Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 498
Offentligt
979346_0001.png
979346_0002.png
979346_0003.png
Notat
Jord & AffaldJ.nr. 001-04054Ref. trileDen 25. marts 2011
Miljøministeriets arbejde med kontrol af grænseoverskridende transport af affaldGrænseoverskridende transporter af affald reguleres i EU's forordning nr. 1013/2006 omgrænseoverskridende transport af affald. Kommunerne og i nogle tilfælde Miljøstyrelsen Odense,Aarhus og Roskilde har det generelle tilsyn med overholdelsen af forordningens bestemmelser.Miljøstyrelsen overtog efter kommunalreformen – pr. 1. januar 2007 - amternes opgave med at føretilsyn med affaldstransporter på vejene.1. Udviklingen af Miljøstyrelsens kontrolI den første fase af tilsynet, årene 2007-8, var der fokus på at etablere de grundlæggende rammer forog kompetencer til tilsynsarbejdet. Miljøstyrelsen etablerede derfor samarbejde med Politi, SKATog kommuner samt igangsatte relevante uddannelser af de berørte medarbejdere. Miljøstyrelsenafholdt i 2008 18 kontroller i samarbejde med de tre parter.I anden fase fra 2009-2011 har fokus været på både en konsolidering af kontrolarbejdet og enkvalitativ udvikling, senest særligt i forhold til samarbejdet med anklagemyndigheden om denstrafferetlige forfølgning af konstaterede overtrædelser. Miljøstyrelsen har afholdt et stigende antalkontroller siden opgaven blevet overtaget i 2007, og har fundet at det nuværende niveau på 20-25kontroller om året er passende. Hertil er det vigtigt at bemærke, at de egentlige fysiske kontrollerblot er ét af flere elementer i kontrolindsatsen.Et væsentligt element er informations- og vejledningsarbejdet – både det generelle og det konkrete.Miljøstyrelsen afholder årlige dialogmøder med alle berørte interessenter – dvs. både møder forvirksomheder og møder for kommunerne. På disse møder udveksles erfaringer og spørgsmål drøftes.I denne sammenhæng skal uddannelsen af de involverede aktører fremhæves. Miljøstyrelsen ogPolitiet har i samarbejde afholdt en række målrettede uddannelsesforløb for såvel toldere, politifolkog miljømedarbejdere i kommunerne. I 2011 er der planlagt et fælles uddannelsesforløb for Politietsog Miljøstyrelsens medarbejdere med fokus på almindelige strafferetlige emner.Uddannelsesforløbene har to formål. For det første at oplyse om regelgrundlaget og dermedindsigten og forståelsen for områdets vigtighed og de bagved liggende miljømæssigeproblemstillinger og strafferetlige ramme. For det andet at sikre en tæt koordinering mellem deforskellige myndigheder, der er involveret i kontrolarbejdet.Desuden har det haft den yderligere gevinst, at Politiet og SKAT også udenfor de koordinerede ogfælles kontroller kontrollerer affaldstransporter i forbindelse med deres øvrige kontrolopgaver.
Det seneste element er et øget samarbejde med anklagemyndigheden med henblik på at sikre, at denstrafferetlige forfølgelse optimeres, og at det sker domfældelse.Miljøstyrelsen deltager desuden i gruppen vedrørende grænseoverskridende transport af affald i deteuropæiske netværk IMPEL om implementering og håndhævelse af miljølovgivning(Implementation and Enforcement of Environmental Law). IMPEL udfører en række projekter, deridentificerer ulovlige transporter af affald, afholder fælles håndhævelsesaktioner, samt en årligkonference, hvor parterne mødes og udveksler erfaringer. Udover Miljøstyrelsen, deltager ogsåPolitiet, SKAT og enkelte kommuner i netværket.2. Beskrivelse af en koordineret kontrolMiljøstyrelsen, Politiet, en eller flere kommuner og SKAT udfører kontroller i et samarbejde. Dissekontroller strækker sig over 1-5 dage.Ved en vejkontrol udvælger medarbejderne fra Miljøstyrelsen, Politiet og evt. SKAT lastbiler, somde erfaringsmæssigt vurderer, indeholder eller kan indeholde affald. I nogle tilfælde laves envejafspærring, hvor alle lastbiler stoppes og kontrolleres.Ved en havnekontrol kan tolderne ud fra toldpapirer ligeledes udvælge containere, der sandsynligtindeholder affald.Når lastbilen eller containeren er udvalgt, kontrolleres det, om der er overensstemmelse mellem depapirer, der følger lasten og selve indholdet af lastbilen eller containeren.SKAT råder over en mobil skanner, som kan skanne en container eller lastbil. Formålet er at få etoverblik over det samlede indhold af lasten. Scanneren er særlig anvendelig, når det ikkeumiddelbart er muligt at se hele lasten uden at skulle tømme lastbilen eller containeren. Skannerenanvendes derfor i dag som et supplement til den visuelle kontrol.Hvis lasten af affald ikke stemmer overens med papirerne, vurderes det om forholdene kan bringes iorden på stedet, eller om lasten skal returneres til afsender-adressen.Såfremt der er konstateret en overtrædelse, bliver der optaget en rapport af politiet m.h.p. indledningaf strafferetlig forfølgning. Først når det er sket, kan lastbilen eller containeren forlade stedet.Efter en kontrol er der en række opfølgende aktiviteter. Det kan f.eks. være:kontakt til tilsynsmyndigheden for de virksomheder, der stoppes i en kontrol – enten fordiaffaldet sendes retur, eller fordi der er behov for anden opfølgning hos tilsynsmyndigheden,dvs. typisk kommunen.Miljøstyrelsen afgiver en udtalelse til politianmeldelsen vedrørende arten af det affald, der erblevet stoppet og vedrørende de lovgivningsmæssige forhold.Såfremt sagen når domstolene, bistår Miljøstyrelsen anklagemyndigheden i deresforberedelse af sagen og indkaldes som vidne, hvis sagen kræver det.
2
3. Beskrivelse af Politiets kontrolaktiviteter på affaldsområdet i det daglige arbejdeUd over de fælles kontroller, som Politiet udfører med Miljøstyrelsen og de andre samarbejdsparter,udfører Politiet også andre kontrolopgaver, bl.a. om overholdelse af konventionen om internationaltransport af farligt gods (ADR). Her kan affald være en såkaldt bifangst, da farligt affald ihovedreglen også er farligt gods. I tilfælde af en bifangst af affald kontakter Politiet Miljøstyrelseneller en kommune i forhold til endelig klassifikation af lasten efter affaldsreglerne. Hvis der er sketen overtrædelse, sendes lasten retur og hjemkommunen underrettes, så de kan udføre et opfølgendetilsyn. Politiet optager rapport m.h.p. strafferetlig forfølgning. Herudover sker det også, at Politietstopper en affaldstransport under en almindelig patrulje.4. Beskrivelse af SKATs kontrolaktiviteter på affaldsområdet i det daglige arbejdeSKATs kontrol med affald foretages sammen med de øvrige daglige kontrolopgaver som tolderneudfører. Dette sker f.eks. i Københavns Frihavn, hvor SKATs toldpersonale i forbindelse med blandtandet udførsel af containere forlanger at få forevist relevant dokumentation for blandt andet farligtaffald, og effekter indeholdende ozonnedbrydende stoffer m.v. Kan disse dokumenter ikkefremlægges af transportøren på forlangende, bliver Miljøstyrelsen eller kommunen kontaktet medhenblik på klassificering af lasten. Hvis det vurderes, at der er sket en overtrædelse afaffaldsreglerne, bliver containeren sendt retur. SKAT kontakter Miljøstyrelsen, der træfferbeslutning om politianmeldelse m.h.p. strafferetlig forfølgning. Det sker også, at en container (isærgamle køleskabe) på forlangende bliver hensat med henblik på efterfølgende kontrol/klassificeringaf Miljøstyrelsen eller kommunen.5. Beskrivelse af kommunernes kontrolaktiviteter på affaldsområdet i det daglige arbejdeKommunerne møder i forbindelse med deres almindelige tilsynsopgaver grænseoverskridendeaffaldstransporter. Her vil der ofte være tale om planlagte eksporter, som kommunen går i dialogmed virksomheden om, for at sikre at eksporten sker i henhold til reglerne. Det sker også, atvirksomheder, der tidligere er blevet stoppet på en kontrol, kontakter kommunen forud for eneksport for at sikre den rette klassificering af affaldet. Herudover sker det også, at kommunen tagerpå tilsyn hos en virksomhed eller en privat person, fordi en nabo eller en anden, orientererkommunen om, at der muligvis foregår – eller er planlagt – en ulovlig eksport. Såfremt derkonstateres en overtrædelse, træffes der beslutning om politianmeldelse m.h.p. strafferetligforfølgning.
3