Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 533
Offentligt
985323_0001.png
985323_0002.png
985323_0003.png
G R U N D N O T AT T I L F E U
11. april 2011J.nr.3401/1001-2929Ref. Tom/eta
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske ogSociale Udvalg og Regionsudvalget: Køreplan for omstilling til en lav-emissionsøkonomi i 2050.Dokument nr. KOM 2011(112)1. ResuméKommissionen har den 8. marts 2011, præsenteret sin meddelelse og konsekvensanalyse om eneuropæisk køreplan for omstilling til en lavemissionsøkonomi (low carbon economy) i 2050. Kø-replanen viser en mulig indsats frem mod 2050, hvor EU opfylder sit mål om at reducere sin driv-husgasudledning med 80-95 pct. i forhold til 1990. Køreplanen er baseret på analyser, der viser,at EU omkostningseffektivt kan reducere drivhusgasudledningerne med 80 pct. i 2050 sammenlig-net med 1990 uden brug af klimakreditter fra lande udenfor EU.2. BaggrundKøreplanen er afledt af EU-Kommissionens 2020 flagskibsinitiativ for bæredygtig vækst. Denskal ses i sammenhæng med Kommissionens netop udkomne hvidbog om transport, den kommen-de køreplan for energi frem mod 2050, energieffektiviseringsplanen for 2020 samt en kommendekøreplan for et ressourceeffektivt Europa. Alle disse meddelelser er eller forventes offentliggjort iløbet af 2011.Køreplanen blev præsenteret for EU's miljøministre 14. marts og skal diskuteres på rådsmødet ijuni 2011, hvor det ungarske formandskab planlægger at lave rådskonklusioner.3. Formål og indholdMeddelelsens overordnede formål er at identificere en omkostningseffektiv vej til at reducereEU’s udledninger af drivhusgasser med de 80 – 95 pct. i 2050, som Det Europæiske Råd tilslutte-de sig i oktober 2009 som led i en samlet plan for reduktion af udledningerne i de industrialiseredelande.Analysen fremhæver, at EU’s interne drivhusgasudledning omkostningseffektivt kan reduceresmed 25 pct. i 2020, 40 pct. i 2030, 60 pct. i 2040 og 80 pct. i 2050. Meddelelsen peger desuden på,at EU med nuværende politikker, herunder under forudsætning om at landene indfrier deres bin-dende mål fra klima- og energipakken (2008), er på vej mod at indfri en 20 pct. reduktion af driv-husgasudledningen i 2020. Ifølge Kommissionen vil det med de nuværende politikker blot lykkesat indfri halvdelen af det ikke-bindende fælles EU-mål om 20 pct. energieffektivisering i 2020.Hvis EU øger indsatsen, således at 20% energieffektiviseringsmålet opfyldes i 2020, vil EU ifølgeSide 1
Kommissionen kunne reducere den nationale drivhusgasudledning med 25 pct. i 2020 i forhold til1990-niveauet.EU-Kommissionens konsekvensanalyser af køreplanen viser, at en omstilling til uafhængighed affossile brændsler ikke vil være markant dyrere end at fortsætte status quo, og at det er en økono-misk fordel, at en gradvis omstilling startes nu frem for senere.Meddelelsen forholder sig ikke eksplicit til diskussionen om, hvorvidt EU eventuelt skal forpligtesig til en reduktion af drivhusgasudledningerne på 30 pct. i 2020. Meddelelsen forholder sig hellerikke til, i hvilken grad brug af overskydende kvoter fra perioden 2008-12, samt brug af klimakre-ditter fra lande uden for EU, vil påvirke EU’s nationale reduktionsindsats.I konsekvensanalysen vurderer Kommissionen desuden, at der kan skabes 1,5 mio. jobs i EU i2020 ved at starte omstillingen nu. Omstillingen til en kulstoffattig europæisk økonomi, med 80%lavere drivhusgasudledning i 2050 end i 1990, vil ifølge Kommissionen kræve, at der frem mod2050 årligt investeres yderligere ca. 1,5 pct. af BNP, svarende til i gennemsnit 270 mia. € årligt, iperioden 2010-2050, og at der desuden afsættes yderligere 50 mia. € til forskning, udvikling ogdemonstration over de næste 10 år. De fleste af investeringerne vil iflg. Kommissionens meddelel-se ’komme tilbage’ i form af lavere udgifter til energi – herunder betydeligt lavere import af isærolie og gas fra tredjelande. Herudover er det beregnet, at der i 2050 kan spares næsten 90 mia. € påudgifter til reduktion af luftforurening, sparede dødsfald, mv.4. Europa-Parlamentets udtalelserIkke relevant.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforKlima- og energipakken vil fortsat gælde, idet meddelelsen ikke umiddelbart lægger op til en revi-sion heraf.7. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-telsesniveauetSåfremt køreplanen udmøntes, kan det føre til konsekvenser for statsfinanserne og samfundsøko-nomien såvel som positive miljø- og klimaeffekter.8. HøringMeddelelsen og konsekvensanalysen er ikke sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerPlan forventes at få opbakning fra nogle lande, mens andre lande vil forholde sig skeptisk til køre-planen.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen har for nylig fremlagt Energistrategi 2050, som lægger spor ud for Danmarks uaf-hængighed af fossile brændsler i 2050. Begrundelserne for at blive uafhængig af fossile brændslerSide 2
er fremtidig forsyningssikkerhed og klimaindsats. Strategien vil derudover medvirke til at fasthol-de og udvikle mulighederne for grøn vækst. Regeringen mener, at der også bør opstilles et langsig-tet mål for et EU uafhængigt af fossile brændsler som udgangspunktet for en styrket energipolitik.Det er desuden regeringens holdning, at EU unilateralt bør øge sit CO2-reduktionsmål i 2020 fra20 til 30 pct. i forhold til 1990. Det skal gøres på en måde som sikrer beskæftigelse, konkurrence-evne og en fair byrdefordeling.11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europa-udvalg.
Side 3