Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
PØU Alm.del Bilag 31
Offentligt
927153_0001.png
927153_0002.png
927153_0003.png
927153_0004.png
927153_0005.png
NotatReformer af Den Internationale Valutafond (IMF)IMF’s bestyrelse er nået til enighed om en reform af IMF. Reformen omfatter en kvote- og stem-mereform, der flytter over 6 pct. af kvoterne i IMF til fordel for de dynamiske emerging marketlande og udviklingslande og som samlet set øger de underrepræsenterede landes kvoter med over6 pct.-point. Danmarks stemmeandel i IMF reduceres fra 0,78 pct. til 0,71 pct. Reformaftalenomfatter endvidere reformer af IMF’s styring, herunder en reduktion af de udviklede europæiskelandes repræsentation i IMF’s bestyrelse med 2 stole til fordel for emerging market lande og udvik-lingslande. Reformpakken, som nødvendiggør en række justeringer af IMF’s vedtægter, er sendt tilafstemning blandt IMF’s repræsentantskab. Regeringen støtter reformaftalen.Baggrund
3. december 2010
På IMF’s årsmøde i oktober 2009 nåede IMF’s medlemslande til enighed om prin-cipperne for en reform af kvote- og stemmefordelingen i IMF for at øge IMF’s le-gitimitet og effektivitet. Det anerkendtes, at fordelingen af kvoter i højere grad børafspejle landenes relative vægt i verdensøkonomien, som er ændret betydeligt i lysetaf den høje vækst i emerging market landene og udviklingslandene.På den baggrund nåede man til enighed om at fremrykke deadline for den kom-mende 14. generelle kvotetilpasning i IMF fra januar 2013 til januar 20111. Landeneforpligtede sig til, at tilpasningen skulle resultere i et skift i kvoteandele på 5 pct. tildynamiske emerging market lande og udviklingslande fra overrepræsenterede landetil underrepræsenterede lande med udgangspunkt i den nuværende kvoteformel.Landene forpligtede sig samtidig til at beskytte de fattigste landes stemmeandel iIMF. Samtidig opfordredes IMF’s bestyrelse til at undersøge hele spektret af IMF’sstyring.Justeringen af kvote- og stemmefordelingen i IMF forventedes at komme i tillæg tilden allerede aftalte kvote- og stemmereform, som IMF’s repræsentantskab god-kendte i april 2008. Aftalen fra 2008 øger en række særligt underrepræsenteredelandes kvote- og stemmeandele og introducerer en ny og forenklet formel til be-stemmelse af landenes kvoteandele i IMF2. Aftalen øgede endvidere antallet afsåkaldte basisstemmer, hvilket især tilgodeser små lande og udviklingslande. Aftalen
1
IMF’s beslutningsstruktur er tæt koblet til størrelsen af medlemslandenes bidrag, som opgøres i kvoter. Kvoterne bestemmer
således ca. 95 pct. af medlemslandenes stemmevægt i IMF’s repræsentantskab, ministerkomité (IMFC) og bestyrelse, mens deresterende ca. 5 pct. fordeles ligeligt mellem landene – de såkaldte basisstemmer.2
Formlen består af fire variable – BNP, åbenhed, variabilitet og reserver – som indgår med vægtene 50 pct., 30 pct., 15 pct. og
5 pct. BNP indgår som et vægtet gennemsnit med 60 pct. BNP i markedspriser og 40 pct. købekraftskorrigeret BNP. Formlenindeholder desuden en kompressionsfaktor på 0,95, dvs. at formlen opløftes i 0,95-potens, hvorved betydningen af forskelle ilandestørrelse udjævnes.
venter imidlertid fortsat på at blive implementeret som følge af manglende god-kendelse af aftalen i flere lande3.Indhold
På G20 finansministermødet den 22.-23. oktober 2010 opnåedes efter månedersforhandlinger i IMF’s bestyrelse, IMF’s ministerkomité (IMFC) og G20 enighed omen reform af IMF, som omfatter en kvote- og stemmereform og en række øvrigereformer af IMF’s styring. Reformaftalen er efterfølgende blevet godkendt den 5.november i IMF’s bestyrelse.IMF kvote- og stemmereformKvote- og stemmereformen i IMF omfatter en fordobling af IMF’s samlede kvoter-essourcer i forhold til niveauet fra 2008-aftalen. IMF’s samlede kvoteressourcer,som er IMF’s primære finansieringskilde, øges således fra omkring 238,4 mia. SDR(ca. 2.023 mia. kr.) til omkring 476,8 mia. SDR (ca. 4.050 mia. kr.).Fordoblingen af kvoteressourcerne styrker IMF som en kvotebaseret institution ogledsages af en tilsvarende reduktion i de ekstraordinære midler, som en bred gruppeaf IMF’s medlemslande stiller til rådighed for IMF via finansieringsfaciliteten NewArrangements to Borrow (NAB). IMF’s bestyrelse godkendte i april 2010 en ca.tidobling af NAB fra 34 mia. SDR til 367 mia. SDR for at styrke IMF’s samledeudlånskapacitet i lyset af krisen. Med aftalen om en fordobling af IMF’s kvoteres-sourcer som følge af kvote- og stemmereformen reduceres NAB med 238,4 mia.SDR, så den fremadrettet vil udgøre omkring 128,6 mia. SDR.Kvoteudvidelsen består af to elementer; en generel kvotetildeling (60 pct. af densamlede kvoteudvidelse) til alle medlemslande på baggrund af landenes beregnedekvoteandele målt ved IMF’s kvoteformel samt en række ad hoc tildelinger (40 pct.),der primært rettes mod lande, som ikke nødvendigvis er underrepræsenteret ifølgekvoteformlen, men hvis vægt i verdensøkonomien målt ved et snævert BNP-mål erstørre end den vægt kvoteformlen tilsiger. Den generelle kvotetildeling tilgodeserisær underrepræsenterede lande, hvor imod ad hoc tildelingerne især tilgodeseremerging market lande og udviklingslande samt enkelte store lande. For at sikre etstørre kvoteskift over mod især emerging market landene afgiver alle udvikledelande endvidere 1,35 pct. af deres IMF-kvoteandel (G20-lande afgiver 1,37 pct.).Resultatet af kvote- og stemmereformen er en større omfordeling af kvoterne ogstemmerne i IMF. Således sikres et kvoteskift til dedynamiskeemerging market landeog udviklingslande på 6 pct.-point.4Målt på stemmeandele i IMF, som bestemmes3
Endelig godkendelse af 2008-kvoteaftalen forudsætter, at mindst 3/5 af IMF’s medlemslande (svarende til 112 lande)
repræsenterende mindst 85 pct. af de samlede stemmer i IMF har godkendt aftalen. Pr. 26. oktober 2010 havde 94 medlem-mer, herunder Danmark, der repræsenterer 82,57 pct. af stemmerne i IMF godkendt aftalen.4
Dynamiske emerging market lande og udviklingslande defineres af IMF som de lande, der enten er underrepræsenteret ifølge
IMF’ kvoteformel, eller hvis aktuelle kvoteandel er lavere end landets relative størrelse målt ved IMF-formlens BNP-mål (jf.fodnote 2), dog forudsat at landet p.t. ikke er overrepræsenteret med mere end 25 pct.
ud fra landenes kvoteandele og såkaldte basisstemmer, resulterer reformen i etstemmeskift til dedynamiskeemerging market lande og udviklingslande på 5,7 pct.-point og samtidig et skift på 5,8 pct.-point til gruppen af alle underrepræsenteredelande. Gruppen af alle emerging market lande og udviklingslande sikres samlet seten 2,6 pct.-point større stemmeandel i IMF. Lavindkomstlandene5i IMF beskyttespå individuel basis mod lavere stemmeandele.Tabel 1Kvote- og stemmefordeling i den nordisk-baltiske IMF-valgkredsKvoteandelBeregnetKvotean-del1SverigeDanmarkNorgeFinlandLitauenLetlandIslandEstlandNordisk-baltisk valgkreds0,940,730,810,510,110,090,100,073,372008-reform1,000,790,790,530,080,060,050,043,342010-reform0,930,720,790,510,090,070,070,053,232008-reform0,980,780,780,530,100,090,080,073,402010-reform0,910,710,770,510,120,100,090,083,28Stemmeandel
1:Angiver et lands potentielle kvoteandel beregnet vha. IMF’s kvoteformel.Kilde: IMF
Reformen medfører, at Danmarks kvoteandel i forhold til 2008-aftalen reduceres fra0,79 pct. til 0,72 pct.,jf. tabel 1.Danmarks stemmeandel reduceres fra 0,78 pct. til0,71 pct. Den samlede kvoteandel for den nordisk-baltiske IMF-valgkreds, somDanmark er en del af, reduceres fra 3,37 pct. til 3,34 pct., og valgkredsens samledestemmeandel reduceres fra 3,40 pct. til 3,28 pct. Danmark vil sammen med de treøvrige store nordiske lande gå fra at være lidt overrepræsenteret til at være en anelseunderrepræsenteret målt i forhold til IMF’s kvoteformel. De baltiske lande vil alle seen forøgelse af deres kvote- og stemmeandele, men med relativt langt mindre endde store emerging market lande.Som led i kvote- og stemmeaftalen er man endvidere nået til enighed om, at der børgennemføres en omfattende evaluering af kvoteformlen fra 2008 inden næsteplanlagte kvote- og stemmejustering. Evalueringen skal således gennemføres senest i
5
Omfatter lande, der er berettiget til rentesubsidierede lån fra IMF og som i 2008 havde et BNP pr. indbygger under 1.135
USD (det dobbelte for små lande), svarende til. Den Internationale Udviklingssammenslutnings (IDA) indkomstgrænse.
januar 2013. Samtidig er der enighed om, at gennemførelsen af næste kvote- ogstemmejustering fremrykkes til januar 2014.Reformer af IMF’s styringReformpakken omfatter også større reformer af IMF’s styring, herunder vedr. stør-relsen og sammensætningen af IMF’s bestyrelse. IMF’s vedtægter foreskriver, atIMF-bestyrelsen består af 20 medlemmer, men siden 1992 har det været fast prak-sis, at bestyrelsen løbende er blevet udvidet til 24 medlemmer. Udvidelsen krævergodkendelse hvert andet år i IMF’s repræsentantskab med 85 pct. flertal, men i for-bindelse med dette års valg til bestyrelsen lykkedes det i første omgang ikke at sikredet nødvendige flertal.Som led i den samlede reformpakke er der opnået enighed om at videreføre besty-relsens nuværende størrelse på 24 medlemmer, og alle lande forpligter sig til at sikredette i forbindelse med de regelmæssige afstemninger herom. IMF-bestyrelsensnuværende størrelse indføres imidlertid ikke i IMF’s vedtægter, som fortsat vil ref-erere til en bestyrelse bestående af 20 medlemmer. Bestyrelsens sammensætning vilfremadrettet blive evalueret hvert 8. år mhp. at sikre, at bestyrelsens sammensætningafspejler udviklingen i verdensøkonomien.Med henblik på at øge repræsentationen af emerging market lande og udviklings-lande i IMF’s bestyrelse forpligter landene sig til at reducere antallet af bestyrelses-medlemmer, der repræsenterer udviklede europæiske lande, med 2 medlemmer se-nest fra 2012. Reduktionen ventes bl.a. opnået ved øget anvendelse af rotation i deeuropæisk ledede valgkredse, som også omfatter større emerging market lande, sålandene i de respektive valgkredse skiftes til at have valgkredsens plads i bestyrelsen,svarende til gældende praksis i den nordisk-baltiske valgkreds. Det kan imidlertidikke udelukkes, at der også vil være behov for, at de europæiske lande konstituerersig i anderledes sammensatte valgkredse.Reformaftalen omfatter endvidere, at alle medlemmer af IMF’s bestyrelse fremoverskal vælges af IMF’s medlemslande (All-electedBoard).Under de nuværende reglerudpeger de 5 lande med størst kvote i IMF sine bestyrelsesmedlemmer, mens deøvrige bestyrelsesmedlemmer vælges af de resterende IMF-medlemslande. Over-gangen til en bestyrelse hvor alle medlemmer er på valg vil stille landene mere lige,herunder i forhold til at indgå i valgkredse. Overgangen vil nødvendiggøre en æn-dring af IMF’s vedtægter.Endelig inkluderer reformaftalen, at den nedre grænse for hvor mange lande envalgkreds skal bestå af for at kunne udpege et ekstra stedfortrædende bestyrelses-medlem (stedfortrædende eksekutivdirektør) reduceres fra 19 til 7 lande. Ændringenvil bidrage til at øge repræsentationen af de lande, som indgår i relativt storevalgkredse. Nordisk-baltisk valgkreds består af 8 lande og vil med den lavere grænsevære berettiget til at gøre brug af denne mulighed.
Den samlede reformpakke er godkendt i IMF’s bestyrelse og er sendt til afstemningblandt IMF’s repræsentantskab. Såfremt reformpakken vedtages med mere end 85pct. af stemmerne vil aftalen, herunder landenes foreslåede kvotetildelinger og deforeslåede ændringer af IMF’s vedtægter, skulle sendes til endelig godkendelse iIMF’s medlemslande6. Aftalen ventes vedtaget og implementeret som en samletpakke. Det forventes, at godkendelsesprocessen er afsluttet senest i 2012.Proces
Der var i IMF’s bestyrelse den 5. november opbakning til IMF-stabens reform-forslag på baggrund af enigheden på G20 finansministermødet 22.-23. oktober, ogdet vurderes sandsynligt at reformen vil blive vedtaget i IMF’s repræsentantskabsenest den 15. december.Dansk holdning
Regeringen er principielt enig i at kvote- og stemmefordelingen i IMF og sammen-sætningen af IMF’s bestyrelse skal afspejle udviklingen i verdensøkonomien, ogregeringen støtter derfor reformaftalen.Regeringen havde imidlertid gerne set, at reformaftalen også have omfattet enstyrkelse af IMF’s ministerkomité, IMFC. IMFC er et globalt repræsentativt organ,som bør styrkes med henblik på at kunne drøfte de centrale økonomiske og finan-sielle spørgsmål, der vedrører hele verdensøkonomien.Regeringen finder endelig, at det bør overvejes at gøre bestyrelsens nuværende stør-relse på 24 medlemmer permanent ved at indskrive det i IMF’s vedtægter.Regeringen agter at støtte, at nationalbankdirektør Nils Bernstein på Danmarksvegne i IMF’s repræsentantskab stemmer for reformaftalen.
6
Endelig vedtagelse af kvote- og stemmereformen kræver, at medlemslande der repræsenterer 70 pct. af de samlede IMF-
kvoter godkender deres respektive kvotetildelinger. Endelig vedtagelse af ændringerne af IMF’s vedtægter kræver at 3/5 afIMF’s medlemslande der repræsenterer 85 pct. af de samlede stemmer i IMF godkender ændringerne.