Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 657
Offentligt
1011608_0001.png
1011608_0002.png
1011608_0003.png
Notat
KemikalierJ.nr. MST-69-00072Ref. AEDen
Beslutningsreferat fra 5. Partskonference under Stockholm konventionen om persistenteorganiske forureningsstoffer, Geneve den 25. - 29. april 2011
BaggrundStockholm konventionen om persistente organiske forureningsstoffer (POP’er) blev underskrevet iStockholm den 22. maj 2001 og trådte i kraft den 17. maj 2004. Danmark ratificerede konventionen17. december 2003. Konventionens besluttende forsamling er partskonferencen, hvor konventionensparter træffer beslutning om konventionens videre udvikling og løbende arbejde. Der er 173 partertil konventionen. De centrale emner, som blev behandlet på partskonferencen, er beskrevet iorienteringsnotat, bilag 534 fremsendt til udvalget den 15. april 2011. Nedenfor gennemgås deoverordnede beslutninger for de centrale emner.Optagelse af endosulfanPesticidet endosulfan blev optaget under Stockholm konventionen på bilag A om elimination afproduktion og anvendelse. Anvendelsen er allerede forbudt i EU via pesticidforordningen, mens detstadig anvendes andre steder i verden. Stoffet blev optaget med en række undtagelser til specifikbrug til visse afgrøder, således at der er mulighed for at finde egnede alternativer til disseanvendelser. Undtagelserne er tidsbegrænsede til 5 år med mulighed for forlængelse. Sideløbendeigangsættes et arbejdsprogram under hvilket egnede alternativer til endosulfan skal identificeres ogundersøges.Eksisterende undtagelserAnvendelsen af DDT er forbudt via konventionen. Det er dog muligt at anvende DDT tilbekæmpelse af malaria forudsat man notificerer brugen. Det er WHO, som rådgiver COP’en ommulighederne for at substituere eller undvære DDT til denne brug. EU bragte muligheden for at laveen plan for at tale om helt at udfase brugen af DDT på banen under COP’en. Der var dog ikkevillighed til at tale om en endelig udfasning før, der er sikkerhed for, at der findes egnede ogøkonomisk tilgængelige alternativer til bekæmpelse af malaria. Det blev derfor besluttet, at deneksisterende DDT ekspertgruppe skal se nærmere på alternativerne og vurdere behovet for stadiganvendelse.Håndtering af artikler som indeholder POP’erPå partskonferencen i 2009 blev 9 nye stoffer optaget under konventionen, herunder en rækkebromerede flammehæmmere og PFOS. Disse stoffer har tidligere været bredt anvendt i artikler somelektronik, biler, gulvtæpper og meget andet. Det betyder, at der findes en lang række artikler på det
globale marked, hvor POP stofferne indgår og særligt affaldshåndtering af disse produkter blevdiskuteret. Det blev besluttet, at parterne, hvor muligt, skal følge de anbefalinger, som Stockholmkonventionens tekniske komite har udarbejdet for at eliminerer disse stoffer fra affaldsstrømmen.Der blev desuden taget en generel beslutning om, at man ville bede Basel konventionen i samarbejdemed eksperter fra Stockholm konventionens tekniske gruppe om at:- udarbejde vejledning for hvorledes man sikrer miljømæssig forsvarlig destruktion- etablere destruktions niveauer og- fastsætte grænseværdier for de nye stoffer i affaldOverholdelsesmekanismeEn overholdelsesmekanisme skal sikre, at manglende overholdelse af konventionens bestemmelseridentificeres og afhjælpes gennem behandling af sager i en særlig komité. Forhandlingerne om enmekanisme er langt fremme, men vanskelige at afslutte, da der er uenighed om centrale elementer,og der er sket en politisk sammenkædning med en proces om finansiering af implementering afkemikalie- og affaldskonventioner, som løber frem til 2013. Det lykkedes derfor ikke på COP’en atkomme nærmere en enighed og videre forhandlinger blev udskudt til næste COP. Bureauet forkonventionen opfordres i den mellemliggende periode til at understøtte politiske drøftelser mellemparterne om de udestående elementer.Synergier – Samarbejde og koordination mellem kemikalie- og affaldskonventionerneProcessen for tættere samarbejde og koordination mellem de tre globale kemikalie- og affaldskonventioner; Baselkonventionen om farligt affald, Rotterdamkonventionen om handel med vissefarlige kemikalier og Stockholmkonventionen blev diskuteret. Der blev vedtaget en beslutning, somfulgte op på det ekstraordinære møde for de tre konventioner i 2010. Beslutningen omfattede blandtandet, at udpegningen af en fælles sekretariatsleder blev budt velkommen, sammen med en rækkepraktiske tiltag til koordinering og bedre udnyttelse af sekretariaterne. Den indeholdt ogsåvedtagelse af fælles aktiviteter til implementering af de tre konventioner og tilhørende budget for2012-13. Endelig blev det besluttet at afholde et ekstra fælles møde for de tre konventioner i 2013,hvor parterne skal drøfte resultaterne af, og fremtiden for, processen.Finansiering og budgetFinansiering var et centralt emne på konventionen. Der er i løbet af de sidste år lavet flere opgørelserover behovet for finansiering til implementering af konventionen. De viser et behov for flerefinansielle midler, end der er til rådighed. Den globale miljøfacilitet GEF er den finansiellemekanisme for konventionen og midler til den videre implementering kommer derfra.Partskonferencen vedtog en beslutning, om at der skal udarbejdes en vejledning til den finansiellemekanisme om anvendelsen af de midler, der er til rådighed. Ligeledes blev det besluttet at bedesekretariatet blandt andet på baggrund af informationer fra parter til konventionen om at lave enoversigt over mulige nye finansieringskilder til næste COP. Der var stillet forslag om at etablere enseparat komité vedrørende finansiering. EU og en række andre lande vurderede ikke, der ville opnåsen merværdi ved en sådan komité. Der kunne på konferencen ikke opnås enighed om dette punkt, ogforhandlinger om en eventuel komité er udskudt til næste COP.
2
Der blev taget beslutning om at godkende 7 nye regionale eller sub-regionale centre forkapacitetsopbygning og. Med optagelse af de nominerede centre vurderes der at være enrepræsentativ og god geografisk fordeling af centreDer blev vedtaget et to-årigt budget for konventionen som understøtter det fastlagte arbejdsprogrami 2012-13. Danmarks faste bidrag betales over Miljøstyrelsens budget og fastlægges efter FN’sfordelingsnøgle.Derudover blev der vedtaget en række beslutninger, som blandt andet handler om den videreudvikling af konventionen, målingen af effektiviteten af konventionen, rapportering og guidancematerialer.
3