Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 672
Offentligt
Miljøzoner i EUKontrolforanstaltninger i udvalgte lande med særlig fokus på målemetoder forpartikler samt godkendelse af eftermonterede filtre.
Udarbejdet afTeknologisk Institut, Motor- og KøretøjsteknikKim WintherHenrik TarpJuni 2011
Miljøstyrelsen vil, når lejligheden gives, offentliggøre rapporter og indlægvedrørende forsknings- og udviklingsprojekter inden for miljøsektoren, finansieretaf Miljøstyrelsens undersøgelsesbevilling.Det skal bemærkes, at en sådan offentliggørelse ikke nødvendigvis betyder, at detpågældende indlæg giver udtryk for Miljøstyrelsens synspunkter.Offentliggørelsen betyder imidlertid, at Miljøstyrelsen finder, at indholdet udgør etvæsentligt indlæg i debatten omkring den danske miljøpolitik.
2
IndholdFORORDSAMMENFATNING OG KONKLUSIONERSUMMARY AND CONCLUSIONS1 OVERSIGT OVER MILJØZONEREGLER OGKONTROLSYSTEMER I NÆRLIGGENDE EU LANDE.1.11.21.31.41.51.61.71.81.91.101.111.122GENERELT OM MILJØZONERUDVALGTE LOKALITETER OG DATO FOR IKRAFTTRÆDELSEGYLDIGHEDSOMRÅDE(OMFATTEDE KØRETØJER)GRUNDREGLER(TILLADTE KØRETØJER I MILJØZONEN)EFFEKTIVITETSKRAV TIL FILTRE(CERTIFICERINGSKRAV)CENTRAL REGISTRERING AF GODKENDTE KØRETØJER/FILTREEFTERKONTROL OG PERIODISK SYNMILJØMÆRKE(PLAKETTE,DEKAL)LOVGRUNDLAG FOR INDFØRELSE AF MILJØZONERKONTROL OG SANKTIONERBEREGNET EFFEKT AF MILJØZONENKONTAKTOPLYSNINGER45799910101112131415161718191919202122242526282828292930303132
MÅLEMETODER TIL CERTIFICERING2.1SVENSKBILPROVNING(SVERIGE)2.2TFL CERTIFICERING(STORBRITANNIEN)2.3STVZO/ABE-KBACERTIFICERING(TYSKLAND)2.3.1Schadstoffklassen2.3.2Partikelreduktionsgrupper2.4RDWCERTIFICERING(HOLLAND)2.5VERTCERTIFICERINGEN(SCHWEIZ)2.6PRINCIPGODKENDELSE(DK)
3
MÅLEMETODER TIL EFTERKONTROL3.1VOSARE-TEST(STORBRITANNIEN)3.2VERTKONTROLMÅLING(SCHWEIZ)3.2.1Opacitet3.2.2Sodplet målinger ved fuld last3.3PERIODISK SYN(DK)3.4MILJØSYN(DK)
45
REFERENCERORDFORKLARING
3
ForordDenne rapport beskriver de gældende miljøzoneregler og kontrolsystemer inærliggende EU lande. Det drejer sig om Sverige (Stockholm), England (London),Tyskland (Berlin), Holland (Amsterdam eller Haag) samt Schweiz – og tilsammenligning også Danmark.I rapporten indgår en redegørelse for de førnævnte lande således at lovkrav til selvemiljøzonereglerne fremgår og effektivitetskrav, syn, målemetoder og lignende erbeskrevet. Det er således muligt at forholde kravene til de danske regler.Redegørelsen er offentliggjort på mst.dk.
4
Sammenfatning og konklusionerDer findes p.t. 258 forskellige miljøzoner med mere eller mindre ens regler i EU.Reglerne kan omfatte både certificering/typegodkendelse samt løbendeefterkontrol. På trods af de fælles syns- og typegodkendelsesregler i EU er der imiljøzonerne stor variation i vilkårene for ældre køretøjer og køretøjer medeftermonteret partikelfilter. Nyere køretøjer, der opfylder Euro 4 eller højere,behandles dog ens i de fleste miljøzoner.Godkendelse af partikelfiltreEftermontering af filter er tilladt de fleste steder (undtaget Sverige). Der findesflere forskellige certificeringsordninger for partikelfiltre, her er de væsentligsteVERT, StVZO, RDW og TfL. (Se ordforklaring Afsnit 5).Prøvning og certificering af partikelfiltre er meget omfattende. Oftest baserercertificeringerne sig på Europæiske ESC og ETC tests, med krav omrensningsgrader på ca. 90 %. Ofte vil der være supplerende krav om gasemissioner,sikkerhed, støj, levetid med mere.Den mest omfattende godkendelsesordning for partikelfiltre synes at være denSvejtsiske VERT ordning, som også er bredt internationalt accepteret.Efterkontrol af partikelfiltreMed hensyn til efterkontrol anvendes primært opacitetsmåling ved fri acceleration,dvs. den samme metode som anvendes ved periodisk syn iht. 2009/40/EF.Grænseværdierne kan dog være skærpet for ældre køretøjer samt køretøjer som harpartikelfilter. Enkelte steder anvendes sodpletmåling som alternativ tilopacitetsmåling. Dette kan give øget følsomhed ved lave emissioner. I enkeltetilfælde måles motoren under belastning, for at opnå mere retvisende værdier.Med hensyn til efterkontrol er den generelle vurdering på baggrund af denneundersøgelse, at der ikke umiddelbart findes nogen skudsikre systemer.Opacitetsmålingen kan afsløre et defekt partikelfilter på Euro 3 og lavere, men harsvært ved at måle Euro 4 og 5 køretøjer på grund af den større andel af ultrafinepartikler, som ikke giver udslag på opacitet.Grænseværdierne for opacitet afhænger af køretøjstypen, og er i nogle miljøzonermeget komplicerede. Men generelt ligger niveauet som vist i Tabel 1.
5
Tabel 1 Oversigt over typiske grænseværdier i Miljøzoner for opacitet målt ved friacceleration (med mindre andet fremgår af typegodkendelsen). For Euro 4 og 5 anvendesi Danmark som hovedregel de typespecifikke værdier iht. typegodkendelsen.
EnglandSverige1TysklandHollandSchweizDanmark
Euro 30,20 m-13,0 m-10,24 m-10,20 m-1
Euro 40,40 m-11,5 m-10,24 m-1Typespecifikværdi.Alternativt0,50 m-1
Euro 50,40 m-11,5 m-10,24 m-1Typespecifikværdi.Alternativt0,50 m-1
De værdier, der anvendes i Danmark er således på linje med de laveste værdier iEuropa. Danmark og England er tilsyneladende de eneste lande, hvor køretøjermed eftermonterede partikelfiltre kontrolleres fast i forbindelse med det årlige syn.Tilsyn og kontrolTilsynet med reglerne varierer betydeligt imellem de enkelte miljøzoner. Englandbenytter videogenkendelse med direkte link til et centralt register over godkendtekøretøjer. Tyskland og Danmark kræver miljøzonemærker på køretøjer, der kører imiljøzonen.Det fremgår ikke altid helt klart hvem der har ansvaret for håndhævelse af reglerne,og i hvilket omfang kontrollen praktiseres. Navnlig tilsynet med udenlandskekøretøjer synes vanskeligt at håndtere.Bøder for overtrædelse af miljøzoneregler varierer meget. Det laveste niveau er iTyskland, hvor niveauet ligger omkring 300 kr., men for tyske chauffører kosterdet desuden et klip i kørekortet at overtræde reglerne. Bødeniveauet i Danmark ervæsentligt højere på ca. 20.000 kr. (5.000 kr. til chaufføren og 15.000 kr. tilvognmanden).SammenfatningDet er ikke muligt at udpege en miljøzoneordning der på alle punkter ligner dendanske. Der er lighedspunkter med Tyskland i form af klistermærket i forruden.Med hensyn til efterkontrol har både England og Danmark et system med årligtskærpet syn baseret på opacitet. Med hensyn til certificering er der størst lighedmed de hollandske krav, hvor der anvendes ETC test med krav om 90 %filtreringsgrad.
1
Standardværdier for lovpligtigt periodisk syn iht. 2009/40/EF
6
Summary and conclusions
At present there are 258 different Low Emission Zones with more or less similarregulations in the EU. The regulations may incorporate both certification/typeapprovals and periodic inspections. Despite the common certification and periodicinspection requirements in the EU there is within Low Emission Zones noticeablevariation in the requirements for older vehicles with retrofit particulate filter.Vehicles conforming to Euro 4 or higher are treated equally in most zones.Particulate filter certificationRetrofitting a particulate filter is allowed in most zones (excluding Sweden). Anumber of certification schemes for particulate filters exist. The most prominentare VERT, StVZO, RDW and TfL (See list of abbreviations in Section 5).Testing and certification of particulate filters is very comprehensive. Tests aremostly done according to European ESC and ETC tests with requirements ofretention efficiencies of approx. 90 %. Often supplementary requirements applysuch as gaseous emissions, safety, noise and degradation.The most comprehensive certification scheme appears to be the Swiss VERTcertification which is also broadly accepted internationally.Periodic inspectionRegarding periodic inspection and road side measurements, opacity measurementat free acceleration is the preferred method, i.e. the same method as prescribed inthe 2009/40/EC directive.The threshold values however may be lowered for older vehicles with retrofitparticle filter. In some cases a soot spot metering is used as an alternative toopacity. This potentially increases the sensitivity and thus the capability to detectvery low emissions values. Where appropriate the engine may be tested under load,to give more accurate results.Regarding periodic inspection this investigation is not able to point out any bulletproof method. Opacity meters can detect malfunctioning filters on Euro 3 vehiclesand below but are less suitable for Euro 4 and 5 vehicles due to the largerproportion of ultrafine particles which have little or no impact on opacity.The threshold values for opacity depend on the vehicle type in a sometimes quitecomplicated way. Generally however the thresholds are as stated in Table 1.
7
Table 1 Typical threshold values in Low Emission Zones for opacity measured at freeacceleration (unless otherwise stated in the certification). For Euro 4 and 5 vehicles inDenmark the vehicle specific threshold values are predominately used.
UKSweden2Germany3.0 m-1NetherlandsSwitzerlandDenmark
Euro 30.20 m-1
Euro 40.40 m-11.5 m-10.24 m-1Typespecificvalue or0.50 m-1
Euro 50.40 m-11.5 m-10.24 m-1Typespecificvalue or0.50 m-1
0.24 m-10.20 m-1
The threshold values used in Denmark are in the lower band of values used inEurope. Denmark and UK are apparently the only countries which practice routineinspection of retrofit filters during MOT.Enforcement and surveillanceEnforcement of the regulations varies significantly between the Low EmissionZones. UK uses video surveillance linked to a centralized vehicle database.Germany and Denmark require windscreen stickers on vehicles operating in thezones.It is not always clear which authority has the obligation to enforce the regulations,or which level of control is used. Especially the evaluation of foreign vehiclesappears to be a difficult issue.Penalties for violation of the Low Emission Zone regulations vary greatly. Some ofthe lowest penalties at about 40 EUR are found in Germany. However Germandrivers also receive points on their license for violations of the rules. The penaltylevel is much higher in Denmark at 2 640 EUR (approx. 660 EUR for the driverand 1 980 EUR for the vehicle owner).ComparisonIt is not possible to point out a Low Emission Zone which in all aspects resemblesthe Danish scheme. There are similarities with Germany with regard to thewindscreen sticker. Both UK and Denmark have a system including annualinspection based on opacity with lowered threshold values. Regarding certificationthe greatest similarity is with the Netherlands where ETC is used together with arequirement for 90 % filtration.
2
Standard values for mandatory inspection according to 2009/40/EF (MOT)
8
1 Oversigt over miljøzoneregler ogkontrolsystemer i nærliggende EUlande.
1.1 Generelt om miljøzonerDer findes i øjeblikket 258 forskellige zoner med særlige miljøregler for køretøjerinden for EU, dvs. eksklusive Schweiz. De fleste af zonerne omfatter lastbiler,personbiler og busser. Varevogne er også omfattet i en overvejende del af zonerne,mens motorcykler kun er omfattet i ca. 120 zoner. Alt grundlæggende ommiljøzonerne kan læses påhttp://www.lowemissionzones.eu.Denne rapport går i dybden med kontrolforanstaltningerne i udvalgte lande medsærlig fokus på målemetoder for partikler samt godkendelse af eftermonteredefiltre.1.2 Udvalgte lokaliteter og dato for ikrafttrædelseTil denne sammenligning er der udvalgt følgende 6 ordninger.SverigeStockholmIndført 1996,ændret 2007HollandAmsterdamIndført 2008EnglandLondonIndført 2008TysklandBerlinIndført 2008, skærpet2010DanmarkKøbenhavnIndført 2008, skærpet2010
SchweizVERT certificeringIndført 2009, revideret2010
9
1.3 Gyldighedsområde (omfattede køretøjer)
SverigeLastbilerBusser
EnglandLastbilerBusser
TysklandLastbilerBusserVarebilerBenzin personbilerDiesel personbilerDanmarkLastbilerBusser
HollandLastbiler
SchweizLastbilerBusserEntreprenørmaskiner
1.4 Grundregler (tilladte køretøjer i miljøzonen)
SverigeAlle køretøjer under 6 årgamle er tilladt.Euro 2 og 3 køretøjer optil 8 år gamle er tilladt.3Euro 4 køretøjer ertilladte frem til 2016.Euro 5 samt EEVkøretøjer er tilladte fremtil 2020.
EnglandAlle køretøjer er tilladt,mod at betale afgift på1720 kr. pr. dag.Køretøjer som opfylderEuro 3 krav eller bedrefor partikler er fritaget forafgift.
TysklandDieselbiler som opfylderEuro 4 eller bedre ertilladte. Dieselbiler somopfylder Euro 3 samt harpartikelfilter er tilladt.Benzinbiler som opfylderEuro 1 eller højere ertilladt. Ældre biler medkatalysator, ”pre-Euro 1”eller ”US-kat.”, samthistoriske biler med H-eller rødt veteranbil-mærke tillades også.DanmarkFra 2010 tillades kunkøretøjer der opfylderEuro 4 eller bedre ellerhar partikelfilter.
HollandKøretøjer som opfylderEuro 4 eller bedre ertilladt.Køretøjer op til 8 årgamle som opfylder Euro3 samt har partikelfilter ertilladt.3
SchweizAlle vejkøretøjer tilladt.
Det vil sige at Euro 2 og lavere reelt ikke er tilladt længere.
10
1.5 Effektivitetskrav til filtre (certificeringskrav)
SverigeEftermontering er ikkelængere tilladt (efter2007).Ifølge tidligere reglerkunnekravniveau B give 4 årsforlængelse afdriftstilladelsen (PM↓80% og HC↓80 %)Kravniveau C kunne giveyderligere 2 år (NOx↓35%)Prøvningen blev fortagetaf MTC i henhold til densåkaldte BraunschweigCyklus.
EnglandEftermontering er tilladt påalle køretøjer.Hovedkravet er reduktionaf PM til Euro 3 niveau.Anerkendtecertificeringssteder er MVConsulting eller VehicleCertification AgencyBristol. Udenlandskecertifikater indsendesdirekte til TfL.
TysklandEftermontering er tilladtpå Euro 3 køretøjer.Hovedkravet erreduktion af PM til Euro4 niveau.Ældre benzinbiler kanudstyres med katalysator.
HollandEftermontering er tilladtpå Euro 3 køretøjer.Hollandske køretøjer skaludstyres medpartikelfiltre godkendt afRDW. Hovedkravet er 90% reduktion afpartikelmasse i ETC test.Udenlandske køretøjerkan som hovedregelanvende filtre godkendt ihjemlandet.
SchweizEftermontering er tilladt påegnede køretøjer.Hovedkravet er 97 %reduktion af partikel-massesamt 95 % reduktion afpartikelantal.
DanmarkEftermontering er tilladtpå alle køretøjer.Hovedkravet er 80 %reduktion af PM,maksimalt modtryk 200mbar samt opacitet < 0,2m-1.
11
1.6 Central registrering af godkendte køretøjer/filtre
SverigeKun veddispensation.
EnglandAlle køretøjer skalregistreres hos TfL,også selv om deopfylder kravene.Britiske køretøjerbliver automatiskpreregistreret af TfL.
TysklandIngen registrering.
HollandHollandske køretøjerer automatiskpreregistreret.Registrering afudenlandskekøretøjer ikkeafklaret.
SchweizGodkendte filtre ståropført påhttp://www.vert-certification.eu/
DanmarkFor danske køretøjer skal filteretvære godkendt efterTrafikstyrelsensprincipgodkendelsesordning.Godkendelsen af filtre kanforetages af Teknologisk Institut.Liste påhttp://www.teknologisk.dk/8079For udenlandske køretøjer skaldet dokumenteres at filteret ertestet efter anerkendteeuropæiske metoder ogoverholder kravene i Tabel 1.
12
1.7 Efterkontrol og periodisk syn
SverigeDer foretages ingensærskilt efterkontrol.Da eftermonteredepartikelfiltre p.t. ikke giveradgang til de svenskemiljøzoner er der hellerikke grundlag forskærpede krav til opacitetved periodisk syn.
EnglandÅrlig re-test erpåkrævet. Detteudføres af VOSAstationer. Der krævesenten LEC eller RPCtest.Kravet ved RPC eropacitet K < 0,2 m-1for køretøjer medpartikelfilter eller K <0,4 m-1for køretøjer iEuro 4/5.Ved LEC test ergrænsen typisk 0,4 m-1eller 0,8 m-1afhængigtaf køretøj. Fra 2012vil grænsen dog være0,2 m-1.Se Afsnit 3.1
TysklandBetegnelsen for periodisksyn er HU (WiederkehrendeHauptuntersuchung). Synetforetages årligt for tungekøretøjer. Der udleveresefter synet en HU plakettetil nummerpladen.Hovedkravet er baseret påopacitetsmåling medgrænseværdien 3,0 m−1. ForEuro 4 køretøjer 1,5 m−1.Det tidligere miljøsyn (AU)er nu del af HU. AUplaketten er derfor afskaffeti 2010.
HollandDer er ingen særskiltefterkontrol forbundet medmiljøzonerne i Holland.Betegnelsen for periodisksyn er APK (AlgemenePeriodiekeKeuring)Kravet følger detfælleseuropæiskelovpligtige syn beskrevet i2009/40/EF
SchweizVERT procedure forkontrol afpartikelfiltre.Køretøjer: Friacceleration4OpacitetK < 0,24 m-1Stationære motorer:Sodplet måling vedfuld last. PM iflg.MIRA korrelation: <5mg/m3.Se Afsnit 3.2
DanmarkÅrligt syn er lovpligtigt iht.2009/40/EF. Ikke atforveksle med miljøsyn,som er frivilligt.Ved lovpligtigt syn afkøretøjer medmiljøzonemærke ogmonteret med partikelfilterer der skærpede grænser foropacitet på K < 0,2 m-1under fri acceleration.Se Afsnit 3.3 og 3.4
4
Fri acceleration = Fuld gas i frigear uden belastning af motor
13
1.8 Miljømærke (plakette, dekal)
SverigeMærkat er frivilligt fra2002.
EnglandMærkater anvendes ikke,da nummerpladenregistreres i stedet.
TysklandJa, alle køretøjer skalhave en plakette iforruden. Fra 2010tillades kun den grønneplakette.
HollandMærkater anvendes ikke,da nummerpladenanvendes som bevis.
SchweizDer udstedes et frivilligtVERT mærkat.
DanmarkKun danske køretøjer skalbenytte miljømærke.Udenlandske køretøjermedbringerdokumentation forEuroklasse. Fra 1.november 2011 skaludenlandske vognmændleve op til de danskemærkekrav.
14
1.9 Lovgrundlag for indførelse af miljøzoner
SverigeSwedish Road TrafficOrdinance(Trafikförordningen SFS1998: 1276) Kapitel 10bemyndiger tiloprettelsen af lokalemiljøzoner.
EnglandGreater LondonAuthority Act 1999(the GLA Act asamended) omfattendebemyndigelser tilTransport for London(TfL) samtBorgmesteren.
TysklandStVZO Anlage XXIII beskriverkrav til partikelfiltre.Verkehrsblatt-verlautbarungNr. 208 (VkBl 24/2007)angiver klassificeringen tilmiljømærket.
Anhang 2 der 35. BImSchVGLA Act bemyndiger klassificerer køretøjer.TfL til at etablereordninger forbrugerbetaling påvejnettet i GreaterLondon.
HollandSupplering og ændringaf Pagt om MiljøvenligeLastbiler ogMiljømæssigeZoneinddelinger af 1.juli 2007.Artikel 26.4 ikonventionen.
SchweizVERT certificeringener en frivilligordning.
Danmark”Bekendtgørelse ommiljøzoner”,MiljøministerietsBekendtgørelse nr. 66 af22/01/2007 (i medfør af § 15 a,stk. 3 og 6, i lov ommiljøbeskyttelse, jf.lovbekendtgørelse nr. 1757 af22. december 2006).
15
1.10 Kontrol og sanktionerEU Stater er forpligtede til at udføre vejsidekontroller iht. 2000/30/EF. Antalvejkontroller udført i 2003-2004 er rapporteret i COM/2007/0270 (Se kildeliste nr.10). Det har ikke været muligt at finde en nyere samlet oversigt. Kontrollerneudføres i Danmark af inspektører fra Trafikstyrelsen i samarbejde medFærdselspolitiets Tungvognsafdeling.SverigeEnglandTyskland
41.903vejsidekontrollerudført i 2003-2004Reglerne håndhæves afpolitiet, og føreren stårselv til ansvar.Bødeniveauet er 1000 kr.Miljöförvaltningen ogTrafikkontoret iStockholm kontrollereren gang årligt vedvisuellestikprøvekontroller, hvorkøretøjets dokumenterkontrolleres.Holland
221.875 vejsidekontrollerudført i 2003-2004Kontrollen udføres ved hjælpaf faste og mobile kameraersom aflæser nummerpladenog sammenligner meddatabasen over køretøjer derenten overholder standarden,har betalt afgift, ellerer fritagetBøde ca. 4.300 kr. vedmanglende betaling af afgifteller utilstrækkeligmiljøgodkendelse.
1.826.219vejsidekontrollerudført i 2003-2004Kontrollen udføresprimært af Politiet.Bødestørrelsen er ca.300 kr. samt et klip ikørekortet for tyskebilister ved kørseluden miljømærke.
SchweizReglerne håndhævesprincipielt af Arbejdstilsynet(SUVA) da ordningenoprindeligt henvendte sig tilentreprenørmaskiner.
Danmark
1.730vejsidekontrollerudført i 2003-2004Reglerne håndhæves afkommunen. Dette udføresved hjælp af kameraereller visuelt vedobservation afnummerplade.Bødeniveau 1.350 kr.
1.485vejsidekontrollerudført i 2003-2004.Politi ellerparkeringsvagter kanafsløre manglendemiljømærke.Bødeniveau 20.000 kr.
16
1.11 Beregnet effekt af miljøzonen
SverigeDer er beregnet følgendeemissionsreduktioner i2007:
EnglandDer forventes enreduktion af PM10overskridelser medca. 5,8 %.
TysklandBeregnet reduktion i 2009:PM emission reduceret 24 %PM i luft reduceret med 14-22 %Berlins PM10koncentrationreduceret med 8 %.PM10overskridelserreduceret fra 28 til 4 pr. år.PM10i luft på hovedvejereduceret med 3 %.
NOx reduceret med 3-4 %HC reduceret med 16-21 % Den samledePM reduceret med 13-19 % beregnedesamfundsmæssigegevinst er på 5200leveår.
HollandDet vurderes at trafikkensbidrag til PM10 er faldetmed 2-7 % og atkoncentrationen af PM iselve miljøzonen derfor er0,02-0,09 mg/m3lavereend uden miljøzone.
SchweizIngen datatilgængelige.
DanmarkDet vurderes af DMUmiljøzonen i København harmedført en reduktion på 26% i partikeludledningen fratrafikken. Reduktionen ipartikel-koncentrationen erblevet vurderet til at liggeomkring 0,7 �g/m3hvilketudgør ca. 2,5 %.
Se kildeliste nr. 9, 11, 12, 13
17
1.12 Kontaktoplysninger
SverigeTrafikkontoret,Tillståndsavdelningen,Box 8311, 104 20StockholmTelefon: +46 8-508 26197
EnglandLow Emission Zone,PO Box 4784,Worthing BN11 9PUTelefon: +44 207 3108998
TysklandSenatsverwaltung fürGesundheit, Umwelt undVerbraucherschutzBrückenstraße 6, 10179BerlinTelefon: +49 3090252390[email protected]lin.de
trafikkontoret@stockholm http://www.tfl.gov.uk/roa.sedusers/lez/default.aspx
HollandRDW VehicleTechnology DivisionType ApprovalDepartment CertificationUnitTelefon: +31 79 345 7425www.rdw.nl
SchweizVERT AssociationRotenturmstraße 21/15A-1010 WienTelefon: +43 1 535 4148
DanmarkKøbenhavns KommuneCenter for TrafikTel: +45 33 66 37 59http://greenzones.dk/
office@vert-certificaton.eu
18
2 Målemetoder til certificering
For køretøjer i Euro 4 og 5 er der fælles regler i EU. Det er primært vedeftermontering af filtre på køretøjer i Euro 1-3 at der opstår divergens. Der findesen lang række målemetoder og procedurer som anvendes i forbindelse medeftermonterede filtre på ældre køretøjer. Metoderne gennemgås i følgende afsnit.2.1 Svensk Bilprovning (Sverige)For tiden kan eftermonterede filtre ikke godkendes i Sverige da reglerne er underrevision. Forslaget går på at basere fremtidige tests på ECE og den tyske StVZOBilag 27 (se Afsnit 2.3).De hidtidige regler blev administreret af Svensk Bilprovning og omfattede toforskellige kravniveauer. Kravniveau B gav 4 års forlængelse. Dette krævede enreduktion af PM på 80 % og tillige en HC reduktion på 80 %. Kravniveau C gavyderligere 2 år. Dette krævede en yderligere en reduktion af NOx på 35 %.Testmetoden var en speciel bybus test udviklet af Braunschweig Universitetet(Braunschweig Cyklus).2.2 TfL Certificering (Storbritannien)Ved eftermontering af filtre skal filteret bringe partikelemissionen ned på niveaumed Euro 3 krav (se Tabel 2), dvs.:••PM (Stationær 13-mode - ESC):0,10 g/kWhPM (Transient test - ETC): 0,16 g/kWh
Tabel 2 Oversigt over partikelkrav i 5 Euroklasser for tunge dieselkøretøjer
Euro klasseEuro 1Euro 2Euro 3Euro 4Euro 5
PM ved ESC test g/kWh0,360,150,100,020,02
PM ved ETC testg/kWh--0,160,030,01
19
Målemetoden følger EU direktiverne og udføres i henhold til ISO 8178, dvs. medplanfilter og fortyndingstunnel (Figur 1).
Figur 1 Skematisk oversigt over partikelmåling med planfilter og fortyndingstunnel (ISO8178)
2.3 StVZO/ABE-KBA certificering (Tyskland)Testen er beskrevet i Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung (StVZO) Bilag 27 fortunge køretøjer og Bilag 26 for personbiler.Den dokumenteres typisk i form af et ABE-certifikat (AllgemeineBetriebserlaubnis) fra KBA (Kraftfahrt Bundes-Amt).Bilag 27 omfatter køretøjer i Kat. M2-M3 (busser og minibusser) samt Kat. N(lastbiler og varevogne).Det er en omfattende test som inkluderer støjmåling. Dog kan lastbiler anvende enstøjmåling som er repræsentativ for motorstørrelsen, og ikke nødvendigvisrepræsenterer hvert enkelt bilfabrikat.
20
Figur 2 Oversigt over testforløb for Tyskland (Ref. 6)
2.3.1 SchadstoffklassenEmissionsklassificering er en kompliceret sag, ikke mindst på grund af de tyskeSchadstoffklassenS1-S5 som anvendes indirekte ved vurdering af partikelfiltre.De tyskeSchadstoffklassenfølger ikke EURO klasserne eksakt, men kan tilnærmessom vist i Tabel 3.Grunden til at klasserne ikke følges helt ad, er iflg. det tyske prøvningsinstitut TÜVHessen, at tyske bilfabrikanter på et tidspunkt har lanceret bilmodeller i højeremiljøklasser før de tilsvarende høje Euro klasser var forhandlet på plads. Dissebilmodeller er derfor ved godkendelsen blevet placeret i en lavere Euro klasse endden opnåedeSchadstoffklasseantyder.Det tyske prøvningsinstitut TÜV Hessen påpeger desuden at betegnelsen Euro 1-5ikke er teknisk korrekt, da man altid skal henvise præcist til direktivet. Dette sesogså i Tabel 3.
21
Tabel 3 Sammenhæng mellem Euro klasser, EU direktiver og tyskeSchadstoffklassenfortunge dieselkøretøjer iht. StVZO Bilag 14
SchadstoffklasseS1S2S3S4S5
Årstal ca.19911996200020052008
Euronorm ca.Euro 1Euro 2Euro 3Euro 4Euro 5
Styrende direktiv fortunge dieselkøretøjer91/542 EØF Kat. A-91/542 EØF Kat. B-1999/96/EØF Kat. A2001/27/EØF Kat. A1999/96/EØF Kat. B12001/27/EØF Kat. B11999/96/EØF Kat. B22001/27/EØF Kat. B2
For personbiler er der en noget mere kompliceret sammenhæng, hvorfor disse ikkeer medtaget i Tabel 3.2.3.2 PartikelreduktionsgrupperKravene til partikelfiltre inddeles ligeledes i klasser, kaldetpartikelreduktionsgrupper, fra PMK 01 til PMK 4. Disse er vist i Tabel 4.Tabellen viser både personbiler og tunge køretøjer. Udgangspunktet er bilensoriginale Schadstoffklasse (se Tabel 3).Herud fra vælges en testprocedure. For personbiler anvendes altid NEDC (NewEuropean Drive Cycle: 20 minutters kombineret by-, land- og motorvejskørsel inkl.koldstart). For ældre lastbiler anvendes ESC (European Stationary Cycle: ogsåkendt som 13-mode test). For nyere lastbiler samt for partikelfiltre i de højereklasser anvendes desuden ETC (European Transient Test: en nyere testmetode medstærkt vekslende belastning, som anvendes fra og med Euro 3/årgang 2000).Tabel 4 Oversigt over PartikelreduktionsklasserPersonbilerPartikel-Schadstoff-Krav ved NEDCreduktions-klassetest g/kmklassePMK 01S10,170PMK 0S10,100PMK 1S1, S20,050PMK 2S1, S20,025PMK 3S1, S2, S30,0125PMK 4S1, S2, S30,005i Tyskland (Ref. Nr. 5)LastbilerSchadstoff-Krav ved ESCklassetest g/kWh-S1S1, S2S1, S2, S3---0,1500,1000,020--
Krav vedETC testg/kWh---0,030--
Som generel definition siger man at regulerede partikelfiltre skal reducere dengravimetrisk målte partikelemission med 90 %.Systemer med en reduktionsgrad på 30-90 % (personbiler) eller 50-90 % (lastbiler)kaldes uregulerede filtre (Se Figur 2).Reduktionsgraden måles gravimetrisk iht. de gældende procedurer i Tabel 4.Gravimetrisk måling vil sige, at der måles partikelmasse ved hjælp af planfilter ogCVS fortyndingstunnel, som beskrevet i ISO 8178 (Figur 1).
22
Tabel 5 Klassificering af tyske miljømærker jf. Reference nr. 4.Miljøgruppe
Mærke
Antændelse
(benzin, gas,
ethanol)
Personbilel.køretøj iKlasseM1Erhvervs-køretøjel.køretøj iKlasseM2, M3og NPersonbil el.køretøj i Klasse Mog yderligereudstyret med PMS
Selvtænding
(diesel, biodiesel)
Personbilel.køretøj iKlasseM25 til 29,35, 41,71Erhvervskøretøjel. køretøj iKlasse M2, M3og NErhvervskøretøj el. køretøji Klasse M2, M3og N ogyderligere udstyret medPartikelreduktionssystem
Trin PM 01:19, 20, 23, 24Trin PM 0:14, 16, 18, 21, 22,34, 40, 77Trin PM 0:28, 29Trin PM 1:14, 16, 18, 21, 22,25 til 27, 34, 35,40, 41, 71, 77Trin PM 1:272), 49 til 52Trin PM 2:30, 31, 36, 37, 42,44 til 48, 67 til 70Trin PM 3:32, 33, 38, 39, 43,53 til 66 og trinPM 444 til 70
20, 21, 22, 33,43, 53, 60, 61
Trin PMK 01:40-42, 50-52Trin PMK 0:10-12, 30-32, 40-42, 50-52
30, 31,36, 37,42, 44 til52, 72
34, 44, 54, 70,71
Trin PMK 0:43, 53Trin PMK 1:10-12, 20-22, 30-33, 40-43,50-53, 60, 61
01, 02,14, 16,18 til 70- 71 – 75–1)77
1)
30 til 55,60, 61 –70, 71,80, 81,83, 84,90, 91 –
32, 33,38, 39,43, 53 til70, 73 til75PM 5
35, 45, 55, 80,81, 83, 84, 90,91
Trin PMK 1:44, 54Trin PMK 2:10-12, 20-22, 30-34, 40-45,50-55, 60, 61, 70, 71Trin PMK 3:33-35, 44, 45, 54, 55, 60,61Trin PMK 4:33- 35, 44, 45, 54, 55, 60,61
Tallene fra 01 til 91 i Tabel 5 betegnerEmissionsschlüsselnummer,som kan kædestil Euroklassen (se Tabel 6).Tabel 6 Sammenhæng mellem Emissionsschlüsselnummer og Euroklasse (Ref. nr. 3)Emissionsschlüsselnummer442990431980421914119040188035484343833328132180311713017022261212202121111101020010000
EuroklasseEmissionsschlüsselnummer6055545352515045
EEVEEV
5
5
4
4
Euroklasse
3
3
2
2
3
2
1
1
1
1
23
3
2.4 RDW certificering (Holland)Hollandske køretøjer skal udstyres med partikelfiltre godkendt af RDW.Udenlandske køretøjer kan som hovedregel anvende filtre godkendt i hjemlandet.Kravene til RDW certificeringen fremgår afRDWType approval requirements forparticulate matter reduction systems (Ref. Nr. 7).Der anvendes primært ETC test tilpartikelreduktion og holdbarhed, mens gasemissionstesten følger ESC.Godkendelsesforløbet ses i Figur 3.
Figur 3 Godkendelsesforløb i henhold til RDW certificering (Holland)
24
2.5 VERT certificeringen (Schweiz)VERT godkendelsen er en frivillig international industristandard, som ergennemgribende beskrevet i Svejtsisk standard SNR 277 205 af september 2007. IFigur 4 ses en oversigt over godkendelsesproceduren.Der indgår principielt 3 forskellige test, filtreringstest VTF1, langtidstest VTF2 ogden endelige test VTF3.
Figur 4 Certificeringsproces under VERT programmet (Schweiz)
Partikel filtre og andre PM emissions reducerende foranstaltninger som anvendes iBUWAL og/eller SUVA programmerne skal opfylde bestemte krav.Disse krav og specifikationer er oprindeligt udviklet af VERT (Verminderung derEmissionen von Real-Dieselmotoren im Tunnelbau), som var et forskningsprogramudført i perioden 1994-2000, finansieret af Svejtsiske, Tyske og Østrigskesundhedsmyndigheder. To vigtige VERT krav til partikelfiltre er:1) Partikelemissioner skal reduceres med:a) 95 % eller mere med hensyn til partikelantal i området 20-300 nm(mobility diameter), samtb) 90 % eller mere med hensyn til kulstofindholdet (EC massen -ikke PMmassen).1) Stigningen I andre sundhedsskadelige emissioner (CO, HC, NOx, samtsekundære emissioner: NO2, dioxin, nitro-PAH, svovlsyre, m.fl.) skal:
25
a) begrænses til maksimalt 3 gange motorens oprindelige emission ogb) ikke medføre lokale koncentrationer som overskrider de gældendeeksponeringsgrænser.De svejtsiske myndigheder har ikke etableret et formelt filtergodkendelses- ellercertificeringsprogram. I stedet findes en referenceliste med godkendtefiltersystemer.Listen, som vedligeholdes af BUWAL/SUVA, er også kendt som “VERT FilterListen”. Filtersystemer som findes på listen accepteres for alle BUWAL and SUVAordninger.Filtersystemer som ikke er på listen kan dog stadig accepteres af BUWAL, hvis degiver tilsvarende reduktion. Lovgivningen er imidlertid ikke så specifik medhensyn til hvad der anses for tilsvarende reduktion eller hvem der har autoriteten tilat udføre tests.Filtre på VERT listen accepters også af ASTRA (Bundesamt für Strassen, SwissFederal Office for Roads) for eftermontering på vejkøretøjer, selv om VERTkriterierne med hensyn til emissionsreduktion ikke er lovpligtige for vejkøretøjer.2.6 Principgodkendelse (DK)Principgodkendelse baseres overvejende på ESC test. Euro 1 eller pre-Euro testbilforetrækkes men Euro 3 accepteres.Kriterierne for principgodkendelse er som følger.Partikelfilteret skal erstatte den eksisterende lyddæmper og skal yde mindst sammestøjdæmpning.Kravet anses for overholdt såfremt test af kørselsstøj på motor med for filteretmaksimal tilladelig effekt giver støjmåling på mindre end den i Detailforskrifter forKøretøjer krævede værdi ud fra motorstørrelsen. Målingen skal ske på det størstefilter der søges godkendelse for.Filteret må maksimalt yde et modtryk på 20 kPa ved motorens maksimale effekt.Kravet anses for overholdt ved fremlæggelse af dokumentation for modtryksmålingpå motor med for filteret maksimal tilladelig effekt.Filteret skal være konstrueret og monteret, således at der ikke under drift ogregenerering opstår fare for antændelse af omgivelser.Teknologisk Institut vurderer filterets konstruktion og monteringsvejledning.Filteret skal reducere mindst 80 % af partikelemissionen, målt i fortyndingstunnelifølge EØF 88/77 (ESC, stationær 13-mode test) på en Euro 1 motor (direktiv88/77 ændret ved 91/542 niveau A). Der anvendes referencebrændstof med etmaksimalt svovlindhold på 50 ppm. De målte emissioner skal være repræsentativefor emissionerne ved praktisk anvendelse.En reduktion på 80 % svarer til størrelsesordenen for skærpelsen fra Euro 3 tilEuro 4. Prøvningen skal dog ske på en Euro1 motor for samtidig at sikre at filteretfungerer ved høje emissioner. Der kan accepteres måling på anden motor, hvis
26
resultatet forventes tilsvarende efter Teknologisk Instituts vurdering. Der skaltillige vedlægges måleresultater for CO, HC, NOx og NO2.Filterfabrikanten fastsætter en maksimal grænseværdi for røgtætheden målt ved friacceleration, hvor filteret vil være funktionsdygtigt. Filteret skal være forsynet medmåleudtag før filteret, således at motorens vedligeholdelsestilstand kan overvåges.Fabrikanten kan angive flere krav til røgtæthed, såfremt den varierer med eks.filter- eller motorstørrelse.Ved løbende drift må røgtætheden efter filteret, målt ved fri acceleration somnærmere beskrevet for det periodiske syn, ikke overstige en K-værdi på 0,2 m-1.Fabrikanten indsender erklæring.Filterets tilstand skal løbende overvåges. Dette skal ske i form af en kontrollampeved førerpladsen, der advarer mod for stort modtryk.Fabrikanten indsender relevant materiale.Såfremt filtersystemets funktion medfører forøgede emissioner under drift ellerregenerering, skal disse forhold være belyst.Fabrikanten indsender relevant materiale.Filteret skal være konstrueret med henblik på at være funktionsdygtig i bilensnormale levetid, når såvel filter som motor serviceres efter fabrikantensalmindelige serviceforskrifter.Fabrikanten indsender erklæringDer skal være udarbejdet en detaljeret servicevejledning, der også indeholder enarbejdsmiljøbeskrivelse, der lever op til Arbejdstilsynets anbefalinger. Der skaldesuden foreligge en vejledning i forbindelse med bortskaffelse.Arbejdsmiljøet ved servicering af partikelfiltre er meget vigtigt. Det kræves derforat fabrikanten udarbejder en detaljeret vejledning under hensyntagen tilArbejdstilsynets anbefalinger.Det forudsættes, at der anvendes brændstof med et svovlindhold på maksimalt 50ppm. Kræver et filtersystem tilsætning af særlige hjælpestoffer i brændstoffet, skaldisse tilsættes automatisk under bilens normale drift. Undtaget fra dette krav erkøretøjer i en vognpark, hvor brændstofpåfyldning alene sker fra eget tankanlæg.Såfremt der anvendes additiver foretager Teknologisk Institut en vurdering aftilsætnings-systemet med henblik for sikkerhed for tilsætning af korrekt doseringmed additiv.
27
3 Målemetoder til efterkontrol
3.1 VOSA re-test (Storbritannien)VOSA tilbyder to slags periodiske test. Low Emission Certificate (LEC) ogReduced Pollution Certificate (RPC).RPC blev typisk anvendt for køretøjer ældre end 2001. Her anvendtesopacitetsmåling ved fri acceleration, hvor grænserne var.•••Pre-Euro køretøjer forsynet med Euro 2 motor 1,0 m-1Euro I motorer uden filter 0,8 m-1Euro II motorer uden filter 0,4 m-1
For nyere motorer gælder:••Euro 4/5 motorer med og uden filter 0,4 m-1Motorer med partikelfilter 0,2 m-1
Opacitetsmålingen har primært til formål at fastslå om motoren fungerer normalt.Grænserne er strengere end kravene der gælder for periodisk syn (MOT).LEC testen blev indført i 2007. Denne er ligeledes baseret på opacitet.Grænseværdierne afhænger dog af køretøjet og det evt. monterede filter. Eksemplerses nedenfor.•••••Motorer som opfylder Euro 3 PM krav 0,8 m-1.Motorer som opfylder RPC krav 0,4 m-1Euro 2 motorer med partial flow filter 2,5 m-1Motorer med særlig erklæring fra fabrikanten 2,3 m-1Euro 4/5 motorer registreret efter 1. juli 2008: 1,5m-1
Den nye test anvender ligeledes opacitet ved fri acceleration.Bemærk af hverken LEC eller RPC test kan erstatte certificeringen.3.2 VERT kontrolmåling (Schweiz)VERT programmet har defineret en procedure for at kontrollere om partikelfiltrefungerer tilfredsstillende i felten. De kan ikke erstatte godkendelsesprøvningen affilteret. De følgende emissionsgrænser har til formål at kontrollere om filtret erdefekt.
28
Verifikation for køretøjer foretages under fri acceleration (frigear, fuld gas, udenbelastning). Maksimal opacitet for dieselmotor med filter:•••K = 0.24 m-1, ellerCa. 1 Bosch, ellerCa. 0.03 g/m3
Verifikation for stationære motorer foretages ved en sodplet måling under fuld last.Sodpletten omregnet til partikelmasse vha. MIRA korrelationen.•Maximum ifølge MIRA korrelation: < 5 mg/m3
3.2.1 OpacitetRøggastæthed kaldes også opacitet, og målingen består principielt af engennemlysning af røgen med reference til en røgfarvet referencelinse. Metodenbetegnes nogle gange som envejsidemåling,eller enfeltmåling,hvilket betyder atudstyret er transportabelt og relativt let at benytte.Selv om opaciteten helt klart forårsages af sodpartikler er der ikke entydigsammenhæng mellem opaciteten og partikelmassen. Resultaterne kan derfor ikkeerstatte den PM måling der ville kunne udføres i en prøvestand. Historisk har man itakt med bilernes udvikling set opaciteten nærmest forsvinde, dvs. at røgen erblevet stort set usynlig, mens partikelmassen kun er reduceret med fx 80 %.Med hensyn til partikelantal kan man slet ikke konkludere noget af enopacitetsmåling. Dette skyldes at ultrafine partikler ikke skygger nævneværdigt forlys og derfor ikke bidrager væsentligt til opaciteten.Opacitet er imidlertid stadig den lovfæstede metode som anvendes til periodisk synaf dieselkøretøjer i alle EU lande.Dieselmotorer udsender ofte en kraftig synlig røgemission ved pludseligacceleration. Velfungerende filtre kan opsamle denne røg således at opaciteten ikkekan registreres. Derfor er metoden velegnet til at afsløre fejl og skader på filtre.Det er under målingen vigtigt at ramme omdrejningstallene præcist, samtidigt medat der gives fuld gas, og målingen gentages til resultatet er stabilt. Fejl kan letforekomme ved skødesløs betjening af udstyret. Metoden er dog simpel og kanbruges for alle motorstørrelser uden undtagelser.3.2.2 Sodplet målinger ved fuld lastHvis det er praktisk muligt foretrækkes målinger ved fuld last frem for målingerunder fri acceleration. Dette kan dog være vanskeligt for køretøjer, da dette normaltkræver et rullefelt. Entreprenørmaskiner og lignende kan dog ofte belastes via dethydrauliske system i op til 2 - 3 minutter uden at maskinen tager skade.Målingen er basalt set en ”sort røg” metode som planfiltermetoden. Sværtningenbestemmes fotoelektrisk. Den tolkes grundet den sorte farve som værende kulstofog kan også omregnes til ”gram sod pr. m3” ved hjælp af den anerkendte MIRA-korrelation. Øget følsomhed ned til omkring 0,02 g/m3kan opnås ved forbedredeinstrumenter som fx AVL 407 Smoke Meter. En typisk Euro 3 motor uden filterligger omkring 0,2 g/m3i tomgang op til ca. 2,0 g/m3ved fuld last.
29
3.3 Periodisk syn (DK)I henhold til Partikelfilterbekendtgørelsen (”Bekendtgørelse om partikelfiltre,kontrol og mærkning af lastbiler og busser i kommunalt fastlagte miljøzonerm.v.”), Miljøministeriets BEK nr. 57 af 28/01/2009) skal synsvirksomheden vedethvert syn af et køretøj med partikelfilter, der har et miljøzonemærke, af egen driftkontrollere, at røggastætheden efter filteret målt ved fri acceleration ikke overstigeren K-værdi på 0,2 m-1. Køretøjer, der overholder Euro 4 eller 5, skal overholde dentypespecifikke værdi for opacitet, der er gældende for køretøjet. Værdien skalfremgå af mærkning på køretøjet. Hvis køretøjet ikke er mærket kan detgodkendes, hvis opaciteten ikke overstiger 0,5 m-1.Ved periodisk syn måles motorens emission uden belastning (fri acceleration).3.4 Miljøsyn (DK)Miljøsynes må ikke forveksles med periodisk syn. Miljøsynet anvendes primært afbusselskaber som kører i miljøzoner jf. en særskilt kontrakt.Miljøsyn foretages med mobilt måleudstyr, mens bussen accelereres på en flad ligestrækning. Det kan afsløre om partikelfilter eller DeNOx udstyr ikke fungerer somdet skal. Ud over Movia har også NT (Nordjyllands Trafikselskab) ogVestforbrænding (affaldsforbrændingsanlæg i København) indtil videre tagetMiljøsyn i anvendelse. Miljøsyn kan anvendes på alle motor og maskintyper, blotder er mulighed for at udsætte motoren for en veldefineret høj belastning.Til målingerne anvendes en almindelig værksteds femgasmåler (Bosch Bea mobil)og en opacitetsmåler (Bosch Opacimeter RTM 430). Derudover er der anvendt enhåndholdt trykmåler (Ametek PPC 15 bar) til måling af modtryk før filter.Da målingen foretages ved fuld belastning af motoren, er resultatet mere ioverensstemmelse med normalt drift end det periodiske syn hvor der måles i enatypisk driftssituation (fri acceleration).
Figur 5 Mobilt udstyr til måling på landevej. På billedet til venstre ses femgasmåler medbatteriboks og computer, og til højre ses opacitetsmåleren med slanger, som er ledt nedgennem bundpladen i bussen og ud til udstødningens afgangsstuds.
30
4 Referencer
1. Oversigt over miljøzoner i Europahttp://www.lowemissionzones.eu2. Effekt af Hollandske miljøzonerhttp://www.milieuzones.nl/sites/default/files/Effectstudie_2010.pdf3. Sammenhæng mellemEmissionsschlüsselnummerog Euroklasserhttp://www.bag.bund.de/cae/servlet/contentblob/34572/publicationFile/782/Maut-Leitfaden-Schadtsoffklassen.pdf4. Oversigt over tyske miljømærker i forhold tilEmissionsschlüsselnummerhttp://www.gera.de/fm/sixcms/193/Neubekanntgabe%20der%20Emmissionsschl%FCsselnummern.48635.pdf5. Sammenhæng mellemSchadstoffklassenog Euroklasser (StVZO Bilag 14)http://bundesrecht.juris.de/bundesrecht/stvzo/gesamt.pdf6. Certificeringsprocedure for Tyskland (Bundesgesetzblatt 2007 Teil I nr. 22)http://www.bgbl.de/Xaver/start.xav?startbk=Bundesanzeiger_BGBl7. Certificeringsprocedure for Hollandhttp://www.akpf.org/pub/2009_eu_filters.pdf8. Beskrivelse af periodisk synhttp://de.wikipedia.org/wiki/Hauptuntersuchung#HU_bei_Kraftfahrzeugen_in_Deutschland9. Oversigt over Europæiske miljøzoner (Svensk)http://publikationswebbutik.vv.se/upload/5534/2010_053_miljozoner_nationell_och_internationell_nulagesbeskrivning.pdf10. Beretning om gennemførelse af vejsidekontroller i 2003-2004http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2007:0270:FIN:DA:PDF11. Effekt af Svenske miljøzonerhttp://miljobarometern.stockholm.se/content/docs/tema/trafik/Miljozon_tung_trafik_2007.pdf12. Effekt af miljøzoner i Tyskland, Holland, Storbritannien, Frankrig, Sverigehttp://www.lowemissionzones.eu/da/what-are-lezs--othermenu-32?start=313. Effekt af miljøzoner I Danmarkhttp://www.dmu.dk/udgivelser/faglige-rapporter/700-749/abstracts/fr748dk/14. Certificeringsprocedure for Schweizhttp://www.vert-certification.eu/
31
5 OrdforklaringABE: Allgemeine Betriebs ErlaubnisASTRA: Bundesamt für StrassenAPK: Algemene Periodieke Kehrung (bilsyn)AU: Abgasuntersuchung (miljøtest)BEK: BekendtgørelseBImSchV: Bundes Immissions Schutz VerordnungBUWAL: Bundesamt für Umwelt, Wald und LandwirtshaftDMU: Danmarks MiljøundersøgelserECE: Economic Commission for EuropeEEV: Enhanced Environmentally-friendly VehicleELR: European Load Response (opacitetsmåling)ESC: European Stationary CycleETC: European Transient CycleGLA: Greater London AuthorityHU: Hauptuntersuchung (bilsyn)KBA: Kraftfahrt Bundes AmtLEC: Low Emission CertificateMIRA: Motor Industry Research AssociationMOT: Ministry Of TransportMTC: Motor Test CentrePM: Particulate MassPM10: Masse af partikler med en diameter under 10�mPMS: Partikel Minderungs SystemRDW: Rijksdienst voor WegverkeerRPC: Reduced Pollution CertificatesSNR: Schweizerische Normen-Vereinigung RegelStVZO: Straßenverkehrs-Zulassungs-OrdnungSUVA: Schweizer Unfall Versicherungs AnstaltTfL: Transport for LondonVERT: Verification of Emission Reduction TechnologyVFT: VERT Filtration TestVkBl: VerkehrsBlattVOSA: Vehicle Operator Services Agency
32