Finansudvalget 2010-11 (1. samling), Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 27, PØU Alm.del Bilag 21
Offentligt
910736_0001.png
910736_0002.png
910736_0003.png
910736_0004.png
Finansudvalget og Det Politisk-Økonomiske udvalgDen Økonomiske Konsulent
Til:Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere4. november 2010
Notat om Det Internationale Valutafonds (IMF) undersøgelse af danskøkonomi.
Ved IMF’s konsultation af dansk økonomi, finder IMF at landets øko-nomi er i moderat fremgang efter krisen. Den førtefinanspolitikharifølge IMF været medvirkende til at mildne krisen i Danmark.IMF skriver atopstramningerer nødvendige for at få de offentligefinanser tilbage på sporet. Maj 2010-pakken nævnes som et skridt påvej, men IMF anbefaler yderligere tilpasninger. Der anbefales størreudgiftsreduktioner og herunder en kraftig styrkelse af styringen af dekommunale udgifter.Det danskearbejdsmarkedhar klaret sig relativt godt igennemkrisen, men yderligere strukturelle reformer anbefales for at opretholdearbejdsudbuddet. Her peger IMF på, at ordninger med tidlig tilbage-trækning og førtidspensionering, bør reformeres hurtigt.IMF fremhæver at kombinationen af lavereproduktivitetog sti-gendelønningerhar øget virksomhedernes omkostninger og forvær-ret konkurrenceevnen. IMF peger på at forbedringer kan skabes vedhurtigere at få ny viden ud til virksomhederne med henblik på at øgeproduktiviteten. Dertil at øge konkurrencen, hvilket kan bevirke en ”ud-skiftning” af gamle virksomheder til nyere med højere produktivitet.Det pointeres at en styrkelse af banksektorens modstandskraft vilvære gunstig set i forhold til forebyggelse af fremtidige kriser. Her pe-ges på behov for yderligere forstærkninger af overvågningen af den fi-nansielle sektor.
1/4
1. IndledningSom led i overvågningen af alle medlemslandenes økonomier, afholder DenInternationale Valutafond (IMF) løbende såkaldte artikel IV-konsultationer.Ved konsultationerne analyseres landets økonomiske udvikling og den øko-nomiske politik. For Danmark sker dette hvert andet år. Ved afslutningen afkonsultationenoffentliggøres IMF’s foreløbige konklusioner,og efter ca.tre måneder afleveres en rapport til diskussion i IMF’s bestyrelse. Herefterbliver rapporten og eventuelle supplerende analyser offentliggjort.Notatet gennemgår kort de foreløbige konklusioner fra IMF. Nedenfor er et1link til selve rapporten .2. Moderat fremgang i økonomien.IMF finder, at væksten i dansk økonomi bliver på 2 ½ pct. i år (2010) og 2 pct.til næste år (2011). Det svarer nogenlunde til Vismændenes skøn for 2010,men IMF ligger en del højere i 2011 end vismændene.Den økonomiske politik var præget af lempelser i finanspolitikken og penge-politikken (lave renter) i den periode, hvor nedgangskonjunkturen satte ind(dvs. 2008 og 2009). Den aktive arbejdsmarkedspolitik med høj understøttel-se hjalp til med at mildne nedgangen. Alt i alt var den førte økonomiske politikmedvirkende til, at krisen fik et mindre omfang end ellers, skriver IMF.Også støtteforanstaltningerne i forhold til banker og realkreditinstitutter, varfornuftige, ifølge IMF.Men prisen har været et stigende underskud på de offentlige finanser, der for2010 når op på ca. 5 pct. af BNP. Det strukturelle underskud har bidt sig fastpå ca. 2 pct. af BNP og den offentlige gæld er 30 pct.point højere end førkrisen.
1
http://www.nationalbanken.dk/C1256B730054214F/sysOakFil/IMF_art_IV_2010_concluding_statement/$File/Denmark%20draft%20concluding%20statement%20of%20the%202010%20Article%20IV%20mission%20November%201%202010%20final%20version.pdf
2/4
3. Opstramninger er nødvendigeDe offentlige finanser skal tilbage på sporet og være i balance igen. Det førstemål er at nå under de 3 pct. i 2013, og her udgør ”maj 2010-pakken” et vigtigtanker, der er nogenlunde ligeligt fordelt mellem udgiftsreduktioner og ind-tægtsforhøjelser, skriver IMF. Men det havde været formålstjenligt med størreudgiftsreduktioner, set i forhold til det allerede meget høje skattetryk, der kanvirke negativt på arbejdsudbuddet, tilføjer IMF. Men de forskellige skattere-former (og i særlig grad skattereformen i 2009) sammen med nedsættelsen afdagpengeperioden, giver dog et løft til arbejdsudbuddet.IMF mener, at yderligere tilpasninger er nødvendige i perioden frem til 2015,for at opnå strukturel balance, og her peger IMF på udviklingen i det offentligeforbrug, der har været svært at styre.Kommunerne, står for mere end halvdelen af det offentlige forbrug, ogIMFanbefaler en kraftig styrkelse af styringen af de kommunale udgifter.Større udbud af arbejdskraft og højere produktivitetDet danske arbejdsmarked er fleksibelt, og har klaret krisen godt, ifølge IMF.Men fremtiden byder på et mindre arbejdskraftsudbud, som følge af den de-mografiske udvikling. Skattereformen er en god måde at øge arbejdsudbuddetpå, men mere er nødvendigt. Her peger IMF dog på, at ordninger med tidligtilbagetrækning og førtidspensionering, bør reformeres hurtigt.Faldet i den danske produktivitetsudvikling og høje lønstigninger, har øgetomkostningerne til skade for dansk konkurrenceevne. IMF anbefaler her, atman ser på hvordan man hurtigere kan få ny viden ud til virksomhederne medhenblik på at øge produktiviteten. En måde at gøre dette på, er at øge konkur-rencen så ”gamle” virksomheder nemmere ”udgår” og nye virksomheder hur-tigere opstår.Styrkelse af banksektorens modstandskraftMyndighedernes aktioner på bank- og finansområdet, har styrket det finansiel-le system. Profitten er på vej op, og nedskrivningerne er for nedadgående.Men visse mellemstore banker er dog stadig sårbare, hedder det.Finanstilsynet, har i samarbejdet med Nationalbanken, skærpet tilsynet medden finansielle verden, så nye kriser ikke så nemt skulle kunne opstå.
3/4
Ikke desto mindre er der behov for yderligere forstærkninger af overvågningenaf den finansielle sektor. Her henvises bl.a. til Basel III-reglerne. Der er ogsåbehov for yderligere udbygning af samarbejdet mellem Finanstilsynet og Nati-onalbanken på udvalgte områder. Hertil kommer, at de ny Basel III-regler kanskabe usikkerheder på det danske obligationsmarked. IMF anbefaler her, atDanmark forbereder sig på de nye regler, så godt man nu kan gøre det,selv-om Basel III-reglerne forekommer unødvendige set fra et dansk obligati-onsmarkeds synspunkt.
Med venlig hilsen
Lotte T. Andersen/Niels Hoffmeyer (3602)
4/4