Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 734
Offentligt
1025798_0001.png
1025798_0002.png
1025798_0003.png
1025798_0004.png
1025798_0005.png
1025798_0006.png
1025798_0007.png
1025798_0008.png
1025798_0009.png
1025798_0010.png
1025798_0011.png
1025798_0012.png
1025798_0013.png
1025798_0014.png
1025798_0015.png
1025798_0016.png
1025798_0017.png
1025798_0018.png
Vesthimmerlands KommuneViborg Kommune
Aarhus fysisk planlægning ogVVMJ.nr. NST-131-00101Ref. surheDen 14. april 2011

Sammenfattende redegørelse for udkast til kommuneplantillæg med

VVM-redegørelse for udvidelsen af et naturgaslager ved Ll. Torup

Resume:

Gaslageret i Ll. Torup er en vigtig del af det danske naturgasnet, og det harbetydning for forsyningssikkerheden af naturgas til de danske forbrugere. Idecember 2007 søgte Energinet.dk om tilladelse til at vedligeholde og udvi-de gaslageret ved Ll. Torup. Vedligeholdelsen af gaslageret er afgørendefor anlæggets fortsatte funktion og sikkerhed samt gaslagerets rolle for for-syningssikkerheden i Danmark.Det ansøgte projekt omfattede oprindeligt genudskylning af de eksisterendesyv kaverner samt udskylning af ni nye kaverner. Energinet.dk har den 28.september 2010 meddelt, at Energinet.dk henover sommeren 2010 har re-vurderet behovet for udvidelsen af gaslageret og således nu udelukkendeønsker at udnytte de dele af det ansøgte udvidelsesprojekt, som omhandlergenudskylning og vedligeholdelse af de syv eksisterende kaverner.Udvidelsesplanerne omfatter derfor nu alene genudskylning af de eksiste-rende syv kaverner, som er krympet ca. 10%, siden de blev etableret. Gen-udskylningen har til formål at sikre nødvendigt vedligehold af de eksisteren-de kaverner, samt at retablere det volumen, som er tabt ved krympning.Derudover udvides volumenet med op til omkring 30%.Til genudskylning anvendes vand fra Hjarbæk Fjord, som via en pumpesta-tion ved Virksund pumpes til gaslageret og ned i den pågældende kaverne isalthorsten. I forbindelse med at vandet henstår i kavernen opløses saltet,og kavernen udvides. Det mættede saltvand transporteres tilbage til Virk-sund og fortyndes med vand fra Hjarbæk Fjord og udledes derpå til LovnsBredning.Det tager ca. 1 år at genudskylle én kaverne én gang. Hver kaverne genud-skylles op til tre gange, og det samlede forløb af genudskylningerne forven-tes at vare op til ca. 10 år.
Naturstyrelsen • Lyseng Allé 1 • 8270 HøjbjergTlf. 72 54 30 00 • Fax 33 32 22 01 • CVR 33157274 • EAN 5798000872530 • [email protected] • www.nst.dk
Naturstyrelsen1er VVM-myndighed og varetager VVM-processen. Der er iforløbet blevet afholdt en forudgående offentlighedsfase, samt en 16-ugersoffentlig høring med tre borgermøder.Der blev i den offentlige høring modtaget 97 bemærkninger. Bidragene fraoffentligheden har givet anledning til yderligere overvejelser om projektet iforhold til påvirkningen af Hjarbæk Fjord og Lovns bredning. Der har særligtværet fokus på det udledte salts betydning for dannelse af iltsvind, påvirk-ningen af fiskebestande, udledte metaller, påvirkningen af Natura2000-områderne og de vilkår, der skal stilles.Naturstyrelsen har foretaget en gruppering af henvendelserne og kommen-teret høringssvarene som en del af sagens behandling. En kopi af de ind-komne bemærkninger samt Naturstyrelsens kommentarer fremsendes tilkommunen sammen med den sammenfattende redegørelse.Naturstyrelsen vurderer på baggrund af VVM-redegørelsen og offentlighe-dens inddragelse, at der med de nødvendige vilkår kan udstedes et kom-muneplantillæg, der muliggør de dele af det ansøgte udvidelsesprojekt, somomhandler genudskylning og vedligeholdelse af gaslagerets syv eksisteren-de kaverner.Udvidelser af naturgaslageret med nye kaverner vil kræve en ny ansøgning,VVM-proces og tilladelse.Det projekt, der forventes at blive meddelt tilladelse til – genudskylning ogvedligeholdelse – er inddelt i to faser. Første fase er et pilotprojekt, sombestår af første genudskylning af én kaverne, som under reduceret skylle-hastighed (120 m3/time) anvendes til at kontrollere projektets forudsætnin-ger. Anden fase omfatter de videre genudskylninger af de eksisterende ka-verner.Miljøhensynet er integreret i afgørelsen i form af retningslinjer, rammer ogvilkår fastsat i et kommuneplantillæg, en VVM-tilladelse og en miljøgodken-delse.Hovedpunkterne i vilkårene for genudskylningen af gaslageret og overvåg-ningen fremgår af det kortfattede sammendrag herunder:Kommuneplantillægget fastsætter rammer for arealanvendelsen:Der fastlægges i kommuneplantillægget rammer og retningslinjer,der muliggør genudskylnings- og vedligeholdelsesprojektet. Der fast-lægges på baggrund af en risikovurdering en sikkerhedszone om-kring anlægget. Inden for denne zone må der ikke etableres ny mil-jøfølsom anvendelse som f. eks. boliger, rekreative områder mv.VVM-tilladelsen stiller vilkår om blandt andet overvågning:VVM-tilladelsen er tilladelsen til projektet og en forudsætning for, at der
1
Tidligere Miljøcenter Århus
2
kan gives miljøgodkendelse. Der er i VVM-tilladelsen fastsat enrække vilkår om et overvågningsprogram, der skal sikre, at forud-sætningerne for tilladelserne til stadighed er opfyldt. VVM-tilladelsener betinget af, at projektet ikke vil påvirke omgivelserne væsentligt.Miljøgodkendelsen2regulerer støj, emissioner og udledning af skyl-levand (udledningstilladelse):Der er i udledningstilladelsen stillet vil-kår om en maksimal skyllehastighed i driftstilstand 1 (pilotprojekt) på120 m3/time og i driftstilstand 2 på 240 m3/time. Det maksimale salt-indhold for udledningen i Lovns Bredning er for begge driftstilstandefastsat til 28 psu.
Der er i udledningstilladelsen fastsat udlederkrav, der skal sikre, at gælden-de miljøkvalitetskrav er overholdt. Konceptet for fastsættelse af miljøkvali-tetskrav er, at ”den mest følsomme art” er beskyttet. Overholdelse af defastsatte miljøkvalitetskrav for udledning af metaller og miljøfremmede stof-fer sikrer derfor et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau for udledningen af dissestoffer til Natura 2000-områderne Hjarbæk Fjord og Lovns Bredning. Detbetyder således, at projektet ikke vil medføre en væsentlig påvirkning ellerskade på Natura 2000 området, dets integritet eller de arter, der er en del afudpegningsgrundlaget.De miljømæssige påvirkninger i lokalområdet er også vurderet og fundetacceptable. Projektet kan således gennemføres med respekt for de gæl-dende grænseværdier for støj, luftforurening med mere. I forbindelse medbehandlingen af projektet er sikkerhedsforholdene blevet vurderet og fundetacceptable. For at sikre både virksomheden og naboerne udlægges der ensikkerhedszone omkring anlægget.Høringen af offentligheden, ændringerne som følge af det reducerede pro-jekt og nye regler har til sammen betydet;At den samlede udledte saltmængde falder fra 16.1 mio tons til 3.1 miotons og at den totale mængde af udledte metaller falder i et tilsvarendestørrelsesforholdAt den maksimale skyllehastighed nedsættes fra 600m3/t til 240 m3/tAt der kun kan udskylles med op til 28 psu (saltindhold)At der er stillet skærpede krav som følge af skærpede miljøkvalitetskravfor cadmium og kviksølvOg at der skal overvåges for flere metaller
Udskylningen fra kavernerne starter med et pilotprojekt med lav skylleha-stighed, der har til formål at bekræfte, at de forudsætninger, der ligger tilgrund for godkendelsen, holder, og om det kan accepteres, at man kan gåvidere til projektets næste fase.Der er både i VVM-tilladelsen og i miljøgodkendelsen krav om overvågning.Data fra overvågningen skal dels bruges i forbindelse med skiftet af driftstil-2
Miljøstyrelsen er myndighed for miljøgodkendelsen
3
stand, hvor det afgøres, om der kan udskylles flere kaverner, og dels bru-ges i forbindelse med Naturstyrelsens og Miljøstyrelsens løbende tilsyn medprojektet.Hvis det i forbindelse med tilsynet viser sig, at der opstår en væsentlig ikkeforudset påvirkning af Hjarbæk Fjord og Lovns Bredning bortfalder VVM-tilladelsen.Naturstyrelsen skal hermed anmode om kommunernes udtalelse, inden etkommuneplantillæg udstedes og der meddeles tilladelse til projektet. Fristenfor at afgive udtalelse er den 8. juli 2011.
4

Sammenfattende redegørelse:

I december 2007 søgte Energinet.dk om tilladelse til at vedligeholde og ud-vide gaslageret i Ll. Torup, som er etableret i perioden 1986-1995. Projektetomfattede genudskylning af de eksisterende syv kaverner samt udskylningaf ni nye kaverner over en periode på 25 år. Vedligeholdelsen af gaslagereter afgørende for anlæggets fortsatte funktion og sikkerhed samt gaslageretsrolle for forsyningssikkerheden i Danmark.Energinet.dk har imidlertid henover sommeren 2010 revurderet det aktuellebehov for at udvide gaslageret, og har på den baggrund meddelt MiljøcenterÅrhus (nu Naturstyrelsen3), at virksomheden ikke ønsker at udskylle nyekaverner. Energinet.dk ønsker således nu udelukkende at udnytte de deleaf det ansøgte udvidelsesprojekt, som omhandler genudskylning og vedli-geholdelse af de syv eksisterende kaverner.Naturstyrelsens afgørelse omfatter på baggrund af revurderingen af detaktuelle behov for at udvide gaslageret således alene tilladelse til den del afudvidelsesplanerne, der omhandler genudskylning og vedligeholdelse af desyv eksisterende kaverner.Det projekt, som Energinet.dk nu ønsker at gennemføre har i fuldt omfangværet en del af det materiale, som har været udsendt i offentlig høring, ogreduktionen medfører ikke nye miljøpåvirkninger. Reduktionen af projektetkræver derfor ikke udarbejdelse af et fornyet forslag til kommuneplantillægmed en ny høringsfase.Projektet er omfattet af VVM-bekendtgørelsens4bilag 1, punkt nr. 265omVirksomheder og anlæg, som er anmeldelsespligtige efter § 5 i Miljøministe-riets bekendtgørelse om kontrol med risikoen for større uheld med farligestoffer (risikobekendtgørelsen)6, fordi udvidelsen overstiger tærskelmæng-den i kolonne 3 på 200 tons naturgas i risikobekendtgørelsen.Naturstyrelsen varetager i den konkrete sag kommunalbestyrelsernes op-gaver og beføjelser for gaslageret i Ll Torup, fordi godkendelseskompeten-cen i henhold til miljøbeskyttelseslovens7§ 40 er henlagt til Miljøministeriet,
Miljøcenter Århus har hidtil forestået sagsbehandlingen i forbindelse med VVM-redegørelsen for udvidelsen af naturgaslageret ved Ll. Torup. Miljøcenterets opgaver er somen konsekvens af en omorganisering i Miljøministeriet pr. 1. januar 2011 blevet delt mellemMiljøstyrelsen, der har ansvar for miljøgodkendelsen og Naturstyrelsen, der har ansvaretfor VVM-sagsbehandlingen. Sagsbehandlingen er et samarbejde mellem Miljøstyrelsen ogNaturstyrelsen, således at afgørelsen efter VVM-reglerne og miljøgodkendelsen gives samti-dig og på samme faktiske grundlag. Naturstyrelsen har erstattet Skov- og Naturstyrelsen ogBy- og Landskabsstyrelsen.4Bekendtgørelse nr. 1510 af 15. december 2010 om vurdering af visse offentlige og privateanlægs virkning på miljøet (VVM) i medfør af lov om planlægning.5I den historiske VVM-bekendtgørelse nr. 1335 af 6. december 2006 var projektet opført påbilag 1, punkt nr. 25.6Bekendtgørelse nr. 1666 af 14. december 2006 om kontrol med risikoen for større uheldmed farlige stoffer.7Bekendtgørelse nr. 879 af 26. juni 2010 om lov om miljøbeskyttelse.
3
5
og fordi dele af anlægget ligger uden for de godkendte lokalplaner for om-rådet8.Realiseringen af projektet forudsætter således, at Naturstyrelsen kan ud-stede et kommuneplantillæg med VVM-redegørelse. En eventuel senereændring af kommuneplantillægget forudsætter derfor Naturstyrelsens ac-cept.Formålet med denne sammenfattende redegørelse er at behandle de ind-komne indsigelser og bemærkninger, så de kan indgå i det videre grundlagfor beslutning i sagen. Materialet skal ligeledes ligge til grund for de udtalel-ser som Vesthimmerlands og Viborg Kommuner skal have lejlighed til atkomme med, inden der træffes afgørelse i sagen9.

Indholdet af den forventede afgørelse

Naturstyrelsen vurderer på baggrund af VVM-redegørelsen, herunder kon-sekvensvurderingen af Natura 2000-områderne samt de indkomne be-mærkninger og supplerende materiale til sagens oplysning10, at der med denødvendige vilkår kan udstedes et kommuneplantillæg og meddeles VVM-tilladelse, der muliggør de dele af det ansøgte udvidelsesprojekt, som om-handler genudskylning og vedligeholdelse af gaslagerets syv eksisterendekaverner.Udvidelsesplanerne omfatter nu alene genudskylning af de eksisterendesyv kaverner som er krympet ca. 10% siden de blev etableret. Genudskyl-ningen har til formål at sikre nødvendigt vedligehold af de eksisterende ka-verner, samt at retablere det volumen, som er tabt ved krympning. Derud-over udvides volumenet med op til omkring 30%.Til genudskylning er det planlagt at anvende et eksisterende udskylningsan-læg, som blev benyttet til de tidligere udskylninger af de eksisterende ka-verner. Der anvendes vand fra Hjarbæk Fjord, som via en pumpestation vedVirksund pumpes til gaslageret og ned i den pågældende kaverne i salthor-sten. Når skyllevandet kommer i kontakt med salthorsten opløses saltet, ogkavernen udvides. I forbindelse med at saltet opløses bliver skyllevandetmættet med saltvand. Det mættede saltvand transporteres tilbage til Virk-sund og fortyndes med vand fra Hjarbæk Fjord og udledes derpå til LovnsBredning.
8
Det følger af VVM-bekendtgørelsens § 11, stk. 3, at Naturstyrelsen er VVM-myndighed,hvis det anmeldte anlægs etablering forudsætter tilvejebringelse af lokalplan eller kan etable-res uden lokalplan.9I henhold til § 9 stk. 2 i lovbekendtgørelse nr. 936 af 24. september 2009 om lov om miljø-vurdering af planer og programmer og VVM-bekendtgørelsens § 12 skal Naturstyrelsen ud-arbejde en sammenfattende redegørelse. Den skal sendes til de berørte kommuner sammenmed en kopi af indkomne forslag, indsigelser og bemærkninger, og kommunalbestyrelserneskal gives lejlighed til at afgive en udtalelse10En oversigt over sagens dokumenter fremgår af bilag G
6
Det tager ca. 1 år at genudskylle én kaverne én gang. Hver kaverne genud-skylles op til tre gange, og det samlede forløb af genudskylningerne forven-tes at vare op til ca. 10 år.Genudskylningen er inddelt i to faser. Første fase er et pilotprojekt, hvor dersker en genudskylning af én kaverne, som under reduceret skyllehastighed(120 m�/t)11anvendes til at kontrollere forudsætningerne, der ligger til grundfor vurderingen af udledningen, og til eventuel tilpasning af projektets videregennemførelse under hensyn til omgivelserne. Der er i udledningstilladelsenstillet vilkår om en maksimal skyllehastighed i driftstilstand 1 på 120 m3/timeog i driftstilstand 2 på 240 m3/time. Den maksimale salinitet (saltindhold) forudledningen i Lovns Bredning er for begge driftstilstand og dermed heleprojektet fastsat til 28 psu.Som forudsætning for realisering af udvidelsen af gaslageret ved Ll Torupligger tre dokumenter: Et kommuneplantillæg der fastlægger de planlæg-ningsmæssige retningslinjer og rammer for arealanvendelsen på kommu-neplanniveau. En VVM-tilladelse, der på baggrund af VVM-processen fast-lægger supplerende vilkår, som er nødvendige for at anlægget kan realise-res uden væsentlig miljøpåvirkning, og en miljøgodkendelse med udled-ningstilladelse som fastlægger vilkår i henhold til miljøbeskyttelsesloven.De detaljerede vilkår for projektets gennemførelse fremgår således af kom-muneplantillæg, VVM-tilladelse og miljøgodkendelse, der er vedlagt denneredegørelse i udkast som henholdsvis bilag A, B og C.Herudover er anlæggets dimensioner og udformning reguleret af flere lokal-planer. Projektområdet er delvist omfattet af lokalplan 17 og 202 samt del-vist omfattet af landzonelokalplan nr. L 20-60 for et område til kavernepladsfor naturgaslager. Vesthimmerland og Viborg Kommuner er myndighed forlokalplanlægningen.Kommuneplantillægget, som omfatter det eksisterende behandlingsanlægog kavernepladser, svarende til rammeområde 212.O1 i VesthimmerlandKommuneplan 2009 og rammeområde 05.TA01 i Viborg Kommuneplan2009-2021, vil indeholde følgende retningslinjer som tillæg til kommunepla-nerne.A Anlæg med særlige beliggenhedskravKommuneplantillægget muliggør anlæg med særlige beliggenhedskrav herunder VVM-pligtige anlæg i henhold til planlovens § 11g jf. nedenstående:B Udvidelse af gaslageretDet eksisterende gaslager i Ll. Torup kan genudskyldes, vedligeholdes og udvides indenforrammerne af kommuneplantillæggets VVM-redegørelse, VVM-tilladelse og miljøgodkendel-se.C Varetagelse af kultur- og naturbeskyttelsesinteresserneNaturgaslageret skal udformes så der i videst muligt omfang tages hensyn til at minimerepåvirkninger af de naturbeskyttede områder ved beplantning samt etablering af voldanlæg tilbeskyttelse mod lys og støjgener af omgivelserne. Beplantning skal dels give mulighed for at11
Udgående vandmængde fra kavernen (mættet saltvand)
7
nye levesteder for det naturlige dyre- og planteliv kan opstå, og dels skærme for visuellegener i forhold til de bevaringsværdige kulturmiljøer i området.D SikkerhedszoneDer udlægges en sikkerhedszone som vist på figur 412. Inden for denne zone må der ikkeetableres ny miljøfølsom anvendelse som f. eks. boliger, rekreative områder mv.E ArealreservationDer udlægges en arealreservation som vist på figur 413til en eventuel fremtidig udvidelse14.
Desuden vil kommuneplantillægget indeholde følgende tilføjelser til ram-merne i kommuneplanerne.Til rammeområde 212.O.1 - Vesthimmerland Kommuneplan 2009:15Anvendelse: Teknisk anlæg.Der kan i området opføres tekniske anlæg, der er nødvendiggjort af genudskylning og vedli-geholdelse af lageret, med en højde på op til 20 m.Kavernepladser skal afskærmes mod omgivelserne af beplantningsbælter. Der skal etable-res beplantningsbælter i forbindelse med underjordiske rørforbindelser mellem behandlings-anlæg og kavernepladser.
Til rammeområde 05.TA.01 - Viborg Kommuneplan 2009-2021:16Anvendelse: Teknisk anlæg.Der kan i området opføres tekniske anlæg, der er nødvendiggjort af genudskylning og vedli-geholdelse af lageret, med en højde på op til 20 m.Eksisterende skorstene, afblæsningstårne, antenner og radiomaster i området kan udskiftes.Behandlingsanlægget skal afskærmes mod omgivelserne af beplantning og voldanlæg. Ka-vernepladser skal afskærmes mod omgivelserne af beplantningsbælter. Der skal etableresbeplantningsbælter i forbindelse med underjordiske rørforbindelser mellem behandlingsan-læg og kavernepladser.For at beskytte grundvandet skal der ved lokalplanlægning tages særlige hensyn i områdermed særlige drikkevandsinteresser, nitratfølsomme områder, beskyttelseszoner omkringalmene boringer til vandforsyning og indsatsplaner for grundvandsbeskyttelse.
Kommuneplantillægget og VVM-redegørelsen omfatter hele vedligeholdel-ses- og genudskylningsprojektet og er dermed dækkende for de kommendegenudskylninger.
Figuren fremgår af kommuneplantillæggetFiguren fremgår af kommuneplantillægget14Arealreservationen er udlagt i henhold til planlovens § 11a. Udnyttelse af arealreservatio-nen til naturgaslager vil kræve ny planlægning, herunder en ny ansøgning, VVM-proces ogtilladelse. Eksisterende anvendelse i området kan fortsætte. Området kan anvendes til jord-brug og skovbrug, mens ændret anvendelse derudover kræver accept fra Naturstyrelsen15Naturgaslager, behandlingsanlæg og kavernepladser. Virksomhed med særlige beliggen-hedskrav16Naturgaslager, behandlingsanlæg og kavernepladser. Virksomhed med særlige beliggen-hedskrav13
12
8
Udvidelser af naturgaslageret med nye kaverner, der ligger indenfor denudlagte arealreservation, vil imidlertid kræve en ny ansøgning, VVM-procesog tilladelse.Der er i udkastet til VVM-tilladelse fastsat en række vilkår for et overvåg-ningsprogram, der skal sikre, at forudsætningerne for tilladelserne til stadig-hed er opfyldt. Der er i udkastet til VVM-tilladelse blandt andet stillet vilkårom, at Energinet.dk skal gennemføre et overvågningsprogram til belysningaf eventuelle konsekvenser i Hjarbæk Fjord og Lovns Bredning som følge afvandindtaget fra Hjarbæk Fjord og udledningen til Lovns Bredning. Over-vågningsprogrammet skal indeholde en pilotprojektmonitering og en løben-de monitering.VVM-tilladelsen er betinget af, at projektet ikke vil påvirke omgivelsernevæsentligt.For en gennemgang af detaljerne i vilkårene henvises der til udkastet tilVVM-tilladelsen (bilag B).Miljøgodkendelsen meddeles af Miljøstyrelsen, og giver mulighed for at ved-ligeholde og genudskylle kaverner. Der stilles i miljøgodkendelsen blandtandet vilkår om emissioner, bortledning af overfladevand, udledning af skyl-levand fra kavernerne med vilkår om den fysiske indretning af udledningen,vilkår om maksimalt indhold af en række stoffer, kontrol af udledningen afskyllevand fra kavernerne, støj, affald, beskyttelse af jord- og grundvand,rapportering om virksomhedens drift, krav om indberetning af uheld og fore-byggelse af større uheld.En væsentlig del af miljøgodkendelsen omfatter således udledningstilladel-sen, der stiller vilkår om udledning af vandet fra genudskylningen af kaver-ner. Kravene til udledning er som udgangspunkt ens for hele projektet. Pro-jektets fremdrift er styret af to driftstilstande for udledningen, der hver isærhar hæftet et sæt af krav og begrænsninger på sig, herunder myndigheder-nes krav om accept for ændring af driftstilstand, krav om egenkontrol, do-kumentationsmålinger, samt løbende indberetning og rapportering til myn-dighederne.Udskylningen fra kavernerne starter med et pilotprojekt med lav skylleha-stighed, der har til formål at bekræfte, at de forudsætninger, der ligger tilgrund for godkendelsen, holder, og om det kan accepteres, at man kan gåvidere til projektets næste fase. Såfremt denne accept kræver ændringer iform af nye vilkår eller ændringer af eksisterende vilkår i udledningstilladel-sen, sker dette ved meddelelse af påbud. Der vil i så fald være tale om enafgørelse med offentlig høringsperiode og klageadgang.Miljøgodkendelsen giver mulighed for at starte pilotprojektet – én genud-skylning af kaverne TO-8 med lav skyllehastighed, mens en ændring afdriftstilstand eller genudskylning af andre kaverner kræver fornyet myndig-hedsaccept i overensstemmelse med vilkårene i miljøgodkendelsen. Over-holdelse af miljøkvalitetskravene er en forudsætning for at opnå fornyet
9
myndighedsaccept. De detaljerede vilkår for driftstilstandene fremgår af detvedlagte udkast til miljøgodkendelse.Der er i VVM-tilladelsen krav om overvågning. Data fra overvågningen skaldels bruges i forbindelse med skiftet af driftstilstand, hvor det afgøres omder kan udskylles flere kaverner, og dels bruges i forbindelse med myndig-hedernes løbende tilsyn med projektet.Hvis det i forbindelse med tilsynet viser sig, at der opstår en væsentlig ikkeforudset påvirkning af Hjarbæk Fjord og Lovns Bredning bortfalder VVM-tilladelsen.Derudover har Miljøstyrelsen som i andre sager, mulighed for at udstede etpåbud, hvis det viser sig at vilkårene i miljøgodkendelsen ikke overholdes.

Baggrund

Energinet.dk søgte i december 2007 om tilladelse til at vedligeholde og ud-vide gaslageret. Projektet omfattede genudskylning af de eksisterende syvkaverner samt udskylning af ni nye kaverner over en periode på 25 år. Ved-ligeholdelsen af gaslageret er afgørende for gaslagerets fortsatte funktionog sikkerhed samt gaslagerets rolle for forsyningssikkerheden i Danmark.Det tidligere Miljøcenter Århus afgjorde på baggrund af ansøgningen, atprojektet er omfattet af VVM-bekendtgørelsens bilag 1, punkt nr. 2517omVirksomheder og anlæg, som er anmeldelsespligtige efter § 5 i Miljøministe-riets bekendtgørelse om kontrol med risikoen for større uheld med farligestoffer.Der har i foråret 2008 været gennemført en offentlig idéfase, hvor offentlig-heden har bidraget med en række emner, der bør undersøges inden projek-tet realiseres. Et forslag til kommuneplantillæg med VVM-redegørelse forudvidelsen af et naturgaslager ved Ll. Torup beliggende i Viborg og Vest-himmerland kommuner har derefter været offentliggjort i perioden 27. januar2010 til 19. maj 2010. I henhold til miljøvurderingsloven har der sammenmed Forslag til kommuneplantillæg med VVM-redegørelse været offentlig-gjort en miljøvurdering af planen. Miljøvurderingen fremgik af det offentlig-gjorte materiale. Da det tidligere Miljøcenter Århus havde overtaget kom-munernes opgaver og beføjelser for gaslageret i Ll. Torup blev Vesthimmer-land og Viborg kommuner i december 2009 hørt, som et led i almindeligpraksis, inden udsendelse af materialet i offentlig høring.Forslaget blev udsendt til dem, der havde indsendt bemærkninger i denforudgående offentlighedsfase samt til en række borgere, myndigheder oginstitutioner som det tidligere Miljøcenter Århus vurderede havde interesse isagen. Desuden blev det offentligt bekendtgjort i en række aviser i lokalom-rådet samt på By- og Landsskabsstyrelsens hjemmeside, at materialet varsendt i høring.17
I den historiske VVM-bekendtgørelse nr. 1335 af 6. december 2006 var projektet opført påbilag 1, punkt nr. 25.
10
Der er i offentlighedsperioden afholdt 3 offentlige møder: Den 3. februar2010 i Skals Hallen samt den 3. og 10. maj 2010 i Viborg Musiksal. På deafholdte offentlige møder har der være information om det ansøgte projektog om myndighedsbehandlingen af det. Indsigelser, kommentarer og be-mærkninger skulle indsendes skriftligt inden høringsfristens udløb. På grundaf sagens kompleksitet inviterede det tidligere Miljøcenter Århus på opfor-dring til informationsmøder om høringsmaterialet med en række organisati-oner med særlig interesse i sagen. Blandt andet Danmarks Naturfrednings-forening, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, DanskFritidsfiskerforbund, Friluftsrådet og Limfjordsrådet.Der er indkommet i alt 97 henvendelser i høringsfasen. 36 af henvendelser-ne er enslydende, men de er indsendt af forskellige personer og organisati-oner. Derudover indgår en række henvendelser om udlevering af materialeog opklarende spørgsmål, som er indkommet i høringsfasen. Alle henven-delser er vedlagt som bilag E. Naturstyrelsen har foretaget en gruppering afhenvendelserne, som fremgår af skemaet i bilag F.I den offentlige høring er der indkommet bemærkninger af forskellig karak-ter. Langt den overvejende del af de indkomne høringssvar relaterer sig tilde dele af projektet, der vedrører vandindtag fra Hjarbæk Fjord og udled-ning af udskylningsvand til Lovns Bredning i forbindelse med genudskylningaf eksisterende kaverner og etablering af nye kaverner. I flere af hørings-svarene gives udtryk for bekymring for påvirkningen af miljøet i de omhand-lende vandområder.Naturstyrelsen har forholdt sig til de indkomne bemærkninger, og resultatetaf høringerne har indgået som en væsentlig del af sagens behandling. Ibilag D er de indkomne høringssvar opregnet emnemæssigt med Natursty-relsens bemærkninger hertil. For en række bemærkninger henvises til hø-ringsmaterialet, da svarene herpå fremgår af det allerede udsendte materia-le. For andre bemærkninger gælder, at der i bilaget suppleres med yderlige-re kommentarer i forhold til høringsmaterialet for at sikre en fyldestgørendebehandling af bemærkningerne. Der er i kommentarerne dog ikke tale omsupplementer, der medfører ændringer af karakteren af det udsendte hø-ringsmateriale.Som nævnt har Energinet.dk henover sommeren 2010 revurderet det aktu-elle behov for at udvide gaslageret, og har på den baggrund meddelt dettidligere Miljøcenter Århus, at virksomheden ikke ønsker at udskylle nyekaverner, men at man udelukkende vil udnytte de dele af udvidelsesprojek-tet, der omhandler genudskylning og vedligeholdelse af de syv eksisterendekaverner. Energinet.dk har desuden meddelt, at afhængig af hvordan pilot-projekt forløber, ønsker virksomheden efterfølgende at genudskylle to ka-verner parallelt.Baggrunden for Energinet.dk’s beslutning er, at flere af de forudsætninger,som lå til grund for ansøgningen har ændret sig:
11
”Det har vist sig, at projekterne Skanled og Baltic Pipe med planlagte gas-ledninger mellem Norge, Danmark og Polen ikke bliver realiseret. Der ermange nye gaskaverner på vej i Tyskland, og klima- og energiministerenhar i år givet tilladelse til, at vi kan bygge en ekstra rørledning til Tyskland.Samtidig viser nye prognoser et faldende gasforbrug i Danmark, og det ersamtidig regeringens mål, at Danmark bliver uafhængig af kul, olie og na-turgas.”18Det projekt, som ansøger herefter ønsker at gennemføre19, har imidlertid ifuldt omfang været en del af det materiale, som her været udsendt i offentlighøring, og reduktionen medfører ikke nye miljøpåvirkninger. De dele af pro-jektet, som omfatter genudskylning af kaverner har været særskilt beskreveti såvel VVM-redegørelse som i udkast til miljøgodkendelse, og det reduce-rede projekt giver ikke grundlag for at overveje andre løsninger. Reduktio-nen af projektet kræver derfor ikke udarbejdelse af et fornyet forslag tilkommuneplantillæg med en ny høringsfase.

Begrundelser og betragtninger

Gaslageret ved Ll. Torup spiller en vigtig rolle for forsyningssikkerheden iDanmark. Lageret tjener dels til at udjævne forsyningen af naturgas fraNordsøen, så det passer med naturgasforbruget, der er højest om vinterenog lavest i sommerhalvåret, dels til at sikre tilstrækkelig forsyningssikkerhedi en nødsituation, f.eks. i forbindelse med afbrydelse af naturgastilstrømnin-gen fra Nordsøen.Produktionen af naturgas i Nordsøen forventes at falde i fremtiden, ogfremover kan det derfor blive nødvendigt at skaffe naturgas fra andre lande.Naturgaslageret får derfor en mere central rolle for at sikre en stabil forsy-ning. Vedligeholdelsen af gaslageret er afgørende for anlæggets fortsattefunktion og sikkerhed.Forskellige alternativer til den planlagte lagerudvidelse er vurderet, herun-der muligheder for alternativ placering af gaslageret, alternativ udskyl-ningsmetode, industriel anvendelse af saltet, samt 0-alternativet svarende tilat lageret videreføres som nu i en tidsbegrænset periode uden vedligeholdaf anlægget.Alternative placeringer af lageret er ikke realistisk, idet lagerets beliggenheder bestemt af salthorsten, en geologisk forudsætning for at der kan lagresgas i undergrunden. Anvendelsen af det producerede mættede saltvand tilsaltproduktion er ikke mulig indenfor de analyserede og belyste rammer. Ensådan løsning vil forudsætte et meget stort fabriksanlæg med deraf følgen-de energiforbrug og produktion af store mængder salt, som skal transporte-res bort.Udskylning ved anden metode eller anden lokalitet vurderes at ville indebæ-re omkostninger eller gener af et betydeligt omfang, at projektet ikke er rea-1819
Uddrag af brev af 28. september 2010 fra Energinet.dk til Miljøcenter ÅrhusVedligeholdelse og genudskylning af eksisterende kaverner
12
lisabelt, og den forventede miljøeffekt vil ikke være proportionel med mer-omkostningerne. 0-alternativet vil betyde at lageret videreføres som nu i entidsbegrænset periode, uden det vedligehold som er en forudsætning forlagerets fortsatte drift. Ophør af lagerets drift vil betyde risiko for manglendeopretholdelse af forsyningssikkerheden til de danske forbrugere.Tilladelse til vedligeholdelse og genudskylning af kaverner på det eksiste-rende gaslager betyder, at de nødvendige faciliteter så som behandlingsan-læg, kavernepladser, rørledninger, pumpestation og udstyr til genudskylninger til stede.Der er udført en vurdering af sikkerheden på Ll. Torup gaslager. Vurderin-gen danner grundlag for godkendelse af anlægget i henhold til risikobe-kendtgørelsen. Ved denne vurdering er forholdene fundet acceptable i hen-hold til de acceptkriterier, der finder anvendelse i sammenlignelige europæ-iske lande20. På baggrund af redegørelsen om sikkerhedsforholdene ud-lægges der i kommuneplantillægget en sikkerhedszone omkring anlægget.Inden for denne zone må der ikke etableres ny miljøfølsom anvendelse somf. eks. boliger, rekreative områder mv. En nærmere beskrivelse af sikker-heds- og risikoforholdene ved gaslageret fremgår af et notat som er vedlagtkommuneplantillægget.Til grund for den forventede afgørelse ligger beskrivelser af det ansøgteprojekt og dets potentielle miljøpåvirkninger. Der er på grundlag heraf fore-taget en vurdering i forhold til den relevante lovgivning på plan- og miljøom-rådet, og der er fastsat en række vilkår for projektets indretning og drift, hvorigennem miljøhensynet er indarbejdet i afgørelserne.Med henblik på at undgå eventuelle skadelige virkninger som følge af pro-jektet er der foretaget en gennemgang af, hvilke parametre i forbindelsemed projektet, der kan antages at have en potentiel skadelig virkning påmiljøet. Der er på den baggrund fastsat en række vilkår i miljøgodkendel-sen, som regulerer projektets påvirkninger af omgivelserne såvel ved detcentrale gaslager som ved vandindtag fra Hjarbæk Fjord og ved udledningtil Lovns Bredning. De detaljerede vilkår fremgår af det vedlagte udkast tilmiljøgodkendelse, og kan her opsummeres:---Luftforurening, grænser for emissioner af relevante stoffer samtkontrolvilkår.Bortledning af overfladevand fra det centrale anlæg med vilkår omforrensning af vandetUdledning af skyllevand fra kavernerne med vilkår om den fysiskeindretning af udledningen og målesteder samt udlederkrav til enrække stoffer/parametreVilkår om kontrol af udledningen af skyllevand fra kavernerne samtkrav dokumentation for indhold af stoffer i salthorstenStøj, med fastsættelse af grænser for de maksimale støjbidrag iomgivelserne og kontrol heraf
--
20
Jf. Miljøstyrelsens miljøprojekt nr. 112.
13
------
Affald, med vilkår om håndtering og bortskaffelse af affaldTanke, med vilkår om indretning af tankeBeskyttelse af jord- og grundvandRapportering om virksomhedens driftKrav om indberetning af uheldForebyggelse af større uheld
Miljøhensynet er således integreret i afgørelsen i form af retningslinjer ogvilkår stillet i kommuneplantillæg, miljøgodkendelse og VVM-tilladelse, ogidet kommuneplanretningslinjerne begrænser de miljømæssige konsekven-ser til de rammer, der fremgår af VVM-redegørelsen.Naturstyrelsen vurderer på baggrund af VVM-redegørelsen, Natura2000konsekvensvurderingen, den offentlige høring, de supplerende overvejelser,de stillede vilkår og Miljøstyrelsens udkast til miljøgodkendelse, at det mil-jømæssigt er forsvarligt at gennemføre det reducerede projekt.Der er tale om et samfundsmæssigt vigtigt projekt, der kan gennemføresinden for de eksisterende regler og uden en problematisk miljøpåvirkning afhverken lokalområdet eller området hvor der udledes saltvand.Der er stillet en række vilkår, der medvirker til at reducere påvirkningen ogNaturstyrelsen vurderer, at der ikke vil være proportionalitet ved yderligerevilkår eller krav om andre lokaliseringer af udledningen.Ved vurderingen er der i forhold til udledningen lagt vægt på at:-Udledningen fra genudskylningen overholder miljøkvali-tetskravene21for miljøfremmede stoffer og metaller i vand-fasen. Herved sikres, at der ikke er akutte eller kroniskepåvirkninger af vandorganismerne, og at der dermed ikkeforekommer uacceptable negative effekter på vandøkosy-stemer. Projektet vurderes til ikke i sig selv at give anled-ning til, at tilstanden i vandområderne forringes
--Udledningen vil ikke give anledning til væsentlige proble-mer med saltgradienten eller med iltsvindDet vurderes, at der fra udledningen ikke vil være nogenbetydende ophobning af det suspenderet stof i nærområ-det eller vandområdet som helhedOvervågningsdata for indhold af metaller i sediment ogmuslinger understøtter, at der ikke er en væsentlig mar-kant ophobning af metaller i vandområdes sediment ogbiota. Det indikerer også, at der ikke er ophobninger fraden tidligere udskylning af de eksisterende kaverner.
-
-
21
Bekendtgørelse nr. 1022 af 25. august 2010 om miljøkvalitetskrav for vandområder ogkrav til udledning af forurenende stoffer til vandløb, søer eller havet.
14
--
Merudledningen af metaller fra projektet vurderes til ikke athave væsentlig betydning for vandområdet.Biotakravet for kviksølv vurderes at være opfyldt for LovnsBredning og Hjarbæk Fjord. Den udledte mængde af kvik-sølv fra genudskylningerne er ubetydelig og vurderes til ik-ke at give anledning til målbart forøgede koncentrationer ibiota.Indholdet af cadmium og bly i muslinger ligger betydeligtunder fødevaregrænseværdierneDer er sat krav om gennemførelsen af et pilotprojekt, derskal sikre, at forudsætninger i prognoserne for sammen-sætningen for metaller og miljøfremmede stoffer i denmættede saltopløsning er valideDer er tale om en tidsbegrænset udledning inden for ca. 10årUdledningen af kvælstof og fosfor er henholdsvis 0,03 %og 0,1% i forhold til belastningen til området. På baggrundaf den hidtidige og kommende indsats og udledningensstørrelse, vurderes det, at udledningen af kvælstof og fos-for ikke i sig selv og i kumulation med andre projekter ogplaner vil have væsentlig virkning eller skadevirkning i for-hold til udpegningsgrundlaget for Hjarbæk Fjord og LovnsBredning i forbindelse med habitatdirektivet eller være istrid med vandramme- og habitatdirektivets bestemmelsertil de aktuelle vandområder.Konceptet for fastsættelse af miljøkvalitetskrav er, at ”denmest følsomme art” er beskyttet. Overholdelse af de fast-satte miljøkvalitetskrav for udledning af metaller og miljø-fremmede stoffer sikrer derfor et tilstrækkeligt beskyttel-sesniveau for udledningen af disse stoffer til Natura 2000-områderne Hjarbæk Fjord og Lovns Bredning. Det betydersåledes, at projektet ikke vil medføre en væsentlig påvirk-ning eller skade på Natura 2000 området, dets integritet el-ler de arter, der er en del af udpegningsgrundlaget.
-
-
-
-
-
Ved vurderingen er der i forhold til lokalområdet lagt vægt på:-Projektet kan realiseres inden for de gældendegrænseværdier for støj og luftforureningDer foretages kontrol af sætningerDer er stillet vilkår om sikring af grundvandet i VVM
--
15
tilladelsen-Og sikkerhedsforholdene er forsvarlige i forhold til risikoenfor uheld (risikobekendtgørelsen)
Høringen af offentligheden, ændringerne som følge af det reducerede pro-jekt og nye regler har til sammen betydet;At den samlede udledte saltmængde falder fra 16.1 mio tons til 3.1 miotonsAt den maksimale skyllehastighed nedsættes fra 600m3/ til 240 m3/tAt der kun kan udskylles med op til 28 psu (saltindhold)At der er stillet skærpede krav for cadmium og kviksølvOg at der skal overvåges for flere metaller

NATURA 2000

Som led i udarbejdelsen af kommuneplantillægget er der foretaget en kon-sekvensvurdering i forhold til EF-habitatområde H30 og EF- Fuglebeskyttel-sesområderne Hjarbæk Fjord og Lovns Bredning jf. habitatreglerne22. Kon-sekvensvurderingen fremgår af tillæggets VVM-redegørelse.Konsekvensvurderingen af Natura 2000-områderne viser, at projektet ikkemedfører en forringelse af områdets naturtyper og levestederne for arterne,eller forstyrrelser der har betydelige konsekvenser for de arter området erudpeget for. Det gælder ligeledes for områdets bilag IV-arter.Overholdelse af de fastsatte miljøkvalitetskrav for udledning af metaller ogmiljøfremmede stoffer sikrer et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau for udled-ningen af disse stoffer til Natura 2000-områderne Hjarbæk Fjord og LovnsBredning. Det betyder således, at projektet ikke vil medføre en væsentligpåvirkning eller skade på Natura 2000 området, dets integritet eller de arter,der er en del af udpegningsgrundlaget.Miljøkvalitetskravene er fastsat på grundlag af et EU-direktiv med det formålat undgå forringelser af vandmiljøet, herunder som levested for vandleven-de organismer. Disse krav til miljøkvaliteten varetager for de pågældendestoffer også hensynet til akvatiske Natura 2000-områder.For yderligere uddybning henvises til VVM-redegørelsen samt sammenfat-ningen og vurderingen af de indkomne bidrag fra høringsfasen (bilag D).

Overvågning

Vedligeholdelse og genudskylning af gaslageret er som nævnt inddelt i tofaser. Pilotprojektet benyttes til at underbygge forudsætningerne inden op-start af fase 2.
Bekendtgørelse nr. 408 af 1. maj 2007 om udpegning og administration afinternationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter.
22
16
For at kontrollere projektets forudsætninger og for løbende at sikre, at derikke sker en væsentlig miljøpåvirkning, fastsættes der i VVM-tilladelsen vil-kår om overvågning af omgivelserne og om sikring af grundvandet.Energinet.dk har gennemført et marinbiologisk moniteringsprogram medundersøgelser, som skal uddybe den nuværende viden om området.Der sættes vilkår om et overvågningsprogram bestående af en løbendemonitering, der gennemføres under hele udskylningen, suppleret med enprojektmonitering for pilotprojektet under dennes udskylning.Den løbende monitering skal tjene til at afdække forholdene for en rækkeparametre, der blandt andet omfatter vertikale profiler af salinitet, tempera-tur, ilt og turbiditet, mens projektmoniteringen derudover blandt andet omfat-ter bestemmelse af baggrundskoncentrationen af metaller i vandfasen, må-ling af indholdet i sedimentet for en række metaller samt overvågning afpelagiske larver, æg og fisk.Begge former for monitering skal sikre, at der foreligger et oplyst grundlagom tilstanden og udviklingen i vandområdet og skal dokumentere eventuellepåvirkninger som følge af udskylningerne.Moniteringerne er fastsat som en ramme og udføres efter gældende tekni-ske anvisninger for det nationale overvågningsprogram.Moniteringerne for projektet gennemført af Energinet.dk vil skulle sammen-holdes med myndighedernes øvrige overvågningsdata for området.Miljøet vil herudover blive overvåget igennem virksomhedens egenkontrolmed deres forurening, samt Miljøstyrelsens tilsyn med virksomheden. Her-udover vil Naturstyrelsen gennemføre en overvågning af Natura 2000 om-råderne i overensstemmelse med EU’s krav og det nationale overvågnings-program, samt føre tilsyn med planen.

Konklusion

Naturstyrelsen vurderer på baggrund af VVM-redegørelsen, herunder kon-sekvensvurderingen af Natura 2000-områderne samt de indkomne be-mærkninger og supplerende materiale til sagens oplysning23, at der med denødvendige vilkår kan udstedes et kommuneplantillæg og meddeles VVM-tilladelse, der muliggør de dele af det ansøgte udvidelsesprojekt, som om-handler genudskylning og vedligeholdelse af gaslagerets syv eksisterendekaverner.

Bilag:

A. Udkast til kommuneplantillægB. Udkast til VVM-tilladelseC. Udkast til miljøgodkendelse
23
En oversigt over sagens dokumenter fremgår af bilag G
17
D.E.F.G.
Sammenfatning og vurdering af de indkomne bidrag i høringsfasenIndkomne bemærkningerOversigt over indkomne bemærkningerOversigt over sagens dokumenter
18