Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 515
Offentligt
981210_0001.png
981210_0002.png
981210_0003.png
981210_0004.png
981210_0005.png
981210_0006.png
981210_0007.png
981210_0008.png
J.nr. 001-03801Den 7. april 2011

Miljøministerens besvarelse af spørgsmål

nr. CI og CJ stillet af Folketingets Miljø- og

Planlægningsudvalg

Spørgsmål CI

Vil ministeren redegøre for, hvad hun vil tageaf initiativer, efter at DMU har påpeget, atregeringens plan for ren luft i de store byerikke kan opfylde EU's krav i 2015?

Spørgsmål CJ

Vil ministeren - på baggrund af målingerforetaget i København af luften omkringsøerne, der viser, at luftforureningen er såvoldsom, at beboerne bl.a. anbefales atbegrænse udluftning i dagtimerne, jf. artiklen”Vinduer bør være lukkede ved Søfront” fraPolitiken den 2. februar 2011 - redegøre for –hvad ministeren agter at tage af nye initiativerfor at sikre, at borgerne ikke udsættes forsundhedsskadelige partikler og forhøjedekoncentrationer af kvælstofilter – sådan atregeringen også med god margin kandokumentere, at Danmarks store byer lever optil grænseværdierne i EU’s lovgivning?
– hvad ministeren vil anbefale beboere oginstitutioner i hovedstaden, herunder isøgaderne, at gøre her og nu, hvis de vilundgå at inhalere sundhedsskadelige partiklerfra trafikken?– hvad ministeren vil anbefale KøbenhavnsKommune at gøre for at sikre, atkøbenhavnere ikke udsættes for de akuttefarer, luftforureningen beviseligt medfører,samt om regeringen nu er villig til at tilladekommunerne selv at fastlægge indhold ogrammer for miljøzoner, så kommunerneeffektivt kan sikre borgernes helbred modsundhedsskadelig luftforurening uden atskulle spørge regeringen først?

Svar

Da spørgsmål CI og CJ er delvistoverlappende, vil jeg gerne besvare demsamlet.
Ren luft er vigtigt på linje med rent drikke-vand og rene fødevarer. Desværre er det ikkemuligt at have en luft, der er helt fri forforurening, fordi menneskelige aktiviteter
2
ikke kan undgå at belaste vores luftmiljø istørre eller mindre grad.
Derfor har der i Danmark og internationaltværet fokus på at mindske luftforureningen tilgavn for både miljø og sundhed.
Der er sat grænseværdier for luftens indholdaf en række sundhedsskadelige stoffer, hvorpartikler, tungmetaller, benzen, svovl og ozonbetragtes som nogle af de mest problematiskestoffer. Og vi skal huske, at grænseværdiernegælder overalt, og at vi måler de mestforurenede steder. Samtidig er der i EU aftaltlofter for hvor meget forurening hvert land måudlede, som igen smitter af på miljøkrav tilvirksomheder og transportsektoren. Det er vedat reducere udledningen, at vi opnårforbedringer af luftkvaliteten.
3
Denne indsats betyder, at vi i dag kan se, atluftforureningen falder. Bly er stort setforsvundet fra luften, benzen er over de sidsteti år mere end halveret, og svovlindholdet iluften er reduceret med ca. 90 %.
Som nævnt i min besvarelse af spørgsmål CU,er også partikelforureningen faldet.
Tilbage i 2009 har en international opgørelse”green city index” også rangeret Københavnsom den grønneste storby i Europa, ogKøbenhavn var blandt de fem storbyer, derhavde gjort mest for at begrænseluftforureningen.
Og så sent som for et par uger siden kunne vioffentliggøre nye målinger fra DanmarksMiljøundersøgelser, som viser, at den samledekoncentration af de ultrafine partikler ernæsten halveret igennem de sidste 10 år.
4
Det er opmuntrende statistikker og tal, som vialle har grund til at glæde os over.
Det gælder også de beboere og institutioner,som færdes ved søerne i København. De hardagligt glæde af en renere luft. Men det erklart, at luftkvaliteten langs de mesttrafikerede veje alt andet lige er dårligere, endden er i sidegaderne.
DMU har beregnet, at Nørre Søgade er én afde mest forurenede gader i København.Miljøstyrelsen vil i efteråret følge op med enmålekampagne for NO2for at få en meredetaljeret kortlægning af den del af problemet.
Kommunerne har også selv gode mulighederfor at tage hensyn til støj og luftforurening.Det kan fx være ved en hensigtsmæssigtrafikplanlægning og parkeringsrestriktioner.
5
Men generelt set behøver borgerne iKøbenhavn ikke at være bekymrede forluftforureningen. Et hollandsk studie fra 2010har da også anslået, at den gavnlige effekt afmotion ved cykling langs en trafikeret gade ibyer som København, London og Amsterdamlangt overstiger den negative effekt fraluftforureningen.
Det er rigtigt, at Danmark i øjeblikket ikkeoverholder grænseværdierne for NO2. Derforhar Danmark på linje med hovedparten af deøvrige EU lande søgt om dispensation foroverholdelse af kravet til 2015.
Vi kan se, at vi i takt med udskiftningen afbilparken og med effekten af miljøzonerne oggrønne taxier vil nå målsætningen om få år -og endda med ganske god margin.
6
Det viser den luftkvalitetsplan for NO2, derover nytår har været i høring.
DMU har i sit høringssvar tilkendegivet, at”derer stor usikkerhed på vurderingen afkoncentrationsniveauet af NO2i 2015.”Det errigtigt, og det fremgår også af planen.
Derfor følger vi – i tæt samarbejde med DMU- udviklingen nøje, så vi har mulighed for atgribe ind, hvis NO2-koncentrationen ikkefalder som forventet.
Introduktionen af nye euronormer til biler eret af de mest effektive virkemidler til atreducere den lokale forurening. Detunderstregede vi i sidste samråd. Og vivurderer naturligvis løbende om de retteincitamenter, herunder økonomiske, er tilstede for at fremme miljømålene.
7
Derudover ser jeg ikke på nuværendetidspunkt behov for at iværksætte enyderligere indsats specifikt i forhold til NO2-grænseværdien. Men det er klart, at jeg erparat til at gribe ind med yderligere tiltag, hvisdet mod forventning viser sig at blivenødvendigt.
Samtidigt skal vi fortsætte bestræbelserne påat begrænse udslippet fra de sundheds-skadelige partikler, og vi skal fortsætteudviklingen af nye teknologier, som kanbidrage til, at luftkvaliteten bliver bedre.
8