Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 730
Offentligt
1025409_0001.png
1025409_0002.png
1025409_0003.png
NotatUddrag af kommunens fremsendte høringssvarDato: 17. august 2011/Henrik Damsgaard
Jammerbugt Kommunes bemærkninger til Vandplanerne.Indledende betragtningerJammerbugt Kommune er i høj grad præget af både landbrugsland og natur. Der er derforfokus på, at det er vigtigt med en afbalanceret politik og planlægning, der både tilgodeserbenyttelse og beskyttelse af vores land.Den proces, der er gået forud med udarbejdelse af de Vand- og Naturplaner, har væretpræget af manglende vilje til at samarbejde fra statens side. Hverken kommuner, erhverveller interesseorganisationer har haft mulighed for at bidrage med viden, løsningsforslageller at forholde sig til målsætningerne i planerne.Jammerbugt Kommune har derfor en række bemærkninger til de målsætninger, der erfastlagt i planerne, de virkemidler, der er foreslået for at nå målene og de økonomiskekonsekvenser for både kommune, erhvervsliv og borgere. Desuden er det kommunensopfattelse, at der kan stilles store spørgsmålstegn ved det baggrundsmateriale, der dannergrundlag for planerne.Vandplanerne vil, som de foreligger nu, have en stor betydning for den landbrugsmæssigeudvikling. I Jammerbugt Kommune er landbrugserhvervet en stor del af erhvervsstrukturenog en stor og naturlig del af landskabet. Forringes mulighederne for at drive et landbrug,der er bæredygtigt både hvad angår økonomi og natur, vil det også have stor betydning forde forskellige følgeerhverv.Mange af de tiltag og virkemidler, der er fastlagt i Vandplanerne, vil medføre udgifter forkommunerne til projektering og anlæg og betyde begrænsninger for den enkeltelandmands muligheder for at dyrke sin jord og udvide sin produktion. Da Vandplanerne erstatslige planer, er det en klar forudsætning for Jammerbugt Kommune, at kommunen skalkompenseres krone for krone for alle de udgifter, der følger ved en evt. gennemførelse afdisse.De fremlagte muligheder for kompensation er ikke tilstrækkelige. Desuden skalkommunerne kompenseres for den administrative byrde, som følger af, at de skaludarbejde handleplaner og for alle udgifter til projektering og gennemførelse afhandleplaner.Vandplanerne vil som før nævnt få væsentlig betydning for udviklingen i landdistrikterne.Det er derfor yderst kritisabelt, at det datamateriale, som har dannet baggrund forplanerne, er både gammelt og indeholder tvivlsomme eller direkte ukorrekte data. At starteen så stor proces, som gennemførelse af vandplanerne vil være, på et så løst grundlag, vilvære forkert. Vi vil derfor opfordre til, at planerne ikke iværksættes, før der er fremskaffetet bedre datagrundlag. En fælles forståelse for både baggrund og handlemuligheder giveret bedre samarbejde med lodsejerne, når kommunerne skal gennemføre handleplanerne.Tidsplanen for gennemførelse af handleplaner bør også revurderes. Der bør være mere tidtil at drøfte med lodsejerne, hvordan virkemidlerne kan gennemføres. Skal projekterne
Side 1 af 3
gennemføres med stor grad af frivillighed, kræver det, at der er tid for både kommune oglodsejer til at drøfte projektet. Der skal være tid til de nødvendige undersøgelser, og derskal være tid til, at kommune og lodsejer i et samarbejde afklarer konsekvenserne afprojektet. Der er hverken i vand- eller naturplanerne givet tid til at udvikle og indarbejde nyteknologi i landbruget. Der bør derfor i høj grad satses på, at de tiltag, der allerede vides atvirke, startes nu, og der afsættes tid til at finde andre virkemidler. I vandplanerne er derbeskrevet hvilke tiltag/virkemidler, der skal gennemføres for at opnå målene. Det er oftestandardløsninger, der ikke tager udgangspunkt i de lokale forhold. JammerbugtKommune ønsker en større frihed til selv at vælge virkemidler. Der skal være størremulighed for i et lokalt samarbejde, at finde andre og mere målrettede løsningsforslag, derer baseret på både lodsejerens og kommunens kendskab til de lokale forhold.Jammerbugt Kommune vil gerne opfordre til, at der skabes klarhed om målene ogfinansieringen, samtidig med at der gives større mulighed for alternative lokalt baseredeløsninger.
Konkret mener Jammerbugt kommune

Processen

Jammerbugt Kommune finder det ikke acceptabelt, at man i den offentlige høring skullekommentere på et høringsudkast, der ikke var færdigt. En række centrale emner var ikkemed i høringsmaterialet. Resultaterne herfra vil ændre vandplanernes endelige indholdhvad angår finansiering og målopfyldelse i f. eks vandløb.Indsatsen kan ikke nås i 1. planperiode. Staten undervurderer fuldstændigt, hvor lang tiddialog med lodsejere og hjemtagning af landdistriktsmidler tager. Da Vandplanen ikkebeskriver, hvordan man vil forholde sig til manglende målopfyldelse, vil JammerbugtKommune ikke acceptere at blive målt på målopfyldelse i 2015.

Finansiering

Indsatsen og de afsatte midler hænger ikke sammen, og Jammerbugt Kommune kræver,at der gives økonomisk kompensation for den ekstraordinære administrative indsats, derer speciel omfattende indenfor vandløbs- og spildevandsområdet. Det er uacceptabelt, atfinansieringen er så dårligt beskrevet.Der skal findes en finansieringsmodel i vandplanen, der ikke benytter sig af DUTprincippet, men følger indsatsen. Jammerbugt Kommune rummer store vand- ognaturinteresser i forhold til indbyggertallet. Økonomien i både den administrative byrde ogindsatsen i vandplanen er helt urealistisk, hvis ikke indsats og midler følges ad.

Vandløb

Staten skal sikre, at Jammerbugt Kommune ikke står tilbage med regningen til erstatningerfor vandløbsindsats, som burde være finansieret gennem indsatsprogrammet. Udkastet tilny vandløbslov svarer ikke på, om kommunen er forpligtet til at gennemføre indsats, selvom pengene til indsatsen er sluppet op.

Målopfyldelse og overvågning

Overvågningsprogrammet er ikke omfattende nok, og Jammerbugt Kommune vil ikkefinansiere overvågning. Staten skal sikre, at data for de enkelte vandløb er gode nok til påkvalificeret grundlag for at påbyde lodsejere forbedret spildevandsrensning. Staten skalogså sikre, at der udarbejdes et system til at håndtere ny viden, der måtte opstå i denneog kommende planperioder.
Side 2 af 3

Husdyrloven

Landbrugserhvervet skal kompenseres for indsatserne i vandplanen. Hvis husdyrlovenderimod skal bruges som reguleringsværktøj for opnåelse af målopfyldelse, vil detmodsatte ske, nemlig at landbruget bliver mødt med begrænsninger, som de ikkemodtager kompensation for. Kommunen forudser, at måtte give afslag til en rækkehusdyrudvidelser med baggrund i, at det ikke kan godtgøres, at miljømålet i Limfjorden kanopnås af anden vej. Staten skal derfor få styr på den retningslinje i vandplanen, deromhandler dette.

Grundvand

Det er kritisabelt, at Vandplanen ikke indeholder indsatser for grundvandsbeskyttelse i 1.planperiode. Indsatsplanlægningen i OSD områderne hjælper ikke til målopfyldelse ivandløb eller på naturtyper, der er afhængig af grundvandskvaliteten.

Sammenhæng mellem vandplan og naturplaner

Der er ingen ordentlige synergieffekter mellem vand- og naturplanerne. Dermed opnårstaten ikke det, som blev lovet i processen, nemlig omkostningseffektivitet. Staten skal ikommende planperioder koordinere indsatserne i vand- og naturplanerne bedre, for atopnå en mere omkostningseffektiv indsats.
Side 3 af 3