Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 8
Offentligt
897744_0001.png
897744_0002.png
897744_0003.png
897744_0004.png
897744_0005.png
Notits
MiljøteknologiJ.nr. MST-501-00341Ref. kaasmDen 27. september 2010
REVIDERET NÆRHEDS- OG GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGKommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv97/68/EF for så vidt angår bestemmelserne for motorer, der markedsføres underfleksibilitetsordningen.KOM (2010) 362

Resume

Direktiv 97/68/EF omhandler emissionsregulering af forurenende luftarter og partikler fraforbrændingsmotorer til montering i mobile ikke vejgående maskiner.Kommissionen foreslår at øge fleksibilitetsordningen fra 20 til 50 % for dieselmotorer i bygge- oganlægsmateriel, landbrugs- og skovmaskiner. Desuden foreslås indført en fleksibilitetsordning på 20% for motorer til lokomotiver og motorvogne (f.eks. IC3 tog). Dette vil i følge Kommissionen gavneindustrien, uden at det øger forureningen væsentligt. Ændringen vil kun gælde overgangen fra trinIIIA til trin IIIB, og den øgede fleksibilitet udløber 31. december 2013.Fleksibilitetsordningen består i, at der i forbindelse med overgang til et nyere trin fortsat kanmarkedsføres en andel ældre motorer. Ordningen er indført for at lette overgangen fra et trin til detnæste.De forskellige trin er et udtryk for den tilladte udledning af forurenende luftarter fra motorerne i ikkevejgående maskiner. Ved overgangen fra trin IIIA til IIIB reduceres den tilladte udledning afkvælstofoxider (NOx) og partikler fra motorerne.Udledningen af kvælstofoxider fra ikke-vejgående maskiner udgør omkring 18-20 % af den samlededanske udledning fra transportsektoren. Udvides fleksibilitetsordningen som foreslået vurdererMiljøstyrelsen, at andelen af hhv. kvælstofoxider og partikler fra ikke-vejgående maskiner vil stige istørrelsesordnen 0,5 til 1 % set i forhold til den samlede danske udledning fra transportsektoren.1. StatusKommissionen sendte den 8. juli 2010 ovennævnte forslag om ændringer til direktiv 97/68/EFændret ved 2004/26/EF i 2004 til Rådet. Forslaget har hjemmel i TEF artikel 175 og skal derforvedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i TEF artikel251.Forslaget er behandlet på rådsarbejdsgruppemøde den 3. september 2010. Det forventes, at
kommissionen udarbejder notat med besvarelse af kritiske spørgsmål fra arbejdsgruppen, herunderen uddybning af sundheds- og miljømæssige konsekvenser samt sammenhængen til øvrigfællesskabslovgivning.Forslaget har endnu ikke været behandlet i Europa Parlamentet.2. Formål og indholdDirektivet 97/68/EF omhandler emissionsregulering af forurenende luftarter og partikler fraforbrændingsmotorer til montering i mobile ikke vejgående maskiner. Der fastsættes i direktivetbestemmelser for den maksimale udstødningsemission af kulmonooxid (CO), kulbrinter (HC),kvælstofoxider (NOx) og partikler fra dieselmotorer i bygge- og anlægsmateriel, landbrugs- ogskovmaskiner, motorvogne og lokomotiver, fartøjer til sejlads på indre vandveje, motorer, der kørermed én konstant hastighed, og små benzinmotorer, der bruges i forskellige typer af maskiner. Der erbl.a. tale om motorer, som anvendes i gravemaskiner, dumpere, pumper, kompressorer og motorertil jernbanemateriel mv. Direktivet regulerer ikke motorer til traktorer, der er omfattet af etselvstændigt direktiv.Det gældende direktiv fastsætter gradvis strengere emissionsgrænseværdier med dertil hørendedatoer for overholdelse. Emissionsgrænseværdierne skærpes løbende afhængigt af motoreffekt. Dennæste skærpelse løber i perioden 1. januar 2011 til 1. januar 2013, hvor der skærpes fra trin IIIA tiltrin IIIB. Det er særligt emissionskravene til kvælstofoxider og partikelemissionen, der strammes.Det forventes at blive nødvendigt at forsyne motorerne med partikelfiltre for at overholde trin IIIBemissionsgrænseværdierne. Det svarer i store træk til Euro V for lastbiler og busser, der blevobligatorisk den 1. oktober 2009. Der fastsættes ligeledes et maksimalt svovlindhold på 10 ppm fordet referencebrændstof, som skal anvendes ved typegodkendelse af trin IIIB-motorer.Der er i direktivet allerede indbygget en fleksibilitetsordning i forbindelse med skift mellem trin-kravene, som betyder, at der må sælges 20 % eller et fast antal motorer af det tidligere trin 1-5 årefter et nyt trin er trådt i kraft. Baggrunden herfor er, at producenter af ikke-vejgående maskiner,som ikke selv producerer motorer, kan have problemer ved overgangen til nye trin. Det gælder isærfor fabrikanter, der kun producere et lille antal maskiner, der kun produceres i små serier.Fleksibilitetsordningen giver udstyrsfabrikanten mulighed for i en 4-5 årig periode at anvendemotorer, der kun opfylder grænseværdierne i det foregående trin. Der er dog indført en begrænsningi det samlede antal motorer svarende til 20 % af en årsproduktion (som gennemsnit af de seneste 5års produktionstal) eller et højeste antal, der afhænger af effektområdet.Kommissionen vurderer, at den økonomiske krise har ramt den europæiske industri for fremstillingaf mobile ikke-vejgående motorer uventet hårdt. Som en følge heraf er udviklingen af motorerneforsinket, og dette gør det vanskeligt for maskinproducenterne at designe deres udstyr.EU og USA har koordineret kravene til motorerne i denne sektor. USA har også enfleksibilitetsordning og har i 2008 øget fleksibiliteten, så en producent må levere motorer medforskellige emissionsniveauer forudsat, at de i gennemsnit overholder kravene. Udover EU og USAer det kun Japan der har krav til denne sektor, og de japanske krav er mindre skrappe end kravene iEU og USA.
2
Kommissionen begrunder derfor forslaget med at:-Afbøde virkningerne af den økonomiske krise for fabrikanterne af motorer og ikke-vejgående maskiner for at bevare konkurrenceevne og beskæftigelse.-Give industrien mulighed for fortsat at finansiere forskning og udvikling.Ændringsforslaget omfatter dieselmotorer i effektområdet 19 – 560 kW. Disse motorer skal eftergældende direktiv – afhængig af effektområdet – skifte fra miljøkravene trin IIIA til trin IIIB iperioden 2011 til 2013.Kommissionen foreslår at øge fleksibilitetsordningen fra 20 til 50 % for de nævnte maskinområder.Desuden foreslås indført en fleksibilitetsordning på 20 % for motorer til lokomotiver og motorvogne(f.eks. IC3 tog). Dette vil i følge Kommissionen gavne industrien uden, at det øger forureningenvæsentligt. Ændringen vil kun gælde overgangen fra trin IIIA til trin IIIB, og den øgede fleksibilitetudløber 31. december 2013.Miljøstyrelsen vurderer, på baggrund af Kommissionens oplysninger, at direktivforslaget har enmindre miljømæssig negativ effekt. Udledningen af kvælstofoxider fra ikke-vejgående maskinerudgør omkring 18-20 % og partikler 20-23 % af den samlede danske udledning fratransportsektoren. Udvides fleksibilitetsordningen som foreslået, vurderer Miljøstyrelsen, at andelenaf hhv. kvælstofoxider og partikler fra ikke-vejgående maskiner vil stige i størrelsesordnen 0,5 til 1% set i forhold til den samlede danske udledning fra transportsektoren. Denne relativt lille stigningvurderes ikke at have væsentlig indvirkning på luftkvaliteten.Kommissionen har beregnet, at øgningen af fleksibiliteten fra 20 til 50 % svarer til en forsinkelse iindføringen af trin IIIB med 16 uger. Kommissionen vurderer, at der udskiftes ca. 5 % af de ikke-vejgående maskiner hvert år, og at de har en gennemsnitlig levetid på ca. 20 år. Det betyder, at det erfå maskiner af den totale ”bestand” der kommer under den øgede fleksibilitetsordning.3. Europa Parlamentets udtalelserForslaget er endnu ikke behandlet.4. NærhedsprincippetI ledsagedokument til ændringsforslaget vurderer Kommissionen, at forslaget er i overensstemmelsemed nærhedsprincippet, da direktivet allerede harmonerer typegodkendelsesproceduren formarkedsføring af motorer, og medlemsstaterne hermed ikke kan træffe individuelle foranstaltninger.5. Konsekvenser for DanmarkGældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenserKan implementeres i dansk ret ved en ændring af den eksisterende bekendtgørelse nr. 339 af 10. maj2005.Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:Kommissionen er i deres økonomivurdering kommet frem til, at de udgifter, der skyldes øgetmiljøbelastning ved at øge fleksibiliteten, overgås af den forbedrede økonomi for producenterne afudstyr til den ikke-vejgående sektor, jf. tabellerne nedenfor.Fleksibilitetsprocent for de maskiner, der allerede er omfattet
3
af ordningen (omkostninger i Euro)20 %MiljøomkostningerSparede omkostninger vedøgning fra 20 til 50 %
50 %550 000 0002 124 000 000
MiljøomkostningerSparede omkostninger vedforslag om at omfattemotorvogne med hhv. 20 til50 %
Fleksibilitetsprocent for motorvogne (omkostninger i Euro)20 %50 %3 400 0008 500 0004 900 00012 500 000
Således vurderes forslaget at give et positiv økonomisk resultat for samfundet.I Danmark har forslaget såvel positive som negative konsekvenser for erhvervslivet. På den ene sidevil en øget fleksibilitet lette overgangen mellem trin IIIA og trin IIIB for mindre maskinproducenter,der ikke selv producerer motorer. På den anden side har Danmark producenter afefterbehandlingsudstyr, som forslaget må forventes at påvirke negativt.Forslaget vurderes ikke at give øget administration for erhvervslivet.Statsfinansielle konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.Erhvervsadministrative konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have erhvervsadministrative konsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenser.I Danmark er der ingen motorproducenter, der berøres af disse ændringer. Danmark harmaskinproducenter, som dette forslag vil hjælpe. Såfremt fleksibilitetsordningen øges vil en størreandel ”ældre” og billigere motorer kunne anvendes i produktionen af ikke vejgående maskiner.Da administrationen af fleksibilitet med 20 % allerede eksisterer, vil det ikke betyde øgetadministration at øge fleksibiliteten til 50 %.Beskyttelsesniveau:Det vurderes, at forslaget vil have en lille negativ indvirkning på beskyttelsesniveauet.6. HøringForslaget har været udsendt i almindelig høring den 5. august 2010 til 131 interessenter. Der er vedhøringsfristens udløb den 17. august modtaget høringssvar fra:Dansk Transport og Logistik samt Dansk Erhverv har haft bemærkninger tilhøringsmaterialet. KL og DSB har ikke haft kommentarer.
4
DTL og Danske Erhverv udtaler, at de ønsker at fastholde de eksisterende regler forfleksibilitet.DTL og Dansk Erhverv fremhæver, at der skal eftermonteres partikelfiltre på ældre lastbilertil brug i miljøzonerne for at bidrage til, at Danmark kan overholde EU’sluftkvalitetsdirektiv. De anfører ligeledes at forslaget om mere fleksibilitet for de nævnteikke vejgående maskiner kan medvirke til et øget luftforureningsniveau i byerne, med risikofor yderligere indgreb overfor motorkøretøjer. Kravene til filtre på lastbilerne har medført enøget konkurrenceforvridning mellem lastbiler og maskiner som dumpere, da ikke vejgåendekøretøjer ikke er omfattet af kravene i miljøzonerne. Dansk Erhverv mener desuden, at denøgede fleksibilitet vil stride mod miljøministerens udsagn i Folketinget (S 2573) om ”Renluft til alle”.
Sagen har ligeledes været sendt i høring i EU-miljøspecialudvalget. Der er i den forbindelse kommetsvar fra Arbejdstilsynet, som ikke har bemærkninger og Energi- og Olieforum som støtter danskholdning til forslaget.7. ForhandlingssituationenRådet har endnu ikke behandlet sagen.8. Regeringens foreløbige generelle holdningDanmark arbejder for en begrænsning af luftforurening fra motorer i mobile ikke vejgåendemaskiner. Luftforureningen fra dieseldrevne mobile ikke vejgående maskiner giver et ikkeuvæsentligt bidrag til luftforureningen. Regeringen er på den baggrund kritisk overforhovedelementerne i Kommissionens ændringsforslag om at udvide fleksibilitetsordningen.10. Tidligere forelæggelser for FolketingetFolketinget er orienteret ved nærheds- og grundnotat om sagen den 7. september 2010.
5