Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 599
Offentligt
N O T AT TI L FE U
Dato 16. maj 2011J.nr. 3401/1001-2987Ref. ETA/LAN/KRM
Komitésag - Kommissionens forordning om ændring af forordning (EU) nr. 2/2010 angående/2010sektorer og delsektorer der anses for at være udsat for en betydelig risiko for carbon leakage(CO2-lækage).1. ResuméKommissionen har den 5.maj fremsendt forslag til ændring af forordningen angående en listeover sektorer og delsektorer der anses for at være udsat for en betydelig risiko for carbon lelea-kage (nr. 2/2010). Kommissionen foreslår her, at listen udvides med tre delsektorer: Produ).Produk-tion af salt, produktion af kakaokakao-smør mv. og produktion af mursten, teglsten mv. Forslagettenhar ikke betydning for miljøbeskyttelsesniveauetPå nuværende tidspunkt kendes andre landes positioner ikke, men baseret på tidligere diskudiskus-sioner ventes der at være flertal for den foreslåede udvidelse af listen. Forslaget behandles ikomitéprocedure efter reglerne i artikel 5a i komitologiforordningen (forskriftsprocedure medkontrol). Forslaget er sat til aafstemning i klimakomiteen d. 19.maj. Regeringen agter at stestem-me imod forslaget i sin nuværende form. Hvis fremstilling af mursten og teglsten fjernes fra lfremstillingli-sten kan regeringen stemme for vedtagelse af listen.2. BaggrundForslaget vedrører en revision af KKommissionens forordning (EU) nr. 2/2010 af 24. december/20102009 om opstilling af en liste over, hvilke sektorer o delsektorer omfattet af Kvotedirektivet,ogder anses for at være udsat for en betydelig risiko for udflytning af produktion som følge af deomkostningsstigninger EU's kvotehandelssystem medfører – såkaldt carbon leakage Virk-leakage.somheder i brancher, der er optaget på denne liste, bliver tildelt gratiskvoter svarende til 100% af et såkaldt ”benchmark” for emissioner i den pågældende sektor i perioden 20132013-20.Virksomheder i andre kvoteomfattede brancher modtager gratiskvoter svarende til 80 % af etsvarendebenchmark i 2013 faldende til 30 % i 2020. Elproduktion modtager, med visse undtagelser forØsteuropa, ingen gratiskvoter.Den i 2009 vedtagne liste rummer 164 sektorer eller delsektorer. Nu foreslår Kommissionenlisten udvidet med 3 nye sektorer Fremstilling af salt, fremstilling af kakao-pasta, -smør ellersektorer:pasta,pulver samt fremstilling af mursten og tteglsten.Fremstilling af salt opfylder iflg. Kommissionens fornyede analyser nu de kvantitative kravkrav,jf. kvotedirektivets paragraf 10a for at komme på listen.10a,Delbranchen til fremstilling af kakao-pasta, kakao-smør og kakao–pulver uden sukker ellerpulversødemiddel opfylder iflg. Kommissionens analyser kravet om udenrigshandelsintensitet (Arti-kel 10a(15 og 16).Side 1
Fremstilling af keramiske teglsten og gulvfliser kom allerede på listen i 2009, men analyserviste på det tidspunkt, at fremstilling af mursten og tagsten ikke opfyldte kriterierne. En nyanalyse, med inddragelse af et større antal producenter, viser, at de kvantitative kriterier forCO2-intensitet og udenrigshandelsintensitet ikke er opfyldt for fremstilling af mursten og tag-sten. CO2-intensiteten estimeres i den nye analyse til 9,8 %, hvilket er over kravet på 5 %.Men udenrigshandelsintensiteten som defineret i Kvotedirektivet er kun 2,7 % i 2008, hvorkravet er minimum 10 %. En kvalitativ analyse jf. Kvotedirektivets artikel 10a (17) indikererdog iflg. Kommissionen, at fremstillingen af de to produkter alligevel må anses for at væreudsat for en væsentlig risiko for carbon leakage. Her lægger Kommissionen især vægt på, atproducenter i EU´s geografiske udkant er mere udsatte end gennemsnittet, at der er høj pris-elasticitet for eksport af teglprodukter, at stigningen i importen i 2005-07 var større end stig-ningen i eksporten, at branchen i det mest udsatte Sydeuropa er præget af mange små produ-center, mens den i Nordeuropa er præget af store producenter samt, at CO2-omkostningernekan udgøre op til 45 % af profitmarginen i branchen.På det grundlag foreslår Kommissionen, at alle de tre brancher optages på carbon leakage-listen.Forslaget foreligger kun på engelsk, og er fremsat med hjemmel i artikel 10a(13), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF af 13. oktober 2003 om en ordning for handelmed kvoter for drivhusgasemissioner i Fællesskabet (kvotedirektivet).Sagen behandles i komitologiprocedure (forskriftsproceduren med kontrol), jf. art. 5a i Rådetsafgørelse af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemfø-relsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen (1999/468/EF), som ændret ved Rådets afgørel-se 2006/512/EF.3. Formål og indholdHovedformålet med forslaget er at sikre, at sektorer, der skønnes udsat for en væsentlig risikofor udflytning af produktionen, som følge af de omkostningsstigninger kvotesystemet medfø-rer, kompenseres i højere grad end mindre udsatte sektorer ved tildeling af flere gratiskvoter.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet inddrages i overensstemmelse med forskriftsproceduren med kontrol, jf.art. 5a i Rådets afgørelse af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsenaf de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen (1999/468/EF), som ændret vedRådets afgørelse 2006/512/EF.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da der er tale om et forordningsudkast,som udmønter en hjemmel i direktiv 2003/87/EF. Der er således i forbindelse med vedtagelsenaf direktivet taget stilling til spørgsmålet om nærhedsprincippet.6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforDen gældende carbon leakage forordning nr. 2/2010 ændres ved forordningsudkastet, somtræder i kraft dagen efter offentliggørelsen i EU-tidende. En vedtagelse af forordningen vil ik-ke nødvendiggøre yderligere dansk lovgivning, idet en forordning er gældende dansk ret.
Side 2
7. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-telsesniveauetForslaget vil medføre udstedelse af flere gratiskvoter, og det medfører en tilsvarende formind-skelse af den mængde kvoter, der tildeles medlemsstaterne til auktionering. Indtægterne fraauktionering tilfalder medlemsstaterne. Forslaget sætter ikke tal på den forventede ekstramængde gratiskvoter som forslaget vil medføre.Forslaget har ikke betydning for miljøbeskyttelsesniveauet, da mængden af kvoter på EU-niveau forbliver uforandret.Forslaget skønnes kun i meget begrænset omfang at forbedre teglværksbranchens konkurren-cemæssige situation, ved optagelse af teglværksbranchen på carbon leakage listen, da bran-chen kun i ringe omfang konkurrerer med lande udenfor EU. Alle teglværker i EU vil få sam-me vilkår i relation til kvotetildeling fra 2013.8. HøringSagen har været i høring i specialudvalget for klima og energi i perioden 13. maj-16. maj2011.Der er indkommet høringssvar fra Dansk Fjernvarme, Økologisk Råd, Danmarks Naturfred-ningsforening, WWF Verdensnaturfonden, Dansk Energi, Dansk Industri samt Kalk- og Tegl-værksforeningen.Dansk Fjernvarme har ingen bemærkninger.Det Økologiske Råd, Danmarks Naturfredningsforening (DN), WWF Verdensnaturfonden,VedvarerendeEnergi og Dansk Energi støtter regeringens foreløbige generelle holdning omikke at inkludere produktion af mursten og teglsten på listen over sektorer i risiko for CO2 læ-kage. DN finder desuden, at Danmark i forhandlingerne bør fremhæve, at der bør være skrap-pere kriterier for at brancher kan komme på listen.WWF fremhæver i høringssvaret, at Kommissionens kvalitative analyse af murstens- og tegl-stenssektoren ikke er god nok ud fra følgende betragtninger. 1) Kommissionens kvantitativeanalyse af sektoren viste, at der ikke er stor risiko for carbon leakage ifølge de kriterier forproduktionsomkostninger og handelsintensitet, som er fastsat i ETS-direktivet. 2) Udenrigs-handelsintensiteten er lav i denne sektor pga. høje transportomkostninger ift. bruttoværditil-væksten pr. ton produkt, og markederne er derfor typisk regionale (selv inden for EU). 3)Forskning viser, at efterspørgslen efter mur- og teglsten i højere grad drives af (makro) ind-komstfaktorer end af prisen, og betydningen af omkostningsstigninger som følge af kvotehan-delssystemet må derfor forventes at være begrænset.Dansk Energi mener som udgangspunkt, at CO2-kvotehandelsdirektivet skal styrkes for at væ-re det centrale omdrejningspunkt i omstilling mod et CO2-fattigt samfund. Samtidig skal detsikre, at der i fravær af en global aftale, ikke skabes ulige konkurrence for de europæiske virk-somheder. Dette kan fx gøres ved at opretholde tildeling af gratiskvoter til virksomheder udsatfor særlig konkurrence udenfor Europa. Gratiskvotetildelingen må dog ikke udvikle sig til atvære et indirekte støttesystem til CO2-intensive europæiske virksomheder, da det vil svækketroværdigheden og effektiviteten af hele CO2-reguleringen. Derfor er det væsentligt, at tilde-lingen af gratiskvoter maksimalt kompenserer for de øgede omkostninger påført europæiskevirksomheder i forhold til de lande, der eksporteres til uden for EU. Kommissionens har op-stillet kriterier for at dette sikres. Hvis en branche eller delbranche ikke opfylder disse kriteri-Side 3
er, så er det Dansk Energis udgangspunkt, at de så heller ikke skal på listen over virksomhe-der, der anses for en betydelig risiko for carbon leakage.VedvarerendeEnergi mener at mængden af gratiskvoter bør begrænses og er derfor enig medregeringens foreslåede holdning om at stemme nej til forslaget om at tilføje tre sektorer meretil listen over sektorerer, der kan modtage gratiskvoter pg.a. risiko for udflytning af produktio-nen til lande udenfor EU. Generelt mener VedvarendeEnergi at uddeling af gratiskvoter skalkombineres med, at brancher og virksomheder skal opstille og gennemføre strategier forudfasning af fossilt energiforbrug.Dansk Industri (DI) og Kalk- og Teglværksforeningen (KTF) har begge indsendt omfattendehøringssvar, som kan opsummeres som følger:DI og KTF kan ikke støtte regeringens foreløbige generelle holdning om ikke at inkludereproduktion af mursten og teglsten m.fl. på listen over sektorer i risiko for CO2 lækage. DIog KTF er tværtimod glade for Kommissionens forslag om at inkludere 3 ekstra sektorer pålisten. DI og KTF opfordrer regeringen til at respektere de kriterier for vurdering af CO2-lækage, som er vedtaget ifm. vedtagelsen i december 2008 af det reviderede Kvotedirektiv.DI mener at have dokumentation for at produktionen af mursten og teglsten er konkurrence-udsatte og henviser bl.a. til en analyse foretaget af den europæiske brancheorganisation. DIhenviser til, at analyser bør foretages på et vist aggregeringsniveau. DI henviser tillige til, aten analyse udarbejdet af Copenhagen Economics, viser, at en der er betydelig carbon leaka-ge i EU.KTF finder det yderst beklageligt, at regeringen ikke vil støtte teglbrancen, som ifølge KTFer udsat for carbon leakage og i stigende grad konkurrerer med lande udenfor EU. KTF hen-viser bl.a. til en rapport fra Price Waterhouse Coopers, som ifølge KTF konkluderer, atbranchen i EU konkurrerer med anlæg i Tyrkiet, Ukraine, Rusland, Algeriet, Tunesien ogMarokko. KTF påpeger, at der er en højere carbon leakage rate i Danmark end i andre EUlande. Endelig henviser KTF til at 11 teglværker er lukket i de seneste ca. 10 år som følge afen urimelig konkurrencesituation.
9. Generelle forventninger til andre landes holdningerForslaget har kort været præsenteret på et arbejdsgruppemøde. Præsentationen gav ikke anled-ning til megen debat, men indtrykket var, at et flertal af lande vil støtte Kommissionens for-slag. Spørgsmålet om inddragelse af fremstilling af mursten og tagsten på carbon leakage li-sten var også til debat ved vedtagelsen af den oprindelige liste i 2009, og her var der næsten etblokerende mindretal, som krævede denne delbranche optaget på listen. Grundet sen modta-gelse af forslaget har det i skrivende stund ikke været muligt at få andre landes endelige hold-ninger oplyst.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen arbejdede under forhandlingerne om revision af Kvotedirektivet i 2008 for væ-sentligt mere restriktive kriterier for optag på carbon leakage listen end de vedtagne. Baggrun-den var bl.a. en vurdering af, at mange brancher ikke er særligt udsatte for udflytning af pro-duktionen som følge af Kvotedirektivet, jf. eksempelvis en analyse foretaget af Økonomi- ogErhvervsministeriet i 2008. I forlængelse heraf søgte Regeringen at begrænse antallet af bran-cher på listen ved vedtagelsen af denne i 2009.
Side 4
Regeringen er ikke overbevist om, at Kommissionens analyser bag nærværende forslag for al-le de tre brancher leder til de korrekte konklusioner.F.s.a. fremstilling af mursten og tagsten opfylder denne delbranche langt fra kravet om mini-mum 10 % udenrigshandelsintensitet. I vurderingen af udsathed lægger Kommissionen tilsy-neladende betydelig vægt på, at virksomheder i EU´s randområder er væsentlig mere udsatte.Desuden lægges der tilsyneladende vægt på, at virksomhederne i de mest udsatte lande i Syd-europa er små, mens den er præget af store virksomheder i Nordeuropa. Ingen af disse kriterierer nævnt i den relevante bestemmelse i Kvotedirektivet (Artikel 10a (17), og der vurderes der-for ikke at være grundlag for at inddrage dem i den kvalitative vurdering. Regeringen frygter,at en så bred anvendelse af den kvalitative analyse jf. artikel 10a (17) vil kunne bruges til atsætte stort set alle brancher på carbon leakage listen.Regeringen agter at stemme imod forslaget i sin nuværende form. Hvis fremstilling af murstenog teglsten fjernes fra listen, kan regeringen stemme for vedtagelse af listen.11. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Den gældende carbon lea-kage forordning blev forelagt udvalget den 16. september 2009 (EUU alm. del 2008-09).
Side 5