Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 626
Offentligt
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til forordning om en procedure for godkendelse ogcertificering af innovative teknologier som opfølgning påforordning 443/2009 om præstationsnormer for personbilersCO2-udledning (komitésag)
1. Resumé
EU & InternationalEnergi1. juni 2011J nr./STKJE/LHO
Kommissionen forventes inden for nær fremtid at fremsætte et forslagtil forordning om en procedure for godkendelse og certificering afinnovative teknologier som opfølgning på forordning 443/2009 ompræstationsnormer for personbilers CO2-udledning (komitésag).Forslaget har været drøftet i april 2011 i den rådgivende komité i formaf et udkast. Den endelig udgave er endnu ikke kendt, men forventesat ligge tæt op ad udkastet, som ligger til grund for dette notat.Forslaget definerer hvilke krav, der skal være opfyldt for, at enteknologi kan komme i betragtning som en innovativ teknologi ogangiver samtidig de administrative forretningsgange for ansøgningherom. Ved anvendelse af en innovativ teknologi vil producentenkunne opnå lempelser i kravene til CO2-reduktion.Det forventes, at medlemslandene skal afgive deres udtalelse vedafstemning på mødet i European Climate Change Program den 17.juni 2011.Forslaget vurderes grundet sin administrative karakter ikke at havekonsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark.Regeringen agter at stemme for forslaget.2. BaggrundRådets- og Parlamentets forordning 443/2009 om præstationsnormer fornye personbilers CO2-udledning fastlægger et loft for bilers gennemsnitligeCO2-udledning på 130 g CO2/km per 2012 og 95 g CO2/km fra 2020.Overskrides loftet, skal fabrikanterne betale en bøde per gram CO2 loftet eroverskredet.Forordningen giver mulighed for, at bilfabrikanter kan godskrive op til 7 gCO2/km ved anvendelse af innovative teknologier. Proceduren forgodkendelse og certifikation af innovative teknologier skal følgerådgivningsproceduren i Rådsbeslutning 1999/468 om komitologi.
1
EU-Kommissionen har fremlagt et udkast til Kommissionsforordningdesangående, som nu kører en intern høringsproces i EU-Kommissionen.Forud for høringen har et udkast været drøftet i den rådgivende komité.
3. Formål og indholdUdkastet indebærer, at for at kunne anses som en innovativ teknologi, måteknologien maksimalt have været monteret i 3% af de nyregistreredekøretøjer i 2009. Endvidere skal teknologien mindst levere en reduktion på 1g CO2/km. Endelig må teknologiens CO2 reduktion ikke slå igennem ved deeksisterende testcykler for køretøjers CO2 udledning.Herudover indeholder udkastet krav til de administrative forretningsgangeog til de oplysninger, der skal fremsendes ved ansøgning om godkendelse.4. Europa-parlamentets udtalelserDen rådgivende komitologi er EU-Kommisionens kompetence, og der skalikke indhentes en udtalelse fra Parlamentet.5. NærhedsprincippetPrincippet vurderes opfyldt, idet det enkelte medlemsland ikke kan fastsætteforretningsgange m.v. for EU-Kommissionens sagsgange.6. Gældende dansk retOmrådet er ikke reguleret ved dansk lovgivning og vil ikke havekonsekvenser for dansk lovgivning.7. KonsekvenserForslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser, da derer tale om udmøntning af forretningsgange, der skal sikre, at de bindendekrav til industrien ikke undergraves.Forslaget vil afstedkomme en administrativ byrde for de fabrikanter, dersøger om godkendelse af innovative teknologier. Imidlertid vil den byrdekunne opvejes af, at en innovativ teknologi kan give en fordel for denpågældende fabrikant. Forordningen forventes ikke at berøre danskefabrikanter.Beskyttelsesniveauet vurderes uændret, da der er tale om udmøntning afforretningsgange m.v. for forordningen om personbilers præstationsnormerfor nye personbilers CO2-udledning.8. Høring
2
Notat til FEU har været i skriftlig høring i klima- og energipolitiskspecialudvalg fra den 20. maj til den 25. maj 2011.Energi- og olieforum (EOF) støtter, at regeringen stemmer ja til forslaget.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerForslaget forventes at kunne vedtages. Enkelte lande har anfægtet 3%grænsen for at komme i betragtning som innovativ teknologi ud fra enbetragtning om, at grænsen med fordel kunne være 5%. Disse landevurderes dog ikke at lægge afgørende vægt herpå.10. Regeringens generelle holdningRegeringen kan støtte forslaget i den form som blev drøftet på det senestemøde i rådgivende komité.For så vidt angår 3% grænsen vurderes det, at der er tale om en fornuftigbalancegang for, hvad der kan anses for en innovativ teknologi.Danmark agter at stemme for forslaget.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
3