Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 700
Offentligt
1016859_0001.png
1016859_0002.png
I/S AmagerforbrændingKraftværksvej 31
FolketingetChristiansborg1240 København KAtt.: Miljø- og Planlægningsudvalget
DK-2300 København SCVR nr. DK 34208115Tel +45 3268 9300Fax +45 3268 9393E-mail [email protected]www.amfor.dk
30. juni 2011Sagsnr. 11/134PRO/src

Erhvervs adgang til genbrugspladser

Miljøstyrelsen har for nylig tilsendt forligskredsen en rapport, derbeskriver forløbet i den arbejdsgruppe, der blev nedsat til at udar-bejde modeller for en tilmeldeordning for erhvervs adgang til gen-brugspladser.Der har i arbejdsgruppen været grundlæggende uenighed mellemde private og offentlige parter om anvendeligheden af de forskelligemodeller.I håb om at finde et kompromis har vi i udvalget accepteret model-lerne, der tager udgangspunkt i betaling efter brug (klippekort ellervægt/bom). De kommunale parter har i udvalgsarbejdet samtidiggjort opmærksom på, at disse modeller kan være vanskelige atadministrere og kontrollere. Det er baggrunden for, at vi i arbejds-gruppen har stillet spørgsmålstegn ved, om de to modeller lever optil formålet i arbejdsgruppens kommissorium om, at tilvejebringeen smidig, administrerbar og holdbar tilmeldeordning.Da rapporten efter vores vurdering ikke i tilstrækkelig grad harinddraget de kommunale parters bidrag til arbejdsgruppen, menhenviser en lang række centrale og principielle problemstillinger tildet omfattende bilagsmateriale, skal vi til brug for drøftelserne iforligskredsen anføre følgende:Det er afgørende at en løsning baseres på kommunal frihed til attilrettelægge en tilmeldeordning, så der kan tages højde for de sto-re forskelle, der er kommunerne imellem med hensyn til demografi,geografi, erhvervsstruktur, fælleskommunal organisering m.m.Abonnementsmodellen skal kunne vælges på lige fod med klippe-kort- og bom/vægtmodel i en 2 – 3 årig periode, og skal evaluerespå lige fod i forhold til anlægs- og driftsomkostninger og brugernestilfredshed.Dette ikke mindst for at sikre at administrations- og etablerings-omkostninger kan minimeres, og omkostninger til kontrol og tilsynkan begrænses mest muligt, da det ikke tilfører nogen samfunds-
Side 1 af 2
økonomisk værdi for genbrugspladsordningen, og det miljøhensynder bør være afgørende.Ovenstående er afgørende for at sikre en mindstegrad af proportio-nalitet mellem omkostningerne til etablering af den nye ordning ogmængden af erhvervsaffald, der i dag håndteres via genbrugsplad-serne, og som alene udgør 5 % af den samlede mængde erhvervs-affald.Der skal desuden sikres reel mulighed for, at kommunerne har mu-lighed for at gennemføre en korrekt beregning af gebyrer, indførenødvendige registreringssystemer og it-løsninger m.m., inden ord-ningen træder i kraft, hvis man ikke ønsker en gentagelse af dethidtidige forløb med affaldsreformens forhastede datasystemer.Det har været ønsket millimeterretfærdighed, der har været sty-rende for de foreslåede betalingsmodeller, og man har forsømt atforetage en ordentlig vurdering af de miljømæssige konsekvenser.Vores vurdering er, at genanvendelsen af især de mindre virksom-heders affald vil falde fremover, da deres mulighed for kildesorte-ring og genanvendelse bliver besværliggjort.Vi er optaget af, at genbrugspladsen skal være et sted, hvor detskal være let og enkelt at komme af med sit affald. Det giver engod udsortering og højere genanvendelse til gavn for miljøet.Derfor må vi advare mod løsninger, der medfører en unødig bu-reaukratisering af genbrugspladserne, og vil vanskeliggøre adgan-gen til genbrugspladserne for både borgere og erhvervsliv.Vi uddyber gerne vores synspunkter på bilaterale møder med parti-erne i forligskredsen, såfremt der er interesse herfor.På vegne af de kommunale parter i affald danmark (AffaldVarmeAarhus, Vestforbrænding og Amagerforbrænding).
Peter RoulundSekretariatschef, Amagerforbrænding
Side 2 af 2