Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 590
Offentligt
Problemstillinger ved vandløbsindsatsen i vandplanerne
Helle Borum, Heden & FjordenFlemming Gertz, Videncentret for Landbrug
Indhold-----Udpegning af modificerede vandløbHvilket virkemiddel? Spildevand eller mindre grødeskæringData: Gl. data og kvalitetEksempler fra virkelighedenKonklusion
Udpegning af modificerede vandløb50-60 % af landbrugsarealerne er afvandet/drænetHelt op til 1989 blev der givet tilskud til dræningLavbundsarealer uden intensivt landbrug for 100 år sidenTilsvarende arealer i dag
Opland Nissum Fjord:24.000 ha våd lavbund er pga.dræning og landbrugsdrift idag 6.500 ha moser og eng
I dag behov for afvandingpå store arealer
Nissum Fjord og opland- analyse af miljøtilstand og næringsstoftransport, Ringkjøbing Amt 2006
Udpegning af modificerede vandløbDanske retningslinjer for udpegning af modificerede vandløbMiljøministeriet 2008, marts 2008, bilag 12:Hovedparten af de danske vandløb er gennem tiden blevet reguleret.Disse reguleringer medfører som udgangspunkt ikke atvandløbene skal udpeges som stærkt modificerede områder.Ingen yderligere instrukser i forhold til dræning og vandløb
Udpegning af modificerede vandløbEU retningslinjer for udpegning af modificerede vandløbIdentification and Designation of Heavily Modifiedand Artificial Water Bodies, 2003:Article 4(3)(a) lists the following types of activities which wereconsidered likelyto result in a water body being designated as HMWB:- navigation, including port facilities, or recreation;- activities for the purposes of which water is stored, such asdrinking-water supply, power generation or irrigation;- water regulation, flood protection,land drainage;- other equally important sustainable human development activities.
Udpegning af modificerede vandløbFaglig rapport fra DMU nr 499. 2004.Anvendelse af Vandrammedirektivet i danske vandløb:Danske vandløb har gennem årene været udsat for betydelig fysiskpåvirkning i form af rørlægning og kanalisering. På strækningsbasisbetyder dette at ca. 90 % af vores vandløb er blevet reguleret. Derud-over foretages i de fleste vandløb et til flere årlige tilbagevendendegrødeskæringer med henblik på at sikre de afvandingsmæssige forhold.Som følge af ovenstående kan det derfor antages at hovedpartenaf de danske vandløb kan klassificeres som HMWB.
Udpegning af modificerede vandløbVandplaner:Modificerede vandløbBlødbunds vandløb (dansk ”opfindelse”)
Hvilket virkemiddel?- Nedsat grødeskæring eller spildevand?slørvinge605040
Leuctra vs BOD5
%
30201000123456Kilde: Martin Søndergaard mfl., DMU. Vandmiljø – biologisk tilstand, 2006
BOD5 (mg/l)
Kilde: NIKOLAI FRIBERG, DMU mfl.: Stream macroinvertebrate occurrence along gradients inorganic pollution and eutrophication. Freshwater Biology (2010) 55, 1405–1419
Hvilket virkemiddel?- Nedsat grødeskæring eller spildevand?
Det organiske indhold i vandløb BI5 eller BOD udtages ikke når der tagesfauna prøverDVFI vs. fysisk indeks8
DVFI
Vi kan opnå miljømål mange stederved bedre spildevandsrensningSmå forbedringer har stor virkning
765432100102030405060Fysisk index
Malmkær Bæk. DVFI 4 5. Ophørt VL vedligehold. Ophørt grødeskæring.E-målsat i Regionplan 2005 (lempet målsætning).
6300 ha fladt område Skønsmæssigt er de 5.000 ha landbrugsjord.
Faunaklasser
i udvalgte vandløb i det nationale overvågningsprogram i perioden 1994-2009. Ref: DMU2010
•Norddjurs kommune:Gennemgangen af specielt forslag til Vandplanernehar vist, at flere typer af overfladevande er vurderet på baggrund afforældededata.•Vejle kommune:Vejle Kommunes forventning om at de 34 udvalgtevandløbs miljøtilstand generelt er bedre end miljømålene i udkast til vandplaner blevet bekræftet af undersøgelsesresultaterne fra 2010. Årsagen hertil erdels, at der generelt er sket forbedring af vandløbenes miljøtilstand som følgeaf foretagne indgreb i de senere år. Og dels at en række vandløb i udkast tilvandplan, på grund af atdata er af ældre oprindelse,fejlagtigt er blevetmålsat lavere end deres nuværende og tidligere tilstand.•Kolding kommune:Kolding Kommune har ved gennemgangen afvandplanerne konstateret, at der eralvorlige problemer med kvaliteten afmange af de data og beregningsmetoder,der danner grundlag for enbeskrivelse af den nuværende tilstand i vandforekomsterne.For vandløb kanvi konstatere, at data altovervejende er 7-10 år gamle.Derfor tegner de ikkeet retvisende billede af tilstanden. Denne undersøgelse har vist, at der er sketen del ændringer i tilstanden. Det betyder også, at de indsatser, som derpeges på i vandplanen i flere tilfælde ikke vil føre til den rette effekt ogi nogletilfælde vil være direkte forkert og spild af ressourcer.
•Thisted kommune:Datagrundlaget for målopfyldelse (DVFI) for de enkeltevandløb bør opdateres med nye data de steder hvor det vurderes for spinkelt.Optimalt i samarbejde med de enkelte kommuner.Flere steder erdatagrundlaget én enkelt nyere DVFI måling, der således danner basis forvurdering af målopfyldelse og evt. indsatsbehov på lange strækninger ellerhele vandløb.Hvis datagrundlaget ikke suppleres, risikerervandløbsindsatserne at ske de forkerte steder og med forkerte virkemidler.Staten bør her anvende de nyeste data for at indsatsen kan ske medudgangspunkt i den aktuelle miljøtilstand i overensstemmelse medVandrammedirektivets bestemmelser.•Ålborg kommune:Den statslige vandplan og de kommunale handleplanerbygger i vid udstrækning på overvågningsdata og viden om blandt andet deenkelte vandområder. Som Aalborg Kommune har påpeget i høringssvaret tilOvervågningsprogrammet,er data mange steder mangelfulde ellerforældede,eksempelvis DVFI-målinger ved vandløbsbedømmelser.•DØR:Vandplanerne er i nogle tilfælde baseret påforældede tal, selv om derfindes nyere tal,som giver et mere aktuelt billede af situationen.
•Struer kommune:Som grundlag for målsætninger og indsatsprogramanvender VPbedømmelser og målinger der for hovedpartens vedkommendeer mere end 5 år gamle.Det betyder bl.a. at flere vandløbsstrækninger nubedømmes til at have god økologisk tilstand, og derfor målopfyldte, lige somdet modsatte nogle steder er tilfældet.•Ikast-Brande Kommune:opfordrer til, at datagrundlaget vedrørende vandløbopdateres med nye data de steder, hvor det er mangelfuldt – eksempelvis desteder, hvor tilstandsvurderingen i vandplanerne er sket på baggrund afdataaf ældre dato,samt hvor Ikast-Brande Kommune har udført supplerendefaunaundersøgelser i 2009-2010.•Lejre kommune:Det er desuden Lejre Kommunes vurdering, atvurderingsgrundlaget for fastsættelse af miljømålet udtrykt ved enfaunaklasse (Dansk Vandløbsfauna Indeks) på nogle lokaliteter eret spinkeltog varierende datagrundlag.
•Viborg kommune:Det bør også tilstræbes, at man til stadighed anvendernye tilsynsresultater som grundlag for den endelige vandplan,så indsatsenikke er baseret på ældre data, som ikke i fuldt omfang afspejler de faktiskeforhold.
Konklusioner• Det danske landskab ER vådt og reguleret – ændret afvanding harkonsekvenser• Miljøministeriet afviger i udpegning af modificerede vandløb fra EUretningslinjer og vurdering fra Danmarks Miljøundersøgelser• Kun en lille forbedring i spildevand har stort forbedringspotentiale på kvalitetaf vandløb - planlagt nedsat grødeskæring kan måske i høj grad undgås.Viden mangler desværre på koncentrationsniveauer af spildevand i vandløb• Eksempler fra virkeligheden – der er ikke tænkt nok over konsekvenser ogder mangler inddragelse• Datakvalitet. I henhold til DMU og kommuner ofte for dårlig. Autoriseretkontrolsystem mangler! Wild west forhold på området.• Data i vandplaner er for gamle. Tiltag planlægges selvom miljømålfyldt