Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 527
Offentligt
Koncernpolitisk OmrådeJ.nr. 001-04121Ref. sumDen 8. april 2011
Opfølgende notat på samråd den 31. marts 2011 om sikring af bred tværfaglig og uafhængig
ekspertise hvis Danmarks Miljøundersøgelser (DMU) de facto nedlægges.
Formålet med dette notat er at give en kort beskrivelse af, hvordan der fremadrettet sikres dels enhøj kvalitet i myndighedsbetjeningen og dels en høj kvalitet i forskningen på de områder som Dan-marks Miljøundersøgelser hidtil har varetaget.Miljøministeriet har en rullende 4-årig kontrakt med AU om udførelse af forskningsbaseret myndig-hedsunderstøttelse på miljøområdet. Kontrakten revideres en gang årligt.Kontrakten beskriver hvad AU skal levere og beskriver kravene til kvalitet. Der vedlægges kontraktfor 2011 med bilag.I kontraktens pkt. 6 AU/DMU’s forpligtelser er AU/DMU’s forpligtelser ret detaljeret beskrevet. I pkt.6.3 Strategisk forskning hedder det bl.a. :” Varetagelse af myndighedsunderstøttelsen af Miljøministeriet forudsætter tilstedeværelsen af denødvendige kompetencer til at vejlede på højt kvalificeret niveau.I overensstemmelse hermed forpligter AU/DMU sig til:-at forskningsaktiviteterne prioriteres i overensstemmelse med de aftalte fagområder-at forskningsaktiviteterne er af høj international standard-at søge at fastholde en høj forskningsaktivitet inden for fagområderne ved at anvende forsk-ningsressourcerne under nærværende kontrakt til at tiltrække yderligere ressourcer fra tredje-part-at styrke videngrundlaget for myndighedsunderstøtningen gennem samarbejde med andre nati-onale eller internationale forskningsinstitutioner”I pkt. 6.5 Forskningsbaseret rådgivning hedder der bl.a.:” AU/DMU yder en forskningsbaseret rådgivning, der hviler dels på et omfattende datagrundlag framange års forskning og overvågning på natur- og miljøområdet, dels på ny og opdateret viden fraaktuelle og fremadrettede forskningsaktiviteter. Forskningsbaseret rådgivning forudsætter tilstede-værelsen af forskning og kompetence af høj videnskabelig kvalitet på de områder, hvor rådgivnin-gen finder sted. Af hensyn til anvendeligheden skal rådgivningen foreligge på et adækvat tidspunkti forhold til de administrative beslutningsprocesser. Det er også væsentligt at rådgivningen over tider entydig, kvalitetssikret og konsistent med tidligere rådgivning, da myndigheder og regering træf-fer væsentlige beslutninger på baggrund af rådgivningen.I forbindelse med varetagelsen af rådgivningsopgaverne forpligter AU/DMU sig til:--at opretholde den nødvendige infrastruktur og det faglige rådgivningsberedskab inden for ker-neområderne, herunder at de nødvendige bygninger, laboratorier og udstyr mv. er til stede.at anvende personale med relevant kompetence til at løse rådgivningsopgaverne og at sikreløbende kompetenceudvikling af personalet,
./.
---
at formidle rådgivningen i en form og et sprog, der er afpasset til rekvirentens formål, og indenfor de tidsfrister, der er aftalt,på eget initiativ løbende at vurdere, hvilke sager, der kan blive aktuelle for myndighederne ifremtiden og formidle dette til de relevante institutionerat sikre at leverancer i form af notater eller rapporter er kvalitetssikret før fremsendelse til Mil-jøministeriet.”
Herudover indeholder kontrakten et afsnit om samarbejdsfora (pkt. 4), der skal bl.a. skal sikre op-følgning på kontrakten.Bilag 2 Faglige områder beskriver detaljeret hvad DMU skal forske i og levere myndighedsbetjeningi.Kontrakten omhandler ikke, hvordan AU/DMU skal være organiseret fagligt, men hvad DMU skallevere indenfor den økonomiske ramme, som AU/DMU får fra Miljøministeriet. Det gælder for kon-trakten for 2011, sådan som det også gjaldt for kontrakten for 2010.AU/DMU og MIM har de seneste år arbejdet på at udbygge kontrakten, så der bliver større synlig-hed om, hvad der skulle leveres og dette arbejde videreføres i de kommende forhandlinger.
2