Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 64
Offentligt
903498_0001.png
903498_0002.png
903498_0003.png
903498_0004.png
903498_0005.png
903498_0006.png
903498_0007.png
903498_0008.png
903498_0009.png

Samarbejdsaftale mellem Miljøministeriet, KL, Danske Regioner og Den Digitale Taskforce

om

fællesoffentligt partnerskab om Danmarks Miljøportal og digital forvaltning på miljøområdet

1. Baggrund

I forbindelse med kommunalreformen er der et øget behov for at skabe fælles adgang til data påmiljøområdet, da flere myndigheder fremover skal anvende de samme data og vil være afhængigeaf andre myndigheders ajourførte data i deres opgaveløsning.Derfor blev der i efteråret 2004 etableret et samarbejde mellem Miljøministeriet, KL,Amtsrådsforeningen og Den Digitale Taskforce i projekt ”Kommunalreform og DigitalForvaltning” på miljøområdet om at sikre adgang til amternes data. Der var enighed om, at digitalefællesoffentlige løsninger vil være den mest effektive måde at sikre adgang til amternesforvaltningsgrundlag.Når kommunalreformen træder i kraft den 1. januar 2007, vil opgaven bestå i at sikre den videreudvikling af de etablerede fælles løsninger for arealdata, naturdata samt vand- ogjordforureningsdata, som skal samles under Danmarks Miljøportal og sikre driften af DanmarksMiljøportal og de øvrige fællesoffentlige løsninger.Danmarks Miljøportal bygger på Amternes Miljøportal, som overgår til det partnerskab, deretableres med denne samarbejdsaftale. Danmarks Miljøportal giver én fælles indgang til relevantemiljødata på en række fagområder, herunder data som tidligere lå i amterne. Data i portalenajourføres af henholdsvis Miljøministeriet, regioner og kommuner.Danmarks Miljøportal forventes den 1. januar 2007 at foreligge i en første version, som i løbet af dekommende år skal videreudvikles. Herunder skal de forskellige dataområder integreres yderligere,portalen skal relateres til andre portaler og yderligere dataområder kan tilføjes.Miljøministeriet, KL, Danske Regioner og Den Digitale Taskforce indgår hermed dennesamarbejdsaftale, i det følgende kaldet ”partnerskabet” om den videre udveksling ogoffentliggørelse af miljødata via Danmarks Miljøportal og drift af denne samt om at fremme digitalforvaltning på miljøområdet. Den Digitale Taskforce vil indgå i partnerskabet med observatørstatus.

2. Partnerskabet omkring Danmarks Miljøportal og digital forvaltning på miljøområdet

Partnerskabet er etableret med det overordnede formål at understøtte miljømyndighedernesopgaveløsning og sikre et ensartet og ajourført datagrundlag på miljøområdet, at fremme digitalesagsgange på miljøområdet samt at styrke formidlingen til offentligheden.Partnerskabet har ikke et kommercielt sigte. Det bygger på principper om:At myndighederne stiller de data, de hver især producerer, til rådighed for hinanden, så dekan indgå i opgaveløsningen hos de øvrige myndigheder samt præsenteres i fællesskaboverfor offentlighedenAt myndighederne samarbejder om at imødekomme databehov i forbindelse medregelændringer nationalt og internationalt
1
Optimering af effektivitet og kvalitet i myndighedsudøvelsen gennem de fælles digitaleløsningerOmkostningseffektivitet i valg og drift af løsninger i tilknytning til Danmarks MiljøportalBrug af fælles data-standarder som følger beslutning truffet i Sektorstandardiseringsudvalgetog Referencedataudvalget (Servicefællesskabet for Geodata) for miljøområdet.

3. Danmarks Miljøportal

Formålet med Danmarks Miljøportal er at formidle miljødata til professionelle brugere samtoffentligheden og at give den nødvendige miljøbaggrundsinformation som grundlag for at forstå deformidlede miljødata.Danmarks Miljøportal bygger på principper omAt miljøportalen giver mulighed for struktureret og standardiseret formidling af ajourførte,kvalitetssikrede miljøinformationer og miljødata til offentligheden – borgere, erhvervsliv,organisationer, forskning og presseAt data lagres og præsenteres på en sådan måde, at den enkelte bruger uden omkostningerhar adgang til data i den form de præsenteres i portalenAt data kan integreres i myndighedernes fagsystemer / sagsbehandlingssystemer, så debrugervenligt kan anvendes i løsningen af miljøopgaver i kommuner, regioner og statAt Danmarks Miljøportal er koordineret med andre portaler som ois.dk og virk.dk, og atvirksomheder og andre kun skal indberette de enkelte miljøinformationer til det offentlige éngang, hvorfra det stilles til rådighed for de relevante modtagereAt der etableres en sammenhængende miljøinfrastruktur efter principperne omserviceorienteret IT-arkitektur som grundlag for myndighedernes samarbejde viamiljøportalen.Med udgangspunkt i disse principper er målet at den første version af Danmarks Miljøportalindeholder og tilgængeliggør data vedrørende overfladevand, grundvand og arealdata, og at denefter kort tid suppleres med jordforureningsdata og naturdata.Danmarks Miljøportal skal være den fælles indgang for data på de nævnte områder med afsæt i defællesoffentlige løsninger, der er etableret den 1. januar 2007. Danmarks Miljøportal skal løbendevidereudvikles, så den imødekommer myndighedernes behov for udveksling af data iopgaveløsningen samt offentlighedens informationsbehov. På længere sigt skal miljøportalenudbygges med yderligere miljødata og data skal tilpasses den geografiske infrastrukturmodelvedtaget af Servicefælleskabet for Geodata, hvorved også INSPIRE-direktivets krav imødekommes.Miljø-, natur- og plandata produceres af de enkelte ansvarlige myndigheder og stilles vederlagsfrittil rådighed på Danmarks Miljøportal i et format, så de kan anvendes på portalen. De enkeltemyndigheders ansvar vedrørende produktion af data vil fremgå af en særskilt aftale herom.

4.

Fordelingsnøgler

Stemmevægt, finansiering og aftaleparternes indbyrdes ansvar er fastsat med udgangspunkt i engenerel og en række specifikke fordelingsnøgler, der er baseret på en vurdering af myndighedernesanvendelse af og forpligtelser i forhold til data og information på de omfattede miljøområder.Fordelingsnøglerne er aftalt i forbindelse med parternes aftale om etablering af fælles it- ogdataløsninger på miljøområdet i forbindelse med kommunalreformen.
2
Den generelle fordelingsnøgle i partnerskabet er:Miljøministeriet med 45 %KL med 45 %Danske Regioner med 10 %

5.

Finansiering

Aftaleparterne finansierer videreudvikling, drift og vedligeholdelse af Danmarks Miljøportal efterden aftalte generelle fordelingsnøgle, idet Miljøministeriet afholder 45 % af udgifterne, KL afholder45 % af udgifterne og Danske Regioner afholder 10 % af udgifterne, med mindre andenfordelingsnøgle specifikt er aftalt.Budgettet for videreudvikling, drift og vedligeholdelse af Danmarks Miljøportal aftales hvert år.Udgiftsniveauet for det kommende år fastlægges så det tidsmæssigt tager højde for kommunal ogstatslig budgetlægning med udgangspunkt i en 4-årig budgetramme. Budgetrammen vil omfatteudgifter til drift, vedligeholdelse og udvikling af portalen. Der bør sikres en forholdsmæssig balancemellem de enkelte poster på budgettet i forhold til parternes interesser.Danmarks Miljøportal finansieres ved de aftalte årlige bidrag fra aftaleparterne. De betales forudhvert halve år med halvdelen af den enkelte parts årlige bidrag.Ud over det aftalte budgetbidrag kan en aftalepart selv finansiere videreudvikling af moduler tilDanmarks Miljøportal, som alene vedrører denne parts interesseområde. Enhver videreudvikling afDanmarks Miljøportal kræver dog godkendelse i partnerskabets bestyrelse. Videreudvikling afDanmarks Miljøportal bestilles af partnerskabet. De øvrige aftaleparter kan forlange, at denpågældende aftalepart, der ønsker at finansiere videreudviklingen, over for Danmarks Miljøportalstiller forudgående sikkerhed for betalingen af videreudviklingsomkostninger.Tredjepart kan på tilsvarende vilkår efter forudgående godkendelse i partnerskabets bestyrelsefinansiere videreudvikling af delelementer i tilknytning til Danmarks Miljøportal.

6.

Organisation

6.1 Portalorganisation

Parterne etablerer en selvstændig portalorganisation bestående af en bestyrelse og etportalsekretariat. Portalorganisationen ledes af bestyrelsen. Det daglige arbejde i portalsekretariatetledes af en sekretariatsleder, der ansættes af bestyrelsen.

6.2

Bestyrelsen

6.2.1 Bestyrelsens opgaverPortalorganisationen ledes af en bestyrelse.Bestyrelsen har det overordnede ansvar for Danmarks Miljøportal, og træffer beslutningervedrørende:Videreudvikling af portalen inden for de fastlagte økonomiske rammerOverordnet økonomi, herunder budget og regnskabOverordnede driftsforhold og leverandørstyring
3
Organisation, herunder fastsættelse af de overordnede organisatoriske rammer for sekretariatsom for eksempel størrelse og bemandingUdbud af drifts- og udviklingsopgaver og større kontrakterRammer for planlægning af og opfølgning på opgaverAnsættelse af sekretariatslederOmfang og organisering af supportfunktion
Bestyrelsen kan indgå en tidsmæssigt begrænset aftale med enten en af parterne eller en tredje partom, at denne mod betaling varetager administrative, økonomiske og personalemæssige forhold,herunder for eksempel udbetaling af løn, fraværsregistrering og fakturaudbetaling med videre.Bestyrelsen kan træffe beslutning om nedsættelse af følgegruppe, bestående af eksempelvis andreministerier med data på Danmarks Miljøportal.Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.6.2.2 Bestyrelsens sammensætningBestyrelsen består af som minimum 3 medlemmer på direktionsniveau. Bestyrelsen kan maksimalthave 6 medlemmer. Miljøministeriet, KL og Danske Regioner udpeger hver mindst 1 og højst 2medlemmer af bestyrelsen for 3 år ad gangen. Genudpegning kan finde sted. Den Digital Taskforcedeltager i bestyrelsen med observatørstatus.Et af Miljøministeriet udpeget medlem er formand for bestyrelsen.Bestyrelsesmedlemmerne repræsenterer i bestyrelsen den aftalepart, der udpeger det pågældendemedlem.Sekretariatslederen refererer til bestyrelsen og deltager i bestyrelsesmøderne uden stemmeret.Bestyrelsen kan desuden træffe beslutning om deltagelse af bisiddere eller faglige rådgivere tilbestyrelsesmøderne.6.2.3 BeslutningsreglerMøder afholdes efter behov, men minimum 2 gange årligt eller såfremt en af parterne ønsker det.Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når flere end halvdelen af parterne inklusiv formandskabet er tilstede.Hver part kan give en anden part skriftlig fuldmagt til at stemme på sine vegne.Beslutninger træffes så vidt muligt i enighed. I tilfælde af afstemning tildeles de enkelte parterstemmevægt i henhold til den generelle fordelingsnøgle, dvs. 45 % til Miljøministerietsrepræsentanter, 45 % til KL's repræsentanter og 10 % til Danske Regioners repræsentanter.Bestyrelsesmedlemmer, der repræsenterer samme part, afgiver fælles stemme med samletstemmevægt.Bestyrelsesmedlemmerne er ansvarlige for at indhente evt. nødvendige politiske mandater forud forbeslutninger i bestyrelsen.
4
Ved væsentlig uenighed om afgørende spørgsmål kan hver enkelt af parterne kræve, at spørgsmåletforelægges Miljøministeriets departementschef og de administrerende direktører i KL og/ellerDanske Regioner med henblik på afklaring. Sidste instans i en uenighed vil være Styregruppen forTværoffentligt Samarbejde under Finansministeriet.

6.3. Portalsekretariatet

Partnerskabet etablerer et portalsekretariat. Sekretariatet får ansvaret for betjening af bestyrelsen ogden daglige driftsstyring af Danmarks Miljøportal samt løbende videreudvikling af DanmarksMiljøportal i samarbejder med partnerne bag Danmarks Miljøportal.Sekretariatslederen varetager den daglige ledelse og administration af det fælles sekretariat.Sekretariatslederen er desuden ansvarlig over for bestyrelsen i forhold vedrørende udvikling afDanmarks Miljøportal og andre digitale løsninger samt styring af driften af Danmarks Miljøportal.Sekretariatslederen har ansvaret for at betjene bestyrelsen med strategiforslag, policy-papirer,beslutningsoplæg, overordnet budget, mødereferater m.v.Sekretariatslederen har desuden ansvaret for at styre udviklingsopgaver og den daglige drift afDanmarks Miljøportal inden for de af bestyrelsen fastlagte rammer, herunder i forhold tilBudgetter og regnskaber for drift og udviklingArbejdsprogram, aktivitetsplaner og statusoversigterKravspecifikation af delopgaver under Danmarks MiljøportalUdbud af delopgaver under Danmarks MiljøportalIndgåelse af kontrakterKoordinering til andre portalerSelve driften af Danmarks Miljøportal skal udbydes. Miljøministeriet har påtaget sig ansvaret for atdrive en række delløsninger under Danmarks Miljøportal, herunder den fælles arealdatabase samtfilserver under Danmarks Miljøportal i en overgangsfase. Der indgås særskilt aftale herom.Bestyrelsen drøfter i 2007 den videre drift, herunder hvornår delløsninger skal udbydes.Sekretariatslederen skal sikre inddragelse af brugernes erfaringer i opgaveløsningen. Det fællessekretariat afholder efter behov og som minimum en gang årligt et seminar med henblik på atindsamle erfaringer og idéer fra brugerne af Danmarks Miljøportal.Det fælles sekretariat bemandes dels gennem indstationering fra Miljøministeriet, KL og DanskeRegioner, dels gennem ansættelser, som begge dele finansieres af partnerskabet. Sekretariatslederenhar ansvaret for ansættelser. Alle medarbejdere refererer til sekretariatslederen. Der lægges vægt på,at sekretariatet har en kompetencesammensætning, der matcher de beskrevne opgaver, herunder kansikre at de udviklede løsninger svarer til de forvaltningsmæssige behov, der er hos parterne.

7. Tegning

Sekretariatslederen er meddelt prokura til at handle og indgå aftaler med hensyn til den daglige driftindenfor de af bestyrelsen fastlagte rammer og retningslinjer.
5
For beslutninger, der ikke er omfattet af sekretariatslederens prokura, forpligtes partnerskabet vedunderskrift af bestyrelsesformanden og sekretariatslederen i forening eller ved underskrift af densamlede bestyrelse.

8.

Ansvar og hæftelse

Aftaleparterne hæfter direkte og solidarisk overfor tredjemand for forpligtelser, som partnerskabethar påtaget sig.Internt hæfter parterne pro rata efter den aftalte fordelingsnøgle for eventuelle budgetoverskridelser.Såfremt tredjemand rejser erstatningskrav overfor en eller flere af parterne på grundlag afDanmarks Miljøportal, skal ansvaret i det indbyrdes forhold bæres af den part / de parter, der eransvarlig(e) for det ansvarsbegrundede forhold.Såfremt det ikke kan konstateres, hvem der er ansvarlig, skal ansvaret i det indbyrdes forholdfordeles mellem parterne i forhold til den generelle fordelingsnøgle for finansiering i henhold tilpunkt 5.Ansvaret for datas kvalitet, dokumentation og ajourføring bæres af de datagenererendemyndigheder i henhold til dataaftalen.

9. Budget, regnskab og revision

Danmarks Miljøportals budget- og regnskabsår er kalenderåret. Budget for kalenderåret udarbejdesmed udgangspunkt i den fire-årige budgetramme.Forud for budgetåret udarbejder sekretariatslederen et arbejdsprogram og et rammebudget for deplanlagte aktiviteter i budgetåret. Arbejdsprogrammet og rammebudgettet godkendes af bestyrelsen.Arbejdsprogrammet og rammebudgettet danner grundlag for udarbejdelse af sekretarariatlederensaktivitetsplan samt en specifikation af udgifter for den aktuelle budgetperiode. Aktivitetsplanendanner grundlag for bestyrelsens løbende regnskabs- og aktivitetsopfølgning.Regnskab for Danmarks Miljøportal revideres af Rigsrevisionen. Bestyrelsen kan udpege en ellerflere medrevisorer. Retningslinjer for revisionen skal forelægges bestyrelsen og det revideredeårsregnskab skal godkendes af bestyrelsen.Det reviderede regnskab fremsendes efter godkendelse i bestyrelsen til aftalens parter.

10. Udtræden og ophør

Opsigelse af samarbejdsaftalen kan ske med mindst 12 måneders forudgående skriftlig varsel og tilophør tidligst ved udgangen af 2009.Den udtrædende part hæfter fortsat for sin andel af de inden udtrædelsen besluttede, men endnuikke gennemførte, udgiftskrævende foranstaltninger samt for eventuelt ansvar efter punkt 8.Den udtrædende part har ret til kopi af alle data. Den udtrædende part har ikke ret til nogen del afpartnerskabets aktiver, jf. dog straks nedenfor om rettigheder til IT-programmel, eller til andel afeventuelle likvide beholdninger ved udtræden.
6
Danmarks Miljøportal kan opløses ved bestyrelsens enstemmige beslutning herom eftergodkendelse af samtlige aftaleparter.Et eventuelt overskud eller underskud ved opløsning fordeles mellem parterne efter den generellefordelingsnøgle for finansiering i henhold til punkt 5.I forbindelse med opsigelse eller opløsning foretages en ligedeling af rettigheder og ejerskab til IT-programmel o.l., såfremt kontrakten om indkøb af portalens IT-programmel giver mulighed herfor.Ejerskabet til sådanne eventuelle videreudviklinger, som enkelte af aftaleparterne har finansieret,tilkommer imidlertid udelukkende de(n) aftalepart(er), der har finansieret videreudviklingerne.Ingen af aftaleparterne har efter opløsning af partnerskabet dog ret til at benytte Miljøportalensweb-adresse.

11. Ændring af aftalen

Beslutning om ændring af aftalen kan træffes af bestyrelsen i enighed og efter godkendelse afsamtlige aftaleparter.

12. Ikrafttræden

Aftalen træder i kraft den 1. januar 2007 med en etableringsperiode i forhold til det fællessekretariat frem til 1. juli 2007, hvorefter det aftalte partnerskab og den aftalte organisering fuldt uderstatter og overtager det eksisterende projekt kommunalreform og digital forvaltning.
For Miljøministeriet:Dato: …………………..................
For Danske Regioner:Dato: …………………………..
……………………………………Departementschef Erik Jacobsen
……………………………….....Direktør Kristian Wendelboe
For KL:Dato: …………………..................
For Den Digitale TaskforceDato:…………………………...
……………………………………Direktør Peter Gorm Hansen
……………………………….....Kontorchef Lars Frelle-Petersen
7