Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 527
Offentligt
983820_0001.png
983820_0002.png
983820_0003.png
983820_0004.png

Bilag 4 til kontrakt mellem AU og MIM 2011-2014

J.nr.

Publicering i forbindelse med forskningsbaseret myndighedsbetjening

Før sammenlægningen af sektorforskningsinstitutioner med universiteternevar publicering i forbindelse med forskningsbaseret myndighedsbetjening re-guleret af sektorforskningsloven. For de institutioner, der er integreret meduniversiteterne, finder loven ikke længere anvendelse, og Videnskabsministe-riet har derfor udarbejdet et notat (UBST 29.1.2008) med retningslinjer forpublicering af forskningsbaseret myndighedsbetjening på disse områder.Problemstillingen drejer sig om at, på den ene side må en myndighed ikke ydebestemmende indflydelse på hvilke forskningsresultater, der publiceres ellerhvilke konklusioner, der drages af forskeren. På den anden side har publikati-oner og rapporter stor betydning for myndighedens regelfastsættelse ellermyndighedsudøvelse, og samtidig offentliggørelse til myndighed og offentlig-hed kan være ødelæggende for myndighedens mulighed for at agere inden forlove og bestemmelser.Videnskabsministeriets retningslinjer har som udgangspunkt, at et universitethar ret og pligt til at offentliggøre alle forskningsresultater. Det gælder også foraktiviteter, som gennemføres for en myndighed i henhold til aftale om forsk-ningsbaseret myndighedsbetjening.I retningslinierne peges imidlertid også på, at der kan være grund til at modifi-cere udgangspunktet i tilfælde, hvor offentliggørelse er tidskritisk for myndig-hedsudøvelsen. Omvendt kan der også forekomme tilfælde, hvor en myndig-hed ønsker at offentliggøre en rapport med resultater, der er fremsendt til,men endnu ikke accepteret af et videnskabeligt tidsskrift. I disse tilfælde børuniversitetet gå i dialog med myndigheden, så offentliggørelse først sker på ettidspunkt, der er hensigtsmæssigt for myndighedsudøvelsen eller den viden-skabelige publicering.Da det specielt for myndighedsudøvelsen kan være vanskeligt på forhånd atdefinere, hvad der vil være tidskritisk, anbefaler Videnskabsministeriet, at dertil aftaler om forskningsbaseret myndighedsbetjening tilknyttes bilag, der be-handler disse problemstillinger.

Aftale mellem Miljøministeriet og AU/DMU

I tilknytning til kontrakten om forskningsbaseret myndighedsbetjening fra DMUhar Miljøministeriet og AU indgået følgende aftale om publicering i forbindelsemed forskningsbaseret myndighedsbetjening:Såvel DMU’s forskning som den øvrige myndighedsbetjening udgør vigtigebidrag til Miljøministeriets arbejde med at udvikle og implementere en videns-baseret miljøpolitik. Begge parter lægger vægt på at vedligeholde et tæt sam-
arbejde om overførsel af viden fra DMU til Miljøministeriet. Begge parter læg-ger også vægt på, at viden om miljøpolitikkens grundlag og miljø- og naturtil-standen i det hele taget formidles bredt til offentligheden, såvel gennem Mil-jøministeriets som DMU’s distributionskanaler.I kontrakten mellem AU/DMU og Miljøministeriet er det derfor aftalt at:AU/”DMU forpligter sig til at orientere Miljøministeriet forud for udsendelse afnyheder og rapporter mv. med et indhold, der kan være af væsentlig betyd-ning for den politiske dagsorden eller offentlige debat. I forbindelse med nyhe-der om sådanne emner sendes en tidlig orientering til Miljøministeriets depar-tement med henblik på, at Miljøministeriet kan forberede sig på offentliggørel-se af nyheden.AU/DMUforpligter sig til som leverandør af forskningsbaseret myndighedsbe-tjening at følge de retningslinjer for publicering, der er aftalt mellem Viden-skabsministeriet, Miljøministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Trans-portministeriet, Fødevareministeriet og Ministeriet for Sundhed og Forebyg-gelse (UBST notat af 29. 1. 2008). For så vidt angår materiale udarbejdet påbaggrund af konkrete bestillinger fra Miljøministeriet sker offentliggørelse herafefter konkret aftale.Parterne har indgået en aftale omkring orientering og offentliggørelse af rap-porter m.v., som bl.a. indebærer kvartalsvis fremsendelse af en rapport pipe-line fra DMU til Miljøministeriet med opfølgning på de enkelte offentliggørelserefter behov.”

Rapportpipeline

DMU’s rapportpipeline er en kommenteret oversigt over rapporter mv. fraDMU, der forventes udgivet i det kommende halve år.1Den bruges til at orien-tere Miljøministeriet forud for udsendelse af rapporter mv. Pipelinen er et fæl-les sagsbehandlingsredskab for Miljøministeriet og DMU til at identificere hvil-ke rapporter mv. fra DMU, der kan være tidskritiske eller der skal orienteressærligt om.Pipelinen udarbejdes af DMU. Den opdateres og fremsendes til Naturstyrelsenhver tredje måned, som herefter kommenterer den.Pipelinen omfatter data om den enkelte udgivelse (titel, indhold, publikations-type, DMU-fagperson). Her ud over anfører DMU oplysninger om planlagt tids-punkt for publicering og forventede konklusioner med de forbehold, der nød-vendigvis må være i forhold hertil.For hver enkelt udgivelse på rapportpipelinen angives endvidere det forvente-de behov for orientering af minister eller styrelse mv. DMU giver sin vurdering,men det er Miljøministeriet, der afgør, om der konkret er behov.
Rapporter mv., der udarbejdes for en ekstern rekvirent (uden for DMU og Miljømini-steriet) opføres ikke på pipelinen, såfremt rekvirenten ikke ønsker den medtaget.
1
2
Efter modtagelsen af rapportpipelinen fremsender Miljøministeriet eventuellebemærkninger til DMU, som indarbejdes i rapportpipelinen.Pipelinen udgør herefter en liste over, hvilke rapporter mv. der skal følges oppå i forbindelse med udgivelse.Det er aftalt, at offentliggørelse af rapporter med resultater af overvågnings-programmet NOVANA sker på følgende måde: Samlerapporten offentliggøresaf BLST. Delrapporter som udarbejdes af FDC under DMU offentliggøres ko-ordineret med offentliggørelse af samlerapporten. Det er Miljøministeriet somfastlægger tidspunkt for offentliggørelse.Miljøministeriet står for den videre sagsbehandling med opfølgning, bistået afDMU. For 2011 er der aftalt følgende detaljer omkring tidspunkter, kontaktper-soner og procedurer:

Rapportpineline i 2011

Der er aftalt nedenstående terminer for DMU’s fremsendelse af rapportpipeli-nen i 2011:6. april 201115. juni 20116. oktober 201114. december 2011
Rapportpipelinen fremsendes af DMU’s informationssektion (Søren Skovs-gaard Jensen, [email protected]) til Naturstyrelsen (xxxx). Naturstyrelsen frem-sender eventuelle bemærkninger til rapportpipelinen til DMU senest to ugerefter modtagelsen, og disse indarbejdes i rapportpipelinen af DMU’s informati-onssektion, jf. nedenfor.Behovet for orientering af minister eller styrelse mv. angives for hver enkeltudgivelse på rapportpipelinen. DMU giver sin vurdering, men det er Miljømini-steriet, der afgør, om der er behov for orientering. Der er følgende muligheder:1.Miljøministeren og evt. FMPU skal orienteres.I dette tilfælde påfører Miljøministeriet navnet på den sagsbehandler iministeriet, der skal orienteres, i bemærkningerne til pipelinen. Fagper-sonen i DMU orienterer herefter sagsbehandleren om den pågældendeudgivelse, så vidt muligt 3 uger før offentliggørelse. Orienteringen skalske på mail med kopi til en række kontaktpersoner i Miljøministerietsdirektionssekretariater (NST: Henrik Hagen Olesen, [email protected],KMS: Poul Daugbjerg,[email protected]og Departementet: Susanne Mar-tens, [email protected]) samt til informationsmedarbejderne i DMU. Hvise-mailen undtagelsesvis ikke kan adresseres til en navngiven sagsbe-handler i Miljøministeriet har kontaktpersonerne ansvar for at sikre denvidere sagsbehandling i ministeriet.Orienteringen skal omfatte en række faste punkter som emne og væ-sentlige konklusioner, dato for forventet offentliggørelse, hvordan of-fentliggørelsen finder sted (DMUNyt, tip til journalist mm., efter aftalemed informationsmedarbejderne) etc. Derudover medsendes relevant
3
materiale, fx (udkast til) rapport eller videnskabelig/populærfaglig arti-kel. DMU’s Informationssektion har udarbejdet et paradigme for denneorientering, som fagpersonerne i DMU skal følge. Paradigmet ligger påBazaren.Det er altså Miljøministeriet som udarbejder en eventuel orientering tilministeren mv. samt talepinde. Såfremt ministeriet ønsker bistand fraDMU til dette, skal de konkrete formuleringer aftales.2.En (eller flere) af styrelserne skal orienteres.I de tilfælde hvor en styrelse ønsker at blive orienteret om offentliggø-relse af fx en rapport, fremsender DMU’s fagperson orienteringen påmail, så vidt muligt 10 arbejdsdage før forventet offentliggørelse til denaf Miljøministeriet på pipelinen navngivne sagsbehandler med kopi tilDMU’s informationsmedarbejdere. Orienteringen følger det underpunkt 1 nævnte paradigme.3.Hverken styrelse eller miljøminister skal orienteresDMU foretager sig som udgangspunkt intet i forhold til Miljøministeriet iforbindelse med offentliggørelsen. Miljøministeriet har mulighed for atorientere sig om disse udgivelser via DMU’s nyhedstjeneste.

Øvrige forhold

Rapportpipelinen skal som udgangspunkt omfatte alle udgivelser, der er aktu-elle i forhold til Miljøministeriets myndighedsudøvelse og forvaltning.Parterne er enige om, at såfremt der er udgivelser fra DMU, som Miljøministe-riet også bør orienteres om, men som ikke fremgår af rapportpipelinen, ellerhvis DMU har grund til at formode, at dele af DMU’s arbejde vil give anledningtil offentlig debat, vil DMU så vidt muligt 10 arbejdsdage før forventet offentlig-gørelse gå i dialog med Ministeriet med henblik at afklare behovet for en ori-entering. Tvivlsspørgsmål afklares med departementet.Parterne er endvidere enige om, at såfremt Miljøministeriet ønsker at offent-liggøre videnskabelige resultater, som af DMU er fremsendt til, men endnuikke accepteret af et videnskabeligt tidsskrift, vil ministeriet i videst muligt om-fang imødekomme ønsker fra DMU om at udskyde offentliggørelsen til acceptaf den videnskabelige publicering foreligger.
4