Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
PØU Alm.del Bilag 30
Offentligt
924770_0001.png
924770_0002.png
924770_0003.png
924770_0004.png
924770_0005.png
924770_0006.png
924770_0007.png
30. november 2010
Supplerende samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 7.december 2010Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende markerede dagsordenspunkter,som skønnes at vedrøre Det Politisk-Økonomiske Udvalgs ansvarsområde:1) Moms – forlængelse af regel om minimumsniveau for normalsatsen-VedtagelseKOM(2010) 3312) Forslag til ny momsforordning-VedtagelseKOM(2009) 6723) Postmoms-FremskridtsrapportKOM(2003) 234, KOM(2004) 4684) Administrativt samarbejde på skatteområdet (bistandsdirektivet)-Politisk enighedKOM(2009) 295) Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning-Rapport til Rådet/RådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikke6) Forslag til forordning vedr. short selling mv.-FremskridtsrapportKOM(2010) 4827) Styrket økonomisk samarbejde: Opfølgning på Det Europæiske Råd den 28.-29.oktober 2010-Rapport til RådetKOM-dokument foreligger ikke8) Forberedelse af Det Europæiske Råd den 16.-17. december 2010a) Rapport om behandling af systemiske pensionsreformer under Stabilitets- ogVækstpagten-Rapport til Det Europæiske RådKOM-dokument foreligger ikkeb) Permanent mekanisme til løsning af gældskriserSide 3
2
-Politisk drøftelseKOM-dokument foreligger ikkec) Bankafviklingsfonde og beskatning af den finansielle sektor-Rapport til Det Europæiske RådKOM(2010) 2549) Sundhedsrapport-RådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikke10) Meddelelse fra Kommissionen om det indre marked-Status/orienteringKOM(2010) 60811) Rammer for krisehåndtering i den finansielle sektor-RådskonklusionerKOM(2010) 579
3
Dagsordenspunkt 8b:
Permanent mekanisme til løsning af gældskriser(Forberedelse af DER d. 16.-17. december 2010)
Resumé
På det kommende ECOFIN vil der muligvis være en drøftelse af udvalgte elementer af indholdetaf en permanent mekanisme for løsning af gældskriser i eurolande, som skal afløse den midlerti-dige eurozonemekanisme, der blev enighed om i foråret 2010. Den permanente mekanisme ventesetableret som en mellemstatslig løsning, i udgangspunktet som en ren eurozonemekanisme, og vil ioverensstemmelse med DER-konklusionerne skulle inddrage IMF og den private sektor. Derforeligger ikke aktuelt et forslag.Baggrund
Det Europæiske Råd (DER) nåede d. 28.-29. oktober 2010 til enighed om, at derer behov for at etablere en permanent kriseløsningsmekanisme for eurolandene,der skal understøttes af en begrænset traktatændring. Den permanente mekanismeer i udgangspunktet udelukkende en eurozone-mekanisme, som etableres på etmellemstatsligt grundlag, og som skal afløse den midlertidige eurozone-facilitet på440 mia. euro (European Financial Stability Facility - EFSF), der blev vedtaget iforåret og udløber medio 2013.Der lægges op til, at DER d. 16.-17. december 2010 vil træffe beslutning om denbegrænsede traktatændring samt den overordnede udformning af den permanentekriseløsningsmekanisme. Spørgsmålet om den begrænsede traktatændring ventesprimært drøftet i det Generelle Råd (GAC), mens indholdet af mekanismen ventesdrøftet i ECOFIN.På ECOFIN den 7. december 2010 vil der muligvis være en drøftelse af udvalgteelementer af indholdet af den permanente mekanisme, men det forventes, at sa-gen primært vil blive drøftet på et muligt ekstraordinært ECOFIN senere i de-cember inden DER d. 16.-17. december 2010.Eurogruppen vedtog den 28. november en erklæring, der vedrører det overordne-de indhold i den permanente mekanisme yderligere. Det er på den baggrund ikkeklart, i hvilket omfang der vil være grundlag for væsentlige yderligere drøftelserblandt medlemslandene om indholdet af den permanente mekanisme før eftermødet i Det Europæiske Råd den 16.-17. december.Indhold
Der foreligger ikke aktuelt et samlet forslag.Den permanente krisemekanisme ventes etableret på et mellemstatsligt grundlag,og skal afløse den midlertidige eurozone-facilitet på 440 mia. euro (European Fi-nancial Stability Facility - EFSF), der blev vedtaget i foråret og udløber medio2013. Ifølge konklusionerne fra DER d. 28.- 29. oktober 2010 skal mekanismeninddrage IMF og den private sektor.
4
For så vidt angår inddragelsen af IMF ventes dette at indebære, at de programmer,som iværksættes under den permanente mekanisme for at løse en konkret gælds-krise, vil skulle koordineres med IMF, der forudsættes at bidrage med finansiering.Inddragelse af IMF er også forudsat for iværksættelse af den midlertidige kriseløs-ningsmekanisme.For så vidt angår inddragelsen af den private sektor, er dette et nyt element i for-hold til den midlertidige kriseløsningsmekanisme. Inddragelse af den private sek-tor kan f.eks. omfatte muligheden for, at man som led i iværksættelsen af meka-nismen i forbindelse med en offentlig gældskrise i et konkret land vil have mulig-hed for at omstrukturere landets gæld som et led i løsningen af gældskrisen. Detkan f.eks. ske ved at nedskrive gælden eller udskyde tidspunktet for tilbagebeta-ling. Udover at lette den konkrete gældsbyrde, skulle formålet desuden være atpåføre private investorer en risiko (og ikke kun de øvrige eurolande) ved at lånepenge til det konkrete land, som de vil skulle tage i betragtning, når de investerer idet pågældende lands statsobligationer.Det vil være en udfordring at indrette en troværdig mekanisme, som opnår deønskede effekt vedrørende incitamenter til sund og holdbar finanspolitik, samtidigmed at man sikrer mekanismens mulighed for effektivt at understøtte den finan-sielle og økonomiske stabilitet i en konkret gældskrise, når mekanismen aktiveres,og uden at stramninger i mekanismens betingelser, sammenlignet med de nuvæ-rende rammer, ikke bidrager til at forværre den aktuelle markedsuro ved at gøredet vanskeligere for det mest udsatte lande at låne penge.Ifølge DER-konklusionerne – og i overensstemmelse med taskforcerapporten omstyrket økonomisk samarbejde – vil den permanente mekanisme i udgangspunktetvære en ren eurozone-mekanisme, på samme vis som den midlertidige eurozone-facilitet EFSF. Det kan imidlertid ikke udelukkes, at der for den permanente me-kanismes vedkommende kan blive tale om en model, hvor også lande uden foreuroen vil kunne vælge at deltage.Eurogruppens erklæring af 28. november 2010Eurogruppens erklæring af 28. november 2010 konkretiserer inddragelsen af denprivate sektor ved at lægge op til, at statsobligationer udstedt af eurozone-medlemmer fra midten af 2013 skal udstyres med standardiserede ”collective ac-tions clauses”, som fastlægger, hvorledes lånevilkårene (f.eks. statsobligationersløbetid, rente, ”hair cuts” – dvs. egentlig afskrivninger – mv.) kan justeres i enforhandling mellem kreditorer og debitorer, herunder gør det muligt for et nær-mere kvalificeret flertal af kreditorerne at indgå sådanne aftaler på vegne af allekreditorerne (og således mindsker sandsynligheden for, at mindretalskreditorerkan trække en sådan proces i langdrag). Samtidig vil det blive slået fast, at denpermanent mekanismes tilgodehavende hos eurolandet vil have forrang for alleandre kreditorers tilgodehavende, bortset fra IMF.
5
Muligheden for at justere lånevilkårene vil ifølge Eurogruppe-erklæringen konkretskulle benyttes i ekstraordinære tilfælde, hvor et euroland viser sig insolvent, og vili den situation være en forudsætning for, at der efterfølgende kan ydes lån fra denpermanente mekanisme. For lande, der er solvente, men illikvide, og hvor lån fraden permanente mekanisme kan løse problemer, vil der ikke i udgangspunktetvære lagt op til en omstrukturering af gældende til private investorer.Derudover lægger Eurogruppe-erklæringen op til, at den permanente mekanismebaseres på den midlertidige mekanisme, herunder at der fortsat vil være tale omstrenge konditionaliteter for ydelse af lån under mekanismen.Den nærmere udmøntning og de konkrete implikationer af Eurogruppe-erklæringens overordnede forslag ventes under alle omstændigheder at skulle præ-ciseres nærmere. Dette ventes bl.a. at ske i det videre arbejde og forløb efter DERi december.Hjemmelsgrundlag
Den permanente mekanisme for gældskriseløsning ventes etableret som en mel-lemstatslig ordning. Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag for sagen afhænger desu-den af den parallelle drøftelse om den begrænsede traktatændring.Nærhedsprincippet
Der foreligger ikke aktuelt et samlet forslag, som kan gøres til genstand for ennærmere nærhedsvurdering, men en permanent kriseløsningsmekanisme ventesikke at kunne indføres uden koordination på europæisk plan.Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ikke aktuelt et samlet forslag, som har været genstand for Europa-Parlamentets udtalelser.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Der foreligger ikke aktuelt et samlet forslag, som eventuelle lovgivningsmæssigekonsekvenser kan vurderes ud fra.Statsfinansielle konsekvenser
Der foreligger ikke aktuelt et samlet forslag, som eventuelle statsfinansielle konse-kvenser kan vurderes ud fra.I det omfang, der bliver tale om en ren eurozonemekanisme, ventes mekanismen iudgangspunktet at have begrænsede direkte statsfinansielle konsekvenser i Dan-mark.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Der foreligger ikke aktuelt et samlet forslag, som evt. samfundsøkonomiske kon-sekvenser kan vurderes ud fra.
6
I det omfang en permanent mekanisme bidrager til at understøtte forbedrede inci-tamenter for eurolandene (og muligvis de øvrige EU-lande) til at føre en sund ogholdbar økonomisk politik, vil det være forbundet med positive samfundsøkono-miske konsekvenser for Danmark.Høring
Der foreligger ikke aktuelt et samlet forslag, som har været genstand for eksternhøring.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.Holdning
Foreløbig dansk holdningRegeringen vil overordnet notere sig den model for en permanent mekanisme forgældskriseløsning, som eurolandene kan opnå enighed om, men støtter principielten sådan mekanisme med et indhold som understøtter en sund økonomisk politiki de deltagende lande, ud fra følgende generelle holdninger:Regeringen finder, at mekanismen bør indrettes, således at den i videst muligtomfang bidrager til at øge landenes incitamenter til at føre holdbar økonomiskpolitik, samtidig med at mekanismen effektivt skal kunne understøtte finansiel ogøkonomisk stabilitet, hvis en konkret gældskrise opstår.Regeringen finder desuden, at mekanismen, når den aktiveres, i videst muligt om-fang bør sikre en tilpas hurtig og ambitiøs udvikling mod en holdbar økonomiskpolitik for det land, som drager nytte af mekanismen. Lån fra mekanismen skalsåledes integreres i et samlet program betinget af krav til den økonomiske politik idet pågældende land, særligt styrkelse af de offentlige finanser.Regeringen støtter på den baggrund, at mekanismen inddrager af IMF, og læggergenerelt vægt på, at mekanismen inddrager den private sektor, idet en nærmerestillingtagen til sidstnævnte dog vil afhænge af konkrete forslag herom.Fra dansk side noterer man sig eurogruppens erklæring af 28. november, herundererklæringens overordnede forslag vedr. inddragelsen af den private sektor, som eren første operationalisering heraf. De konkrete implikationer af heraf vil dog skul-le uddybes og vurderes nærmere, hvilket bl.a. ventes at ske i det videre arbejde ogforløb efter DER i december.Regeringen finder i lyset af, at mekanismens indretning generelt vil have betydningfor den finansielle stabilitet i hele Europa, også ud over euroområdet, at det ercentralt, at alle EU-lande inddrages i det videre arbejde med udformningen afmekanismen.
7
Regeringen finder endeligt, at det vil kunne være i Danmarks interesse, at manåbner mulighed for, at lande uden for euroen, herunder Danmark, vil kunne vælgeat deltage i mekanismen, når det nærmere indhold af mekanismen er mere afkla-ret.Andre landes holdningEurogruppen har med erklæringen af 28. november 2010 konkretiseret eurolan-denes syn på visse elementer af en permanent mekanisme, herunder navnlig ind-dragelsen af den private sektor.Der foreligger derudover ikke aktuelt et samlet forslag, som andre landes holdningkan vurderes ud fra.