificeret flertal)Drøftelsen af de nationale reformprogrammer vil eventuelt blive ledsaget af lan-despecifikke anbefalinger. Drøftelsen vil ske samtidig med vurderingen af lande-nes stabilitets- og vækstprogrammer.BudgetsagerEU’s budget for 2012: Kommissionen forventes den 17. maj 2011 at præsentereECOFIN for et foreløbigt udkast til EU’s budget for 2012, hvorefter ECOFIN for-ventes at foretage sin behandling af budgetforslaget i sommeren 2011.På rådsmødet 18. januar 2011 vil ECOFIN drøfte tværgående forhold vedrørendeEuropa 2020-strategien. Medlemslandene skal aflevere de endelige nationalereformprogrammer ultimo april 2011, hvorefter disse forventes behandlet i ECO-FIN.nale reformprogrammer og even- medlemslandenes foreløbige nationale reformprogrammer udarbejdet under
7
Budget Review: Kommissionen fremlagde den 19. oktober 2010 sin meddelelseom budget review, der rejser en række spørgsmål vedrørende principperne forEU’s udgifter og indtægter. Meddelelsen blev ikke drøftet under belgisk formand-skab. Det vides endnu ikke, hvordan det ungarske formandskab vil behandlemeddelelsen. Det er desuden uklart, om ECOFIN vil blive involveret i eventuelledrøftelser.Treårlig revision af Finansforordningen: Kommissionen fremsatte i slutningen afmaj 2010 forslag til en omarbejdning af finansforordningen vedrørende Den Eu-ropæiske Unions almindelige budget, der skal revideres hvert tredje år. Kommis-sionen ønsker, at forhandlingerne om den reviderede finansforordning og gen-nemførelsesbestemmelserne hertil er afsluttet senest med udgangen af 2011,således at det ny finansielle regelsæt med visse undtagelser kan træde i kraftden 1.januar 2012.Decharge: På mødet i ECOFIN den 17. november 2010 præsentere-de Revisionsretten sin årsberetning for regnskabsåret 2009 med tilhørende revi-sionserklæring. Beretningen behandles i Rådets budgetudvalg og Coreper medhenblik på udarbejdelse af henstilling fra Rådet til Europa-Parlamentet om med-delelse af decharge til Kommissionen for gennemførelsen af budgettet, jf. artikel319, stk. 1 i Lissabon-traktaten. Henstillingen forventes vedtaget i ECOFIN 15.februar 2011.
8
Skatte- og afgiftssagerSag/initiativ/hjemmel1) SkattepakkenForløb/statusECOFIN vedtog skattepakken (rentebeskatningsdirektivet og rente-/royaltydirektivet samt en rådsresolution om rentebeskatning og adfærdskodek-sen for erhvervsbeskatning) den 3. juni 2003.2) RentebeskatningsdirektivetEfter rentebeskatningsdirektivet skal medlemsstaterne sikre beskatningen afindkomst fra opsparing ved (automatisk) udveksling af oplysninger om rentebe-taling fra en medlemsstat til en fysisk person i en anden stat. Luxembourg ogØstrig har dog en undtagelse, så de skal sikre beskatningen ved at opkrævekildeskat af rentebetalingen. Overgangsordningen løber, indtil Schweiz, Liech-tenstein, Andorra, Monaco og San Marino accepterer, at disse 3.-landes skatte-myndigheder skal give skattemyndighederne i EU’s medlemsstater oplysningerom rentebetalinger fra 3.-landene til personer i medlemsstaterne, når medlems-staterne anmoder om disse oplysninger.Efter rentebeskatningsdirektivets artikel 18 skal Kommissionen hvert tredje åraflægge rapport til Rådet om, hvorledes direktivet virker, og eventuelt foreslåRådet de ændringer af direktivet, som måtte være nødvendige for bedre at sikreen reel beskatning af indtægter fra opsparing og fjerne uønskede konkurrence-fordrejninger.Kommissionen fremsatte 13. november 2008 forslag til direktiv om ændring afrentebeskatningsdirektivet. Der foreslås en række tekniske ændringer for at sikredirektivets effektivitet. Der har siden da ikke kunnet opnås afgørende fremskridt Iforhandlingerne, idet Luxembourg og Østrig kæder forslaget sammen med for-slag om nyt bistandsdirektiv samt antisvigaftaler. Sagen har senest været fore-lagt for ECOFIN 19. januar 2010, uden at der blev opnået enighed. Sagen erikke drøftet under det belgiske formandskab.Sagen ventes drøftet i ECOFIN i 1. halvår af 2011.3) Renter og royaltiesKommissionen fremsatte 30. december 2003 et forslag til ændring af rente-/royaltydirektivet. Kommissionen foreslog en præcisering af direktivet, således atet EU-lands pligt til at undlade kildebeskatning af renter og royalties bliver betin-get af, at det selskab, der modtager betalingen i et andet EU-land, er omfattet afen effektiv beskatning i dette land.ECOFIN kunne den 7. juni 2005 ikke opnå enighed om det foreslåede ændrings-direktiv, idet et medlemsland ikke kunne acceptere forslaget. Efterfølgende haren arbejdsgruppe drøftet sagen uden at opnå enighed.Kommissionen har bebudet at ville fremsætte et nyt forslag til ændring af rente-/royaltydirektivet. Forslaget ventes at gå ud på en række ændringer af mereteknisk karakter.
9
Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2011.
4) Adfærdskodeks for er-hvervsbeskatningMellemstatslig aftale af 1. decem-ber 1997.
Arbejdet med adfærdskodeksen, der skal bidrage til at forhindre skadelig skatte-konkurrence inden for selskabsbeskatningen, varetages af EU’s adfærdsko-deksgruppe, der løbende påser, at EU-landene ophæver eller ændrer deresordninger, som er i strid med kodeksen (Rollback), og at EU-landene ikke indfø-rer nye ordninger i strid med kodeksen (Standstill).ECOFIN godkendte den 3. juni 2003 en rapport fra adfærdskodeksgruppen omgennemført eller planlagt afvikling af eksisterende skadelige ordninger. Rådetgodkendte, at ændringerne – som beskrevet i rapporten – var tilstrækkelige oggav tilladelse til tidsbegrænsede forlængelser af visse ordninger efter den princi-pielle afviklingsfrist ved udgangen af 2005.ECOFIN har efterfølgende løbende modtaget rapporter om arbejdet i adfærds-kodeksgruppen – senest i ECOFIN 7. december 2010.Gruppen påbegyndte i 1. halvår 2009 behandlingen af et fremtidigt arbejdspro-gram, som ligger udover rollback og standstill, nemlig anti-misbrug, gennemsig-tighed og informationsudveksling i sager om interne transaktioner mellem kon-cernforbundne selskaber (transfer pricing), administrativ praksis og forholdet til3.-lande.Sagen ventes endeligt vedtaget på ECOFIN i 1. halvår af 2011.
5) Selskabsbeskatning
EU-kommissionen udsendte i 2001 en meddelelse på baggrund af undersøgel-ser af selskabsbeskatningen i EU.Økonomi- og finansministrene havde på deres uformelle møde i september 2004en generel drøftelse vedr. mulighederne for en fælles selskabsskattebase. Detblev i den forbindelse besluttet at nedsætte en teknisk arbejdsgruppe, der skulleundersøge muligheder for og konsekvenser ved etablering af en fælles konsoli-deret selskabsskattebase i EU (Common Consolidated Corporate Tax Base(CCCTB)).Kommissionen præsenterede på ECOFIN den 28. november 2006 en meddelel-se om det hidtidige arbejde i arbejdsgruppen og planerne for det videre arbejde.Forslaget omfatter selskaber, som har aktivitet i flere medlemsstater. I dag kanet selskab med aktivitet i flere medlemsstater blive beskattet i alle disse staterefter deres forskellige skatteregler og under hensyn til de bilaterale dobbeltbe-skatningsoverenskomster. Forslaget medfører, at selskaber kan opgøre ensamlet skattepligtig indkomst efter ét sæt fælles EU-regler. Indkomsten fordelesmellem de berørte stater efter en fordelingsnøgle. Hver stat beskatter den del afselskabets indkomst, som henføres til staten. Det er kun metoden til beregningaf skattepligtig indkomst, der er fælles. Hver medlemsstat bestemmer selv sinskattesats.
10
Formålet med ordningen er at reducere de administrative byrder for selskabermed grænseoverskridende aktivitet, gøre det lettere at gennemføre grænse-overskridende omstruktureringer og hindre dobbeltbeskatning inden for EU.Kommissionen havde planer om i efteråret 2008 at fremsætte forslag til udform-ning af den fælles selskabsskattebase, men fremsættelsen er udskudt.Sagen ventes ikke behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2011.6) Administrativt samarbejde(bistandsdirektivet)Kommissionen fremsatte 2. februar 2009 forslag til nyt bistandsdirektiv. Forsla-get har som formål at styrke, forenkle og på visse punkter udvide medlemssta-ternes udveksling af oplysninger, som er nødvendige for korrekt beskatning. Denvigtigste ændring er, at bankhemmelighed ikke længere skal kunne hindre ud-veksling af oplysninger. Desuden foreslås, at skattemyndighederne i en med-lemsstat hvert år systematisk skal sende oplysninger til skattemyndighederne ide andre medlemsstater, for så vidt angår visse betalinger fra den førstnævntestat til personer og selskaber i de andre stater (automatisk informationsudveks-ling).Det ny bistandsdirektiv skal erstatte direktiv 77/799/EØF, som er ændret mangegange siden 1977.Forslaget blev drøftet af ECOFIN den 7. december 2010, hvor der blev opnåetpolitisk enighed, så direktivet nu skal vedtages.Sagen ventes på ECOFIN i 1. halvår 2011.7) Antisvigaftaler med europæiske EU og dens medlemsstater har indgået en antisvigaftale med Schweiz, som har3.-landetil formål at bekæmpe svig til skade for landenes finansielle interesser. Aftalengår bl.a. ud på udveksling af oplysninger til bekæmpelse af svig vedr. bl.a. momsog told, men ikke vedr. direkte skat.Kommissionen og Liechtenstein har forhandlet om en tilsvarende aftale, somogså skal omfatte svig vedr. direkte skat. Forhandlingerne var tidligere megetvanskelige – især på grund af uenighed om betydningen af Liechtensteins reglerom bankhemmelighed og særligt snævre definition af skattesvig, som ikke om-fatter manglende selvangivelse af indtægter.Liechtenstein har nu afgivet erklæring over for OECD om, at landet vil give andrelande oplysninger vedr. direkte beskatning, herunder også bankoplysninger.Liechtenstein har indgået aftale herom med en række medlemsstater, herunderDanmark, og USA. Liechtenstein er også villig til at indgå en antisvigaftale medEU og dens medlemslande, som også omfatter bankoplysninger.Aftalen er imidlertid ikke indgået endnu, da Luxembourg og Østrig kæder sagensammen med andre forslag, herunder især rentebeskatningsdirektivet.
11
Når der er indgået en aftale med Liechtenstein, ventes forhandlinger om æn-dring af antisvigaftalen med Schweiz, så den også omfatter direkte skat, samtindledning af nye tilsvarende antisvigaftaler med Andorra, Monaco og San Mari-no.Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår 2011.9) Nedsat momsDer blev uden drøftelse på Rådsmødet (miljø) den 22. december 2003 vedtagetkonklusioner om forlængelse af forsøgs-ordningen for nedsat moms på arbejds-kraftintensive tjenesteydelser (momsdirektivets bilag IV). ECOFIN traf den 10.februar 2004 formel beslutning om en to-årig forlængelse med udløb 31. decem-ber 2005.Der blev indgået en politisk aftale om nedsat moms på ECOFIN den 24. januar2006. Som opfølgning herpå vedtog ECOFIN den 14. februar 2006 uden drøftel-se en ændring af direktivet om nedsat moms, der bl.a. indebærer, at ordningenvedrørende reducerede momssatser for arbejdskraftintensive ydelser (bilag IV)forlænges til den 31. december 2010, at alle medlemslande fik mulighed for atsøge om anvendelse af bilag IV inden 31. marts 2006, samt at Kommissionenblev opfordret til inden udgangen af juni 2007 at præsentere ECOFIN og Euro-pa-Parlamentet for en rapport om virkningerne af nedsat moms på lokale tjene-steydelser med hensyn til beskæftigelse, økonomisk vækst og indre marked.Analyserne skulle gennemføres af en uafhængig økonomisk tænketank.Kommissionen fremlagde denne rapport i 2. halvår 2007. Samtidig skitserededen i en meddelelse et oplæg til principper for anvendelse af nedsat moms i EU-landene fra 1. januar 2011. ECOFIN vedtog 4. december 2007 at vende tilbagetil sagen i 2008 for bl.a. at drøfte, om nedsat moms er et egnet instrument til atnå sektorpolitiske mål.ECOFIN opnåede den 4. december 2007 enighed om en forlængelse af nogle afde nye medlemslandes ordninger om nedsatte momssatser frem til 31. decem-ber 2010.ECOFIN drøftede bl.a. den 2. december 2008 og den 10. marts 2009 Kommissi-onens direktivforslag af juli 2008 om mulighed for nedsat moms på lokale ydel-ser. På det sidstnævnte møde vedtog ECOFIN en del af Kommissionens forslag.Det drejede sig i hovedsagen om at gøre muligheden for at anvende nedsatmoms på arbejdskraftintensive ydelser (de omtalte ydelser i bilag IV) permanent.Endvidere, at anvendelsesområdet for nedsatte momssatser også udvides medrestaurantydelser. Der var samtidig enighed om ikke at gennemføre de reste-rende dele af Kommissionens forslag.I tilslutning hertil afgav 8 medlemsstater, herunder Danmark, en erklæring. Dethedder heri bl.a., at alle fremtidige afgørelser om nedsatte momssatser børbegrænse de nedsatte momssatsers samlede omfang.
12
Der forventes ikke nye drøftelser i 1. halvår 2011.
10) Moms på rejsebureauer
Forslaget angår revision af den gældende moms-særordning for rejseydelser.Særordningen går ud på, at leverandøren af rejseydelser ikke har fradragsret forkøbsmoms og alene beregner salgsmoms af sin fortjenstmargen. Ved revisionenforeslås det bl.a., at særordningen, der i dag kun omfatter salg af rejseydelser tilrejsende, udvides til også at omfatte mellemhandel med rejseydelser.Forslaget har været behandlet i Rådets Fiskalgruppe i 2002 og 2003, og det ergenoptaget i 2010. Forhandlingerne ventes fortsat i 1. halvår 2011.
11) Postmoms
Kommissionen fremsatte i 2003 forslag om ændring af momsdirektivet, så samt-lige postydelser bliver momspligtige. Forslaget har to hovedelementer: 1) Direk-tivets gældende momsfritagelse for ”det offentlige postvæsens ydelser” ophæ-ves, og 2) medlemsstaterne vil kunne vælge at anvende en nedsat momssats(mindst 5 pct.) for standard postydelser (adresserede forsendelser op til 2. kg).Forslaget har været drøftet i 2003 og 2004 uden enighed. ECOFIN vedtog den2. december 2009 konklusioner, der opfordrer til nye forhandlinger i 2010. ECO-FIN tog den 7. december 2010 en fremskridtsrapport fra formandskabet til efter-retning. Den munder ud i, at der ikke i øjeblikket er udsigt til enighed om Kom-missionens forslag. Drøftelserne ventes ikke fortsat 1. halvår 2011.
12) Ny rådsforordning om moms
Rådet vedtog første gang i 2005 en momsforordning, hvorved en række ikke-bindende retningslinjer, som er vedtaget af EU’s rådgivende Momskomité i åre-ne 1977-2003, blev gjort retligt bindende. Siden da har komiteen vedtaget flereretningslinjer, herunder i tilknytning til momspakken, og 6. momsdirektiv er afløstaf momsdirektivet. På denne baggrund fremsatte Kommissionen i slutningen af2009 forslag til en omarbejdning af 2005-forordningen for at afspejle det nyemomsdirektivs struktur og inddeling og for at inkorporere retningslinjer fra komi-teen vedtaget siden 2005.I 2010 har forslaget været behandlet på arbejdsgruppeniveau og i COREPER.Forslaget ventes drøftet på ECOFIN den 18. januar 2011.
13)Momsfritagelsen for bank- ogforsikringsydelser
Kommissionen har i november 2007 fremsat forslag til justeringer af momsdirek-tivets regler om momsfritagelse for bank- og forsikringsydelser. Samtidig harKommissionen fremsat forslag til rådsforordning med gennemførelsesbestem-melser herom.Formålet med forslagene er at ajourføre reglerne under hensyn til den udvikling,der er sket siden 1970’erne, og at gøre reglerne klarere. Endvidere foreslås detbl.a., at medlemsstaterne skal tillade finansielle virksomheder frivillig momsregi-strering for salg af finansielle ydelser, der aktuelt er momsfri.Forslaget har været behandlet på arbejdsgruppeniveau fra 2008. ECOFIN togden 3. juni og 2. december 2008 samt 9. juni 2009 fremskridtsrapporter fra for-mandskaberne om arbejdet til efterretning. ECOFIN den 17. november 2010
13
havde en politisk drøftelse af forslaget. Den mundede ud i, at videre arbejdemed frivillig registrering i Rådet stilles i bero afventende yderligere undersøgel-ser i Kommissionen. Derimod skal arbejdet med ajourføring af reglerne ommomsfritagelse fortsætte, og dette ventes at ske 1. halvår 2011.14)Bekæmpelse af svigKommissionen fremsendte den 2. juni 2006 en meddelelse til bl.a. ECOFIN ombehovet for at udvikle en koordineret strategi mod den fiskale svig. På ECOFINden 28. november 2006 vedtoges konklusioner, som lægger vægt på vigtighe-den i at bekæmpe skattesvig og som anerkender behovet for en fælles anti-svigstrategi som kan komplementere de nationale bestræbelser på dette område.Rådet opfordrede Kommissionen til at forberede en sådan strategi med vægtenlagt på en styrkelse af medlemslandes sanktionsmuligheder over for svindlere,bedre beskyttelse af medlemslandenes momsindtægter samt bedre og hurtigereinformationsdeling medlemslandene imellem.På ECOFIN den 5. juni 2007 præsenterede Kommissionen en foreløbig rapportom arbejdet og de forslag, der undersøges. På det grundlag vedtog ECOFINkonklusioner, der opfordrer Kommissionen til dels at fremsætte visse af forsla-gene inden årets udgang med henblik på vedtagelse i Rådet inden udgangen af2008, dels at prioritere undersøgelserne af de øvrige forslag med henblik på enrapport til Rådet inden årets udgang.På ECOFIN den 4. december 2007 fremlagde Kommissionen en meddelelsemed afrapportering om det hidtidige arbejde og overvejelser om fokus for detvidere arbejde. ECOFIN vedtog konklusioner, som støtter retningen i Kommissi-onens arbejde.ECOFIN den 4. oktober 2008 vedtog en opfordring til Kommissionen om atfremsætte forslag om retsregler vedrørende oprettelse af ”Eurofisc” – dvs. etdecentralt netværk mellem EU-landene med henblik på særlig hurtig udvekslingaf oplysninger om momssvig. ”Eurofisc” var indeholdt i forslag fremsat af Kom-missionen august 2009.På møderne 28. november 2006 og 5. juni 2007 samt på uformelt ECOFIN 20.-21. april 2007 har mulighederne for at ændre momssystemet som led i svigsbe-kæmpelsen ligeledes været drøftet. På ECOFIN den 5. juni 2007 vedtog Rådetkonklusioner, der opfordrer Kommissionen til inden årets udgang at komme meden teknisk analyse af to forslag til ændringer: Dels at EU-landene vil kunnevælge at indføre generel omvendt betalingspligt for moms af indenlandske B2B-leverancer (herunder et eventuelt pilotprojekt herom i en medlemsstat), delsindførelse af moms i afgangslandet for grænseoverskridende vareleverancerB2B inden for EU.Kommissionen præsenterede februar 2008 en foreløbig analyse.På møderne 4. marts og 14. maj 2008 drøftede ECOFIN konklusioner vedrøren-de det videre arbejde med ændringer af momssystemet til bekæmpelse af
14
momssvig. Der blev ikke vedtaget konklusioner. Det hænger sammen meduenighed om en eventuel opfordring fra Rådet til Kommissionen om forslagangående et pilotprojekt vedrørende generel omvendt betalingspligt.I december 2010 har Kommissionen udsendt en”Grønbog om momssystemetsfremtid: På vej mod et enklere, mere solidt og effektivt momssystem”. ”Grønbo-gen”, som Kommissionen har tilstillet offentligheden til høring, har karakter af etdebatoplæg. Resultatet heraf vil indgå i Kommissionens arbejde med en ny”momsstrategi”, dvs. en revideret overordnet ramme for den EU-momslovgivning, Kommissionen planlægger at foreslå i de kommende år. Detfremgår af oplægget, at et vigtigt element i den reviderede strategi skal være atgøre momssystemet mere ”robust” mod svig.Der forventes ikke yderligere initiativer 1. halvår 2011.15) Forslag vedrørende svigs-bekæmpende foranstaltningerKommissionen fremsatte marts 2008 forslag til en række ændringer i momsdi-rektivet og forordningen om administrativt samarbejde på momsområdet. Ho-vedsigtet er, at skattemyndighederne skal have hurtigere angivelsesoplysningerom moms fra virksomhederne, og at der skal ske hurtigere udveksling af sådan-ne oplysninger mellem medlemsstaterne. Bl.a. foreslås det, at den særlige angi-velse af varesalg til erhvervskunder i andre EU-lande skal ske månedligt i stedetfor, som i dag, kvartalsvis. ECOFIN nåede 4. november 2008 til politisk enighedom et kompromisforslag.Kommissionen fremsatte november 2008 et forslag, der består af to dele: Del Imed en stramning af proceduren for fritagelse for importmoms i tilfælde, hvorvarer skal videre fra det første EU-importland til et endeligt EU-importland. Ogdel II med et forslag om, at sælger i én medlemsstat under visse omstændighe-der bliver medhæftende for købers momsbetaling i en anden medlemsstat(grænseoverskridende solidarisk hæftelse). På ECOFIN den 9. juni 2009 opnåe-des der politisk enighed om del I og om at udskille del I til endelig vedtagelse nu.ECOFIN vedtog samtidig en konklusion om, at arbejdet med del II skal fortsætte.Arbejdet med del II er dog endnu ikke genoptaget, og det ventes heller ikke atske 1. halvår 2011.I januar 2009 fremsatte Kommissionen forslag om reglerne vedrørende moms-faktura. Dette forslag indeholder elementer vedrørende både bekæmpelse afsvig og harmonisering/regelforenkling. I september 2009 fremsatte Kommissio-nen et hasteforslag, der giver medlemsstaterne mulighed for at anvende om-vendt betalingspligt for moms af indenlandske leverancer af CO2-kvoter.Forslaget indeholdt også en ”generalisering” af en gældende britisk momsundta-gelse med mulighed for omvendt betalingspligt for moms ved indenlandskeleverancer af mobiltelefoner og kredsløbsprocessorer. ECOFIN den 2. december2009 vedtog den del af forslaget, der angår CO2-kvoter men udskød behandlin-gen af delen vedrørende mobiltelefoner m.v. Drøftelsen heraf er dog ikke fortsati 2010, og det ventes heller ikke at ske 1. halvår 2011. ECOFIN den 19. oktober
15
2010 noterede politisk enighed om, at Tyskland, Italien og Østrig indrømmesmulighed for en momsundtagelse mage til den britiske.I august 2009 fremsatte Kommissionen forslag til revision af forordningen omadministrativt momssamarbejde. Forslaget indeholder udover ”Eurofisc”, bl.a.fælles minimumstandarder for medlemsstaternes regler med hensyn til momsre-gistrering og afmelding fra registrering og et arrangement, hvor medlemsstaternefår adgang til visse virksomhedsdata i andre medlemsstaters databaser. ECO-FIN den 8. juni 2010 noterede politisk enighed om et kompromisforslag.16) Forslag vedrørende momsfak- Kommissionen fremsatte i januar 2009 forslag til revision af momsdirektivetsturaregler vedrørende momsfaktura.Med sigte på forenkling foreslog Kommissionen yderligere harmonisering afregler for udstedelse af faktura, for de oplysninger, der skal angives i en fakturaog for opbevaring af fakturaer. I den sammenhæng foreslog Kommissionenogså, at momsreglerne vedrørende anvendelse af elektroniske fakturaer ”libera-liseres”, så særkrav til dem skulle ophæves, og de skulle behandles på sammemåde som papirfakturaer.Med sigte på bekæmpelse af svig foreslog Kommissionen dels en harmoniseringaf tidspunktet for momsens forfald for grænseoverskridende leverancer, dels atfradragsret for moms fremover alene skulle kunne udøves på grundlag af enmomsfaktura.ECOFIN den 16. marts 2010 noterede politisk enighed om et kompromisforslag.17) Teknisk-administrative regler– Tilbagebetaling af moms tilvirksomheder i andre EU-lande,der ikke har momsregistrering itilbagebetalingslandetPå grund af tekniske vanskeligheder med det nye system i flere medlemslandefremsatte Kommissionen juli 2010 direktivforslag om forlængelse af virksomhe-dernes frist for at søge moms vedrørende 2009 tilbage. ECOFIN vedtog detteden 19. oktober 2010.Direktivforslaget indeholdt også et forslag om at give Kommissionen hjemmel tilat udstede visse teknisk-administrative gennemførelsesbestemmelser for at løsevisse vanskeligheder i den elektroniske ordning for tilbagesøgning af moms,f.eks. med hensyn til medlemsstaternes indretning af den elektroniske kommuni-kation mellem skattemyndighed og virksomhederne. Drøftelserne af dette forslagventes fortsat 1. halvår 2011.18) Registreringsafgift og årligejerafgift for motorkøretøjerKommissionen fremsatte i juli 2005 et direktivforslag om harmonisering af visseregler om ejerafgift og registreringsafgift af biler.Forslaget blev drøftet på ECOFIN 13. november 2007, hvor der var bred skepsisover for EU-rammebestemmelser vedrørende CO2-differentiering af bilafgifter.Drøftelserne forventes ikke genoptaget i 1. halvår 2011.Som led i momspakken er der fra 1. januar 2010 indført en elektronisk ordningfor tilbagebetaling af moms til momsregistrerede virksomheder fra andre EU-lande, der ikke har momsregistrering i tilbagebetalingslandet.
16
19) Punktafgifter på alkohol
ECOFIN den 28. november 2006 drøftede forslag til justeringer af minimumssat-serne for alkoholbeskatning. Desuden drøftedes muligheden for vedtagelse afen mekanisme for automatisk inflationskorrektion af satserne. Skønt der med fåundtagelser var generel tilslutning til en justering af minimumssatserne, lykkedesdet ikke at opnå enighed.Rådet opfordrede således Kommissionen til at udfærdige en analyse af alkohol-beskatning, herunder udviklingen i konkurrencesituationen og niveauet for alko-holpriser og -afgifter. Analysen skal også se på en mere smidig procedure forregelmæssige beslutninger, der kan inflationskorrigere minimumssatsen.I 2009 sonderede formandskaberne uden resultat uformelt mulighederne for engenoptagelse af drøftelserne i Rådet uden yderligere analyser fra Kommissio-nen. Det er mest sandsynligt, at drøftelserne ikke genoptages i 1. halvår 2011.
20) Punktafgifter på tobaksvarer
Kommissionen har juli 2008 fremsat forslag til ændringer af direktiverne omtobaksafgifter. Kommissionen foreslog bl.a. gradvise forhøjelser frem til 1. januar2014 af minimumsafgifterne på cigaretter og rulletobak. Endvidere foreslog denregulering med inflationen af minimumafgifterne på cigarer/cigarillos og pibeto-bak pr. 1. januar 2010.ECOFIN den 10. november 2009 vedtog et kompromisforslag fra formandska-bet.
21) Kommerciel diesel
Kommissionen fremsatte i marts 2007 et forslag om at hæve de eksisterendeEU-minimumssatser for afgifter på kommerciel diesel (også kaldet gasolie).Samtidig blev det foreslået at hæve minimumsafgiften for blyfri benzin.Forslaget har været drøftet enkelte gange på arbejdsgruppeniveau i 2007 –2009 uden større fremskridt. Det forventes, at forslaget vil blive indarbejdet iforslag om en revision af energibeskatningsdirektivet, jf. straks nedenfor undernr. 22.
22) Revision af energiafgiftsdirek-tivet
Kommissionens vil sandsynligvis i 1. halvår 2011 fremsætte forslag til revision afenergiafgiftsdirektivet. Alt afhængig af tidspunktet herfor ventes det, at det un-garske formandskab indleder behandling af forslaget.
17
Finansielle sagerSag/initiativ/hjemmelRevision af forordning om kredit-vurderingsbureauerForløb/statusKommissionen har medio 2010 fremsat forslag til revision af forordning omkreditvurderingsbureauer. Formålet er primært at flytte ansvaret for tilsyn medkreditvurderingsbureauer til den nye EU-tilsynsmyndighed ESMA.Der er opnået enighed i rådet om forslaget i november 2010. Der forventesopnået enighed med Europa-Parlamentet under dets 1. behandling underungarsk formandskab.Der forventes endnu en revision af direktivet i juni 2011, der skal se mere bredtpå reguleringen af kreditvurderingsbureauer i EU.Revision af konglomeratdirektivetKommissionen har i august 2010 fremsat forslag til en mindre, teknisk revisionaf konglomeratdirektivet. Der er opnået enighed i Rådet om forslaget i novem-ber 2010. Der forventes opnået enighed i første læsning med Europa-Parlamentet under ungarsk formandskab.Forordning om regulering af handelmed finansielle derivaterKommissionen har i september 2010 fremsat forslag til regulering af handelmed derivater med henblik på at skabe bedre gennemsigtighed og forbedrestabiliteten på derivatmarkederne. Dette skal ske ved at fremme clearing viacentrale modparter, der er underlagt tilsyn af finansielle myndigheder, kræveclearing via central modpart af alle standardiserede derivater, og kræve pas-sende sikkerhedsstillelse og højere kapitalkrav ved bilaterale handler uden omcentrale modparter.Det ungarske formandskab arbejder mod enighed i Rådet om forslaget i febru-ar 2011 og enighed i første læsning med Europa-Parlamentet i juni 2011.Forordning om short sellingKommissionen har i september 2010 fremsat forslag til forordning vedrørenderegulering af short selling og handel med credit default swaps (CDS). Formåletmed forordningen er, at skabe gennemsigtighed om short selling, herunder ift.statsgældsinstrumenter og forbyde ”naked” short-selling. Samtidig skal forord-ningen sikre en bedre koordination mellem medlemsstaterne og den nye euro-pæiske tilsynsmyndighed på værdipapirområdet (ESMA).Det ungarske formandskab arbejder mod enighed i Rådet om forslaget i marts2011 og enighed med Europa-Parlamentet i juni 2011 i forbindelse med dets 1.behandling.Revision af direktiv om indskyder-garantiordningerKommissionen har i juli 2010 fremsat forslag om revision af direktiv om indsky-dergarantiordninger. Formålet med forslaget er, bl.a. at opstramme og ensrettedefinitionen af dækkede indskud. Medlemslandene vil dog fortsat have mulig-hed for at tilbyde højere dækning for højere beløb for visse typer af indskud (fxpensionsopsparinger). Der foreslås også, at ordningernes formuer efter 10 årskal svare til 1,5 procent af berettigede indskud. Hertil kommer, at bidraget frade enkelte pengeinstitutter ifølge forslaget skal gøres risikobaseret på længeresigt. Endvidere foreslås at etablere en gensidig lånefacilitet mellem ordninger-ne i de forskellige medlemslande.
18
Det ungarske formandskab arbejder mod enighed i Rådet om forslaget i juni2011.Revision af direktiv om investorga-rantiordningerKommissionen har i juli 2010 fremsat forslag til revision af direktiv om investor-garantiordninger. Formålet med forslaget er at revidere direktivet for så vidtangår dækningsniveau, finansiering og formue, udbetalingsfrister, informationtil investorerne mv.Det ungarske formandskab arbejder mod enighed i Rådet om forslaget i juni2011.Omnibus IIEuropa-Parlamentet og Rådet vedtog i andet halvår 2010 en ny EU-tilsynsstruktur, hvormed der blandt andet etableres 3 nye EU-tilsynsmyndigheder for henholdsvis kreditinstitutter, forsikrings- og pensions-selskaber og værdipapirhandel og markeder.Kommissionen forventes primo 2011 at fremsætte et omnibus-direktiv, der skaltilrette sektorlovgivningen med henblik på bl.a. at præcisere de nye EU-tilsynsmyndigheders kompetencer på en række områder. Forslaget forventessærligt at indeholde ændringer af Solvens II-direktivet, der regulerer forsik-ringsselskaber. Det ungarske formandskab har som ambition at opnå enighed iRådet om omnibus II i marts 2011 og enighed med Europa-Parlamentet i juni2011.Direktiv om ansvarlig långivningKommissionen forventes i februar 2011 at fremsætte forslag vedrørende an-svarlig långivning ved lån med pant i fast ejendom. Forslaget forventes bl.a. atindføre krav om, at en udbyder af lån med pant i fast ejendom skal handle ioverensstemmelse med god skik i forhold til deres kunder. Herudover forven-tes regler ift. markedsføring, prækontraktuel information, oplysning om eventu-el provision fra långiver, vurdering af forbrugerens kreditværdighed m.v.Direktiv om adgang til basale bank-ydelserKommissionen forventes i februar 2011 at fremsætte forslag om adgang tilbasale bankydelser. Forlaget forventes bl.a. at fastslå, at alle forbrugere ud-over en almindelig indlånskonto skal have ret til at betale regninger og skatsamt at købe varer og ydelser via deres konto, adgang til at hæve penge i enkontantautomat (ATM) m.v.Direktiv/forordning om værdipapir-handelKommissionen forventes i foråret 2011 at fremsætte forslag til direk-tiv/forordning om regulering af handel med værdipapirer i EU. Forslaget forven-tes at sikre bedre investorbeskyttelse, når investorerne handler værdipapirersamt en mere harmoniseret juridisk ramme for formidling og varetagelse afværdipapirer.Revision af markedsmisbrugsdirek-tivetKommissionen forventes i marts 2011 at fremsætte forslag til revision af mar-kedsmisbrugsdirektivet. Forslaget forventes at vedrøre en række forskellige for-hold herunder styrket håndhævelse, fjernelse af nationale undtagelser, handelmed derivater, styrket koordination herunder ift. ESMA m.v.Revision af MiFID direktivetKommissionen forventes i april 2011 at fremsætte forslag til revision af direktivetom markeder for finansielle instrumenter (MiFID). Forslaget forventes at adressereen række elementer herunder handel med derivater (herunder råvarederivater),automatiseret handel, alternative handelsplatforme, gennemsigtighed, investorbe-
19
skyttelse, tilsyn m.v.Forslag vedrørende corporategovernanceForslag om sammensatte investe-ringsprodukter (PRIPs)Kommissionen fremlagde i juni 2010 en grønbog om mulige tiltag vedrørendegod selskabsledelse og aflønningspolitikker i den finansielle sektor. Kommissi-onen forventes at fremsætte mere konkrete tiltag på området i maj 2011.Kommissionen forventes at fremsætte forslag til regulering af sammensattedetailinvesteringsprodukter (fx investeringsforeninger, unit-link livsforsikringer,værdipapirer med pant i bagvedliggende aktiver (ABS) m.v.) i maj 2011. For-slaget skal sikre, at forbrugerne altid får den rette information og behandlingsamt skabe lige konkurrencevilkår for alle sammensatte detailinvesteringspro-dukter.Revision af kapitalkravsdirektivet(CRD IV)Kommissionen forventes i juni 2011 at fremsætte et forslag til yderligere ændringaf CRD (CRD IV). Forslaget forventes at vedrøre bl.a. kvaliteten af den regule-ringsmæssige kapital, krav til likviditetsbuffere, strammere krav til modpartrisici, ogkrav om dynamiske reserver, fjernelse af lande-diskretioner og -optioner i reglerne,modcykliske kapitalbuffere og gearingsmål (leverage ratio).Grænseoverskridende krise-styringKommissionen præsenterede i oktober 2010 en meddelelse vedrørende behovfor etablering af en fælles EU-ramme for effektiv krisestyring på bankområdet.Kommissionen forventes at fremsætte tre direktivforslag i juni 2011 vedrørendetidlig indgriben, styrket koordination og afviklingsfonde.Revision af direktiv om investe-ringsforeninger (UCITS V)Kommissionen forventes at fremsætte forslag til revision af direktiv om investe-ringsforeninger (UCITS V) i juni 2011. Formålet med forslaget vil primært væreat revidere reglerne for depositarer samt aflønning.Gennemførelsesforanstaltninger -direktiv om solvenskrav til forsik-ringsselskaber (Solvens II)Rammedirektivet blev vedtaget af Rådet og Europa-Parlamentet i april 2009.Direktivet træder i kraft i ultimo 2012. Kommissionen vedtager en række gennem-førelsesforanstaltninger på området. Disse forventes fremsat i juni 2011.
20
Dagsordenspunkt 2:
Opfølgning på Det Europæiske Råd den 16.-17. de-cember 2010
Resumé
På ECOFIN den 18. januar 2011 ventes der en orientering om opfølgningen på mødet i DetEuropæiske Råd den 16.-17. december 2010, særligt vedr. etableringen af en permanent meka-nisme til løsning af offentlige gældskriser i eurolandene.Baggrund og indhold
Hovedemnet for Det Europæiske Råd (DER) d. 16.-17. december 2010 var styr-ket økonomiske samarbejde i EU, herunder især spørgsmål knyttet til etablering afen permanent mekanisme for løsning af offentlige gældskriser i eurolandene.DER har i sine konklusioner besluttet, at Traktatens artikel 136, som vedrørersamordning af eurolandenes økonomiske politik, skal justeres. Traktatændringengennemføres i kraft af en formel rådsbeslutning, som skal vedtages i marts 2011under anvendelsen af den forenklede traktatændringsprocedure. Rådsbeslutningenindebærer, at Traktatens artikel 136 tilføjes en bestemmelse, som fastslår, at euro-landene kan etablere en stabilitetsmekanisme, der kan aktiveres, hvis det er nød-vendigt for at sikre stabiliteten i euroområdet som helhed, og at finansiel assistan-ce fra mekanismen vil være betinget af streng konditionalitet.DER’s konklusioner anmoder eurolandenes finansministre og Kommissionen ominden marts 2011 at færdiggøre arbejdet med den mellemstatslige ordning, sometablerer mekanismen, baseret på de generelle principper for mekanismen, someurogruppen fremlagde i erklæringen af 28. november 2010. DER’s konklusionerfastslår, at EU-landene uden for euroen vil blive involveret i dette arbejde, hvis deønsker det, og endvidere at EU-landene uden for euroen vil kunne deltage i me-kanismens aktiviteter på ad hoc basis.Derudover opfordrer DER-konklusionerne bl.a. til intensivering af arbejdet medde seks lovgivningsforslag om styrket økonomisk samarbejde på grundlag af task-forcens anbefalinger, der blev godkendt på DER i oktober, og at fastholde et højtambitionsniveau, så forslagene kan blive vedtaget i juni 2011.Der henvises til samlenotat af 30. november 2010 vedr. ECOFIN 7. december2010 for så vidt angår indholdet af eurogruppens erklæring af 28. november 2010vedr. de overordnede principper for den permanente mekanisme. Der er derud-over ikke aktuelt præsenteret konkrete udspil vedr. etableringen af den permanen-te mekanisme.På det kommende ECOFIN ventes en orientering vedr. den nærmere tidsplan ogproces for udmøntningen af DER’s konklusioner om den permanente mekanis-me.Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
21
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.Statsfinansielle konsekvenser
Ikke relevant.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Ikke relevant.Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om opfølgning af på DER d. 16.-17. december 2010 har ikke tidligere væretforelagt Folketingets Europaudvalg.Holdning
Foreløbig dansk holdningRegeringen vil tage den forventede orientering om den nærmere tidsplan for op-følgning på DER-konklusionerne til efterretning.Andre landes holdningDer ventes generel støtte til den ventede orientering om den nærmere proces ogtidsplan vedr. opfølgning på DER-konklusionerne.
22
Dagsordenspunkt 3:
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten –Vurdering af effektive tiltag foretaget af Malta
Resumé
ECOFIN ventes på det kommende rådsmøde at konkludere, at Malta har gennemført effektivetiltag, der sikrer passende fremskridt i forhold til henstillingen af 16. februar 2010.Baggrund
De store stigninger i underskud og gældskvoter i EU-landene og uroen på de fi-nansielle markeder under krisen samt de store fremadrettede udfordringer knyttettil især aldringen, nødvendiggør gennemførelsen af exitstrategier med fokus påfinanspolitisk konsolidering og sikring af holdbarhed inden for rammerne af Stabi-litets- og Vækstpagten.På nuværende tidspunkt har 24 lande modtaget henstillinger eller pålæg (Græken-land) fra Rådet om at bringe deres offentlige underskud under 3 pct. af BNP.På ECOFIN-mødet den 16. februar 2010 vedtog Rådet en revideret henstilling tilMalta om at konsolidere de offentlige finanser og bringe underskuddet ned under3 pct. af BNP i 2011. Rådet vedtog den reviderede henstilling på baggrund af, atlandet opfyldte betingelserne herfor, som fremgår af Stabilitets- og Vækstpagten(Rådets forordning om gennemførelse af proceduren for uforholdsmæssigt storeunderskud) og indebærer, at 1) landet skal have iværksat effektive tiltag i overens-stemmelse med de oprindeligt vedtagne anbefalinger, og at 2) der skal være opstå-et uventede, negative økonomiske forhold efter vedtagelsen af den oprindeligehenstilling, som har betydelige ugunstige effekter på de offentlige finanser. Denreviderede henstilling omfatter en forlængelse af fristen for korrektionen af detuforholdsmæssigt store underskud på ét år fra 2010 til 2011 samt en ændring afdet årlige konsolideringskrav fra ”den nødvendige stramning” i 2010 for at bringeunderskuddet ned under 3 pct. af BNP i 2010 til en forbedring af den strukturellesaldo på � pct. af BNP i 2011.Indhold
Kommissionen forventes primo januar 2011 at offentliggøre en meddelelse meden vurdering af, hvorvidt Malta har gennemført effektive tiltag og sikret passendefremskridt i forhold til henstillingen af 16. februar 2010. Vurderingen er blevetudskudt, idet Kommissionen – i lyset af Maltas frist for at korrigere det ufor-holdsmæssigt store underskud i 2011 – har villet afvente præsentationen af Maltasbudget for 2011. Maltas underskud skønnes i Kommissionens seneste prognosefra november 2010 at blive nedbragt til 3 pct. af BNP i 2011, bl.a. i lyset af finans-politiske tiltag i overensstemmelse med henstillingen. Kommissionen forventes påden baggrund at vurdere, at Malta har iværksat effektive tiltag, der sikrer passendefremskridt mod korrektion af det uforholdsmæssigt store budgetunderskud indenfor fristen i henstillingen.
23
På mødet den 18. januar 2011 forventes ECOFIN således at konkludere, at Maltahar iværksat effektive tiltag, der sikrer passende fremskridt mod korrektion af detuforholdsmæssigt store budgetunderskud inden for fristen i henstillingen.Hjemmelsgrundlag
Vurdering af iværksættelse af effektive tiltag har hjemmel i Rådets forordning1467/97, der har hjemmel i Traktatens artikel 126.Nærhedsprincippet
Ikke relevant.Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser for Danmark, men EU-landenes ef-terlevelse af deres henstillinger vil generelt forbedre de offentlige finanser.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene vil understøttevækst og beskæftigelse i Danmark.Høring
Sagen har ikke været i høring.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Vurderingen af iværksættelse af effektive tiltag i Malta har ikke tidligere været forelagtFolketingets Europaudvalg, men sagen om en revideret henstilling til Malta blev fore-lagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 12. februar 2010 forud for ECO-FIN den 16. februar 2010.Holdning
Dansk holdningRegeringen støtter, at Malta har gennemført effektive tiltag, der sikrer passendefremskridt i forhold til Rådets henstilling af 16. februar 2010.
24
Andre landes holdningerDer ventes bred enighed om, at Malta har gennemført effektive tiltag, der sikrerpassende fremskridt i forhold til Rådets henstilling af 16. februar 2010.
25
Dagsordenspunkt 4:Resumé
Indførelse af euroen i Estland – praktiske erfaringer
Estland har indført euroen som betalingsmiddel fra den 1. januar 2011. På ECOFIN den 18.januar 2011 ventes ministrene med baggrund i en rapport fra Kommissionen at drøfte de prakti-ske erfaringer, som er gjort i forbindelse hermed.Baggrund og indhold
ECOFIN vedtog den 13. juli 2010 formelt beslutningen om optagelse af Estland ieurosamarbejdet pr. 1. januar 2011, og euroen er således blevet indført i Estlandsom betalingsmiddel fra denne dato.Euroen cirkulerer side om side med den esti-ske kroon som lovligt betalingsmiddel i en periode på to uger, startende 1. januar2011, hvorefter kun euroen vil være lovligt betalingsmiddel i Estland.Kommissionen ventes forud for ECOFIN den 18. januar 2011 at udarbejde enrapport, som gør status for de praktiske erfaringer, der er gjort ifm. Estlandsovergang til euroen pr. 1. januar 2011. Rapportens nærmere indhold kendes endnuikke, men baseret på en foreløbig information fra Kommissionen, forløber over-gangen smidigt og iht. planen.1Kommissionen fremhæver i den forbindelse bl.a.følgende:Hhv. 50 og 60 % af den estiske befolkning havde to dage før den officielleovergang til euroen den 1. januar 2011 en beholdning af eurosedler og –mønter, hvor sådanne beholdninger gennemgående stammer fra udlandsrej-ser og omveksling i banker og på postkontorer.2Ifølge en stikprøveundersøgelse gennemført på foranledning af Kommissi-onen, og som foretages fortløbende fra den 1. til den 15. januar 2011 an-vendte 56 % af de adspurgte, som gennemførte en transaktion den 3. januar2011 udelukkende den estiske kroon som betalingsmiddel, mens 30 % ude-lukkende anvendte euro, hvilket er en høj andel sammenlignet med tidligerelandes overgang til euroen. Det er en samtidig en væsentlig fremgang i an-vendelsen af euroen ift. stikprøveundersøgelser gennemført den 1. og 2. ja-nuar 2011.Kommercielle banker har modtaget eurosedler og – mønter fra den estiskecentralbank før overgangen den 1. januar 2011, og kunne således håndterebetalinger og returpenge straks efter overgangen. Den 3. januar 2011 mod-tog 88 % af de adspurgte kun penge retur i euro, mens 8 % kun modtogpenge retur i estiske kroon. Samtidig svarede 36 % af de adspurgte, at deved udgangen af den 3. januar 2011 kun eller næsten kun, havde eurosedler ideres pengepung. Det tilsvarende antal for euromønter er 52 %.
1
http://ec.europa.eu/economy_finance/focuson/pdf/fl308-ee-dual-circulation-03012011_en.pdfEuromønter med den estiske nationalside kunne erhverves fra den 1. december 2010 i banker og på postkontorer i form
http://ec.europa.eu/economy_finance/focuson/pdf/fl308-ee-dual-circulation-12302010_en.pdf2
af en møntpakke.
26
Overordnet karakteriserer Kommissionen det hidtidige forløb for Estlands over-gang til euroen som værende succesfuldt, og uden større problemer, hvilketKommissionen tilskriver grundige forberedelser gjort i den forbindelse.Kommercielle banker i Estland vil frem til 30. juni 2011 skulle veksle kroon foreuro ved den officielle vekselkurs og uden beregning af gebyrer, hvorefter denneservice vil blive udbudt i et mere begrænset omfang indtil udgangen af december2011. Den estiske centralbank vil veksle kroon for euro i en ubegrænset periode.Dobbelt prisskiltning i euro og kroon vil pågå ved lov i perioden 1. juli 2010 til 30.juni 2011.ECOFIN ventes den 18. januar 2011 at have en drøftelse på baggrund af Kom-missionens kommende rapport ifm. Estlands overgang til euroen. Rapporten ven-tes også på et foreløbigt plan at berøre euroovergangens betydning for prisudvik-lingen i Estland. Den estiske befolkning har ifm. tidligere gennemførte undersø-gelser generelt udtrykt bekymring for faldende købekraft ved overgangen til euro-en. Der har fra officielt hold været stærk fokus herpå, bl.a. gennem kommunikati-on og muligheden for indgåelse af fair prisfastsætningsaftaler, hvor forretningerog butikker kan idømmes bøder, hvis de undlader at leve op til deres kontrakt-mæssige forpligtigelser om bl.a. ikke at hæve priserne uden begrundelse. Indførel-sen af euroen har generelt været forbundet med en lavere og mere stabil inflation.Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.Nærhedsprincippet
Ikke relevant.Europa-Parlamentets udtalelser
Sagen ventes ikke at blive drøftet i Europa-Parlamentet.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.Statsfinansielle konsekvenser
Estlands optagelse i eurosamarbejdet har ingen direkte statsfinansielle konsekven-ser for Danmark.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Estlands optagelse i eurosamarbejdet har ingen direkte samfundsøkonomiskekonsekvenser for Danmark.Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
27
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om Estlands optagelse i eurosamarbejdet har været forelagt Folketingets Eu-ropaudvalg til orientering forud for ECOFIN den 8. juni 2010 og 13. juli 2010.Holdning
Dansk holdningRegeringen forventer at tage Kommissionens kommende rapport til efterretning.Andre landes holdningerDet forventes, at alle medlemslande tager Kommissionens kommende rapport tilefterretning.
28
Dagsordenspunkt 5:
Europæisk Semester: Årlig Vækstundersøgelse fraKommissionen
Resumé
Den nye ramme for de økonomiske samarbejdsprocesser i EU fra 2011, Det Europæiske Se-mester, indledes med den ”Årlige vækstundersøgelse” (Annual Growth Survey) udarbejdet afKommissionen. Vækstundersøgelsen ventes offentliggjort medio januar 2011. Vækstrapportenventes at indeholde analyser og økonomiske anbefalinger til alle EU lande, ”grupper af EUlande” samt muligvis enkelte EU lande.Baggrund
EU-landene besluttede i september 2010 at introducere en ny ramme for de øko-nomiske samarbejdsprocesser i EU, Det Europæiske Semester. Formålet med etEuropæisk Semester er at styrke ”ex ante koordinationen” af den økonomiskepolitik, dvs. at have drøftelser af EU-landenes økonomiske politik forud for ved-tagelsen af national politik her. Det Europæiske Semester vil dække alle elementeraf den økonomiske overvågning, og stabilitets- og konvergensprogrammerne samtde nationale reformprogrammer vil blive afleveret på samme tid og vurderet sam-tidig af Kommissionen, mens de dog fastholdes som separate instrumenter.Indhold
Den Årlige Vækstundersøgelse er tiltænkt som et redskab for at sikre en bedreøkonomisk overvågning og koordinering og vil danne grundlaget for de økonomi-ske anbefalinger fra Kommissionen til EU-landene. I den Årlige Vækstundersø-gelse vil Kommissionen redegøre for sin samlede vurdering af EUs økonomiskesituation, makroøkonomiske ubalancer og makrofinansielle risici samt økonomisk-politiske udfordringer, herunder fremskridt mht. strukturreformer. Rapporten villigeledes beskrive EU’s vækststrategi og gennemgå fremskridtene mod hovedmå-lene i Europa 2020-strategien. Kommissionen ventes på dette grundlag at kommemed økonomiske anbefalinger til EU som helhed, grupper af medlemslande medfælles karakteristika og udfordringer samt muligvis enkelte lande. Rapporten vilblive forelagt for Parlamentet og Rådet, og vil danne grundlaget for Det Europæi-ske Råds retningslinjer og konklusioner mhp. EU-landenes udarbejdelse og frem-læggelse af deres stabilitets- og konvergensprogrammer med mellemfristede øko-nomiske politiske planer samt deres nationale reformprogrammer i april.Den første Årlige Vækstundersøgelse vil primært fokusere på de mest presserendeøkonomiske udfordringer. Vækstundersøgelsen ventes offentliggjort medio januar2010.Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
29
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.Statsfinansielle konsekvenser
Ikke relevant.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Initiativer, der styrker overvågningen samt koordineringen af EU-landenes øko-nomiske politik og bidrager til sundere økonomisk politik, herunder gennemstrukturreformer samt tidligere korrektion af ubalancer, har positive samfunds-økonomiske konsekvenser.Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Det Europæiske Semester trådte i kraft fra 2011 og det er dermed første gang, atKommissionen udarbejder en Årlig Vækstundersøgelse. Forslaget om et Europæ-isk Semester blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg forudfor ECOFIN d. 13. juli. samt til orientering forud for ECOFIN den 7. september2010.Holdning
Foreløbig dansk holdningRegeringen forventer at tage konklusionerne og anbefalingerne i den ÅrligeVækstundersøgelse til efterretning.Andre landes holdningEU-landene ventes generelt at tage konklusionerne og anbefalingerne i den ÅrligeVækstundersøgelse til efterretning.