Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 77
Offentligt
904142_0001.png
904142_0002.png
904142_0003.png
904142_0004.png
904142_0005.png
904142_0006.png
904142_0007.png
904142_0008.png
J.nr.Den

Miljøministerens besvarelse af spørgsmål

nr. AG-AI stillet af Folketingets Miljø- og

Planlægningsudvalg

Spørgsmål AG

Vil ministeren ændre sin beslutning om at tillade import af far-ligt HCB-affald fra Australien på baggrund af de seneste nyeoplysninger i sagen?

Spørgsmål AH

Vil ministeren i sine overvejelser især tage stilling til spørgs-mål om-en revurdering af miljøgodkendelsen, så denne tager højdefor udledning af dioxin ved behandling af affaldet i Nyborg,risiko for udledning af dioxin ved en eventuel brand på anlæg-get og re-emballering af affaldet efter ankomsten til Nyborgog- muligheden for behandling af affaldet - eller eventuelt deleheraf - tættere på kilden, f.eks. i Japan og de yderligere risici itilfælde af forlis, når hver enkelt tønde ikke kan spores viaGPS samt problemer med bjærgning af containere pådybt vand?

Spørgsmål AI

Hvordan vurderer ministeren de meget alvorlige indsigelserfra borgere i Nyborg henset til, at de australske myndighederlægger netop australske borgeres protester til grund (mangelenpå ”willing local community”) for deres konklusion om, atman ikke kan eller vil etablere et behandlingsanlæg i Australi-en?

Svar

Som jeg redegjorde for i min samrådsbesvarelse i fredags, erdet rent juridisk sådan, at en forvaltning kun under visseskrappe betingelser kan vælge, at omgøre sine beslutninger.Der fordres bl.a. ny information eller dokumentation, der påafgørende vis ændrer forudsætningerne for beslutningen. Dettegælder også, hvis jeg skulle ændre afgørelsen.
I denne sag, ser jeg stadig ikke noget grundlag for en omgørel-se, da der ikke er kommet nye oplysninger frem, der kan be-grunde et sådant skridt.
Der er i Miljøcenter Odenses miljøgodkendelse taget højde forudledningen af dioxin ved behandling HCB-affaldet.
2
Der blev i fredags, rejst spørgsmål om ikke Kommunekemiburde have skærpet deres krav til dioxinovervågning.
Jeg kan oplyse udvalget om, at der allerede har været tagetkontakt til Kommunekemi. Kommunekemi har oplyst, at virk-somheden allerede har truffet beslutning om, og er i gang med,at etablere et røggassamplings system.
Systemet fungerer på den måde, at der opsamles prøver konti-nuerligt af den udledte luft. Efterfølgende analyseres disseprøver, og man kan uddrage et samlet men gennemsnitligt talfor udsendelsen af dioxin for den målte periode.
Hvis systemet ikke kommer op og køre inden affaldet skal be-handles, vil Kommunekemi tage nogle ekstra prøver, ud overdem de er pålagt i henhold til deres miljøgodkendelse [som er2 pr. år].
Der er lavet en risikovurdering i forbindelse med udarbejdelseaf beredskabsplanen i tilfælde af brand. Det blev heri konklu-deret, at et saltsyre-udslip – og altså ikke dioxin - er det farlig-
3
ste scenarie. Dette forhold har været afgørende for kravene iberedskabsplanen.
Kommunekemi har et internt beredskab i tilfælde af brand, derbl.a. har uddannede røgdykkere, der vil kunne yde den førsteindsat. Dette beredskab er altid på vagt. Desuden er der et sy-stem som automatisk alarmerer byens brandvæsen.
Der kommer ikke til at ske nogen re-emballering af affaldet.En af de fordele, der er ved behandling på Kommunekemi ernetop, at affaldet kan fødes direkte ind i deres beholdere iKommunekemis forbehandlingsanlæg.
For så vidt angår Japan, har Miljøstyrelsen fået oplyst, at deresbehandlingsanlæg til farlig affald er tilpasset det japanskemarked og efterspørgsel. Der bliver derfor kun importeret far-ligt affald, i det omfang det stammer fra japanske virksomhe-der i udlandet. Dvs. de har anlæg, men de er forbeholdt natio-nalt affald.
4
Jeg vil gerne understrege, at for så vidt angår sikkerheden un-der transporten, så tager jeg dette yderst alvorligt.
Jeg har således krævet, at der skal være sporingsudstyr på deenkelte containere for at sikre, at containerne kan bjærges omnødvendigt. Som påpeget, er GPS’ere i denne sammenhængikke noget godt sporingsudstyr, idet de ikke kan spores undervand.
Den mest effektive måde at spore en transport ad søveje, erden helhedsløsning, som Orica har foreslået.
Helhedsløsningen indbefatter en lang række forhold:- Containerne, vil blive opbevaret under dæk. Det vil ikkevære muligt, at en container bliver skyllet overbord undertransporten.- Skibet vil i overensstemmelse med IMO regler være ud-styret med det påkrævede IMO sporingssystem. Dette sy-stem sikrer, at skibet er konstant overvåget, og man vilkunne følge skibet.
5
- Undervejs vil skibet være ledsaget af sikkerhedskonsu-lenter. De er uafhængige af kaptajnen og vil være i direk-te kontakt med Orica, idet de er udstyret med deres egnesatellittelefoner.- Orica vil chartre skibe, der er internationalt certificeret.- Skibet betales for ikke at sejle ind i ekstreme vejrforhold.Det betyder, at under ekstreme vejrforhold, vil skibetsænke farten eller ligge underdrejet og vente på bedrevejr.- Der kommer dansk lods ombord, når skibet ankommer tildansk farvand.
Samlet set er der tale om en helhedsplan, der lever op til alleinternationale krav og som i øvrigt svarer til de krav, der stil-les i forbindelse med søtransport af atombrændsler.
Hvis ulykken skulle være ude, og skibet forliser, vil de enkeltecontainere og selve skibet indeholde nok metal til, at de vilkunne spores ved hjælp af sonar og magnetometer. Sammen-holdt med skibets sporing vil der kunne ske en effektiv bjærg-ning.
6
Med hensyn til spørgsmålet vedrørende problemerne medbjærgning af containerne på dybt vand, så er der jo netop tagetalle de forholdsregler, der er muligt for at undgå at komme iden situation.
Og skulle det værste af det værste ske, at skibet forliser pådybt vand, så er jeg er sikker på, at Orica vil tage alle tilråde-lige midler i brug for at bjærge containerne. Orica har såledesdirekte overfor mig erklæret, at de ser sig forpligtet til at tagederes ansvar i alle aspekter af denne sag meget alvorligt.
Til sidst vil jeg sige, at det er klart, at borgernes protester gørindtryk på mig. Men jeg vil gerne appellere til, at man sættertingene i perspektiv.
Affaldet ligger p.t. i et boligområde i Sydney og udgør enkæmpe-risiko for befolkningen dér. Vi hjælper Australien ogverden med at destruere et miljøproblem. Affaldet bliver joikke deponeret i Nyborg – men destrueret.
7
Kommunekemi er sat i verden for at destruere farligt affald,og de er miljøvurderet og -godkendt efter alle kunstens regler.
Bundlinjen er, at vi bidrager til at eliminere et globalt miljø-problem.
8