Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 53
Offentligt
902182_0001.png
NTN Nyborg, d.12.10.2010

Indlæg om HCB-transporten fra Australien til Danmark ved foretræde for Folketingets miljøudvalg

Miljøstyrelsen vil i denne sag stille skærpede krav til transporten af HCB-affaldet. Sådanne krav vil bl.a.være, at containerne, der indeholder tønderne med affaldet, skal være påført sporingsinstrumentersåledes, at de hurtigt og effektivt kan bjærges i tilfælde af forlis, og at skibene til transporten, skal væredobbeltskrogede.Kravene forekommer helt forståelige, for slipper dette affald ud i havmiljøet vil, næste gang vi støder pådet, være, når man kan måle, at koncentrationen af HCB er øget i isbjørnenes og vores eget fedtvæv. LoneSchou fra miljøstyrelsen står da også fast på, at tilladelse til transporten ikke gives, hvis kravene ikke kanopfyldes (Weekendavisen 8.okt.2010).Imidlertid kan kravet om virksomt sporingsudstyr ikke opfyldes. Et satellitbaseret GPS-signal vil nemligforsvinde, så snart udstyret kommer under vand (Fyens Stiftstidende 09.okt.2010).Endvidere er det illusorisk at forestille sig, at man hurtigt og effektivt kan bjærge containere fra lastrummeti et sunket skib. Tabte containere, der har været transporteret som dækslast, kan heller ikke hurtigt ogeffektivt bjærges. Jeg gad nok se den sømand, der i 20 meter høje bølger vil kravle ud og fastgøreløftegrejet.Og derudover er containere jo ikke vandtætte, så en tabt container synker og en forestilling om en hurtigog effektiv bjærgning fra store havdybder er helt illusorisk.Der er også stillet krav om at skibene til denne transport skal være dobbeltskrogede. Konventioneltbyggede containerskibe er dobbeltskrogede, så kravet kan forekomme unødvendigt, med mindre man vilkræve specialbyggede skibe, hvor dobbeltskroget er en del af et sikkerhedskoncept. Dette reducerer i øvrigtkun, men eliminerer ikke risikoen for forlis.De seneste dages hændelser i vore egne i sammenligning rolige farvande med færgebrand og enkemikalitanker i havsnød ud for Frankrigs kyst illustrerer med al ønskelig tydelighed, at der ikke kanudstedes garantier mod forlis.De danske miljømyndigheders forestilling om en hurtigt og effektiv indsats i tilfælde af forlis, må siges atbygge på ønsketænkning, og er formentlig også kun stillet for at fedte sagen igennem. Den forhenværendemiljøminister er vist kommet for skade at love direktøren for KommuneKemi at være behjælpelig med det.Kun ved at forhindre denne gifthandel mellem to private virksomheder kan Danmarks miljømyndigheder nåat rede lidt af sin stærkt flossede ære.
NTN Nyborg, Henning Larsen