Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 676
Offentligt
GRUNDNOTAT TIL FMPU & FEUForslag til Kommissionsforordninger om ændring af datakravene for aktivstoffer ogplantebeskyttelsesmidler i henhold til forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler.
ResuméKommissionen har foreslået, at datakravene for aktivstoffer og produkter i henhold til forordning1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler ændres.Hvis forslagene bliver vedtaget, vil det betyde, at firmaer, der ansøger om godkendelse af etaktivstof eller et plantebeskyttelsesmiddel skal udføre yderligere forsøg udover de, der er krævet idag. Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner og kommuner og kunmindre administrative konsekvenser for staten, men der vil være økonomiske konsekvenser forindustrien.Det vurderes, at forslagene har en positiv indflydelse på beskyttelsesniveauet i Danmark.1. StatusForeløbige forslag til Kommissionsforordninger “Draft Commission Regulation /EU) No …/… of… amending Commission Regulation (EU) No AS/2011 laying down the requirements for thedossier to be submitted for the approval of active substances contained in plant protection products”og “Draft Commission Regulation /EU) No …/… of … amending Commission Regulation (EU) NoPPP/2011 laying down the requirements for the dossier to be submitted for the authorisation ofplant protection products” er fremsendt til medlemsstaterne den 31. maj 2011.Forslagene har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler artikel 78 (1)(b), somfastlægger, at ændring af datakravene skal vedtages efter forskriftsproceduren med kontrol, og atændringer skal ske under hensyntagen til den foreliggende videnskabelige og tekniske viden.Forslagene forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed den 14. - 15. juli 2011. De skal vedtages efter forskriftsproceduren med kontrolbeskrevet i artikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af17. juli 2006.Ved kvalificeret flertal for forslaget i komitéen udsteder Kommissionen forordningen efter, atParlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal ikomiteen, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og underretter samtidig EuropaParlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandlesagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal, eller udtaler Rådet sig ikke inden en
frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede forordningen efter, at Parlamentet hargennemført en legalitetskontrol af forslaget.2. Formål og indholdDe foreløbige forslag drejer sig om ændring af kravene til de data, der skal indsendes ved ansøgningom godkendelse af hhv. aktivstoffer og plantebeskyttelsesmidler iht. forordning 1107/2009 omplantebeskyttelsesmidler.Forordning 1107/2009 indeholder i dag krav til data, der skal indsendes, idet de krav, der gjaldt i dettidligere direktiv 91/414/EØF er blevet overført til forordning 1107/2009 ved en afstemning i denStående Komité i november 2010, men de pågældende forordninger er endnu ikke publiceret.Kommissionen har fundet det nødvendigt at opdatere datakravene, for at de indsendte data kan leveop til ny videnskabelig viden, og for at man kan vurdere ud fra de indsendte data, omgodkendelseskriterierne i forordning 1107/2009 er opfyldt. Der er forslag om at indføre flere datafor en del effekter især inden for sundhed og miljø, men der er også forslag om at undlade noglekrav som obligatoriske.Ifølge forslagene skal de nye datakrav først anvendes fra 1. januar 2014, for at industrien kan fåtilstrækkelig tid til at generere de nye data for aktivstoffer og plantebeskyttelsesmidler.3. NærhedsprincippetKommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale omgennemførelsesforanstaltninger af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorfor Regeringen vurderer, atforslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.4. Konsekvenser for DanmarkLovgivningsmæssige konsekvenser:Hvis forslagene bliver vedtaget, vil kravene være direkte bindende, da det erKommissionsforordninger.Økonomiske og administrative konsekvenser:Industrien vil få øgede omkostninger ved indførelse af de nye datakrav. Det er ikke umiddelbartmuligt at vurdere størrelsesordenen af de øgede omkostninger, da det vil afhænge af de enkeltestoffers egenskaber. Dels skal der ikke indsendes lige mange data for alle stoffer ellerplantebeskyttelsesmidler, og dels er der også fjernet nogle obligatoriske datakrav.Vurderingen af de yderligere data får mindre administrative konsekvenser for Miljøstyrelsen. Evt.afledte merudgifter afholdes inden for Miljøministeriets eksisterende bevillingsramme.
Der forventes minimale økonomiske eller administrative konsekvenser for staten og ingen forregioner og kommuner.Beskyttelsesniveau:Da ændringen af datakravene bevirker, at der vil komme flere data for effekter af aktivstoffer ogplantebeskyttelsesmidler på sundhed og miljø, vurderes det, at forslagene har en positiv indflydelsepå beskyttelsesniveauet i EU og dermed også i Danmark.5. HøringRammenotatet har været i høring fra den 10.06.11 – 16.06.11. Det har givet anledning til følgendebemærkninger:DI har ingen bemærkninger til rammenotatet og kan støtte indstillingen.3F støtter Kommissionens forslag om ændring til datakrav.Forbrugerrådet bemærker, at de af ressourcemæssige årsager ikke har mulighed for at forholde sigtil forslaget.Landbrug og Fødevarer er enige i, at det bør tilstræbes, at der til stadighed søges bedre datagrundlagog viden om aktivstoffers og plantebeskyttelsesmidlers effekt. Landbrug og Fødevarer ønsker dogat henlede opmærksomheden på, at de øgede omkostninger forbundet med de skærpede krav altandet lige vil føre til, at man endnu mere kritisk vil overveje at søge godkendelser til mindreafgrøder og i små markeder som i den nordiske zone.6. ForhandlingssituationForslagene blev drøftet på arbejdsgruppemøde i Kommissionsregi den 16. – 17. juni 2011. Påmødet oplyste Kommissionen, at man ikke har tænkt sig at udføre en analyse over de økonomiskekonsekvenser de ændrede datakrav kan have for industrien. Kommissionen mente, det varnødvendigt at vedtage ændrede datakrav nu, for at man kan leve op til de krav, der er til vurderingaf plantebeskyttelsesmidlers effekter i forordning 1107/2009.Forslagene forventes vedtaget med kvalificeret flertal.7. Dansk holdningDanmark støtter, at datakravene skal ændres for at kunne leve op til vurderingskriterierne iforordning 1107/2009. Det er nødvendigt at få ekstra data for en række områder, og det er endvidere
acceptabelt, at enkelte data ikke længere kræves som obligatoriske. Krav om visse data kan udløsesaf effekter i allerede udførte forsøg, hvilket vurderes at være en rimelig fremgangsmåde.På miljøsiden vurderer Danmark, at de ændrede datakrav især vil give anledning til en bedrebeskyttelse af vandlevende organismer og bier, samt bedre muligheder for at vurdere risikoen forhormonforstyrrende effekter i miljøet.