Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 742
Offentligt
MILJØstyrelsenMiljøteknologi
24. august 2011J. nr. MST-133-00002MST/sanDep/kirst
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg og Miljø- og PlanlægningsudvalgKommissionens forslag om to ændringer af miljømærkekriterierne for tildeling af EU-miljømærket, Blomsten, for produktgruppernetekstilvaskemidlerogmaskinopvaskemidler.ResumeKommissionen har den 4. august 2011 fremsendt forslag om to ændringer af miljømærkekriteriernefor produktgrupperne tekstilvaskemidler (Kommissionsbeslutning 2011/264/EU) ogmaskinopvaskemidler (Kommissionsbeslutning 2011/263/EU). Kriterierne for disse to produktgrupperblev vedtaget i Kommissionens forskriftkomite 13. september 2010, og optaget i EU Tidende 28. april2011 af Kommissionen.Kommissionens ændringsforslag nr. 1: Efter optagelsen i EU Tidende er Kommissionen blevetinformeret om en ændring i miljøfareklassificeringen af et vigtigt vaskeenzym, subtilisin, der fremoverikke vil kunne anvendes i vaskemidler, medmindre kriterierne ændres.Kommissionens ændringsforslag nr. 2: Det foreslås at forlænge gyldigheden af de eksisterendemiljømærkekriterier med 8 måneder for at give eksisterende licenshavere tid til at forny licensen.Gyldigheden af Kommissionsbeslutningerne 2011/264/EU og 2011/263/EU forlænges ikke. De skalfortsat revideres efter fire år fra optagelsen i Kommissionens EU Tidende, senest 28. april 2015.Kommissionen har valgt at sende de reviderede kriterier til skriftlig afstemning i henhold tilforskriftprocedure med kontrol med afstemningsfrist den 1. september 2011.Forslaget vurderes at påvirke beskyttelsesniveauet neutralt. Miljømærkeordningen er frivillig, hvorforforslaget ikke forventes at medføre konsekvenser for stat, regioner, kommuner eller erhvervsliv.Regeringen vurderer, at forslaget er miljømæssigt afbalanceret, idet det er bedre med effektivevaskemidler, der indeholder små mængder miljøfarligt enzym, end alternativet, der vil være atanvende større mængder tensider, der kan være ligeså - eller mere problematiske - forvandmiljøet, eller resulterer i miljømærkede vaskemidler, der faktisk har en ringere vaskeevne.Regeringen forventer derfor at kunne stemme for forslaget.1.StatusKommissionen har den 4. august 2011 fremsendt ovennævnte forslag. Forslaget har hjemmel iartikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 66/2010 af 25. november 2009om EU-miljømærket.Nærværende beslutningsforslag indeholder forslag til ændring af kriterier for tildeling af EU’smiljømærke tiltekstilvaskemidler (2011/264/EU)ogmaskinopvaskemidler (2011/263/EU).Forslaget skal til skriftligt afstemning 1. september 2011 i Kommissionens forskriftudvalg forBlomsten.Forskriftudvalget træffer afgørelse efter forskriftprocedure med kontrol beskrevet i art. 5a i Rådetsafgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006, jf. art. 16, stk.2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for forslaget, udstederKommissionen beslutningen, efter at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og
2underretter samtidig Europa Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skalKommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal eller udtalerRådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede beslutningen, efterat Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.2.Formål og indholdNærværende beslutningsforslag indeholder forslag om to ændringer i kriterierne for tildeling af EU’smiljømærke til henholdsvis tekstilvaskemidler og maskinopvaskemidler.Ændring nr. 1. Kommissionen foreslår i medfør af artikel 6, stk. 7 i miljømærkeforordningen (66/2010)at tillade brugen af enzymet subtilisin i miljømærkede vaskemidler, selv om subtilisin ermiljøfareklassificeret som farligt for vandmiljøet, R50 (direktiv 67/548/EØF) eller H400 (forordning1272/2008).Ændring nr. 2. Kommissionen foreslår at forlænge gyldigheden af de eksisterende miljømærkekriteriermed 8 måneder, for at give et tilpas overlap af tid til, at eksisterende licenshavere kan forny dereslicens.3.Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippetKommissionen har ikke redegjort herfor. Da forslaget ligger indenfor gældendefællesskabslovgivning, vurderes det, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.4.Forslagets konsekvenser for DanmarkLovgivningsmæssige konsekvenserMiljømærkeordningen er frivillig. Forslaget medfører derfor ingen lovgivningsmæssigekonsekvenser for Danmark.Økonomiske konsekvenserMiljømærkeordningen er frivillig, hvorfor forslaget ikke forventes at medføre konsekvenser for stat,regioner, kommuner eller erhvervsliv.Miljømæssige konsekvenserKommissionen redegør ikke herfor, men det er vurderingen, at forslaget ikke påvirkerbeskyttelsesniveauet negativt i EU. En fortsat mulighed for at anvende enzymet subtilisin imiljømærkede produkter vil være en fortsættelse af hidtidig praksis. Omvendt kan en udelukkelseaf brugen af subtilisin medvirke til, at miljømærkede vaskemidler i stedet er nødt til at anvendemiljømæssigt dårligere alternativer for at opnå samme vaskeeffekt.5.HøringForslaget har været sendt til orientering i Danmarks Miljømærkenævn d. 8. august 2011. Der erikke kommet officielle høringssvar herfra, men de indkomne kommentarer er enige i forslaget,såfremt, der ikke er alternativer til subtilisin.Desuden har der været udsendt et rammenotat om sagen til Miljøspecialudvalget i en kort høring.Brancheforeningen for Sæbe, Parfume og Teknisk/kemiske artikler, SPT,støtter tilføjelsen afsubtilisin til listen over stoffer, der kan anvendes i miljømærkede produkterDIoplyser, at man man kan støtte regeringens holdning.
3Danmarks Naturfredningsforening og Det Økologiske Rådbemærker i fællesskab, at man kanstøtte forslaget, dog skal subtilisin kræves erstattet med et mindre farligt stof, så snart derforeligger viden om et sådan stof.
6.ForhandlingssituationenDer har ikke været en forhandling med Kommissionen. Kommissionen har efter optagelsen afmiljømærkekriterierne i EU Tidende fået henvendelse fra vaskemiddel- og enzymindustrien ommiljøfareklassificeringen af subtilisin, og de problemer det medfører.Subtilisin er enzymer af typen proteaser, der anvendes til at fjerne proteinpletter. Enzymer erstattertypisk brugen af større mængder miljøbelastende vaskeaktive stoffer, de såkaldte tensider.Kommissionen beskriver, at subtilisin for nyligt er blevet miljøfareklassificeret som R50 (meget farligfor vandmiljøet) i henhold til direktiv 67/548/EØF af 27. juni 1967 om tilnærmelse af lovgivning omklassificering, emballering og etikettering af farlige stoffer eller H400 (Farlig for vandmiljøet) i henholdtil den ny klassificeringsforordning (CLP) Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.1272/2008 af 16. december 2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer ogblandinger.Miljømærkeforordningen (Europa Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 66/2010 af 25.november 2009 om EU-miljømærket) tillader ikke brugen af R50 eller H400 klassificerede stoffer, ogdermed er subtilisin med de vedtagne kriterier ikke tilladt at anvende i miljømærkede produkter.Kommissionen kan foreslå en afvigelse fra miljømærkeforordningens regelsæt (forordning 66/2010)der tillader brugen af ovenstående enzym, såfremt der ikke findes erstatningsmuligheder for et stof,der udelukkes af reglerne, og såfremt brugen af dette stof, giver en miljømæssig præstation, der erbedre end eventuelle erstatningsmuligheder. Kommissionen argumenterer i overensstemmelsehermed, at der ikke er effektive erstatningsmuligheder.Kommissionens ændringsforslag nr. 1 vil tillade brugen af subtilisin, selvom det er klassificeret somfarligt for vandmiljøet. Kommissionen argumenterer for, at subtilisin er udviklet specifikt til fjernelse afproteinpletter, også ved vask under 30 grader (koldtvandsprodukter). Kommissionen argumenterermed, at substilisin nedbrydes hurtigt i rensningsanlæg og i miljøet, og at der ikke er uønskedelangtidsvirkninger ved brugen af subtilisin. Endvidere beskriver Kommissionen, at der ikke ermiljømæssigt og tekniske alternativer til subtilisin.Klassificeringen af subtilisin har medført, at der ikke er blevet miljømærket nye vaskemidler efter denyligt vedtagne kriterier. Derfor foreslår Kommissionen i sit ændringsforslag nr. 2 at forlængegyldigheden af de eksisterende miljømærkekriterier med 8 måneder, for at give eksisterendelicenshavere tid til at forny licensen.7.Regeringens foreløbige, generelle holdningDen danske regering kan støtte ændringsforslag nr. 1 om at tillade subtilisin, idet Kommissionenfremfører, at der ikke er reelle alternativer, da enzymer i små mængder (0,1 % vægtindhold) typiskerstatter brugen af 10-100 gange større mængder vaskeaktive tensider, der ofte er ligeså, ellermere miljøbelastende, end enzymerne.Danmark stemte (13. september 2010) imod vedtagelsen af de to Kommissionsbeslutninger forhenholdsvis tekstil- og maskinopvaskemidler, fordi kriterierne tillader brugen afkonserveringsmidler, der både er klassificeret som miljøfarlige, og med uønskedelangtidsvirkninger i vandmiljøet. Danmark argumenterede for, at der fandtes alternativer påmarkedet.
4På trods af den danske holdning ved vedtagelsen af kriterierne, kan regeringen støtteKommissionens ændringsforslag om en teknisk ændring af kriterierne. Årsagerne er:1) Kommissionen redegør for, at der ikke er alternativer til enzymet subtilisin med en bedremiljøprofil og lige så god, eller bedre, vaskeevne. Hermed opfyldes det principielle krav imiljømærkeforordningen, hvis Kommissionen skal foreslå en afvigelse fra denne.2) Ud fra en samlet miljømæssig vurdering, er det endvidere Regeringens holdning, at forslaget ermiljømæssigt afbalanceret, idet det er bedre med effektive vaskemidler, der indeholder småmængder miljøfarligt enzym, end alternativet, der vil være at anvende større mængder tensider,der kan være ligeså - eller mere problematiske - for vandmiljøet, eller resulterer i miljømærkedevaskemidler, der faktisk har en ringere vaskeevne.Regeringen kan desuden acceptere ændringsforslag nr. 2, der forlænger gyldigheden af deeksisterende vaskemiddelkriterier, som kommissionsbeslutningerne 2011/264/EU og 2011/263/EUfra 2010 afløser. Dermed sikres nuværende licenshavere mulighed for en fortsat markedsføring afmiljømærkede vaskemidler, indtil de har udviklet, dokumenteret og testet ny produkter efter de nykriterier.8.Tidligere forelæggelser for Folketinget.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.