Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 497
Offentligt
979027_0001.png
979027_0002.png
979027_0003.png
979027_0004.png
979027_0005.png
979027_0006.png
979027_0007.png

Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. BR

stillet af Folketingets

Miljø- og Planlægningsudvalg

Spørgsmål BR

Vil ministeren i et kommende samråd redegøre formiljøpåvirkningen fra samtligeskibskollisioner og andre uheld til havs i 2010?

Svar

Jeg har forstået spørgsmålet sådan, at spørgeren med”andre uheld til havs” tænker på uheld i forbindelsemed skibsfarten.Ansvaret for skibsfart og sejladssikkerhed er fordeltmellem en række statslige myndigheder.Miljøministeriet har det overordnede,lovgivningsmæssige ansvar for havmiljøloven, derregulerermiljøpåvirkningenfra bl.a. skibsfart. Til
1
eksempel kan nævnes reguleringen af udledning afolie og kemikalier til havet.Søværnets Operative Kommando har imidlertiddet operationelle ansvar. Søværnets OperativeKommando forestår således forureningsbekæmpelsetil søs, og tager sig som hovedregel af håndhævelsenaf havmiljølovgivningen – og herunder for eksempelpolitianmeldelse - for så vidt angår skibsfart.Søfartsstyrelsen har generelt ansvaret for skibsfarti Danmark. I denne forbindelse fastlæggerSøfartsstyrelsen sejlruter.Farvandsvæsenet under Forsvarsministeriet har ansvaret for, atfarvandene er sikre at besejle og sikrer afmærkningen afsejlruterne. Lodsspørgsmål ligger under Forsvarsministeriet, idettilsyn med lodserier og fastsættelse af lodspligt er Lodstilsynetsansvar, mens drift af det statslige lodsvæsen (DanPilot) erFarvandsvæsenets ansvar. Farvandsvæsenet er den hydrografiskemyndighed, der skal kende vanddybderne.Kystdirektoratet under Transportministeriet administrererhavneloven, kystbeskyttelsesloven og statens højhedsret oversøterritoriet. Kystdirektoratet er endvidere ansvarlig for
2
oprensning af en række danske gennemsejlingsfarvande, ligesomdirektoratet sørger for oprensning i flere havne på den jyskevestkyst. I øvrigt er havnene selv ansvarlige for at rense op iindsejling og havnebassiner, så havnene kan besejles.
Koordination af myndighedernes synspunkter sker iet såkaldt maritimt samarbejdsorgan, hvorForsvarskommandoen sidder for bordenden. Udoverde allerede nævnte statslige myndigheder erSkatteministeriet og Fiskeridirektoratet repræsenterether.Miljøministeriets og min rolle i relation tilskibskollisioner og deres eventuellemiljøpåvirkninger er først og fremmest at udstederegler om beskyttelse af havmiljøet.For at kunne besvare samrådsspørgsmålet harMiljøministeriet derfor indhentet bidrag fraSøværnets Operative Kommando, Søfartsstyrelsensamt Danmarks Miljøundersøgelser.Jeg skal oplyse, at mit svar på besvarelse af alm. delspørgsmål nr. 289 – der oprindeligt var stillet som
3
samrådsspørgsmål BS - byggede på materialeindhentet fra Søfartsstyrelsen. Spørgsmålet handledeom en oversigt over samtlige uheld ogskibskollisioner de sidste 10 år.
I forlængelsen af mit skriftlige svar ønsker spørgerenher i samrådet oplysninger om de skibsuheld i 2010,hvor der har været miljøpåvirkning.
I 2010 var der ifølge Søfartsstyrelsens oversigt i alt101 søulykker i de danske farvande. Til søulykkerregnes hændelser, hvor der er sket teknisk skade påskibet.
I forlængelse heraf har Søværnets OperativeKommando oplyst, at der i 2010 har været i alt fireskibsuheld med miljøpåvirkning til følge. Om dissefire uheld har Søværnets Operative Kommandooplyst følgende:
Der var i juli 2010 i Kattegat en kollision
mellem et fiskeskib og et fragtskib. Det medførte etudslip af flygtig dieselolie, der ikke kunne bekæmpes
4
– det vil sige, at det ikke var teknisk muligt atopsamle. Det skyldes jo netop, at når olien er flygtigfordamper den hurtigt.
I Køge Bugt brød et skib i september 2010 i
brand. Det medførte også et udslip af flygtigdieselolie, det heller ikke var teknisk mulig at samleop.
I oktober 2010 udbrød der brand i skibet Lisco
Gloria. Skibet lå i Fehmern Bælt. Det medførte etudslip af flygtig dieselsolie og animalsk olie, der ikkekunne samles op. Der blev dog opsamlet 100 literanimalsk olie af Søværnets Operative Kommando.
Om denne ulykke har Danmarks
Miljøundersøgelser oplyst, at udslippet havdekarakter af en såkaldt viskøs – det vil sige sej - film,som skyllede op på strandene omkring Sønderborg.Strandene blev oprenset, men da DMU ikke ansåblandingen for at være giftig, blev rensningengennemført uden særlige sikkerhedsforanstaltninger.
5
Også i oktober 2010 forliste skibet Egholm II i
Århus Bugt. Det medførte et udslip af flygtigdieselsolie, det ikke var teknisk muligt at samle op.
Samlet viser oplysningerne, at der i 97 af de 101søulykker i 2010 ikke skete udslip til miljøet. I ingenaf de fire tilfælde, hvor der skete udslip, skete deralvorlig skade på miljøet.
Efter min vurdering har der således ikke væretvæsentlige miljøpåvirkninger fra skibskollisioner ogandre skibsuheld i 2010.
I øvrigt kan jeg oplyse, at økonomi- ogerhvervsministeren hvert år fremsender et notat omsejladssikkerhed til Erhvervsudvalget. Allemyndigheder, der har ”aktier” i skibsfart ogsejladssikkerhed bidrager til notatet.
I notatet anføres eksisterende og kommende tiltag,der kan forbedre sejladssikkerheden i blandt andet dedanske farvande. Tiltagene medvirker bl.a. til atforhindre ulykker, grundstødninger, miljøkatastrofer
6
mv.Jeg har aftalt med økonomi- ogerhvervsministeren, at notatet i år ligeledesfremsendes notatet til Miljø- og Planlægnings-udvalget.
Jeg håber, at det kan give et bedre billede af denstatslige indsats i forhold til sejladssikkerhed. Notatetbliver fremsendt senere i år.
7