Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 66
Offentligt
903508_0001.png
903508_0002.png
903508_0003.png
903508_0004.png
903508_0005.png
903508_0006.png
903508_0007.png
903508_0008.png
903508_0009.png
903508_0010.png
903508_0011.png
903508_0012.png
903508_0013.png
903508_0014.png
903508_0015.png
903508_0016.png
903508_0017.png
903508_0018.png
903508_0019.png
903508_0020.png
903508_0021.png
903508_0022.png
903508_0023.png
903508_0024.png
903508_0025.png
903508_0026.png
903508_0027.png
903508_0028.png
903508_0029.png
903508_0030.png
903508_0031.png
903508_0032.png
903508_0033.png
903508_0034.png
903508_0035.png
903508_0036.png
903508_0037.png
Miljøstyrelsen8.10.2010tva
Status for den danske offshorehandlingsplantil udgangen af 2009
IndholdSide346668121212141415161616181920212223242525OliespildLuftemissionerMiljøledelse og miljørapporteringTilsyn og beredskabMiljøtilstanden i den danske del af NordsøenNye feltudbygningerEvalueringBilag262931323637Bilag 1: Indikatorer for den miljømæssige udvikling på offshoreområdetBilag 2: Offshorehandlingsplan fra december 2005Bilag 3: Offshorehandlingsplan fra august 2008Bilag 4: Offshorehandlingsplan fra marts 2009Bilag 1 (til bilag 3 og 4):Målsætninger i tidligere handlingsplaner som er opfyldt, men fortsat er gældendeBilag 5: Oversigt over planlagte tiltag af typen ny teknologi for perioden 2009-2012IntroduktionKonklusion og samlet national vurderingStatus for de enkelte målsætninger i offshorehandlingsplanerneKemikalierUdfasning af sorte kemikalierUdfasning af røde kemikalierÆndret vurderingsmetodeOlieudledningerOverskridelser af grænse for oliekoncentration for udledt produktionsvandGenerel forbedring gennemIndividuelle udledningstilladelserReduktion af mængden af produktionsvandForøgelse af den mængde produktionsvand der tilbageførestil undergrundenSkift i målemetode for oliekoncentrationReduktion af oliekoncentration for udledt produktionsvandReduktion af udledt oliemængdeAnvendelse af og omkostninger ved ny teknologi
2
IntroduktionOffshore operatørerne har sammen med Miljøstyrelsen udarbejdet handlingsplaner for offshore siden2005. Handlingsplanerne skal beskytte miljøet i forbindelse med olie- og gasoperatørernes aktiviteter i dendanske del af Nordsøen. Miljøpåvirkningerne skal holdes inden for de grænser, der er afstukket gennemden internationale og nationale regulering.I redegørelsen gives en status for de af handlingsplanernes målsætninger, der skulle være opfyldt i 2009eller tidligere. Hovedfokus er på udfasningen af de skadelige kemikalier som skulle være tilendebragtinden udgangen af 2008.I det omfang det er muligt, sammenlignes den danske indsats med den tilsvarende indsats i de øvrigeNordsø-lande. For disse lande findes der dog indtil nu kun data til og med 2008.Miljøministeren har tidligere fremsendt en statusrapport for den danske offshoreindsats i 2006, 2007 og2008 til Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg. I den næste statusrapport for 2010, der er planlagt atkomme i 2011, vil hovedfokus blive lagt på målsætningerne for reduktion af olieudledningen, der skalvære opfyldt ved udgangen af 2010.Baggrund og metodeRet beset er der tale om flere offshorehandlingsplaner. Den første offshorehandlingsplan (jf. bilag 2) blevfremlagt af miljøministeren i 2005. I den første handlingsplan var hovedvægten lagt på at reducereudledningen af de mest miljøskadelige kemikalier samt på at få en årlig miljørapportering fra de danskeoperatører. For at bringe indsatsen et skridt videre blev der i 2008-2009, i tæt samarbejde med DanishOperators, analyseret yderligere tiltag og handlemuligheder. Det resulterede i en ny offshorehandlingsplan2008-2010 (jf. bilag 3) der blev fremlagt af miljøministeren i 2008. I denne handlingsplan er der i højeregrad end i den første handlingsplan lagt vægt på at reducere olieudledning og luftforurening. For at kunneopstille mere konkrete mål blev der samtidig nedsat en række arbejdsgrupper, der udformede grundlagetfor at man i en revideret offshorehandlingsplan (jf. bilag 4), der blev fremlagt af miljøministeren i 2009,kunne justere målene frem til udgangen af 2010.Grundlaget for vurderingerne er de rapporter operatørerne i den danske del af Nordsøen årligt indsendertil Miljøstyrelsen, som derefter sammenfatter disse til en samlet rapport for Danmark til OSPAR1. Entilsvarende indsamling af data sker årligt i de øvrige Nordsø-lande i OSPAR.Grundlaget kan derfor også genfindes i statistikker på OSPAR’s hjemmeside gennem dette link:http://www.ospar.org/v_publications/browse.asp?menu=01330305830000_000000_000000
1
OSPAR: Oslo-Paris havmiljøkonventionen for Nordøstatlanten incl. Nordsøen. Omfatter landene:Danmark,Frankrig, Irland,Island,Nederlandene, Norge,Spanien,Storbritannien (UK),Tyskland. De fire lande med fed skrift dækker tæt på 100 % af densamlede produktion af olie og gas i OSPAR.
3
Konklusion og samlet national vurderingDet kan klart konstateres, at handlingsplanerne har haft en betydelig forbedrende effekt på en række af deforhold, der ellers ville have bidraget til forureningen af Nordsøen.De forhold hvor man især har kunnet se den største effekt af handlingsplanerne, når man sammenlignersituationen før og efter 2005, er følgende:KemikalieroFortsat stop for udledning af sorte kemikalier (figur 1)oStop for udledning af 99,7 % af røde kemikalier (figur 2)OlieudledningoReduceret koncentration af den udledte olie (figur 6)oReduceret udledning af mængden af olie (figur 7)Miljøledelse og miljørapporteringoAlle operatører offentliggør nu årligt en miljørapport
I tabel 1 nedenfor er Danmarks placering i forhold til de øvrige Nordsø-lande opstillet. Placeringen er måltpå 122af de i bilag 1 anførte 16 indikatorer for den miljømæssige udvikling på offshore området.Data rækker kun til og med 2008, da data for 2009 endnu ikke kendes for de øvrige lande.Samlet set er Danmarks placering blevet lidt dårligere. Det skyldes især udviklingen i 2008 for emissionenaf luftforureningskomponenterne VOC og CH4.Der er stadig især forbedringsmuligheder på 2 områder i forhold til Nordsø-landenes gennemsnit:Udledning af olie med produktionsvandEmission af luftforureningskomponenterne NOx, VOC, CH4 og CO2.Det første punkt er der med offshorehandlingsplanen for 2008-2010 sat specielt fokus på. Resultaterne vilblive rapporteret i den næste statusrapport i 2011, når data for 2010 foreligger.For det andet punkt vil Miljøstyrelsen sammen med operatørerne nærmere analysere årsagerne, herunderspecielt den forværring der er sket frem mod 2008 og om den forventes at fortsætte.Offshorehandlingsplanerne har hidtil haft fokus på at minimere udledningerne til havet og luften iforbindelse med efterforskningsboringer og produktion. Det omfattende beredskab som er etableret indenfor rammerne af Myndighedernes Beredskabskomite, der omfatter Energistyrelsen, Miljøstyrelsen,Forsvarskommandoen, Søfartsstyrelsen og Politiet i Esbjerg, med henblik på at forebygge uheld og sikreen hurtig og koordineret indsats i forbindelse med eventuelle større ulykker er derfor ikke behandlet idenne statusrapport på anden måde end gennem en statistisk beskrivelse af udviklingen i afsnittetOliespild og gennem indikator 6 i bilag 1: Oliespildover 4 år målt i forhold til produktionen af olie og gas,der viser, at Danmark på dette område er bedre end gennemsnittet for Nordsø-landene.
2
For to af de 16 indikatorer (nr. 1: Miljøledelse og nr. 2: Miljørapportering) er der endnu ikke tilstrækkelige data fra de øvrige lande tilat sammenligne disse. Det forventes at være tilfældet med data fra 2010.For to andre indikatorer (nr. 10: Udledningskoncentration og nr. 11: Udledt olie i forhold til produktionen for dispergeret olie iproduktionsvand) er der pr. 1. januar 2007 sket et skift i målemetoden for oliekoncentrationen der bevirker, at man ikke direkte kansammenligne data før og efter dette skift. De to indikatorer vil indgå igen, når der formentlig fra 2010 er sammenlignelige data.
4
Tabel 1:Danmarks position i forhold til de øvrige Nordsø-lande for 12 udvalgte indikatorer(se bilag 1)ÅrDanmark bedre endgennemsnittet for Nordsø-landene for det angivne antalindikatorer ud af 12 mulige710997Danmark bedst eller lige så godsom de bedste blandt Nordsø-landene for det angivne antalindikatorer ud af 12 mulige24334Danmark dårligst blandtNordsø-landene for detangivne antal indikatorer udaf 12 mulige21112
20042005200620072008
Produktion afolie og gasi NordsøenDanmarkNederlandeneNorgeUK
Danmark er en af de små producenter i Nordsøen, men holder sin andel nogenlunde konstant på 5 % afden samlede produktion.Neden for er angivet udviklingen fra 2001 til 2008 for de enkelte producerende landes andel af densamlede produktion i Nordsøen. Produktionen i Nordsøen var i 2008 16 % lavere end i 2001.
20015%4%49 %41 %
20085%5%58 %31 %
5
Status for de enkelte målsætninger i offshorehandlingsplanerneKemikalier
1Operatørerne skal senest med udgangen af 2005 have stoppet udledning af alle sortekemikalier.Målet er opfyldt.De danske operatører har alle stoppet udledningen af de sorte kemikalier i 2004, dvs. inden for tidsfristen ioffshorehandlingsplanen. Danmark opfylder dermed også havmiljøkonventionen OSPAR3s mål omudfasning af de sorte kemikalier inden 1. januar 2010. Da handlingsplanen blev forhandlet i 2005 havdeman endnu ikke gjort sig klart at målet allerede var opfyldt ved udgangen af 2004.
Figur 1: Udvik ling i udle dte s orte k e m ik alie r i Nords øe n(2003 = 100)120
100
80DanmarkNederlandene
60
NorgeUKNords enø
40
20
020012002200320042005DK M ål2006200720082009OSPARM ål2010
3
6
Hvor mangeoffshore kemikalierbruges derog til hvad?
Offshore kemikalier bruges til mange forskellige formål: smøring, beskyttelse mod korrosion,cementering af brønde, til at fjerne belægninger i rørene, til at adskille vand og olie osv.Størsteparten (ca. 80 %) bruges i forbindelse med efterforskningsboringer efter nye olie/gas-felter.Resten bruges i forbindelse med produktionen de steder, hvor der er fundet olie eller gas.I 2009 blev der i alt i den danske del af Nordsøen brugt ca. 74.000 tons offshore kemikalier. En delendte i undergrunden og en del blev ført i land til videre behandling (genanvendelse eller bortskaffelse).De resterende ca. 30.000 tons blev udledt til havet.Heraf var 1,4 tons røde, knap 5.000 tons gule og 25.000 tons grønne.
Offshorekemikalier
I havmiljøkonventionen OSPAR har man indført et særligt system der sikrer, at alle offshore kemikalierregistreres og inden de tages i brug vurderes efter hvor stor risiko de udgør for miljøet.I systemet indgår også, at de mest risikable skal forsøges udskiftet med mindre risikable.I Danmark og Norge er OSPAR’s kemikalie-grupper benævnt med den anførte farveskala.Et kemikalie kan bestå af mange forskellige stoffer, og kemikaliet tildeles farve efter det mest risikablestof. Hvis f.eks. bare et af disse stoffer f.eks. er sort, så betegnes hele kemikaliet som sort.I mængdeopgørelserne over kemikalierne har man f.eks. som ”røde kemikalier” kun medregnet denmængde stoffer der er røde.
Sorte
Sorte kemikalier er de mest skadelige for havmiljøet, og en udskiftning er højt prioriteret.De er optaget på en særlig liste over miljøskadelige stoffer.
Røde
Røde kemikalier giver anledning til bekymring pga. flere miljøskadelige egenskaber, og bør derforudskiftes.Der findes ingen liste over disse.
Gule
Gule kemikalier har en enkelt miljøskadelig egenskab. På længere sigt bør også de udskiftes medgrønne kemikalier.Der findes ingen liste over disse.
Grønne
Grønne kemikalier har ingen eller kun meget begrænset miljøskadelige egenskaber. De benævnes ogsåsom PLONOR stoffer (Pose Little Or No Risk for the Environment).De er optaget på en særlig liste over godkendte stoffer.
7
1Operatørerne fortsætter den løbende substitution af kemikalier med henblik på, at udledning afsåkaldte ”røde” kemikalier ophører senest med udgangen af 2008, hvor det er realistisk muligt(”Best Available Technique”), og hvor anvendelsen af alternative kemikalier vil være enmiljømæssig fordel samlet set.Målet er opfyldt.De danske operatører har alle stoppet udledningen af røde kemikalier med udgangen af 2008, hvor detvar realistisk muligt og en miljømæssig fordel samlet set.I alt er der udfaset 99,7 % af den mængde røde kemikalier der blev udledt før den første offshore-handlingsplan i 2005. Danmark opfylder dermed også klart havmiljøkonventionen OSPARs mål omudfasning af de røde kemikalier inden 1. januar 2017.Den hidtidige udvikling for udledningen af røde kemikalier hhv. for de danske operatører og for Danmarksammenlignet med de øvrige Nordsø-lande fremgår af figur 2a og 2b4. Udledningen i 2005 udgjorde 425tons. Dette blev i 2007 reduceret til 121 tons, og er i 2009 faldet yderligere til 1,4 tons.De røde kemikalier er blevet erstattet af grønne eller gule kemikalier. Som omtalt på side 7 bør man på langtsigt kun have grønne kemikalier med ingen eller kun meget begrænset skadelige effekter på miljøet.Selv om udfasningen af de røde kemikalier har ført til at operatørerne anvender en større andel gule kemikalier(17 % i 2009 mod 9 % i 2001) er mængden af gule kemikalier der udledes ikke steget nævneværdigt (4988 tonsi 2009 mod 4860 tons i 2001), da den samlede mængde af udledte kemikalier samtidigt er faldet (fra 55000 tonsi 2001 til 30000 tons i 2009). Hvordan man vurderer små mængder røde kemikalier mod større mængder gulekemikalier er et tema i den nye vurderingsmetode (RBA-metoden) der er under udvikling i OSPAR. (se side12).
Figur 2a: Udvik ling i m ængde n af udle dte røde k e m ik alie r i Danm ark120
100
802002 = 100H sse
60
D NOGM rskæ
40
20
020022003200420052006200720082009
4
UK har endnu ikke udarbejdet en fuldstændig opgørelse over kemikalieudledningen for 2006.
8
250200
Figur 2b: Udvikling i mængden af udledte røde kemikalier(2003 = 100)(der foreligger ikke s am m enlignelige tal for UK for 2006)
Danm kar
15010050003090405060708101112131415
Neder landeneNor geUKNor dsøen
1620OSPARM
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
Selv om der ikke udledes røde kemikalier, så anvendes disse stadig i offshoreindustrien, men bortskaffestypisk ved at blive ledt ned i undergrunden i stedet for at blive udledt til havet.Det er især under boreaktiviteter i forbindelse med efterforskningen efter olie og gas, at der anvendeskemikalier. Derfor er den anvendte mængde af kemikalier også meget afhængig af hvor stor enboreaktivitet der er i gang det pågældende år.I figur 2c er vist udviklingen for de anvendte røde offshorekemikalier i den danske del af Nordsøen. Somdet ses har den første danske offshorehandlingsplan i 2005 også betydet en væsentlig reduktion af denanvendte mængde røde kemikalier.En af de danske operatører, Hess5, har i samarbejde med kemikalieleverandøren Clariant i Norge siden2006 som den første operatør i verden (efter de oplysninger som Miljøstyrelsen har kunnet fremskaffe)foretaget produktion og boring efter olie helt uden anvendelse (ikke kun uden udledning) af rødekemikalier.DONG har i 2009 anvendt ca. 5 tons røde kemikalier, og Mærsk anvendte 734 tons røde kemikalier.Den senest tilkomne operatør i den danske del af Nordsøen, firmaet Wintershall der er hjemmehørende iNederlandene, er endnu ikke begyndt at producere olie eller gas, men har i 2009 foretaget boreaktiviteter iNordsøen. Der er i forbindelse med disse aktiviteter anvendt ca. 17 tons røde kemikalier, men kun udledt20 kg.I havmiljøkonventionen OSPAR pågår en drøftelse af, om man skal vurdere en bestemt gruppe offshorekemikalier (overfladeaktive stoffer) som røde eller gule kemikalier. Den nærmere afklaring af dette kanændre på de ovennævnte tal, da nogle af de røde kemikalier kan blive ændret til gule og omvendt.
5
I denne rapport bruges benævnelserne DONG, Hess og Mærsk som forkortelser for de mere officielle navne: DONG Energy E & P(efterforskning og produktion), Hess Danmark ApS og Mærsk Olie og Gas AS.
D
K
M
ål
9
ål
20
17
Figur 2c: Udvik ling i m ængde n af anve ndte røde k e m ik alie r i Danm ark120
100
80HessDONG
60
rsk
40
20
2005 = 100
020052006200720082009
Det skal være lettere at væregrøn offshore operatørNu hvor der stort set ikke længere udledesrøde kemikalier i den danske del afNordsøen, har Miljøstyrelsen tænkt atudarbejde en positiv-liste. Den skalomfatte de grønne og gule offshore-kemikalier som er godkendt til brug foroperatører i den danske del af Nordsøen,og som kan anvendes uden ansøgning,blot ved at meddele Miljøstyrelsen at debenyttes. Herved kan spares tid til at laveansøgninger og skulle vente på tilladelse.For de røde kemikalier der ønskesanvendt (men ikke udledt) skal der stadigsøges om tilladelse.
10
Hvordan er detgået medudfasningen afde rødekemikalier?
Nordsøen 2005 - 2008I 2005 blev der i den danske del af Nordsøenudledt 425 tons rødt stof i de anvendtekemikalier. I hele Nordsøen blev der udledt4462 tons.I 2008 (det seneste år hvor vi har data fra allelande) blev der i hele Nordsøen udledt 1747tons rødt stof, hvoraf den danske andeludgjorde 112 tons..
Danmark i 2009Hess har i 2009 ikke udledt røde kemikalier og DONG harkun udledt 1 kg.Mærsk har i 2009 udledt 4 røde kemikalier med i alt 7 rødestoffer, hvor den samlede røde stofmængde udgjorde 1,4tons, altså 3 promille af det der blev udledt i 2005, hvorden første offshore-handlingsplan blev lavet.Fremover vil Mærsk planmæssigt kun udlede 1 rødtkemikalie med en årlig rød stofmængde på ca. 0,4 tonssvarende til 1 promille af udgangspunktet i 2005.Herudover kan der for alle operatører forekommeudledning af røde kemikalier der bruges som beredskab iforbindelse med enkeltstående operationer, hvis degrønne eller gule kemikalier ikke kan klare opgaven.Denne udledning vil være begrænset og kun ske iht. aftalemed Miljøstyrelsen.
Røde kemikalier i den danske del af NordsøenUdledt stofmængde i tons450400350300250Tons
20015010050020052006200720082009
Hvorfor er detsidste rødekemikalie ikkeblevet udfaset?
Det røde kemikalie, som stadig planmæssigtudledes af Mærsk, bruges til at forhindrebegroning i køle- og brandvands-systemer.I stedet for at bruge det røde kemikalie kunneman i stedet bruge et gult, men for at opnåsamme virkning er det nødvendigt at bruge envæsentlig større mængde (ca. 100 gangemere).
Røde stoffer udgør den største risiko for miljøet, menudfordringen er, hvor stor en mængde af de mindrerisikable gule kemikalier, der vil udgøre en lige stormiljømæssig risiko, som en mindre mængde rødtkemikalie.Den problemstilling forventer man, at den nye RBA-vurderingsmetode6vil kunne give svaret på for den enkelteplatform. Vurderingsmetoden er ved at blive udviklet iOSPAR og forventes færdig om 1-2 år.Indtil da vil Miljøstyrelsen (ligesom OSPAR) fastholde, atman så vidt muligt skal erstatte røde kemikalier med guleeller helst grønne.
6
RBA: Risk Based Approach. Se nærmere forklaring i afsnittet Ændret vurderingsmetode
11
Ændret vurderingsmetode
Operatørerne gennemfører i samarbejde med Miljøstyrelsen en evaluering af risikobaseredemiljøvurderinger som kan danne grundlag for Miljøstyrelsens indstilling til OSPAR’s arbejdemed fra 2010 at implementere risikobaserede miljøvurderinger.Formålet med overgangen til risikobaserede miljøvurderinger er, at man for hvert enkeltanlæg tager fat i de miljøproblemer der er de alvorligste for netop dette anlæg for at sikre, atman får mest miljø for pengene.
Målet er opfyldt.Operatørerne og Miljøstyrelsen gennemførte i fællesskab en evaluering af risikobaserede miljøvurderingerog fremlagde et notat for den fælles styregruppe samt fremsendte det som oplæg til den internationaleoperatørsammenslutning, OGP’s, konference om emnet i Edinburgh i januar 2009. Miljøstyrelsen og enrepræsentant for operatørerne har siden deltaget i udviklingsarbejdet i OSPAR omkring den ny RBA-metode (Risk Based Approach) for udledning af produktiondvand.Arbejdet er i øjeblikket noget forsinket i forhold til den oprindelige plan, da det til en vis grad er endt somen kamp om at vælge mellem allerede delvist etablerede metoder i Norge og UK, hvor Danmark i stedethar ønsket at man kombinerede de bedste dele fra de to metoder.Som det ser ud nu håber man på at få en vurderingsmetode, der kan anvendes på vurderingen afforurening (olie, tilsatte kemikalier og evt. urenheder fra undergrunden) i produktionsvand der udledes tilhavet. Vurderingsmetoden omfatter dog ikke udledninger ved efterforskningsboringer og ikkeluftforurening.Princippet er, at man for den enkelte platform (udledningssted) vurderer hvilket problem det miljømæssigtbedst kan betale sig at gøre noget ved. Det kan i nogle tilfælde være olieudledningen, i andre tilfælde etbestemt kemikalie. Når dette problem så er løst vil vurderingen vise, hvilket problem der så er det værsteog så fremdeles.Princippet i metoden har gennem en længere årrække været anvendt som styringsmiddel i Norge, og medgode miljømæssige resultater.
Olieudledninger
1Operatørerne overholder fra 1. januar 2006 en grænseværdi for olie i udledt produktionsvand på30 mg/l målt som volumenvægtet månedsgennemsnit beregnet efter aftale mellem operatørerneog Miljøstyrelsen.Målet delvist opfyldt.Der er stadig overskridelser i den danske del af Nordsøen, men som det fremgår af indikator 7 i bilag 1 erDanmark bedst på dette punkt blandt de øvrige Nordsø-lande.Det hænger sammen med, at man i den ovenstående danske målsætning (og i tabellen nedenunder) harfastholdt OSPAR’s egentlige målsætning om at opgøre overskridelserne som et månedsgennemsnit,mens man i OSPAR’s statistik, som danner grundlag for sammenligningerne mellem landene i bilag 1,regner med det noget lempeligere årsgennemsnit. Målt på den måde har Danmark ikke haft overskridelseri perioden 2004-2008, men har haft to (Tyra EA og Tyra EF) i 2009.
12
Tabel 2a:Antal overskridelser af den fra 2006 fastsatte grænseværdi 30 mg/l (månedsbasis) for olie i produktionsvand
Hess20042005Grænseværdienindføres i Danmark07
DONG12
Mærsk71811
Danmark1920
20062007
01Syd Arne (1)0
2Siri (2)3Siri (3)6Siri (6)
2008
2009
0
0
3Skjold (1)Tyra EF (2)9Gorm C (1)Skjold (7)Tyra EF (1)19Dagmar (2)Gorm C (1)Skjold (6)Tyra EA (3)Tyra EF (7)15Skjold (2)Tyra EA (7)Tyra EF (6)
513
25
15
Som det ses af tabel 2a er der en tendens til at det er ved de samme produktionsplatforme der skeroverskridelser år efter år.I tabel 2b er angivet hvor mange overskridelser den enkelte produktionsplatform med udledning afproduktionsvand har haft i perioden 2006 – 2009.Tabel 2b:Antal overskridelser i perioden 2006-2009 af grænseværdien 30 mg/l (månedsbasis) for olie i produktionsvand
ProduktionsplatformTyra EFSkjoldSiriTyra EAGorm CDagmarSyd Arne
Antal overskridelser16161110221
Miljøstyrelsen vil fremover sammen med operatørerne undersøge hvordan man kan undgå overskridelserfor disse platforme.De øvrige platforme med produktionsvand: Dan FC, Dan FF, Dan FG, Halfdan, Gorm F, Harald C og TyraW har ikke haft nogen overskridelser i perioden 2006 – 2009.
7
Mærsk har 10 vandproducerende anlæg, mens Hess og DONG har hver 1 anlæg.
13
1(2005): Operatørerne arbejder løbende på at nedbringe koncentrationen af olie i udledtproduktionsvand mest muligt. Miljøstyrelsen udarbejder i samarbejde med Energistyrelsen oghver af operatørerne en redegørelse om mulighederne for yderligere injektion i undergrunden afproduktionsvand og andre muligheder for reduktion af udledningerne af olie medproduktionsvand.Målet er opfyldt.Operatørerne har efter oplæg fra Miljøstyrelsen og Energistyrelsen i efteråret 2007 udarbejdetredegørelser om mulighederne for yderligere injektion i undergrunden af produktionsvand og andremuligheder for reduktion af udledningerne af olie med produktionsvand.(2009): Målsætningen er at reducere mængden af udledt (dispergeret) olie medproduktionsvand til 15 procent under niveauet i 2000 og dermed nå OSPAR’s 2006-mål.Operatørerne forpligter sig til at arbejde for at nå målet i løbet af 2010, omend operationelleforhold kan påvirke resultaterne. Generelt tilstræbes en fortsat udvikling parallel medudviklingen i de øvrige Nordsø-lande.Forudsætningerne for målet er dels, at det nås gennem anvendelse af ny teknologi og øgetanvendelse af kendt teknologi på de felter, hvor det kan lade sig gøre – inden for rammerne afBAT, dels at der opretholdes en effektiv produktion.Dette søges bl.a. opnået gennem følgende delmål:Den enkelte operatør forpligter sig til at arbejde for, at rensningen af det udledteproducerede vand forbedres i forhold til niveauet for 2007 med henblik på at forbedreniveauet for Danmark som helhed fra 15 mg/l (årsgennemsnit) i 2007 til 10 mg/l i 2010beregnet efter aftale mellem operatørerne og Miljøstyrelsen.Den enkelte operatør forpligter sig til at arbejde for, at mængden af produktionsvand dertilbageføres til undergrunden fastholdes eller helst forøges i forhold til niveauet i 2008.Som støtte for den sidste delmålsætning vurderes det i en supplerende rapport indenudgangen af 2009 hvorvidt der er yderligere muligheder for re-injektion af produktionsvandsom trykstøtte i forbindelse med olieproduktionen.Den omtalte supplerende rapport er blevet udarbejdet. De nærmere overvejelser om at implementererapportens forslag samt rapport om opfyldelsen af de ovenfor anførte mål vil blive rapporteret i den næstestatusrapport, når data for hele 2010 foreligger.
Der gennemføres nye, individuelle udledningstilladelser for hvert produktionssted i løbet afforåret 2009.
Målet er opfyldt.Problemet var tidligere, at mens Hess og DONG hver kun har et produktionssted med udledning afproduktionsvand, har Mærsk flere produktionssteder med udledning af produktionsvand. For disse blevder tidligere kun givet en samlet udledningstilladelse til Mærsk. Dette gjorde det vanskeligt at følge ogstille krav til de enkelte produktionssteder. Dette er nu løst gennem de individuelle udledningstilladelserder er udstedt i sommeren 2009.
14
Udledningen af olie med produktionsvand kan i det væsentlige reduceres gennem tre tiltag:
Reduktion af mængden af produktionsvandØget tilbageføring af vandet til undergrunden (re-injektion)Øget rensning af det vand der ikke føres tilbage til undergrunden, men ledes ud til havet
Mængden af produktionsvand, der kommer op fra undergrunden sammen med den producerede olie oggas, er som det fremgår af figur 3 i perioden 2001-2008 steget med ca. 85 % fra ca. 21 mill. m3til ca. 39mill. m3. Ifølge de danske operatører skyldes dette især felternes stigende alder. Denne udvikling er nuvendt, så mængden er faldet fra 2008 til 2009 til ca. 38 mill. m3.Som det også ses af figuren er udviklingen i mængden af produktionsvand meget forskellig for de enkelteNordsø-lande. Det har ikke været muligt nærmere at afklare, i hvilket omfang forskellene skyldes særligeproduktionsforhold eller det faktum, at man i nogle lande i højere grad har nedlagt de ældste anlæg, derså ikke længere bidrager til mængden af produktionsvand.Der er i perioden 2000-2006 samlet for Nordsø-landene nedlagt 127 anlæg. Heraf tegner UK sig for 52 %,Norge for 36 % og Nederlandene sig for 9 %. I Danmark er ingen anlæg nedlagt i denne periode. Dog harfeltet Dagmar midlertidigt været taget ud af drift i perioden 2005-2008. I 2004 stod Dagmar dog kun for 0,3% af den samlede danske mængde produktionsvand.
Figur 3: Udvikling i årlig mængde af produktionsvand(2001 = 100)
200
180
160DanmarkNederlandene
140
NorgeUKNordsøen
120
100
802001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
Selv om det er en almindelig antagelse, at mængden af produktionsvand stiger med felternes alder, så erstigningstakten i Danmark, som det fremgår af figur 4, dog reduceret væsentligt efter 2005, hvorhandlingsplanen trådte i kraft (fra ca. 17 % om året før 2006 til 3-4 % efter 2006). Som det ses af figur 3har der i Danmark fra 2008 til 2009 ligefrem været et fald i mængden af produktionsvand.
15
Figur 4: Årlig s tigning i proce nt for m ængde n af produce re t vand40,0
30,0Danm karNeder landene
20,0
N georUKN dsøoren
10,0
0,0200120022003200420052006200720082009
-10,0
-20,0
-30,0
-40,0
Figur 5: Ande l af produce re t vand de r tilbage føre s til unde rgrunde n i proce nt50454035302520151050200120022003200420052006200720082009Dn aa m rkN d rla d nee neeN eorgUKN sø nord e
16
Sammenlignet med de øvrige Nordsø-lande har de danske operatører gennem mange år haft envæsentligt større tilbageføring af det producerede vand til undergrunden (se figur 5). Dog må mankonstatere, at tilbageføringsandelen i Danmark fra 2002 til 2008 er blevet stadigt mindre, mens den i deøvrige hovedsageligt olieproducerende Nordsø-lande er blevet stadigt større (i det mindste frem til 2006).Det er dog nu fra 2008 til 2009 lykkedes at vende udviklingen i Danmark, så tilbageføringsandelen erblevet større.Forbedringer af systemerne til tilbageføring af vand til undergrunden er teknisk vanskelig på grund af detætte kridtreservoirer, som specielt forekommer på nogle af Mærsk felterne. Enkelte felter, som ikkelængere bidrager til produktionen, kan muligvis anvendes som tilbageførings-reservoir for igangværendefelter, men kapaciteten er usikker, og yderligere undersøgelser er påkrævet.I OSPAR er der i 2006-2008 (på forskellige tidspunkter i de enkelte lande) sket et skift i målemetoden foroliekoncentrationen der bevirker, at det ikke umiddelbart er muligt at sammenligne data før og efter detteskift. Dette skift får også indvirkning på opgørelsen af den udledte mængde olie. Derfor er der i detfølgende i figur 6 og 7 kun medtaget sammenligningsdata for de øvrige Nordsø-lande frem til og med2006. Sammenligningerne med de øvrige lande vil ske igen, når der formentlig fra 2010 igen ersammenlignelige data. For Danmark er der i figur 6 og 7 vist værdierne for såvel den hidtidige (gamle) ogden nye målemetode for 2008.Der er desuden opstillet mål for øget olie-rensning af det vand der ikke føres tilbage til undergrunden, menledes ud til havet, idet den enkelte operatør forpligter sig til at arbejde for, at rensningen af det udledteproducerede vand forbedres for Danmark som helhed så oliekoncentrationen reduceres fra 15 mg/l i 2007til 10 mg/l i 2010. Udviklingen frem til 2009 er vist i figur 6.
Figur 6:Oliekoncentration (årsgennemsnit) for udledt (dispergeret) olie i produceret vand i Nordsøen30,0Danmark, gl. metode
25,0
Danmark, ny metodeNederlandeneNorge
20,0l/g 15,0m
UKNordsøen
10,0
5,0
0,0200120022003200420052006200720082009DK Mål 2010
17
Med hensyn til mulighederne for reduktion af udledningerne af olie med produktionsvand som var enindirekte målsætning i den danske Offshorehandlingsplan fra 2005, er der efter at handlingsplanen trådte ikraft sket et fald i mængden af olie udledt med produktionsvand. Før handlingsplanen trådte i kraft havdeudledningen af olie med produktionsvand været stigende siden 1997.Dette skift er bemærkelsesværdigt og nødvendigt, fordi der i OSPAR i 2001 blev fastsat en målsætningom, at de enkelte Nordsø-lande i 2006 skulle have reduceret deres olieudledning i forhold til 2000 med 15%.De fleste andre Nordsø-lande kunne leve op til denne målsætning i 2006, så man samlet set for Nordsø-landene i 2006 opnåede en reduktion på 18 %. Norge nåede dog kun en reduktion på 11 %.Som det ses af figur 7 kunne Danmark ikke leve op til denne målsætning i 2006, men har tværtimod haften stigning i den udledte mængde olie på 46 % fra 2000 til 2006, selvom udledningen er faldet siden20058.Dette har yderligere ført til, at der i den nye offshorehandlingsplan 2008-2010 i særlig grad er fokuseret påat nedbringe mængden af den udledte olie, så det nu er målsætningen, at operatørerne forpligter sig til atarbejde for, at OSPAR målet for 2006 skal være opfyldt i Danmark inden udgangen af 2010. Der vil bliveredegjort for forløbet af denne indsats i den næste statusrapport, når data for hele 2010 foreligger.
Figur 7: Udledt (dispergeret) olie i produceret vandfor de enkelte Nordsø-lande(2000 = 100)180160140D n a g m toda m rk, l. e eD n a n m toda m rk, y e eN d rla d nee neeN eorgUKN sø nord e
2000 = 100
12010080604020002001200220042005200620072008200920032006Mål
8
Faldet fra 2005 til 2006 skyldes ikke kun at produktionen i den danske del af Nordsøen toppede i 2004 og er faldet siden, daolieudledningen også faldt målt relativt i forhold til produktionen. Det skyldes altså en særlig indsats fra operatørernes side.
18
DK
Mål2
010/OSPAR
Anvendelse af ny teknologiOperatørerne, Miljøstyrelsen og Energistyrelsen vil i fællesskab senest 1. november 2008færdiggøre en gennemgang af igangværende interne studier, samt studier af ny teknologi,som kan implementeres og som søger at sikre, at de særlige danske produktionsvilkårherunder blandt andet mængden af produceret vand og det overordnede formål medoffshorehandlingsplanen tilgodeses samtidig med henblik på at Miljøstyrelsen kan melde dettevidere til OSPAR i december 2008.Gennemgangen skal resultere i en plan for implementering af ny miljøvenlig teknologi påplatformene, som supplement til allerede planlagte investeringer.Målet er opfyldt.Som et resultat af den opstillede plan for implementering af ny miljøvenlig teknologi for perioden 2009 –2012 er der indtil nu i 2009 - 2010 igangsat tiltag for mere end 500 mill. kr. hos de danske operatører.Gennemgangen resulterede i, at der hos de enkelte danske operatører blev opstillet en plan for indførelseaf ny renseteknologi og bedre arbejdsmetoder der sikrer bedre rensning eller mindre olieudledning forperioden frem til 2012. I planen indgår besluttede projekter for ca. 629 mill. kr. og projekter der overvejesnærmere for ca. 574 mill. kr. Som det fremgår af bilag 5 er 15 af planens 19 projekter hos DONG ogMærsk igangsat i august 2010 og flere med gode miljømæssige effekter. Hess har ikke ønsket at oplyseom deres projekter på nuværende tidspunkt. Den endelige virkning i forhold til offshorehandlingsplanernesmålsætninger vil først blive opgjort i den næste statusrapport, når resultaterne for hele året 2010foreligger.Den manglende reduktion af den udledte olie i sammenligning med de øvrige Nordsø-lande frem til 2005(jf. figur 7) skyldes ikke, at de danske operatører ikke har investeret i nyt udstyr til reduktion afolieudledningen. Operatørerne har til Miljøstyrelsen oplyst, at de i perioden 2000-2006 samlet har anvendtca. 1,8 milliarder kr. til indsatsen for at reducere olieudledningen. Også de øvrige Nordsø-lande haropgjort omkostningerne ved deres indsats i denne periode, og de ses at de danske operatører har haftklart flest omkostninger målt i forhold til mængde produceret olie og gas. Virkningen af disse investeringerses ifølge operatørerne ikke nødvendigvis med det samme, men først efter nogle år.I tabel 3 er lavet en sammenligning af den økonomiske indsats hos operatørerne i de enkelte primærtolieproducerende Nordsø-lande til reduktion af olieudledningen i perioden 2000-2006.Tabel 3: Omkostningerne i 2000-2006 i udvalgte Nordsø-lande til reduktion af udledt olieLandSamlet produktion Samlede investeringeri 2001-2006i 2001-2006Millioner tons olie(ækvivalent)16614821114Millioner kr.175855633375Relative investeringer Investeringernesi forhold tilandel af oliensproduktionenhandelsværdiKr. per tons olie%(ækvivalent)10,60,93,80,33,00,3
DanmarkNorgeUK
Som det ses har de danske operatører i forhold til den producerede mængde gas og olie haft ca. tregange så høje omkostninger som operatørerne i de øvrige Nordsø-lande.De anvendte omkostninger i Danmark til reduktion af olieudledningen udgør ca. 0,9 % af handelsværdienaf den producerede olie i samme periode.
19
Som nævnt ovenfor er der hos de danske operatører planlagt yderligere investeringer i perioden2009-2012 for at opnå yderligere reduktion af den udledte olie med produktionsvand.
OliespildOperatørerne fortsætter indsatsen med at reducere mængden af utilsigtede spild af olie meddet overordnede formål helt at undgå dette.
Denne indsats er på sørgelig vis blevet aktuel som følge af det voldsomme olieuheld i Den MexicanskeGolf i sommeren 2010.I Nordsøen har man hidtil ikke haft olieuheld af sådanne dimensioner. Dog blev man i den norske sektor i2007 ramt af et ganske stort uheld, og også i den danske sektor havde man i december 2008 et ikkeubetydeligt uheld ved Syd Arne platformen.Hvis man sammenligner den oliemængde der slipper ud ved disse uheld med den oliemængde man givertilladelse til at operatørerne udleder med produktionsvandet, gælder det for Danmark, at spildene siden2001 har udgjort 5 – 10 % af den mængde der tillades udledt, og samlet for alle Nordsø-lande 10 – 15 %af den tilladte udledte mængde.Men i de år, hvor de store uheld sker, er andelen større. I 2007 var mængden ved olieuheldet i Norge 2½gange så stor som den årligt tilladte mængde for hele den norske sektor. Ved uheldet i Danmark i 2008udgjorde oliemængden 25 – 30 % af den årligt tilladte mængde for hele den danske sektor.Figur 8
(Nederlandene har hovedsagelig gasproduktion og dermed lille sandsynlighed for oliespild)
20
Luftemissioner
• Operatørerne er fra 1. januar 2005 omfattet af den danske kvoteordning for CO2-udledning og vilogså være omfattet af den ny nationale allokeringsplan for perioden 2008-12 og bidrager dermedforholdsmæssigt til den danske klimastrategi.Målet er opfyldt.I allokeringsplanen for 2008-12 svarer tildelingen af gratiskvoter til offshore sektoren samlet set til ca. 95% af kvotegrundlaget.
(2005): På grundlag af den gennemførte kortlægning af NOx emissioner i Danmark vil der blivegennemført en analyse af de tekniske og økonomiske muligheder for at offshore-sektoren i lighedmed andre sektorer kan bidrage til Danmarks gennemførelse af NEC-direktivet.Målet er opfyldt.NEC-direktivet omhandler et nationalt loft over emissionen af bl.a. NOx. Den omtalte analyse er afsluttetog rapporteret i rapporten ”Analyse af Danmarks muligheder for at reducere emissionerne af NOx i 2010”,der blev offentliggjort i juli 2006.Dette analysearbejde har efterfølgende bl.a. dannet baggrund for Lov nr. 472 af 17.6.2008, der fra1.1.2010 omfatter en NOx-afgift på 5 kr./ kg udledt NOx, regnet som NO2, der også dækker udledning fraoffshore området.
(2008): Indsats over for SO2 og nmVOCOperatørerne og Miljøstyrelsen vil i fællesskab inden 1. december 2008 undersøge behovet forat reducere udledningen af SO2 og nmVOC, for blandt andet at bedømme i hvor høj gradoffshoreindustrien kan bidrage til Danmarks gennemførelse af NEC direktivet og den af IMOplanlagte reduktion af disse stoffer fra skibsfarten. Såfremt der herigennem konstateres etsådant behov udarbejder arbejdsgruppen inden 1. maj 2009 forslag til konkrete målsætningerfor at kunne opfylde behovet.
Målet er opfyldt.Operatørerne og Miljøstyrelsen undersøgte i fællesskab behovet og fremlagde et notat for den fællesstyregruppe. Dette førte til fastsættelsen af målsætningen neden for.(2009): Operatørerne er fra 1. januar 2010 omfattet af den danske NOx afgift, jf. L 169, og bidragerdermed i lighed med andre sektorer til Danmarks gennemførelse af NEC-direktivet.Da det er afgørende for Danmarks overholdelse af NEC-direktivet, at mængden af nmVOCreduceres inden udgangen af 2010, er det vigtigt, at også de danske operatører bidrager til enreduktion af nmVOC.Operatørerne arbejder for at reducere udledningerne af nmVOC fra ca. 3.200 tons til 2.300 tonsi 2010 med afsæt i de kendte produktionsfremskrivninger.Inden udgangen af 2010 forpligter de operatører der laster olien på skibe sig til udelukkende atbenytte skibe der har installeret udstyr der reducerer udledningen af nmVOC til transport afolien.
21
Der er siden 2005 sket en stigning i emissionerne af NOx, også hvis man sammenligner med dentilsvarende udvikling for de øvrige Nordsø-lande, når dette opgøres relativt i forhold til den samledeolie/gas-produktion.Dette kan få betydning for Danmarks samlede overholdelse af det nationale loft i NEC-direktivet daoffshore er en af kilderne til NOx emissioner. Dette gælder også for nmVOC der også er omfattet af NEC-direktivet. For en af de andre parametre i NEC-direktivet: SO2, er emissionen faldende.En nærmere afklaring af denne udvikling vil sammen med en redegørelse for opfyldelsen af de opstilledemål i 2009-udgaven vil blive rapporteret i den næste statusrapport, når resultaterne for hele året 2010foreligger.Miljøledelse og miljørapportering
1Operatørerne indfører senest i 2006 miljøledelse med et certificerbart system eller andenlignende ordning. Såfremt der vælges en anden lignende ordning skal en uafhængig tredjepartverificere overholdelse af lovgivningens krav til miljørapportering og målemetoder.Målet er opfyldt.To af de danske operatører: Hess og DONG, havde allerede inden offshorehandlingsplanen indført etcertificeret miljøledelsessystem efter den internationale standard ISO 14001.Mærsk har indtil nu arbejdet efter en lignende ordning, men har som en målsætning i 2010 anført, at manvil arbejde på at få certificeret sit miljøledelsessystem efter ISO 14001.Hidtil har Mærsk som krævet i den danske offshorehandlingsplan fået foretaget en årlig verifikation ved enuafhængig tredjepart i forhold til overholdelse af lovgivning, monitering og rapportering. Miljøstyrelsen harfra Mærsk fået tilsendt dokumentation for indgåelse af aftalen og aftalt at få besked, hvis aftalen opsigeseller ændres til en ny tredjepart.
1Operatørerne udarbejder hver især og med start senest for året 2006 en årlig miljørapport, somgøres offentlig tilgængelig. Rapporten redegør for miljøpåvirkninger som følge af olie- oggasproduktionen, herunder udledning af stoffer til hav og atmosfære.Målet er delvist opfyldt.Målet var opfyldt i 2007 og 2008, idet alle de danske operatører udarbejdede i 2008 årlige offentligttilgængelige miljørapporter for olie- og gasproduktionen, der opfylder den ovenstående målsætning. For2009 er dette også tilfældet for Mærsk og Hess.For Mærsk kan rapporten for 2009 findes på følgende link:http://www.maerskoil.com/SiteCollectionDocuments/www.maerskoil.com/Common/Top%20menu/About%20Us/Environment/Publications%20and%20reports/Miljøstatusrapport%20den%20danske%20nordsø%202009.pdfFor Hess kan rapporten fås ved henvendelse til tlf. 33 30 12 33 eller til[email protected].Hos Hess er den årlige miljørapport udarbejdet på grundlag af deres miljøledelsessystem efter ISO 14001,der verificeres af certificeringsorganet Dansk Standard.
22
For DONG er den tidligere selvstændige miljørapport for olie- og gasaktiviteterne nu gjort til en del af etsamlet koncernregnskab, se dette link:http://www.dongenergy.com/da/ansvarlighed/rapportering/pages/ansvarlighedsrapport.aspxDesværre må man sige at denne rapport fra DONG ikke lever op til den ovennævnte målsætning, da derikke længere på tilfredsstillende vis er redegjort for ”miljøpåvirkninger som følge af olie- oggasproduktionen, herunder udledning af stoffer til hav og atmosfære” for aktiviteterne i den danske del afNordsøen, ligesom der ikke er anført specifikke interne miljømål for dette område for 2010. Rapporten erderfor ikke som tidligere udarbejdet på grundlag af deres miljøledelsessystem efter ISO 14001.
Tilsyn og beredskab
1Operatørerne gennemfører med start senest i 2006 en årlig certificering af offshore laboratorierefter nærmere aftale med Miljøstyrelsen.Målet er opfyldt.Det er aftalt med operatørerne, at de fremsender de årlige auditrapporter fra certificeringsorganerne tilMiljøstyrelsen. Rapporterne dækker målinger af olie i produktionsvand, som gennemføres på offshorelaboratorier som dokumentation for at dette punkt i handlingsplanen er opfyldt. Certificeringen af offshorelaboratorierne sker hvert år.Måling af olie i produktionsvand har været hovedemnet ved Miljøstyrelsens tilsynsbesøg i 2008 og 2009.
1Miljøstyrelsen vil fortsat føre aktivt tilsyn med operatørernes påvirkning af havmiljøet. Dettetilsyn vil blive synliggjort gennem en årlig tilsynsrapport, der fremsendes til Folketinget ogoffentliggøres på Miljøstyrelsens hjemmeside fra tilsynsåret 2006.Målet betragtes som opfyldt, idet der dog udestår, at tilsynsrapporter og statusrapporter offentliggøres påMiljøstyrelsens hjemmeside.Miljøstyrelsen fører løbende tilsyn med operatørernes virke primært gennem de årlige sammenfattenderapporteringer til OSPAR, men for olieområdet også gennem månedlige rapporter over udlednings-mængder og koncentrationer.Miljøstyrelsen har desuden gennemført de i tabel 4 anførte tilsynsbesøg på platformene i Nordsøen.Det er planen, at besøge de enkelte bemandede platforme hvert tredje år, dog ved særlige situationeroftere, svarende til den besøgsfrekvens der ved internationaler akkrediteringer gælder for certificerings-organernes arbejde, samt årligt at besøge en af de flytbare borerigge.Miljøstyrelsen samarbejder med Energistyrelsen om en koordinering af tilsynene. Energistyrelsenvaretager tilsynet med arbejdsmiljø og sikkerhed på platformene.
23
Tabel 4: Oversigt over tilsynsbesøg på platforme i NordsøenHessDONGMærskAntal bemandedeplatforme117Syd ArneSiriDanPlatformnavne
Danmark9Besøg påborerigge
GormHalfdanHaraldSkjoldTyra VestTyra Øst
Senestetilsynsbesøg
2002
2006
Besøg i 2005Besøg i 2006Besøg i 2007Besøg i 2008Besøg i 2009Besøg i 2010 (plan)Besøg i 2011 (plan)
0000001
0100001
2009 (Dan,Gorm, TyraVest og TyraØst)1012431
2008
1112433
0001011
Miljøtilstanden i den danske del af Nordsøen
Miljøtilstanden, vurderet som artsrigdommen af bunddyrene og olieindholdet i sedimentet iden danske del af Nordsøen, er en vigtig parameter ved bedømmelse af påvirkninger afhavmiljøet. Miljøtilstanden skal som hidtil dokumenteres gennem biologiske og kemiskemålinger hvert 3. år efter internationalt anerkendte standarder, næste gang i 2009.Operatørerne, Miljøstyrelsen og By- og Landskabsstyrelsen vil i samarbejde inden 1.december 2008 med udgangspunkt i rapporten ”Analysis and Assessment of Biological andChemical Monitoring Data from Offshore Platforms in the Danish Sector of the North Sea in1989 - 2006 - Report May 2008”, udarbejde kriterier for hvad der skal forstås ved en acceptabeltilstand.På grundlag af nye måledata fra foråret 2009 vurderes det inden 1. december 2009, om manmed dette som grundlag vil kunne anvende resultater fra monitering af havbunden til atbeskrive, hvad der for den enkelte platform skal forstås ved en acceptabel miljøtilstand.
Målet er opfyldt.I 2006 blev der gennemført en monitering af miljøforholdene omkring platformene Tyra Øst, Gorm, Dan F,Siri og Syd Arne. Påvirkningerne af det marine miljø fra platformenes udledninger var i alle tilfældebegrænset til et nærområde omkring platformene. De løbende moniteringer sker ca. hvert tredje år.Resultaterne af disse moniteringer, der har fundet sted siden 1989, blev på foranledning af operatørerneaf DHI sammenfattet i en rapport med titlen: ”Analyses and assessment of biological and chemicalmonitoring data from offshore platforms in the Danish Sector of the North Sea in 1989-2006”, DHI May2008. En ny monitering er planlagt i 2009.I 2009 blev der moniteret ved 6 platforme i Nordsøen. De 6 platforme var udvalgt på baggrund afforskellige udledningsscenarier og placeringer med henblik på at pege på egnede miljøindikatorer for deforskellige platforme. Selve moniteringsprogrammet var udformet til nærmere at belyse hovedårsagerne tilde observerede miljøpåvirkninger fra de udvalgte platforme. Moniteringen viser at påvirkningen af miljøet
24
aftager med afstanden til platformene og at påvirkningen er større nedstrøms platformene. Det erimidlertid vanskeligt at skelne mellem den naturlige tidslige variation i bundfaunaens artsrigdom ogindividantal og forureningspåvirkningen fra platformsaktiviteter. Det har derfor ikke været muligt, atbeskrive hvad der skal forstås ved en acceptabel miljøtilstand for den enkelte platform. Der arbejdesvidere med denne problemstilling frem mod 2012, hvor god miljøtilstand for de danske havområder skalbeskrives i forbindelse med implementeringen af havstrategidirektivet. Beskrivelsen af god miljøtilstand,samt fastlæggelse af miljømål sker på baggrund af basisanalyser, hvori offshore moniteringsdata vil indgåsom en del af grundlagetNye feltudbygningerForhold, som allokering af udledninger og emissioner til nye feltudbygninger oggrænseoverskridende feltudbygninger afklares i løbet af 2009 i konsultation mellem DanishOperators og Miljøstyrelsen med afsæt i gældende national lovgivning og internationale aftaler
Målet er opfyldt.Konsultationer primært med Mærsk under drøftelser af deres VVM-redegørelse for perioden 2011 – 2015har ført til, at Miljøstyrelsen har fastsat, at nye feltudbygninger fra 2015 skal overholde de udledningskravder vil blive udmeldt som konsekvens af de krav til ”god miljøtilstand” som Danmark efter EU’sHavstrategidirektiv skal fastlægge i 2012. Før Havstrategidirektivet blev vedtaget, var det OSPAR’s ønskeat disse krav blev fastlagt og efterlevet tidligere, men direktivvedtagelsen har ændret på den oprindeligtønskede tidsplan.Evaluering
Offshore handlingsplanen (fra december 2005) skal evalueres i foråret 2007.Den reviderede offshorehandlingsplan (fra august 2008) vil blive evalueret i sommeren2010Den reviderede offshorehandlingsplan (fra marts 2009) vil blive evalueret igen i sommeren2010 i lyset af OSPAR's forventede ændrede fokus i retning af indførelse af enrisikobaseret vurderingsmetode med henblik på at danne basis for yderligere ambitiøse,teknisk og økonomisk forsvarlige målsætninger i den efterfølgende nyeoffshorehandlingsplan
Målene er opfyldt.Evaluering af handlingsplanen fra december 2005 er sket med statusrapporter til Folketingets Miljø- ogPlanlægningsudvalg i juni 2007, i august 2008 og i april 2010.Disse tidligere evalueringer suppleres hermed med denne rapport, der tillige evaluerer de dele af desenere handlingsplaner der skulle være gennemført inden udgangen af 2009.Det er besluttet at fortsætte samarbejdet mellem miljømyndighederne og Danish Operators. Der vil iefteråret 2010 blive udarbejdet et oplæg til en ny offshorehandlingsplan for perioden efter 2010.
25
Bilag 1:Indikatorer for den miljømæssige udvikling på offshoreområdetForklaring:DK bedstDK bedreDK dårligereDK dårligstResultatet for Danmark som helhed er bedre end eller lig med detbedste resultat for de øvrige Nordsø-landeResultatet for Danmark som helhed er bedre end eller lig medgennemsnittet for alle Nordsø-landeResultatet for Danmark som helhed er dårligere end gennemsnittetfor alle Nordsø-landeResultatet for Danmark som helhed er dårligere end det i øvrigtdårligste resultat for de øvrige Nordsø-lande
1. Verificeret at have indført et miljøledelsessystem efter principperne i international standardData for 2007 er endnu ikke tilgængelige til at kunne måle Danmark i forhold til de øvrige Nordsø-lande for denneindikator.
2. Udarbejdet årlig miljørapport der beskriver miljømål og opfyldelsen af disseData for 2007 er endnu ikke tilgængelige til at kunne måle Danmark i forhold til de øvrige Nordsø-lande for denneindikator.
3 Udfasning af andelen af udledte sorte offshore kemikalier for selskabet som helhed2004:DK bedre2005:DK bedst2006:DK bedst2007:DK bedst2008:DK bedst**Ingen udledning i den danske del af Nordsøen. OSPAR’s statistik omfatter Nordøstatlanten incl. Nordsøen.Færøerne har i 2008 udledt 1 kg sorte kemikalier. Dette regnes i OSPAR’s statistik for det samlede område med tilDanmark, men er ikke indregnet i denne statusrapport der alene gælder for den danske del af Nordsøen.
4. Udfasning af andelen af udledte røde offshore kemikalier for selskabet som helhed2004:DK bedre2005:DK bedre2006:DK bedre2007:DK bedre2008:DK bedre5. Forbud mod udledning af oliebaseret eller syntetisk boremudder2004:DK bedst2005:DK bedst2006:DK bedst2007:DK bedst2008:DK bedst6. Olie-spild over 4 år målt i forhold til produktionen af olie og gas2004:DK bedre2005:DK bedre2006:DK bedre2007:DK bedre2008:DK bedre
26
7. Hændelseshyppighed over 4 år for tilfælde hvor det hidtidige performance krav om max. 40 mg/l olie(fra 2007: 30 mg/l olie) i produktionsvand er overskredet.2004:DK bedre2005:DK bedst2006:DK bedre2007:DK bedst2008:DK bedst8. Manglende reduktion af dispergeret olie i produktionsvand, (15% i 2006 i forhold til 2000) målt i forholdtil mængden af produktionsvand2004:DK dårligst2005:DK dårligst2006:DK dårligst2007:DK dårligst2008:DK dårligst9. Andel produktionsvand der re-injiceres (tilbageføres til undergrunden)2004:DK bedre2005:DK bedre2006:DK bedre2007:DK bedre2008:DK bedst10. Udledningskoncentration af udledt dispergeret olie i produktionsvand, årligt gennemsnit2004:DK dårligst2005:DK bedre2006:DK bedre2007:*2008:*11. Udledt dispergeret olie i produktionsvand i forhold til den producerede mængde olie og gas2004:DK bedre2005:DK bedre2006:DK bedre2007:*2008:**For indikatorerne nr. 10 og 11 er der i 2006-2007 sket et skift i målemetoden for oliekoncentrationen der bevirker, at det ikkeumiddelbart er muligt at sammenligne data før og efter dette skift. Disse to indikatorer er derfor udeladt af sammenligningen i dennestatusrapport, men vil indgå igen, når der formentlig fra 2010 igen er sammenlignelige data.
12. Emission af SO2 i forhold til produktionen2004:DK dårligst2005:DK bedre2006:DK bedre2007:DK bedre2008:DK bedre13. Emission af NOx i forhold til produktionen2004:DK dårligere2005:DK bedre2006:DK bedre2007:DK dårligere2008:DK dårligere
27
14. Emission af VOC i forhold til produktionen2004:DK bedst2005:DK bedst2006:DK bedst2007:DK bedre2008:DK dårligere15. Emission af CH4 i forhold til produktionen2004:DK dårligere2005:DK dårligere2006:DK dårligere2007:DK bedre2008:DK dårligst16. Emission af CO2 i forhold til produktionen2004:DK dårligere2005:DK bedre2006:DK dårligere2007:DK dårligere2008:DK dårligere
28
Bilag 2
MILJØstyrelsenVand
19. december 20052034-0114tva/hpk
Handlingsplan for beskyttelse af miljøet i forbindelse med olie- oggasoperatørernes aktiviteter i den danske del af Nordsøen (Offshorehandlingsplanen).Den danske produktion af olie og gas udgør en væsentlig faktor ikke mindst isamfundsøkonomien og med hensyn til forsyningssikkerheden for olie og naturgas.Formålet med handlingsplanen er, at miljøpåvirkningerne fra produktion og denforudgående efterforskning efter olie og naturgas fortsat holdes inden for de grænser, der erafstukket gennem den internationale og den nationale regulering.Handlingsplanen skal i øvrigt medvirke til at de i OSPAR9og andre internationale organervedtagne målsætninger og beslutninger føres ud i livet hurtigst muligt inden for devedtagne tidsfrister. En nærmere omtale af dette findes i den udarbejdede ”Statusrapportom havforurening fra efterforskning og udvinding af fossile brændstoffer” af 23. august2005.Handlingsplanenomfatter følgende elementer og krav:KemikalierOperatørerne skal senest med udgangen af 2005 have stoppet udledning af alle sortekemikalier.Operatørerne fortsætter den løbende substitution af kemikalier med henblik på atudledning af såkaldte ”røde” kemikalier ophører senest med udgangen af 2008, hvor deter realistisk muligt (”Best Available Technique”), og hvor anvendelsen af alternativekemikalier vil være en miljømæssig fordel samlet set.OlieudledningerOperatørerne overholder fra 1. januar 2006 en grænseværdi for olie i udledtproduktionsvand på 30 mg/l målt som volumenvægtet månedsgennemsnit beregnet efteraftale mellem operatørerne og Miljøstyrelsen.Operatørerne arbejder løbende på, at nedbringe koncentrationen af olie i udledtproduktionsvand mest muligt. Miljøstyrelsen udarbejder i samarbejde medEnergistyrelsen og hver af operatørerne en redegørelse om mulighederne for yderligereinjektion i undergrunden af produktionsvand og andre muligheder for reduktion afudledningerne af olie med produktionsvand.
9
OSPAR: Oslo-Paris havmiljøkonventionen for Nordøstatlanten incl. Nordsøen
29
LuftemissionerOperatørerne er fra 1. januar 2005 omfattet af den danske kvoteordning for CO2-udledning og vil også være omfattet af den ny nationale allokeringsplan for perioden2008-12 og bidrager dermed forholdsmæssigt til den danske klimastrategi.På grundlag af den gennemførte kortlægning af NOx emissioner i Danmark vil der blivegennemført en analyse af de tekniske og økonomiske muligheder for at offshore-sektoreni lighed med andre sektorer kan bidrage til Danmarks gennemførelse af NEC-direktivet.Miljøledelse og miljørapporteringOperatørerne indfører senest i 2006 miljøledelse med et certificerbart system eller andenlignende ordning. Såfremt der vælges en anden lignende ordning skal en uafhængigtredjepart verificere overholdelse af lovgivningens krav til miljørapportering ogmålemetoder.Operatørerne udarbejder hver især og med start senest for året 2006 en årligmiljørapport, som gøres offentlig tilgængelig. Rapporten redegør for miljøpåvirkningersom følge af olie- og gasproduktionen, herunder udledning af stoffer til hav ogatmosfære.Tilsyn og beredskabOperatørerne gennemfører med start senest i 2006 en årlig certificering af offshorelaboratorier efter nærmere aftale med Miljøstyrelsen.Miljøstyrelsen vil fortsat føre aktivt tilsyn med operatørernes påvirkning afhavmiljøet. Dette tilsyn vil blive synliggjort gennem en årlig tilsynsrapport, derfremsendes til Folketinget og offentliggøres på Miljøstyrelsens hjemmeside fratilsynsåret 2006.EvalueringOffshore handlingsplanen vil blive evalueret i foråret 2007.
30
Bilag 3MILJØstyrelsenERHVERVTVA/12. august 2008

Offshorehandlingsplanen – Nye målsætninger for perioden 2008-2010.

BaggrundDen danske produktion af olie og gas udgør en væsentlig faktor ikke mindst med hensyn tilforsyningssikkerheden for olie og naturgas. Samtidig er det afgørende for beskyttelsen af det marinemiljø at produktionen sker med de mindst mulige miljøpåvirkninger.For at sikre, at miljøpåvirkningerne fra produktion og den forudgående efterforskning efter olie ognaturgas i den danske del af Nordsøen fortsat holdes inden for de grænser, der er afstukket gennemden internationale og den nationale regulering, målsætninger og sigtelinier m.m., blev der i december2005 opstillet en offshorehandlingsplan med målsætninger for en række områder (se bilag 2). Statusfor handlingsplanen er, at langt de fleste af målsætningerne er opfyldt, og de sidste er på vej. Visse afde tidligere målsætninger skal fortsat opfyldes. De er anført i bilag 1.På baggrund af den seneste ”Status for den danske offshorehandlingsplan” af 9. juni 2008, kan detmed hensyn til opfyldelsen af planen konstateres, at der er gjort store fremskridt med at udfase deskadelige kemikalier. Det sker efter al sandsynlighed i Danmark 8 år før den frist man har fastsat ihavmiljøkonventionen OSPAR, der også gælder for olie/gas produktionen i Nordsøen.Handlingsplanen har endvidere ført til, at alle operatører nu årligt offentliggør en miljørapport.Hos de enkelte operatører er der ud over målsætningerne i Offshorehandlingsplanen opstillet internemålsætninger f.eks. om reduktion af gasafbrænding og at nye turbiner vil være med lav NOx-teknologi.For olieudledningen er målsætningen i den hidtidige handlingsplan om at koncentrationen af udledt oliei produceret vand skal reduceres, opfyldt i et omfang, der placerer Danmark bedst blandt de primærtolieproducerende Nordsø-lande (Danmark, Norge og Storbritannien).Desuden er mængden af den udledte olie reduceret fra 2005 til 2006 som en effekt af den danskeoffshorehandlingsplan, hvor dette alene er en indirekte målsætning. Denne udledning er tidligeresteget siden 1997. I 2007 er udledningen holdt på samme niveau som i 2006. (Danmark har dog pådet punkt ikke levet op til de reduktionsmål, der er anbefalet i OSPAR).Uanset de fremskridt, der er gjort, er der et stort behov for fortsat at få nedbragt mængden af olie,der udledes til havmiljøet. På grund af undergrundens beskaffenhed, og på grund af, at Danmark haren større mængde produceret vand end de øvrige Nordsø-lande, har Danmark også for tiden en størreudfordring med at få reduceret den totale mængde olie, der udledes.I denne nye offshorehandlingsplan sættes der derfor fokus på disse aspekter af miljøpåvirkningen fraolie- og gasproduktionen. Hensigten med de neden for anførte nye målsætninger er, at fastholde oghelst forbedre det danske niveau for påvirkninger af havmiljøet som beskrevet ovenfor gennem nyeambitiøse mål og sigtelinier, hvor det er teknisk og økonomisk forsvarligt. At der er tale om enambitiøs plan understreges af, at for to af de nye miljømålsætninger (at øge rensningen for olie i detproducerede vand og at øge mængden af produceret vand der tilbageføres til undergrunden) erDanmark i forvejen bedst blandt de primært olieproducerende Nordsø-lande.Nye målsætninger med øjeblikkelig virkningOlieudledningerSom den væsentligste målsætning for olieudledningerne gælder, at mængden af udledt(dispergeret) olie med produceret vand skal reduceres hvor det er realistisk muligt gennem ”BestAvailable Technique”, men som minimum søges fastholdt på 2007 niveauet. Dette skal ske, hvor
31
anvendelsen af ny teknologi vil være en miljømæssig fordel samlet set og under hensyntagen tilopretholdelseafeffektivproduktionioverensstemmelsemedoperatørernesindividuelleproduktionstilladelser.Dette søges opnået gennem følgende delmål:
Den enkelte operatør forpligter sig til at arbejde for, at rensningen af det udledte produceredevand forbedres i forhold til niveauet for 2007 med henblik på at forbedre niveauet for Danmarksom helhed fra 15 mg/l (årsgennemsnit) i 2007 til 13 mg/l i 2010 beregnet efter aftale mellemoperatørerne og Miljøstyrelsen.
Den enkelte operatør forpligter sig til at arbejde for, at mængden af produceret vand dertilbageføres til undergrunden fastholdes eller helst forøges i forhold til niveauet i 2007.Operatørerne fortsætter indsatsen med at reducere mængden af utilsigtede spild af olie med det
overordnede formål helt at undgå dette.LuftemissionerOperatørerne er fra 1. januar 2010 omfattet af den danske NOx afgift, jf. L 169, og bidrager dermed ilighed med andre sektorer til Danmarks gennemførelse af NEC-direktivet.Nærmere undersøgelser i efteråret 2008, der kan føre til nye målsætningerMiljøtilstanden i den danske del af NordsøenMiljøtilstanden, vurderet som artsrigdommen af bunddyrene og olieindholdet i sedimentet i den danskedel af Nordsøen, er en vigtig parameter ved bedømmelse af påvirkninger af havmiljøet. Miljøtilstandenskal som hidtil dokumenteres gennem biologiske og kemiske målinger hvert 3. år efter internationaltanerkendte standarder, næste gang i 2009.Operatørerne, Miljøstyrelsen og By- ogLandskabsstyrelsen vil i samarbejde inden 1. december 2008 med udgangspunkt i rapporten ”Analysisand Assessment of Biological and Chemical Monitoring Data from Offshore Platforms in the DanishSector of the North Sea in 1989 - 2006 - Report May 2008” udarbejde kriterier for hvad der skalforstås ved en acceptabel tilstand.Anvendelse af ny teknologiOperatørerne, Miljøstyrelsen og Energistyrelsen vil i fællesskab senest 1. november 2008 færdiggøreen gennemgang af igangværende interne studier, samt studier af ny teknologi, som kanimplementeres og som søger at sikre, at de særlige danske produktionsvilkår herunder blandt andetmængden af produceret vand og det overordnede formål med offshorehandlingsplanen tilgodesessamtidig med henblik på at Miljøstyrelsen kan melde dette videre til OSPAR i december 2008.Gennemgangen skal resultere i en plan for implementering af ny miljøvenlig teknologi på platformene,som supplement til allerede planlagte investeringer.Indsats over for SO2 og nmVOCOperatørerne og Miljøstyrelsen vil i fællesskab inden 1. december 2008 undersøge behovet for atreducere udledningen af SO2 og nmVOC, for blandt andet at bedømme i hvor høj gradoffshoreindustrien kan bidrage til Danmarks gennemførelse af NEC direktivet og den af IMO planlagtereduktion af disse stoffer fra skibsfarten. Såfremt der herigennem konstateres et sådant behovudarbejder arbejdsgruppen inden 1. maj 2009 forslag til konkrete målsætninger for at kunne opfyldebehovet.Ændret vurderingsmetodeOperatørerne gennemfører i samarbejde med Miljøstyrelsen en evaluering af risikobaseredemiljøvurderinger som kan danne grundlag for Miljøstyrelsens indstilling til OSPAR’s arbejde med fra2010 at implementere risikobaserede miljøvurderinger. Formålet med overgangen til risikobaseredemiljøvurderinger er, at man for hvert enkelt anlæg tager fat i de miljøproblemer der er de alvorligstefor netop dette anlæg for at sikre, at man får mest miljø for pengene.Evaluering
32
Den reviderede offshorehandlingsplan vil blive evalueret i sommeren 2010.
33
Bilag 4
MILJØstyrelsenMILJØTEKNOLOGITVA/13. marts 2009OffshorehandlingsplanenNye målsætninger for olieudledning mm. i perioden 2008-2010BaggrundDen danske produktion af olie og gas udgør en væsentlig faktor ikke mindst med hensyn tilforsyningssikkerheden for olie og naturgas. Samtidig er det afgørende for beskyttelsen afdet marine miljø at produktionen sker med de mindst mulige miljøpåvirkninger.For at sikre, at miljøpåvirkningerne fra produktion og den forudgående efterforskning efterolie og naturgas i den danske del af Nordsøen fortsat holdes inden for de grænser, der erafstukket gennem den internationale og den nationale regulering, målsætninger ogsigtelinier m.m., blev der i december 2005 opstillet en offshorehandlingsplan medmålsætninger for en række områder (se bilag 2). Status for handlingsplanen er, at langt defleste af målsætningerne er opfyldt, og de sidste er på vej. Visse af de tidligeremålsætninger skal fortsat opfyldes. De er anført i bilag 1.På baggrund af den seneste ”Status for den danske offshorehandlingsplan” af 9. juni 2008,kan det med hensyn til opfyldelsen af planen konstateres, at der er gjort store fremskridtmed at udfase de skadelige kemikalier. Det sker efter al sandsynlighed i Danmark 8 år førden frist man har fastsat i havmiljøkonventionen OSPAR, der også gælder for olie/gasproduktionen i Nordsøen.Handlingsplanen har endvidere ført til, at alle operatører nu årligt offentliggør enmiljørapport.Hos de enkelte operatører er der ud over målsætningerne i Offshorehandlingsplanenopstillet interne målsætninger f.eks. om reduktion af gasafbrænding og at nye turbiner vilvære med lav NOx-teknologi.For olieudledningen blev målsætningen i den hidtidige handlingsplan om atkoncentrationen af udledt olie i produktionsvand skal reduceres, opfyldt i et omfang, der i2006 placerede Danmark bedst blandt de primært olieproducerende Nordsø-lande(Danmark, Norge og Storbritannien).Desuden blev mængden af den udledte olie reduceret fra 2005 til 2006 med 15 % som eneffekt af den første danske offshorehandlingsplan, hvor en sådan reduktion alene var enindirekte målsætning. Denne udledning var tidligere steget siden 1997. I 2007 blevudledningen holdt på samme niveau som i 2006, mens udledningen i 2008 yderligereforventes reduceret med i størrelsesordenen 25-30 %, bl.a. som et resultat af arbejdet meddenne offshorehandlingsplan.Trods denne betydelige indsats som yderligere har reduceret olieudledningen må det dog
34
konstateres, at Danmark fortsat ikke på det punkt lever op til de reduktionsmål, der varanbefalet i OSPAR for 2006 og som OSPAR stadig forventer, at Danmark lever op til.Uanset de fremskridt, der er gjort, er der et stort behov for fortsat at få nedbragt mængdenaf olie, der udledes til havmiljøet. På grund af undergrundens beskaffenhed, og på grund af,at Danmark har en relativt større mængde produktionsvand end de øvrige Nordsø-lande,har Danmark fortsat en større udfordring med at få reduceret den totale mængde olie, derudledes. På sigt forventes den hidtil kraftigt stigende mængde produktionsvand dog atstabilisere sig.Produktionsfremskrivninger er behæftet med en vis usikkerhed, hvorfor den faktiskeproduktion i 2010 sandsynligvis vil vise sig at være enten større eller mindre end den i 2008blev fremskrevet til.I denne nye offshorehandlingsplan sættes der yderligere ind for at reduceremiljøpåvirkningerne fra olie- og gasproduktionen i Nordsøen. Målet er at reducere dedanske påvirkninger af havmiljøet gennem nye ambitiøse mål og sigtelinier, hvor det erteknisk og økonomisk forsvarligt. Dette sker med afsæt i BAT, altså Bedste TilgængeligeTeknik, der afspejler de gennemførbare miljøforbedringer.Der er i 2008 gennemført en række tiltag, der slår igennem i 2009-2010, ligesom der i 2009er planlagt forureningsbegrænsende tiltag, hvor den fulde effekt af disse tiltag i vissetilfælde først vil vise sig i 2010 eller senere.Nye målsætningerOlieudledningerMålsætningen er at reducere mængden af udledt (dispergeret) olie med produktionsvandtil 15 procent under niveauet i 2000 og dermed nå OSPAR’s 2006-mål. Operatørerneforpligter sig til at arbejde for at nå målet i løbet af 2010, omend operationelle forholdkan påvirke resultaterne. Generelt tilstræbes en fortsat udvikling parallel medudviklingen i de øvrige Nordsø-lande.Forudsætningerne for målet er dels, at det nås gennem anvendelse af ny teknologi og øgetanvendelse af kendt teknologi på de felter, hvor det kan lade sig gøre – inden for rammerneaf BAT, dels at der opretholdes en effektiv produktion.Dette søges bl.a. opnået gennem følgende delmål:Den enkelte operatør forpligter sig til at arbejde for, at rensningen af det udledteproducerede vand forbedres i forhold til niveauet for 2007 med henblik på at forbedreniveauet for Danmark som helhed fra 15 mg/l (årsgennemsnit) i 2007 til 10 mg/l i 2010beregnet efter aftale mellem operatørerne og Miljøstyrelsen.Den enkelte operatør forpligter sig til at arbejde for, at mængden af produktionsvanddertilbageføres til undergrunden fastholdes eller helst forøges i forhold til niveauet i 2008.
Som støtte for den sidste delmålsætning vurderes det i en supplerende rapport inden
35
udgangen af 2009 hvorvidt der er yderligere muligheder for re-injektion af produktionsvandsom trykstøtte i forbindelse med olieproduktionen.Operatørerne fortsætter indsatsen med at reducere mængden af utilsigtede spild af oliemed det overordnede formål helt at undgå dette.Der gennemføres nye, individuelle udledningstilladelser for hvert produktionssted iløbet af foråret 2009.
LuftemissionerOperatørerne er fra 1. januar 2010 omfattet af den danske NOx afgift, jf. L 169, og bidragerdermed i lighed med andre sektorer til Danmarks gennemførelse af NEC-direktivet.Da det er afgørende for Danmarks overholdelse af NEC-direktivet, at mængden af nmVOCreduceres inden udgangen af 2010, er det vigtigt, at også de danske operatører bidrager tilen reduktion af nmVOC.Operatørerne arbejder for at reducere udledningerne af nmVOC fra ca. 3.200 tons til2.300 tons i 2010 med afsæt i de kendte produktionsfremskrivninger.Inden udgangen af 2010 forpligter de operatører der laster olien på skibe sig tiludelukkende at benytte skibe der har installeret udstyr der reducerer udledningen afnmVOC til transport af olien.
Miljøtilstanden i den danske del af NordsøenPå grundlag af nye måledata fra foråret 2009 vurderes det inden 1. december 2009, omman med dette som grundlag vil kunne anvende resultater fra monitering af havbundentil at beskrive, hvad der for den enkelte platform skal forstås ved en acceptabelmiljøtilstand.
Nye feltudbygningerForhold, som allokering af udledninger og emissioner til nye feltudbygninger oggrænseoverskridende feltudbygninger afklares i løbet af 2009 i konsultation mellemDanish Operators og Miljøstyrelsen med afsæt i gældende national lovgivning oginternationale aftaler
EvalueringDen reviderede offshorehandlingsplan vil blive evalueret igen i sommeren 2010 i lyset afOSPAR's forventede ændrede fokus i retning af indførelse af en risikobaseretvurderingsmetode med henblik på at danne basis for yderligere ambitiøse, teknisk ogøkonomisk forsvarlige målsætninger i den efterfølgende nye offshorehandlingsplan.
36
Bilag 1 (til bilag 3 og 4)Målsætninger fra den tidligere Offshorehandlingsplan fra december 2005 som eropfyldt, men som fortsat er gældende.Operatørerne må ikke udlede sorte kemikalier.Operatørerne fortsætter den løbende substitution af kemikalier med henblik på atudledning af såkaldte ”røde” kemikalier ophører senest med udgangen af 2008, hvor deter realistisk muligt (”Best Available Technique”), og hvor anvendelsen af alternativekemikalier vil være en miljømæssig fordel samlet set.Operatørerne skal overholde en grænseværdi for olie i udledt produktionsvand på 30 mg/l målt som volumenvægtet månedsgennemsnit beregnet efter aftale mellemoperatørerne og Miljøstyrelsen.Operatørerne er omfattet af den danske kvoteordning for CO2-udledning og er ogsåomfattet af den nationale allokeringsplan for perioden 2008-12 og bidrager dermedforholdsmæssigt til den danske klimastrategi.Operatørerne arbejder med miljøledelse med et certificerbart system eller andenlignende ordning. Såfremt der vælges en anden lignende ordning skal en uafhængigtredjepart verificere overholdelse af lovgivningens krav til miljørapportering ogmålemetoder.Operatørerne udarbejder hver især en årlig miljørapport, som gøres offentligtilgængelig.Rapporten redegør for miljøpåvirkninger som følge af olie- og gasproduktionen, herunderudledning af stoffer til hav og atmosfære.Operatørerne gennemfører en årlig certificering af offshore laboratorier efter nærmereaftale med Miljøstyrelsen.Miljøstyrelsen vil fortsat føre aktivt tilsyn med operatørernes påvirkning af havmiljøet.Dette tilsyn vil blive synliggjort gennem en årlig statusrapport, der fremsendes tilFolketinget og offentliggøres på Miljøstyrelsens hjemmeside.
37