Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 47
Offentligt
901102_0001.png
901102_0002.png
Supplerende oplysninger i forbindelse med tre spørgsmål rejstunder FMPU samråd den 6. oktober.
Spørgsmål vedr. Kommissionens forslag til forordning om fastsættelse afpræstationsnormer for nye lette erhvervskøretøjer.Spørgsmål:Tilskynder bødestørrelsen til, at fabrikanterne overholder CO2-loftet?Besvarelse:Varebilsproducenter bliver pålagt en bøde pr. gram CO2 for hver nyproduceretvarebil, der måtte overskride emissionsloftet. I perioden 2014-18 vil bøden pr.produceret varebil for overskridelse på 1g CO2/km være på 5 euro, 2 g CO2/kmpå 15 euro, 3 g CO2/km på 25 euro og herefter 120 euro per gram. Fra 2018 vilbøden være på 120 euro per gram uanset overskridelsen.Ifølge Kommissionens vurdering vil gennemførelsen af forslaget på EU-niveaugive en akkumuleret CO2reduktion for perioden 2010 til 2020 på omkring 60 MtCO2.Spørgsmål:Hvorfor er minibusser ikke en del af varebils-forordningen?Besvarelse:Det aktuelle forslag til forordning om fastsættelse af præstationsnormer for nyelette erhvervskøretøjer omhandler alene varebiler til godstransport – og ikkepersontransport.Overordnet skal det bemærkes, at begrebet ”minibusser” ikke er omfattet af enegentlig definition. Almindelige personbiler er defineret som en bil, der er indret-tet til 9 personer, føreren medregnet. Disse vil derfor typisk være omfattet afforordningen om fastsættelse af præstationsnormer for personbiler, som blevvedtaget i december 2008.Spørgsmål:Hvorfor tager man ikke udgangspunkt i varebilernes ”areal” frem for vægt?
EU- og internationalenergipolitik7. oktober 2010J. nr. 2010 - 489
1
Besvarelse:EU-Kommissionen har i forbindelse med forslaget peget på, at frem for lette er-hvervskøretøjers vægt kunne køretøjernes areal (sporvidde x akselafstand) og-så vise sig egnet til fastsættelsen af et emissionsloft. Imidlertid eksisterer derikke et tilstrækkeligt datagrundlag pt. til at benytte lette erhvervskøretøjers arealsom paramenter.Forslaget pålægger derfor, at disse data indsamles fremover. I 2014 skal EU-Kommissionen udgive en rapport om tilgængeligheden af data for areal og brugaf disse data som beregningsgrundlag for emissionslofterne, og hvis relevantfremsætte et forslag til revision af forordningen.
2