Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 620
Offentligt
1004880_0001.png
1004880_0002.png
1004880_0003.png
DET ØKOLOGISKE RÅDFREMTIDENS MILJØ SKABES I DAG
24. maj 2011
EU åbner for forureningsafgifter på lastbilerDet Økologiske Råd hilser med glæde, at medlemslandene fremover vil kunne indrette enforureningsafgift på lastbiler, så den bliver højere for de mest forurenende køretøjer og lavere for demindst forurenende – det gælder både luftforurening og støj. Dette bliver nu muligt efter at der nu eropnået enighed i EU – mellem Ministerrådet og Europaparlamentet - om en ændring af reglerne forkørselsafgifter for tunge køretøjer – den såkaldte Eurovignet..”En sådan afgift bør Danmark indføre hurtigst muligt, så vognmændene får en større tilskyndelse til atkøre med de mindst forurenende biler”, siger Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd ogfortsætter: ”Og det er vigtigt, at kun de køretøjer, som rent faktisk forurener mindre, får den lavesteafgift – dvs. køretøjer med partikelfiltre, der virker, samt med såkaldte SCR-katalysatorerDen danske regering annoncerede oprindelig, at den ville indføre roadpricing for tunge køretøjer fra2011, men det er blevet udskudt. I det hele taget sidder regeringen meget på hænderne, når det gælderforurening fra trafik, både CO2og sundhedsskadelig luftforurening med partikler og kvælstofoxider.Danmark skal reducere CO2-udslippet fra den ikke-kvotebelagte sektor (dvs. trafik, landbrug ogboliger uden for fjernvarmeområderne) med 20% inden 2020. Der er ikke noget, der tyder på, atDanmark vil leve op til dette – specielt fordi der sker så lidt på trafikområdet.”Enigheden i EU om forureningsafgifter på tunge køretøjer giver et yderligere redskab til den danskeregering. Nu må den holde op med at sidde på hænderne”, udtaler Christian Ege, sekretariatsleder, DetØkologiske RådDanmark kunne ikke opfylde EUs grænseværdi for den sundhedsskadelige gas kvælstofdioxid (NO2) i2010. Frem for at nedbringe forureningen har regeringen valgt at søge EU om udsættelse til 2015. DetØkologiske Råd vil på vegne af en række miljø- og sundhedsorganisationer klage overdispensationsansøgningen. Betingelsen for at få en sådan er nemlig, at regeringen har gjort hvad denkunne for at opfylde EU-kravene til tiden, samt at man så kan dokumentere, at man opfylder kravetinden for den nye frist, altså i 2015. Men ingen af betingelserne er opfyldt. Den nye beslutning i EUkan dog være med til at ændre dette. Hvis Danmark og de øvrige medlemsstater udnyttermulighederne, kan det hjælpe med til at opfylde EU’s grænseværdier.
Christian Ege, sekretariatsleder, Det Økologiske RådYderligere oplysninger: Kåre Press-Kristensen på 22 81 10 27 eller Christian Ege, 33181933 /28580698
Se pressemeddelelsen nedenfor fra Transport & Environment om indholdet i EU-aftalen.Se også tidligere pressemeddelelse udsendt af Det Økologiske Råd på vegne af 7 danske miljø- ogsundhedsorganisationer om Danmarks manglende overholde af EU-reglerne:http://www.ecocouncil.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=1512:pressemeddelelse-stop-dispensationspolitikken-og-udvis-handlekraft-&catid=33:trafik-og-luft&Itemid=93._____________________________________________________________________________________________________Blegdamsvej 4B, DK 2200 København N. Telefon: 33 15 09 77.http://www.ecocouncil.dk/ e-mail: [email protected]Det Økologiske Råd er en forening, som arbejder for en bæredygtig udvikling i Danmark og globalt,og udgiver tidsskriftet Global Økologi

EU green light for lorry pollution charges

24 May 2011, For immediate releaseBrussels- The EU has reached an agreement on revised road charging rules for lorries (theEurovignette directive) that would open the door for Member States to charge for air andnoise pollution in road tolls but introduces a loophole for lorries under twelve tonnes. Thedeal was finalised last night in 'trialogue' discussions between the European Commission,Council and Parliament.Distance-based road charging schemes are already in operation in Austria, the CzechRepublic, Germany and Slovakia. Poland will launch its scheme in July. Belgium, France,Hungary and Spain all have systems in the planning stages.Nina Renshaw, deputy director at Transport & Environment (T&E), said: "Distance-basedroad charging makes the transport sector smarter and more efficient. This agreement willenable EU countries to directly target the noisiest and most polluting lorries, which is asignificant step forward. But it still forbids charges to cover the EUR 60 billion costs ofclimate change, congestion and accidents caused by lorries: that's a wasted opportunity andis unnecessarily restrictive."In a step backwards, a requirement in the existing directive for charges to apply to all lorriesfrom 3.5 tonnes upwards from 2012 has been scrapped. Following pressure from Germany,Member States will now be able to give lorries under 12 tonnes a free ride, under certainconditions.Road freight is the transport sub-sector with the fastest growing greenhouse gas emissions(together with aviation and shipping) and imposes a disproportionate burden on theEuropean population and the economy in terms of congestion, accidents, noise and airpollution.Renshaw commented: "EU countries are going to need much more flexibility to tackle thefastest growing sources of transport emissions, especially if they want to meet the EU'srecently announced 60% target for cutting transport emissions. Setting targets is all verywell, but countries need tools like the Eurovignette to help them get there, not imposeunnecessary restrictions."Road pricing reduces the negative impacts of pollution, congestion and accidents, but alsoallows a shift of taxation away from labour and enterprise. The primary effect of distance-based lorry charging is to stimulate efficiency within the road freight sector, via improved loadfactors, reduced empty driving, route optimisation, avoidance of congested times, etc.Charging will stimulate a more efficient freight sector, better prepared for future challenges.The agreement between the three EU institutions now needs to be formally approved byTransport ministers and the full Parliament before becoming law.
-2-
- A briefing on the effects of introducing road charging, based on the experience of Germany,Austria and the Czech Republic, isavailable here.The briefing is also availableinFrenchandGermanandHungarian.

For further information:

Dudley CurtisCommunications ManagerTransport & Environmentt. +32 (0)2 893 0845 m. +32 (0)485 379945 skype. t-e_dudleywww.transportenvironment.orgwww.twitter.com/transenvwww.linkedin.com/groups?gid=2566816
-3-