Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 527
Offentligt
983821_0001.png
983821_0002.png
983821_0003.png
983821_0004.png
Bilag 3 til kontrakt mellem AU og MIM 2011-2014
AU/DMU’s forskningsbaserede myndighedsunderstøttelse af Klima- ogEnergiministeriet 2011-2014Indhold1. Samarbejdsområde2. Større opgaver som DMU varetager for Klima- og Energiministeriet3. Myndighedsbetjening, faglig rådgivning og understøtning4. Samarbejde i forhold til internationale konventioner5. Andre områder
1. SamarbejdsområdeKlima- og Energiministeriet har en række meget væsentlige opgaver vedrørende klimaområdet.DMU varetager forskningsbaseret myndighedsunderstøtning af Klima- og Energiministeriet på om-rådet emissionsopgørelser under Klimakonventionen, Kyotoprotokollen og EU-lovgivningen.DMU’s opgaver på emissionsområdet omfatter overvågnings- og dataopgaver og faglig rådgivning,herunder faglige vurderinger, konkret risikovurdering og udarbejdelse af notater, rapporter m.v.samt bidrag til betjening af minister og Folketing samt deltagelse i nationale og internationale ar-bejdsgrupper som beskrevet nedenfor. De særlige afrapporteringsforpligtelser som Klima- og Ener-giministeriet har på klimaområdet, og som DMU har ansvaret for, er beskrevet nedenfor sammenmed de specifikke fagområder, opgaver og leverancer, som DMU har i forhold til Klima- og Ener-giministeriet.I henhold til aftale mellem Miljøministeriet og Klima- og Energiministeriet afsættes der underDMU’s kontrakt med Miljøministeriet 6 ÅV pr. år til de nedenfor beskrevne klimaopgaver på emis-sionsområdet.De generelle forhold vedrørende DMU’s leverancer til Klima- og Energiministeriet er de samme,som fremgår af de generelle dele af kontrakten med Miljøministeriet.
2. Større opgaver som DMU varetager for Klima- og EnergiministerietDMU varetager en række større og væsentlige opgaver for Klima- og Energiministeriet. Inden fordisse yder DMU forskningsbaseret understøttelse af myndighedsbetjening, faglig rådgivning oganden understøtning i tilknytning til nedenstående områder.2.1 Emissionsopgørelser.Beregning af de danske udledninger af forurenende stoffer og drivhusgasser til atmosfæren (emissi-onsopgørelser) i henhold til danske forpligtelser i internationale konventioner, rådsbeslutninger ogdirektiver (Klimakonventionen, Kyotoprotokol og EU’s moniteringsmekanisme). Rapportering afemissionsopgørelserne til konventioner og EU. Opretholdelse og videreudvikling af det danske Na-tionale System (NS) for emissionsopgørelser i henhold til Kyoto-protokollen, herunder med kvali-tetskontrol og kvalitetsstyring.DMU’s opgaveansvar under Klimakonventionen med tilhørende Kyoto-protokol samt under EU’sovervågningsmekanisme for CO2 og andre drivhusgasser - jf. aftale om overflytning af overvåg-ningsopgaver fra MST/ENS til DMU pr. 1/1-2001 - omfatter følgende opgaver:
1
Bilag 3 til kontrakt mellem AU og MIM 2011-2014
- under FN:1) DMU er den institution, som er udpeget til at varetage opgaven med at fremsende rigsfæl-lesskabets emissionsopgørelser under Klimakonventionen og Kyoto-protokollen.2) DMU skal opretholde det Nationale System til emissionsopgørelser etableret i overens-stemmelse med retningslinjerne herfor under Kyoto-protokollen1og vedligeholde, opdatereog udbygge det i henhold til anbefalinger fra evalueringer2gennemført under konventionenog protokollen. Nogle af de anbefalinger, som fremkom ved evalueringen udført af ekspertertilknyttet FN’s Klimapanel i 2007, implementeres først fra 2011.3) DMU skal årligt indberette rigsfællesskabets drivhusgasopgørelser mv. til Klimasekretaria-tet i Bonn senest den 15. april i overensstemmelse med UNFCCC’s retningslinjer herfor3-herunder den såkaldte Nationale Emissions Rapport (National Inventory Report) - incl.ajourførte opgørelser af drivhusgasemissioner m.v. i det fælles rapporteringsformat (Com-mon Reporting Format), hvor DMU sammenstiller rigsfællesskabets oplysninger ud fra op-lysninger modtaget fra Grønland og Færøerne (forudsat data modtages rettidigt og afrappor-terbare) og de oplysninger om Danmarks udledninger og optag af drivhusgasser, som DMUtilvejebringer og rapportere til EU. Til brug under konventionen omfatter dette bl.a. CRF-tabeller med data for rigsfællesskabets samlede udledning og optag af drivhusgasser, og tilbrug under protokollen omfatter dette p.t. CRF-tabeller med data for Danmarks og Grøn-lands samlede udledning og optag af drivhusgasser. DMU skal senest den 15. april 2010 på-begynde den årlige rapportering under protokollen.4) DMU skal i den årlige indberetning den 15. april inkludere oplysninger om eventuelle æn-dringer i det Nationale System til emissionsopgørelser.5) DMU skal forestå besvarelse af spørgsmål til det Nationale System og emissionsopgørelser-ne – herunder i forbindelse med evalueringer under konventionen og protokollen, ligesomDMU varetager kommentering og data-check i forbindelse med danske data og oplysninger irapporter fra Klimasekretariatet.6) DMU skal fortsætte og gerne udbygge sin deltagelse i evalueringer af andre landes opgørel-ser af udledninger og optag af drivhusgasser.7) DMU skal efter nærmere aftale deltage i internationale forhandlinger vedrørende konventio-nens og protokollens krav til opgørelse, rapportering og evaluering af drivhusgasemissionerm.v.
- i EU:12
NatSys-GL:http://unfccc.int/resource/docs/2005/cmp1/eng/08a03.pdf(side 14-20)Inden for de aftalte resourcer til klima-rapporteringerne til EU og FN foretager DMU opgørelserne og rapporteringer-ne i overensstemmelse med de gældende rapporteringskrav og efter eventuelle anbefalinger fra FN’s evalueringshold.Såfremt nye rapporteringsregler eller anbefalingerne under de gældende kræver et væsentligt forøget ressourceforbrugtil de årlige opgørelser og rapporteringer, vil det kunne tages op i forbindelse med forhandlingerne om det følgende årskontrakt på baggrund af et konkret forslag fra DMU.3UNFCCC-GL: http://unfccc.int/resource/docs/2004/sbsta/08.pdf og for CRF-LULUCFhttp://unfccc.int/resource/docs/2005/cop11/eng/05a02.pdf#page=2
2
Bilag 3 til kontrakt mellem AU og MIM 2011-2014
8) DMU skal årligt senest den 15. januar – i overensstemmelse med retningslinjerne for emis-sionsopgørelser og vejledninger i god praksis fra FN’s klimapanel (IPCC)4– opgøre og - ioverensstemmelse med EU’s retningslinjer5- indberette Danmarks udledninger og optag afdrivhusgasser samt indikatorer m.v. – herunder data i CRF-format og øvrige oplysninger i etNIR-udkast - til Europakommissionen i Bruxelles og det Europæiske Miljøagentur i Køben-havn. Indtil andet måtte blive aftalt vil DMU dog modtage opgørelser af Danmarks udled-ninger af kraftige drivhusgasser (HFC’er, PFC’er og SF6) fra Miljøstyrelsen (eller denneskonsulent, som pt. er PlanMiljø), og opgørelser af udledninger fra og optag i skove fraSkov- og Naturstyrelsen (eller dennes konsulent, som pt. er Skov og Landskab under Kø-benhavns Universitets Biovidenskabelige Fakultet for Fødevarer, Veterinærmedicin og Na-turressourcer).9) DMU skal årligt senest den 15. marts indberette opdaterede og fejlrettede data (CRF) og op-lysninger (NIR) til Europakommissionen i Bruxelles og Det Europæiske Miljøagentur i Kø-benhavn i overensstemmelse med EU’s retningslinjer.10) DMU skal forestå besvarelse af spørgsmål til det Nationale System og emissionsopgørelser-ne – herunder i forbindelse med evalueringer i EU, ligesom DMU varetager kommenteringog data-check i forbindelse med danske data og oplysninger i rapporter fra Europa-kommissionen og Det Europæiske Miljøagentur.11) DMU deltager i møder i EU’s arbejdsgruppe om emissionsopgørelser (WG-I) under den afEuropa-kommissionen nedsatte komité jf. Rådsbeslutningen om en moniteringsmekanisme.
3. Myndighedsbetjening, faglig rådgivning og understøtningDMU yder understøtning af Klima- og Energiministeriets arbejde i tilknytning til nedenstående lo-ve, konventioner, aftaler m.v.:-Klimaområdet, herunder i forbindelse med implementering af klimaforpligtelser, sinks, emissi-onsfremskrivning og internationalt arbejde, hvor sidstnævnte bl.a. omfatter deltagelse i EU-Klimakomitéens arbejdsgruppe om emissionsopgørelser (WG1).Det forventes, at DMU løbende udvikler kompetencer indenfor det faglige projektområde:emissionsopgørelser for drivhusgasser ved at gennemføre forskningsprojekter finansieret af fxDet Strategiske Forskningsråd, PSO midler, EU mv.
4. Samarbejde i forhold til internationale konventioner og EUDMU skal rapportere emissionsopgørelser og baggrundsdata til følgende konventioner og direkti-ver:
IPCC1996: http://www.ipcc-nggip.iges.or.jp/public/gl/invs1.htm [/IPCC2006: http://www.ipcc-nggip.iges.or.jp/public/2006gl/index.htm ], IPCC-GPG: http://www.ipcc-nggip.iges.or.jp/public/gp/english/ , IPCC-GPGLULUCF: http://www.ipcc-nggip.iges.or.jp/public/gpglulucf/gpglulucf.htm5Retningslinjerne i rådsbeslutningen om en moniteringsmekanisme (p.t. art. 3.1(a)-(f) og (i)-(k) ihttp://europa.eu.int/eur-lex/pri/en/oj/dat/2004/l_049/l_04920040219en00010008.pdf ) og retningslinjerne i kommissi-onsbeslutningen om gennemførelsesbestemmelser (p.t. art. 2-4 og 7 i http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/en/oj/2005/l_055/l_05520050301en00570091.pdf ).
4
3
Bilag 3 til kontrakt mellem AU og MIM 2011-2014
Forenende Nationers rammekonvention for klimaforandringer (UNFCCC) fra 1992.http://unfccc.int/text/resource/docs/convkp/conveng.pdfKyoto Protokollen fra 1997http://unfccc.int/resource/docs/convkp/kpeng.pdfEU’s Monitoring Mechanism fra 2004http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/en/oj/2004/l_049/l_04920040219en00010008.pdfI overnævnte afsnit 2, 3 og 4 er samarbejdet mellem DMU og Klima- og Energiministeriet beskre-vet i forhold til de internationale aftaler, konventioner og EU-lovgivning.
5. Andre områderKlima i ArktisDMU gennemfører arktisk klimaeffektmonitering og videreudvikling af moniteringen i forhold tilindivider, populationers og økosystemers respons på klimaændringer og tilbagekoblinger til lokale,regionale og globale klima-forhold. De konkrete opgaver DMU udfører i tilknytning hertil, finansie-res af støtte fra bl.a. Klimastøtten til Arktis (KEMIN) og Miljøstøtten til Arktis (MIM) med ud-gangspunkt i de prioriteringer og bestemmelser, der gælder for administrationen af ordningerne.KlimatilpasningDMU har i 2008 opbygget en ”Koordineringsenhed for Forskning i Klimatilpasning” (KFT). KFTunderstøtter Regeringens strategi for tilpasning til klimaændringer i Danmark og er et samarbejdemellem Klima- og Energiministeriet, AU, KU, DTU, GEUS og DMI. Koordineringsenheden har tilopgave at levere validerede klima- og klimaeffektdata samt formidle specifikke forskningsresultateraf betydning for klimatilpasning. Enheden skal desuden koordinere og skabe overblik over eksiste-rende national og international forskning i klimatilpasning samt bidrage med fagligt input til beslut-ningsprocesserne i form af data, scenarier, nyhedsbreve, guidelines og workshops. Dette sker i hen-hold til KFT-styregruppens beslutninger. DMU forventer at kunne videreføre KFT i de kommendeår med støtte fra bl.a. Forsknings- og Innovationsstyrelsen.Kulstofbinding i jordDMU leder et større projekt (”SINKS”) som har til formål at dokumentere, i hvilken udstrækningCO2binding i jord kan indgå i opgørelse af de danske CO2-reduktionsforpligtigelser (Kyoto-protokollens artikel 3.4). Projektet udføres i samarbejde med DJF (AU) og Skov og landskab (KU)og finansieres under en særskilt bevilling.
4