Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 583
Offentligt
Skive KommuneAfdelingen for By- og landsbyudviklingSkolevej 5, Breum7870 Roslev
5. marts 2011
Indsigelse – Projekt vedrørende Vindmøller ved LindumSom naboer til det påtænkte vindmølleprojekt i Lindum og dermed umiddelbart berørte af kom-munalbestyrelsens forslag om opstilling af fire dominerende vindmøller i lokalområdet fremsæt-ter vi hermed indsigelse mod de af Skive Kommune fremsatte forslag til Kommuneplantillæg nr.11 til Kommuneplan 2009-2011 for Skive Kommune og Lokalplan nr. 239, VindmølleområdeLindum.Til støtte for indsigelsen anføres følgende:1.1.1StøjgenerDet gøres gældende, at bebyggelsen i Lindum udgør et område til støjfølsom arealan-vendelse i henhold til § 3, stk. 2, nr. 2, i Bekendtgørelse nr. 1518/2006 om støj fravindmøller (”Støjbekendtgørelsen”), og at støjniveauet i Lindum fra de planlagte vind-møller derfor skal overholde grænseværdierne i Støjbekendtgørelsens § 3, stk. 1, nr.1.Støjbekendtgørelsens § 3, stk. 2, nr. 2, lyder:”Støjfølsom arealanvendelse: Områder,der anvendes tileller i lokalplan eller byplan-vedtægt er udlagt tilbolig-,institutions-, sommerhus- eller kolonihaveformål eller somrekreative områder.”(Fremhævet her)Støjbekendtgørelsens udgangspunkt er således, at områdets faktiske anvendelse erbestemmende ved kategorisering af området. Der henvises i denne sammenhæng tilHøjesterets dom af 27. oktober 2004 gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen 2005, s. 349,vedrørende boligområders kategorisering i henhold til Miljøstyrelsens vejledning nr.5/1984 (”Støjvejledningen”), hvor Højesteret med bemærkningen ”Højesteret finderdet således utvivlsomt, at området i overensstemmelse med den planmæssige oglangt overvejende faktiske anvendelse skal henregnes til områdetype 5” klart slår fast,
1.2
at den faktiske anvendelse af området skal tillægges afgørende vægt ved kategorise-ringen.1.3Der henvises endvidere til Miljøstyrelsens afgørelse i sag 133/J06-0002, hvor Miljøsty-relsen i en klagesag efter miljøbeskyttelsesloven nåede frem til, at seks boliger, der låi landzone på en side langs en vej som parcelhuse, måtte betragtes som et område tilåben og lav bolig-bebyggelse (og dermed støjfølsom anvendelse) efter Støjvejlednin-gen, uanset at området lå i landzone. VVM-redegørelsen oplyser, at Skive Kommunehar vurderet, at projektet i Lindum ikke falder ind under afgørelsen, hvilket vel må for-stås således, at de retningslinjer, som kan udledes af afgørelsen, ikke kan føre til, atLindum anses for et område til åben og lav bebyggelse. Dette bestrides, og det gøresgældende, at de kriterier, som er fastslået i afgørelsen, er direkte anvendelig på bebo-elsesområdet i Lindum.Bebyggelsen i Lindum består i langt overvejende grad af fritliggende enfamiliehuseuden tilknyttet erhverv med enkelte landbrugsejendomme iblandt. Ejendommene iLindum, såvel beboelsesejendommene som de få landbrugsejendomme, har en så-dan indbyrdes og naturlig sammenhæng, at området er at sidestille med udkantsom-rådet i et byzoneområde som fx Selde, og det bestrides derfor, at der skulle væregrundlag for at kategorisere området som det åbne land. Lindum er det nærmeste,man kommer et sammenhængende boligområde i Nordsalling, som ikke ligger i egent-lig byzone, og som udtrykkeligt fastslået ved Miljøstyrelsens afgørelse fra 2004, er detuden relevans, om området er udlagt til byzone eller landzone.På det grundlag bestrides Skive Kommunes i øvrigt ikke nærmere begrundede vurde-ring, gengivet i VVM-redegørelsen på side 155, 2. spalte (øverst), hvorefter bebyggel-sen langs Skivevej i Lindum ikke falder ind under Miljøstyrelsens afgørelse, og det gø-res gældende, at de ved VVM-redegørelsen anslåede støjniveauer overstiger be-kendtgørelsens krav, og at en gennemførelse af projektet på derfor vil være ulovlig.Forslaget tager heller ikke højde for, at Lindum som det tættest bebyggede område inærheden af vindmøllerne er beliggende øst for vindmøllerne. I et område, hvor vin-den 70 % af tiden kommer fra vest, vil en placering af vindmøllerne vest for det tættestbebyggede område i nærzonen bevirke, at flest muligt vil være mest muligt generet afstøjgenerne, som vil opleves mest markant i vindretningen. En placering af møllerne iSkive Kommune må kunne projekteres således, at det nærmeste tæt bebyggede ikkeer beliggende i vindmøllernes vindretning.Med udgangspunkt den nedenfor citerede rapport, Lavfrekvent støj fra vindmøller, afHenrik Møller og Christian Sejer Pedersen (2010), hvor det anføres på side 46, at ”Deter derfor ikke relevant at foretage beregninger ned til brøkdele af en decibel og tro på,at dette holder for de aktuelle møller, som bliver stillet op. Der må indregnes en vissikkerhedsmargin i planlægningsfasen for at sikre, at de faktisk rejste vindmøller viloverholde støjgrænserne”,gøres det gældende, at de foretagne støjmålinger, som vi-ser støjpåvirkning meget tæt på den høje værdi i Støjbekendtgørelsens § 3, stk. 1, ik-
1.4
1.5
1.6
1.7
2
ke er tilvejebragt et tilstrækkeligt grundlag for at træffe beslutning om vedtagelse af defremsatte forslag. Der er ved VVM-redegørelsen ikke taget højde for usikkerheden påden anslåedes støjpåvirkning og selv meget små afvigelser vil føre til, at grænsevær-dierne er overskredet. Der er således en meget stor risiko for, at de anslåede støjpå-virkninger ikke er retvisende, og at projektet derfor ikke vil kunne overholde lovgivnin-gens krav.
2.2.1
Lavfrekvent støjDet gøres gældende, at der ikke ved den indhentede VVM-redegørelse er foretagetnogen fyldestgørende analyse af den lavfrekvente støj fra vindmøllerne. Dette be-handles stort set ikke, uagtet at vindmøllerne påtænkes placeret midt i et område med45 beboelsesejendomme som nabo, og i det omfang problemet rent faktisk berøres,er gengivelsen af den foreliggende forskning på området forkert.VVM-redegørelsen henviser på side 155, 3. spalte, til den af Henrik Møller og Christi-an Sejer Pedersen udarbejdede rapport fra 2010: ”Lavfrekvent støj fra store vindmøl-ler”, og det anføres, at den ”endeligerapport fastslår, at det ikke er påvist, at storevindmøller udgør et specielt problem i forhold til lavfrekvent støjpåvirkning hos naboertil vindmøller”.Denne udlægning af rapportens konklusioner er direkte forkert, ogVVM-redegørelsens gengivelse af rapportens resultater er stærkt kritisable.Af rapportens konklusion, side 45-46, anføres blandt andet følgende:”Nårman ser på lydtrykniveauet udendørs i relevante naboafstande, bliver det lavfre-kvente indhold endnu mere udtalt. Det skyldes, at luftens absorption reducerer de højefrekvenser meget mere end de lave. […] Det er således hævet over enhver tvivl, atden lavfrekvente del af spektret spiller en vigtig rolle i støjen ved naboerne.[…]Hvis støjen fra de undersøgte store vindmøller har et udendørs A-vægtet lydtrykni-veau på 44 dB, det maksimale i den danske regulering af støj fra vindmøller, er der ri-siko for, at en betragtelig del af beboerne vil være generet af lavfrekvent støj, selv in-dendørs. Den danske aften/nat-grænse på 20 dB for A-vægtet støj i frekvensområdet10-160 Hz, som gælder for støj fra virksomheder (men ikke for vindmøllestøj), vil bliveoverskredet i opholdsrummene hos mange af de naboer, der ligger tæt ved grænsenpå de 44 dB. Problemerne reduceres betydeligt med en udendørs grænse på 35 dB.[…]Ovenstående konklusioner er baseret på data for møller i området 2,3-3,6 MW nomi-nel elektrisk effekt. Problemerne med lavfrekvent støj må forventes at blive større medendnu større møller.
2.2
2.3
3
Den udsendte A-vægtede lydeffekt stiger proportionalt med den nominelle elektriskeeffekt eller sandsynligvis endnu mere. Derfor forurener store vindmøller det samme –eller et større – areal med støj, sammenlignet med små møller med den samme sam-lede elektriske effekt.Der er forskelle på flere decibel mellem støjen fra forskellige møller af samme størrel-se, selv for møller af samme fabrikat og model. Det er derfor ikke relevant at foretageberegninger ned til brøkdele af en decibel og tro på, at dette holder for de aktuellemøller, som bliver stillet op. Der må indregnes en vis sikkerhedsmargin i planlæg-ningsfasen for at sikre, at de faktisk rejste vindmøller vil overholde støjgrænserne. Derfindes en international teknisk specifikation til dette, men den anvendes ofte ikke.”2.4I resumeet på side 7 anføres yderligere følgende:”Undervisse atmosfæriske betingelser kan støjen fra vindmøller være mere generen-de og – især den lavfrekvente del – udbrede sig meget længere end normalt antaget.Det er nødvendigt med mere viden om sådanne fænomener og deres forekomst.”2.5Som det fremgår af ovenstående uddrag fra rapporten, dokumenterer rapporten, atlavfrekvent støj udgør et endog særdeles betydeligt problem ved store vindmøller.I VVM-redegørelsen anføres yderligere på side 155, 3. spalte, at: ”Denudsendte A-vægtede lydeffekt fra vindmøller stiger med vindmøllernes nominelle, elektriske effekt,men lydeffekten stiger mindre end den elektriske effekt. Med andre ord støjer storevindmøller mindre end små vindmøller pr. kW produceret elektrisk effekt.”Denne udlægning af rapportens konklusion er direkte i modstrid med selve rapportenskonklusion, hvor det af det ovenfor citerede fremgår, at ”Denudsendte A-vægtedelydeffekt stiger proportionalt med den nominelle elektriske effekteller sandsynligvisendnu mere.Derfor forurener store vindmøller detsamme – eller et større – arealmed støj, sammenlignet med små møller med den samme samlede elektriske effekt.”(Fremhævet her)2.7Det er helt ubegribeligt og højst problematisk, at VVM-redegørelsen på så centralepunkter gengiver resultatet af den nyeste og mest omfattende forskning af dette fæ-nomen på dansk jord ikke blot upræcist, men direkte usandt. Det må rejse betydeligtvivl om hele rapportens tilblivelsesgrundlag og objektiviteten hos dem, der har udar-bejdet rapporten. Dertil kommer, at man må tvivle på, om kommunalbestyrelsen monhar sat sig ind i problemet om lavfrekvent støj, herunder gjort sig den ulejlighed at læ-se rapportens konklusion på to sider eller blot det en side lange resume på side 7.Det gøres gældende, at VVM-redegørelsen ikke kan anses for andet end et partsind-læg, som har til formål at fremme et forslag om gennemførelse af vindmølleprojektet.Det er ikke en uvildig og saglig redegørelse, som opfylder kravene i § 7 i den dagæl-
2.6
2.8
4
dende VVM-bekendtgørelse (Bkg. nr. 1335/2006), og som skal sikre en detaljeret vur-dering af vindmølleprojektet og dets omgivende miljø.2.9Den indhentede VVM-redegørelse er så mangelfuld, at den ikke er egnet til at dannegrundlag for beslutning om vedtagelse af de fremsatte forslag til lokalplan og tillæg tilkommuneplanen.Det gøres på det grundlag gældende, at Skive Kommune og bygherrerne ikke haropfyldt VVM-bekendtgørelsens krav om tilvejebringelse af en VVM-redegørelse, somopfylder bekendtgørelsens § 7, og fremme af forslagene på det foreliggende grundlagvil derfor være en overtrædelse af VVM-bekendtgørelsens § 3. Hvis projektet fasthol-des, må processen gå om, og der skal indhentes en ny, fyldestgørende VVM-redegørelse som på sagligt grundlag behandler risikoen for påvirkning ved lavfrekventstøj.Der henvises endvidere til den af Miljøministeriet den 27. januar 2011 udsendte pres-1semeddelelse , hvor Miljøministeriet varsler nye regler om lavfrekvent støj fra vindmøl-ler som vil indeholde en grænseværdi for lavfrekvent støj fremsat inden sommerferien.En forsvarlig demokratisk proces om vindmølleprojektet i Lindum må indebære, at enbeslutning om at gennemføre projektet afventer de kommende regler på området.
2.10
2.11
3.3.1
SundhedDet gøres gældende, at VVM-redegørelsen ikke i tilstrækkeligt omfang belyser desundhedsmæssige konsekvenser ved vindmøllerne. Det konstateres, at vindmøllerpåvirker menneskers sundhed, men i mangel af danske undersøgelser, undladerVVM-redegørelsen i realiteten at forholde sig til sundhedsspørgsmålet.Australske og amerikanske undersøgelser har påvist, at gener fra vindmøller i form afstøj, herunder lavfrekvent støj, skyggekast og refleksioner kan påvirke helbredet hosde berørte, og det gøres gældende, at VVM-undersøgelsen i mangel af danske un-dersøgelser af spørgsmålet burde have inddraget udenlandsk dokumentation til ana-lyse af dette. Det undlader VVM-redegørelsen, og også af denne grund er den util-strækkeligt dokumenteret og uegnet til at danne grundlag for en beslutning om etable-ring af vindmøller ved Lindum.
3.2
4.4.1
Naturmæssige og kulturhistoriske værdierDet gøres gældende, at der ved forslagets fremsættelse heller ikke er taget fornødenthensyn til de øvrige hensyn, som skal indgå ved vurderingen i henhold til Vindmølle-cirkulærets (Cirk. 9295/2009) §§ 1 og 5.
1
SeMiljøministeriets hjemmeside:http://www.mim.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/20110127_lavfrekvent_stoej.htm
5
4.2
Ifølge cirkulærets § 1 skal der tages ”omfattendehensynikke alene til mulighedenfor at udnytte vindressourcen, men også til nabobeboelse, natur, landskab, kulturhisto-riske værdier og de jordbrugsmæssige interesser.”(Fremhævet her)Ifølge cirkulærets § 5 skal der ved behandling af ansøgninger om tilladelse til opstillingaf vindmøller ”tagesstørst muligt hensyntil nabobeboelser og til de øvrige interes-ser, der er knyttet til anvendelsen af det åbne land, herunder natur, landskab, kulturhi-storiske værdier og jordbruget, ligesom møllers forhold til andre tekniske anlæg i detåbne land skal vurderes.”Det gøres gældende, at der med det fremsatte forslag ikke er taget sådanne hensyn.Nordsalling har gennem de senere år gennemgået flere naturforskønnelsesprojekter.Der er etableret cykel- og vandrestier og områdets naturmæssige værdier har i det he-le været vægtet højt – kommunen har talt om ”Projekt Nordsalling”. Vindmøllernesplacering vil markant forringe de naturmæssige værdier i Nordsalling, som strækkersig langt ud over området i vindmøllernes umiddelbare nærhed.Området, hvor vindmøllerne påtænktes rejst, udgør i kraft af den kystnære beliggen-hed i et åbent og varieret terræn et attraktivt område for rekreative formål og naturop-levelser. Selv fra Fur vil vindmøllerne skæmme naturoplevelsen. Nordsalling er et po-pulært turistområde, og det må forventes, at vindmøllerne vil forringe områdets attrak-tionsværdi for turister.Vindmøllernes etablering vil endvidere nødvendiggøre en omlægning af Møjbæk.Møjbæk er ved Skive Kommuneplan 2009 – 2021 udpeget som særligt beskyttelses-område og i kraft af sin funktion udpeget som økologisk forbindelseslinje, der skal un-derstøtte skabelsen af et sammenhængende naturnet i kommunen. Indgreb i de sær-lige beskyttelsesområder må ifølge den eksisterende kommuneplan kun ske, hvis detmedfører bedre levevilkår for dyr og planter, eller hvis bedre muligheder for landska-belige oplevelser kan opveje indgrebet.Den planlagte vindmølleetablering indebærer, at Møjbæk vil skulle omlægges, menkommunen undlader helt at redegøre for, hvordan dette kan medføre bedre levevilkårfor dyr og planter eller opvejes af bedre muligheder for landskabelige oplevelser. Detkan det ikke, og det gøres gældende, at der ved forslaget til tillæg til kommuneplanenikke er fornøden hjemmel til at foretage en omlægning af Møjbæk. Møjbæk kan kunomlægges efter udarbejdelsen af et fornyet tillæg til kommuneplanen.Dertil kommer, at også de kulturhistoriske værdier i Nordsalling vil blive berørt. Nord-salling er, som det fremgår af VVM-redegørelsen, er område med mange landsbykir-ker, som indtager en markant position i landskabet. De kulturhistoriske værdier i om-rådet vil blive stærkt forringet af vindmøllerne, som helt vil berøve de kulturhistoriskeværdier, især de omkringliggende kirker, deres rolle som vartegn og pejlepunkter ilandskabet.
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
6
5.5.1
VærditabDet gøres gældende, at vindmølleprojektet vil medføre et unødigt stort værditab i om-rådet. Samtlige de beboelsesejendomme, som ligger i vindmøllernes nærområde, vilfalde markant i værdi og formentlig blive usælgelige.Det må endvidere forudses, at vindmøllernes placering som dominerende og støjendeelementer i landskabet vil bidrage yderligere til marginalisering og affolkning i et om-råde af Skive Kommune, som i forvejen som et af de hårdest ramte yderområder iSkive Kommune og ”Udkantsdanmark” kæmper med skolelukninger og mangel på ar-bejdspladser, og hvor enhver forringelse af områdets naturmæssige og rekreativeværdier, herunder attraktionsværdier for turismen, kun kan medvirke til yderligere atvanskeliggøre en positiv udvikling af lokalsamfundet.Der kan findes andre beliggenheder i Skive Kommune, hvor langt færre naboejen-domme berøres, og hvor et så stort værditab derfor ikke realiseres. I hvert fald nogleaf disse områder vil i øvrigt ikke ligge i kystnærhedszone, hvor de væsentligste natur-mæssige værdier i Skive Kommune i øvrigt er at finde.Derfor undrer det, at kommunalbestyrelsen ved udarbejdelsen af de fremsatte forslagikke finder anledning til at fremkomme med andre alternative løsninger, end en løs-ning med tre vindmøller og en 0-løsning. Kommunalbestyrelsen savner at redegørefor, hvilke undersøgelser og vurderinger den har foretaget for at nå frem til netop disseto alternativer frem for andre mulige løsninger.---oo0oo---
5.2
5.3
5.4
Det gøres således sammenfattende gældende, at der ikke er tilvejebragt et lovligt grundlag forvedtagelse af de fremsatte forslag til lokalplan og tillæg til kommuneplanen, og at der i øvrigtikke ved forslagene er taget skyldigt hensyn til vindmøllernes påvirkning af lokalsamfundet, denaturmæssige og kulturhistoriske værdier i området, og at generne for beboerne i Lindum ikkeer tilstrækkeligt belyst.På det grundlag fremsætter vi indsigelse med de fremsatte forslag, og vi forbeholder os vorerettigheder i enhver henseende, herunder krav om erstatning og retten til at indbringe sagen fordet administrative klagesystem og domstolene.
7
Lindum, den 5. marts 2011
__________________________Navn:Adresse:
__________________________Navn:Adresse:
__________________________Navn:Adresse:
__________________________Navn:Adresse:
__________________________Navn:Adresse:
__________________________Navn:Adresse:
__________________________Navn:Adresse:
__________________________Navn:Adresse:
__________________________Navn:Adresse:
__________________________Navn:Adresse:
__________________________Navn:Adresse:
__________________________Navn:Adresse:
__________________________Navn:Adresse:
__________________________Navn:Adresse:
__________________________Navn:Adresse:
__________________________Navn:Adresse:
8