Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 492
Offentligt
978365_0001.png
978365_0002.png
978365_0003.png
978365_0004.png
978365_0005.png
978365_0006.png
978365_0007.png
Oversigt (indholdsfortegnelse)
Kapitel 1Bekæmpelse af og sikring mod rotterKapitel 2AutorisationKapitel 3GebyrKapitel 4KonsulenterKapitel 5Klage og straf m.m.Kapitel 6IkrafttrædenDen fulde tekst
Bekendtgørelse om bekæmpelse af rotter m.v.Bekendtgørelse Nr. 9999 af xxxxxxx

1)

I medfør af § 7, stk. 1, nr. 9, § 17, stk. 3, § 18, § 67, § 73, § 80, § 92, og § 110, stk. 3og 4, i lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1757 af 22. december 2006,fastsættes:Kapitel 1
Bekæmpelse af og sikring mod rotter§ 1.Bekæmpelsen af rotter skal foregå i overensstemmelse med de af By- ogLandskabsstyrelsen og dermed af Statens rottekonsulent udarbejdede retningslinier.Statens rottekonsulent er ansvarlig for at udstede bindende mål for indsatsen mod rotter.Statens rottekonsulent udsteder retningslinjerne med virkning overfor de ansvarlige forstatens og regionernes bygninger og arealer samt overfor Kommunernes Landsforening ogKommunalbestyrelserne. Statens rottekonsulent skal sikre at rottebekæmpelsen skertværministerielt, således at indsatsen mod rotter efterleves ved bekendtgørelser og planeri Fødevareministeriet, Undervisningsministeriet, Forskningsministeriet ogSundhedsministeriet.§ 2.Samtlige i § 1 nævnte ministerier, statslige og regionale institutioner, ogkommunalbestyrelser skal drage omsorg for, at der foretages en effektiv bekæmpelse afvandrerotten, Rattus norvegicus og husrotten, Rattus rattus).Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal lade bekæmpelsen udføre enten ved kommunenseget personale med statsautorisation til rottebekæmpelse eller outsourcerottebekæmpelsen gennem udbud jvnf. KL’s udbudsportal til statsautoriserederottebekæmpelsesfirmaer, jf. § 11.
§3I nærværende bekendtgørelse forstås ved:
1) Effektiv bekæmpelse af rotter:a. Statens og regionens bygninger herunder sygehuse defineres som særligefokusområder med rottefri status.b. Kommunalbestyrelsen skal udpege og prioritere de kommunalt ejede bygninger somspecifikke fokusområder med rottefri status.c. Kommunalbestyrelsen skal sikre at kloakforsyningerne inddrages i aktivrottebekæmpelse gennem vilkår i spildevandsplanen. Indsatsen og effekten afkloakrottebekæmpelsen afrapporteres årligt ved tillæg til spildevandsplanen.Kloakforsyningerne skal ved tilslutning af kloakledningsnettet til afløbsinstallationer sikre atder ikke føres kloakrotter fra hovedledningsnettet til private afløbsinstallationer. Dette skalgøres med anvendelse af skelbrønde som er Rense – Inspektionsbrønde medrottespærrer, som er VA - Godkendte der opsættes mellem offentligt ejet og privat ejetkloakledningsnet.Spildevandsplanen skal indeholde bestemmelser om at der skal bekæmpes kloakrotter ikloakledningsnettet med det formål at nedbringe rotternes ødelæggelse afkloakledningsnettet, samt hindre rotternes udbredelse. Ved dimensioner fra/ under Ø250skal der opsættes skelbrønde som Rense - Inspektionsbrønde med rottespærrer som erVA - Godkendte i kloakledningsnettet.Spildevandsplanen skal indeholde bestemmelser om at der ved kloakrenoveringer ognytilslutninger til nye afløbsinstallationer skal opsættes skelbrønde som Rense –Inspektionsbrønde med rottespærrer, som er VA - Godkendte til hindring af rotternesudbredelse.I nykloakeringer skal lokalplanerne indeholde bestemmelser for at der opsættesskelbrønde som Rense – Inspektionsbrønde med rottespærrer som er VA – Godkendte udfor hvert parcelhus.d. Bekæmpelse af rotter skal foregå dels ved en forebyggende indsats ved indførelse affokusområder og ved opdeling af kloakledningsnettet med VA - Godkendte rottespærrer,således at der både skabes rottefri kloaksystemer og byområder. Bekæmpelsen indenforfokusområdet kan ske med gift, fælder og rottedræbere.e. Statens rottekonsulent udarbejder bindende mål for en effektiv rottebekæmpelse somkommunalbestyrelser skal rette sig efter.f. Kommunalbestyrelserne indberetter årets rotteangreb, rottebekæmpelsesindsats ogresultatet heraf til Statens rottekonsulent. Indberetningsdata skal have en sådan kvalitet,at de kan anvendes til statistisk bearbejdning efter retningslinier udarbejdet af DanmarksStatistik. Indberetningsdata skal have en sådan kvalitet at de kan anvendes til reelle
statistikker og anvendes til sammenligninger mellem effekten af indsatsen fra år til år ogmellem kommunerne indbyrdes.2) Erhvervsmæssig rottebekæmpelse:Et statsautoriseret rottebekæmpelsesfirmaeller en statsautoriseret person, som mod betaling foretager bekæmpelse af rotter elleryder vejledning herom. Et sådant firma kan enten fungere ved et kontraktforholdmellem kommune og firma, hvor opgaven er at opretholde rottefri fokus på deudpegede fokusområder og bygninger i kommune, region og stat.Derudover kan statsautoriserede rottebekæmpelsesfirmaer arbejde på markedsvilkår ogarbejde frit i samme kommune for private kunder, der måtte ønske en sikringsordningmed et andet firma end det kommunen har kontraktlige forpligtelser med.3) Byzone, sommerhusområder og landzone:De områder, der efter gældendelovgivning er byzoner, sommerhusområder og landzoner.4) Rottesikring af Fødevarevirksomheder:Virksomheder, der behandler ellersælger madvarer, drikkevarer, nydelsesmidler og andre varer, der er bestemt til ellermå antages at skulle fortæres af mennesker. Fødevarevirksomheder omfattes afbegrebet særlige fokusområder med rottefri status.5) Rottesikring af ejendomme:Foranstaltninger på bygninger (herunderafløbssystemer) og grundarealer, så at disse overalt er forsvarligt sikrede mod rotter.Kommunerne skal drage omsorg for at kloakrottebestanden ikke udbredes til nyekloakeringer og derfor skal der anvendes skelbrønde som Rense –Inspektionsbrøndemed rottespærrer som er VA – Godkendte som en forebyggende indsats.Offentlige ejere af bygninger skal sikre disse mod rotter således at afløbsinstallationerneer rottefri.6) Sikringsordning med rottebekæmpelse:Et bekæmpelsesprogram omfattendesystematisk udlægning af rottebekæmpelsesmidler i foderdepoter, der tilses ogsuppleres med bekæmpelsesmidler og bekæmpelsesmetoder med passende intervaller.Sikringsordninger samt indsats mod rotter omfatter tillige anvendelse af VA-godkendterottespærrer, gift, fælder og rottedræbere.§ 4.Grundejere, private som offentlige skal sikre og renholde deres ejendomme således,at rotters levemuligheder på ejendommene begrænses helt.Stk. 2.En offentlig eller privat grundejer eller en lejer kan frit indgå eller forny en aftalemed et statsautoriseret bekæmpelsesfirma om sikringsordning med rottebekæmpelse elleren konkret rottebekæmpelse. De statsautoriserede rottebekæmpelsesfirmaer skalindberette deres bekæmpelsesarbejde 1 gang årligt til kommunalbestyrelsen.§ 5.Enhver, der konstaterer rotter, dels private borgere, kloakmestre dels ansatte ikommunerne og kloakforsyningerne er ansvarlige for, at dette straks anmeldes tilkommunalbestyrelsen.
§ 6.Kommunalbestyrelsen skal lade alle faste ejendomme i landzone samtlandbrugsejendomme i byzone undersøge for rotter to gange årligt og efter anmeldelse,Stk. 2.I byzoner og sommerhusområder foretages bekæmpelsen efter anmeldelse,medmindre særlige forhold nødvendiggør et regelmæssigt tilsyn.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen er ansvarlig for, at der føres en kontrolbog el. lign., hvoridet registreres, hvilke ejendomme, der er besøgt, dato for besøgene, om der er rotter påejendommen, og om der er udlagt gift. Ejendommens ejere eller lejere skal kvittere forbesøget. Kontrolbogen skal til enhver tid være tilgængelig for statens rottekonsulenter.Hvis kontrolbog bortkommer da skal dette indberettes til Statens Rottekonsulent.Stk. 4. Ejere af landbrugsejendomme med dyrehold, rideskoler skal gøres ansvarlige foropretholdelse af rottefri ejendom i henhold til Regeringens salmonellaplan.Stk. 5.Kommunalbestyrelsen skal to gange årligt sørge for, at kommunens borgereherunder kommunens og kloakforsyningens personale får fornøden orientering om, atkonstaterede forekomster af rotter skal anmeldes til kommunen.Stk. 6. Personale i statsskove og privatskove skal ved foderudlægning til vildt sikre sigdisse mod rotter.Stk. 7. Fodring af fugle ved søer og damme skal ske i begrænset omfang, således at derikke efterlades overskydende foder til rotter. Kommunens vej og park forvaltning eransvarlige herfor.§ 7.I fødevarevirksomheder foretages eftersyn for rotter med kameraer dels i kloakker,dels i lokaler, samtidig med de fødevarehygiejniske tilsyn af den offentlige myndighed, derefter gældende bestemmelser udøver tilsyn.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen og det fødevareregionen skal gensidigt underrettehinanden om konstaterede forekomster af rotter, iværksat rottebekæmpelse el. lign. påfødevarevirksomheder.Stk. 3.Fødevarevirksomheder skal af kommunerne udpeges som fokusområde medrottefri status.§ 8.By- og Landskabsstyrelsen skal meddele kommunalbestyrelsen påbud ommanglende efterlevelse af nærværende bekendtgørelse, når kommunalbestyrelsen ergrundejer.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal meddele grundejerne påbud om udførelse af defornødne foranstaltninger for effektiv rottebekæmpelse som beskrevet i § 3.§ 9.Kommunalbestyrelsen skal én gang årligt sende indberetninger om deforanstaltninger, der i det foregående år har været truffet i kommunen til bekæmpelse afrotter, samt effekten af rottebekæmpelsen og skal give sådanne andre oplysningervedrørende bekæmpelsen, som By - og Landskabsstyrelsen måtte anmode om,
Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal 1 gang årligt udarbejde tillæg til spildevandsplan omanvendelse af VA - Godkendte rottespærrer som forebyggende bekæmpelse afkloakrotter, samt bekæmpelse af kloakrotter.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen skal anskaffe sig elektroniske værktøjer til registreringer afrotteforekomster, rotteanmeldelser, indsatser såsom geografisk placering af VA –Godkendte rottespærrer, således at der kan skabes et overblik over indsats og effekt.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen skal udarbejde en liste over bygninger i kommunen derfremover skal udgøre særlig fokusområder med rottefri status.Stk. 5.Kommunalbestyrelsen skal tilsikre at den ved årets udgang udarbejders tillæg tilkommunens spildevandsplan med en redegørelse for indsats for rottebekæmpelse ikommunens kloakledningsnet, herunder dens anvendelse af VA-godkendte Rense –Inspektionsbrønde med rottespærrer.Kapitel 2
Autorisation§ 10.Erhvervsmæssig rottebekæmpelse, og bekæmpelse af rotter med kemiske midlermå kun foretages af firmaer eller personer, der er autoriserede af By- ogLandskabsstyrelsen,§ 11.Autorisation til rottebekæmpelse kan kun opnås af firmaer eller personer meddokumentation for enten1) minimum 6 måneders ansættelse i den kommunale tekniske forvaltning,2) minimum 6 måneders ansættelse i kloak- og afløbsbranchen, eller3) minimum 6 måneders daglig erhvervsmæssig erfaring med rottebekæmpelsesammen med en statsautoriseret person
Stk. 2.Autorisation meddeles, når ansøgeren har deltaget i det i § 11 nævnte kursus ogover for By- og Landskabsstyrelsen ved en prøve har dokumenteret at besidde fornødenviden om rotters levevis og deres bekæmpelse samt lovgivning i relation til rotter,herunder relevante dele af dyreværnslovgivningen. Denne viden skal omfatte kendskab tilrottesikring af bygninger og afløbssystemer og anvendelse af bekæmpelsesmidler ioverensstemmelse med de herom fastsatte regler. By- og Landskabsstyrelsen fastlæggernærmere omfanget og indholdet af den viden, der skal dokumenteres ved prøven.Stk. 3.Udstedelse af autorisation kan nægtes, hvis den pågældende har en forfaldengæld til det offentlige i størrelsesordenen 50.000 kr. eller derover, jf.miljøbeskyttelseslovens § 17, stk. 3.Stk. 4.By- og Landskabsstyrelsen kan meddele personer, der i udlandet hargennemgået uddannelser, som kan sidestilles med den i § 13 nævnte uddannelse, samtden i § 12 stk. 2 nævnte kursus, autorisation til at bekæmpe rotter. I autorisationen kander fastsættes begrænsninger i den pågældendes udøvelse af aktiviteter omfattet af § 11stk. 1. Autorisationen kan tidsbegrænses.Stk. 5 Statens rottekonsulent sender 1 gang årligt listen med statsautoriserederottebekæmpere til landets kommuner der er ansvar lige for udbud af rottebekæmpelse ikommunerne.§ 12.By- og Landskabsstyrelsen forestår udbud af uddannelser i skadedyrsbekæmpelsesamt kurser med henblik på aflæggelse af den i § 12 nævnte prøve. Kursusudgifterneafholdes af kursusdeltagerne.Stk. 2.Optagelse på kursus sker ved ansøgning. Ansøgning indgives til By- ogLandskabsstyrelsens konsulenter i rottebekæmpelse.
Stk. 3.Kun personer, der opfylder betingelserne i § 11, stk. 1, kan optages på kurset.§ 13.By- og Landskabsstyrelsen kan tilbagekalde en autorisation, hvis indehaverenheraf under udførelse af rottebekæmpelsen gør sig skyldig i grov eller oftere gentagenforsømmelighed, eller hvis indehaveren har en forfalden gæld til det offentlige istørrelsesordenen 100.000 kr. eller derover, jf. miljøbeskyttelseslovens § 17, stk. 3.§ 14.By- og Landskabsstyrelsens afgørelser kan af ansøgeren ellerautorisationsindehaveren forlanges indbragt for domstolene. Anmodning herom skalfremsættes over for By- og Landskabsstyrelsen inden 4 uger efter, at afgørelsen ermeddelt den pågældende. By- og Landskabsstyrelsen s afgørelse skal indeholde oplysningherom. By- og Landskabsstyrelsen anlægger sag mod den pågældende i den borgerligeretsplejes former.Stk. 2.Sagsanlæg som følge af By- og Landskabsstyrelsens afgørelse om tilbagekaldelseaf autorisation på grund af forfalden gæld til det offentlige har ikke opsættende virkning.Stk. 3.Sagsanlæg som følge af By- og Landskabsstyrelsens afgørelse om tilbagekaldelseaf autorisation på grund af grov eller oftere gentagen forsømmelighed har opsættendevirkning. Den opsættende virkning omfatter tillige fristen på 4 uger.Kapitel 3
Gebyr§ 15.Kommunalbestyrelsen skal opkræve gebyr til dækning af omkostningerne ved denkommunale rottebekæmpelse.Stk. 2.Gebyret pålægges samtlige faste ejendomme i kommunen og opkræves som enandel af ejendomsværdien.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen fastsætter for hvert regnskabsår de nærmerebestemmelser om gebyrets størrelse.Stk. 4.Gebyret opkræves sammen med de kommunale ejendomsskatter.Kommunalbestyrelsen kan ikke meddele dispensation for betaling af gebyret.Stk. 5.Gebyret skal anvendes til samtlige opgaver i Kommunen der vedrørerrottebekæmpelse, herunder personale i Miljøafdeling og kloakmyndighed der anvenderadministrativ og timeregistreret tid på administration af rotteklager og indsats mod rotter.Stk. 6.Gebyret skal anvendes til samtlige omkostninger i forbindelse med udførelsen afde kontraktligt fastlagte opgaver med statsautoriseret rottebekæmpelsesfirma.
Kapitel 4
Konsulenter§ 16.By- og Landskabsstyrelsens konsulenter i rottebekæmpelse fører tilsyn med, atkommunalbestyrelsen opfylder de foran nævnte pligter.Stk. 2.Konsulenterne skal rådgive statslige og regionale bygningsansvarlige, KL,kommunerne samt borgerne om sikring af de bindende mål i rottebekæmpelsesarbejdet.
Stk. 3.Konsulenterne kan påbyde kommunalbestyrelsen at opfylde dens forpligtelser ogkan påbyde den at foretage hyppigere eller yderligere foranstaltninger end de alleredetrufne.Stk. 4.Konsulenterne kan lade foretage rottebekæmpelse inden for bestemtafgrænsede områder efter særlige metoder med det formål at afprøve midler ellerfremgangsmåder til bekæmpelse.Stk. 5.Konsulenterne træffer afgørelse om, hvem der kan optages på kursus, samtudbyde uddannelse i skadedyrsbekæmpelse.Kapitel 5
Klage og straf m.m.§ 17.Kommunalbestyrelsens afgørelse i henhold til denne bekendtgørelse kan påklagestil statens rottekonsulent.Stk. 2.By- og Landskabsstyrelsens afgørelser kan ikke påklages til anden administrativmyndighed.§ 18.Med bøde straffes den, der1) undlader at foretage anmeldelse efter § 2, stk. 2,2) undlader at anmelde forekomst af rotter til kommunalbestyrelsen, jf. § 3,3) foretager rottebekæmpelse i strid med § 4, stk. 3, og § 11, eller4) undlader at efterkomme kommunalbestyrelsens eller By- og Landskabsstyrelsenspåbud, jf. § 9.Stk. 2.Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne istraffelovens 5. kapitel.Kapitel 6
Ikrafttræden§ 19.Bekendtgørelsen træder i kraft den xxxxxx.Stk. 2.Bekendtgørelse nr. 1507 af 13. december 2007 om bekæmpelse af rotter m.v.ophæves.
Miljøministeriet, den xxxxxxMiljøministeretOfficielle noterBekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets ogRådets direktiv 2005/36/EF af 7. september 2005 om gensidig anerkendelse af erhvervsmæssigekvalifikationer1)