Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 53
Offentligt
Vi forudsætter, at en længere historisk redegørelse ikke er nødvendig i dette forum, men alligevel ganskekort:I1991
stopper ICI, Australien (nu Orica) produktionen af klorholdige opløsningsmidler, hvormedproduktionen af HCB-affald også ophører.I1992
tiltræder Australien Baselkonventionen.I2002
anbefaler en central regeringskommision, i overensstemmelse med ORICA, at affaldet destrueres iBotany Bay.I2004
nedsætter New South Wales´ minister for planlægning et ’Independent Review Panel’ (IRP), derstadig anbefaler et HCB-anlæg, nu blot med ”en fjerntliggende placering” og samtidig konkluderer, at endestruktion vil kunne gennemføres på en miljømæssig forsvarlig måde og at eksport vil stride imodregeringens forpligtelser overfor Baselkonventionen.Iapril 2005
fremlægges forslag om eksport.Iaugust 2006
indgiver ORICA ansøgning om eksporttilladelser til HTI-anlæg i Europa.Inovember 2006
nedsætteset nyt
IRP for at belyse sagenendnu en gang!
Denne gang
(!) når man frem til, at der ikke er nogen realistisk udsigt til, at HCB-affaldet kan destrueres iNSW indenfor en overskuelig fremtid. (Hvordan man når til den konklusion vil vi vende tilbage til).Maj 2007:
Den australske Miljøminister meddeler, at Australien ikke har de fornødne tekniske faciliteter tildestruktion af HCB-lageret.Ifebruar 2008
ansøger KK om tilladelse til midlertidigt oplag af PVC-affald fra en kunde i Australien. Deter i høj grad usikkert, om ansøgningen også omfatter selve behandlingen af affaldet.I godkendelse fra Miljøcenter Odense, bruges konsekvent udtrykkene PVC-affald eller affald fra PVC-produktion. Ordet HCB nævnes ikke! Det erikke korrekt sagsbehandling
og der er tale om direktefejldeklaration. Affaldet stammer fra produktion af opløsningsmidler og er HCB-affald med endog megethøje klorkoncentrationer. I den medfølgende risikovurdering er dioxindannelsen ved brand i lageret ikkevurderet! Dette er højst kritisabelt. En tilsvarende australsk risikovurdering anfører, at ”der herunder i etbeboelsesområde 700 meter væk vil kunne forekomme dioxin-koncentrationer på niveauer, der vil kunneskade børn.”Ijuni 2007
meddeler de tyske myndigheder i Nordrhein-Westfalen afslag på import af HCB. På trods aftyske virksomheders velvilje, dygtighed og lyst til en net sum australske dollars, har de tyske politikeregennemskuet narrestregerne og henviser tilBaselkonventionen!
De afviser blankt, atundtagelsesbestemmelserne
kan anvendes, da de ikke finder det godtgjort, at Australien ikke selv kanhåndtere dette problem.Ijuni 2010
accepterer den danske miljøstyrelse, bl.a. med henvisning tilBaselkonventionens
undtagelsesbestemmelser,
forespørgslen om eksport af ORICAs HCB-affald.