Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 515
Offentligt
981211_0001.png
981211_0002.png
981211_0003.png
981211_0004.png
981211_0005.png
J.nr. 001-03801Den 7. april 2011

Miljøministerens besvarelse af spørgsmål

nr. CU stillet af Folketingets Miljø- og

Planlægningsudvalg

Samrådsspørgsmål CU

Miljøministeren bedes redegøre for, hvordanregeringen vil sikre, at partikelforureningeni de store byer mindskes, og luftkvalitetenforbedres til gavn for danskernes sundhed?

Svar

Som det fremgår af transportministerens svarpå spørgsmål, er det selvfølgelig ikkeacceptabelt, hvis køretøjer med et defekt filteruden videre kan passere et syn.
Derfor må vi også have undersøgtdokumentationen fra Operation X til bunds,og det er Trafikstyrelsen og Miljøstyrelsengået i gang med.
Der er ingen tvivl om, at partikelforurening erskadelig for sundheden. Derfor har regeringengennem årene taget en række initiativer, somhar ført til mindre partikeludslip og dermedsikret danskerne bedre luftkvalitet.
Ikke alle udfordringer er løst, men det er enkendsgerning, at luften i Danmark bliverrenere og renere.
Det skyldes bl.a. en målrettet indsats for atudbrede partikelfiltre på alle dieselkøretøjer.
Det gælder både- indførelsen af miljøzoner i de størstebyer.- kravet om grønne taxier,- og afgiftsnedslaget for nyedieselpersonbiler med et effektivtpartikelfilter, som rent faktisk harbetydet, at omkring 100.000 nye
2
persondieselbiler har et effektivtpartikelfilter.
Vi kan glædeligvis se, at indsatsen har virket.Koncentrationen af ultrafine partikler i voresbyer er halveret – det er dokumenteret.
Efter Operation X vil nogle nok alligevel stillespørgsmål ved, om miljøzonerne nu ogsåvirker efter hensigten. Jeg kan beroligeudvalget med, at det gør de.
DMU har sidste år beregnet, at den direkteeffekt af miljøzonerne er et fald på 26 procenti partikeludledningen fra trafikken. Det ernogenlunde det niveau, som vi forventede, damiljøzoneloven blev vedtaget.
Det er sådan, at trafikken alene bidrager med istørrelsesordenen 20 procent af den samledeluftforurening. Den forbedrede luftkvalitet er
3
derfor ikke alene resultatet af en vellykketindsats for at begrænse partikeludslippet fratrafikken.
Også indsatsen overfor forureningen fraeksempelvis skibe, fra brændeovne og fraindustri bidrager, ligesom EU-tiltag for renerebiler spiller en meget stor rolle. Det vil fortsatvære væsentlige indsatsområder forregeringen.
Vi skal glæde os over, at luftkvaliteten i dedanske byer er blevet markant bedre.
Men - som jeg indledte med at sige – betyderdet ikke, at der ikke er flere udfordringer.
Vi skal fortsætte bestræbelserne på atbegrænse udslippet fra de sundhedsskadeligepartikler, og vi skal fortsætte udviklingen af
4
nye teknologier, som kan bringe os endnulængere.
5