Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 464
Offentligt
973875_0001.png
973875_0002.png

Notat

EU & Internationalt PolitiskSekretariatJ.nr. DEP-311-00001Ref. japedDen 22. marts 2011

Redegørelse til Folketinget for miljødelen af rådsmøde (miljø) den 14. marts 2011

1. Forslag til direktiv om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE)

Rådet nåede til enighed om en politisk fælles holdning til WEEE-direktivet. Indsamlingsmålet blevfastholdt på 65 procent af det markedsførte elektronikudstyr, men med en trinvis indfasning med 45% 4 år efter direktivets ikrafttræden og 65 % 8 år efter direktivets ikrafttræden. For 7 nævnte med-lemslande, som ikke har den fornødne infrastruktur til at leve op til indsamlingsprocenterne blev derindført en ret til selv at beslutte at gå ned til 40 % i stedet for de 45 % samt at udskyde de 65 %yderligere 2 år.Målet for nyttiggørelse af elektronikskrot blev hævet med 5 procent til mellem 55 og 85 % for elek-tronikskrot med indfasning henholdsvis 3 og 6 år efter direktivets ikrafttræden.Rådet enedes om et åbent anvendelsesområde, hvor al elektronik skrot er omfattet af reguleringenmed mindre det er eksplicit undtaget, som træder i kraft 6 år efter direktivets ikrafttræden. I over-gangsperioden gælder det nuværende anvendelsesområde med de eksisterende ti kategorier.Herefter indføres fem kategorier af elektronikskrot, som foreslået af bl.a. Danmark. Kommissionenskal 3 år efter direktivets ikrafttræden revurdere anvendelsesområdet.Producentbegrebet defineres på nationalt niveau og der indføres skærpede krav for tilsynet medeksport af elektrisk og elektronisk udstyr.

2. Forslag til forordning om ændring af direktiv 2001/18/EF fsva. medlemsstaternes mulig-

hed for at begrænse eller forbyde dyrkning af GMO´er på deres område

Rådet havde en politisk drøftelse. Medlemslandene opfordrede generelt Rådets juridiske tjeneste tilat komme med en juridisk vurdering af Kommissionens liste over mulige begrundelse, hvilket Rå-dets juridiske tjeneste indvilgede i at gøre i det fremtidige arbejde med forslaget.Mange medlemslande ønskede endvidere at skabe juridisk sikkerhed for begrundelserne ved atindsætte dem direkte i forslaget eller alternativt i et bilag til forslaget. Kommissionen tilkendegav, atden ikke var afvisende for en inkorporering af begrundelserne i den juridiske tekst.Endvidere var der fortsat mange medlemslande, der opfordrede Kommissionen til at implementererådskonklusionerne fra 2008 hurtigst muligt. Kommissionen oplyste, at redegørelsen for de socio-økonomiske konsekvenser vil komme i april.

3. Rådskonklusioner om EU’s kviksølvstrategi

Rådet vedtog konklusionerne. Danmark og Sveriges forsøgte at få indsat en formulering om udfas-ning i EU af kviksølvholdige produkter, hvor der er egnede alternativer. Rådet accepterede at ind-
sætte EU's statement ved de internationale kviksølvforhandlinger i januar i Chiba om et behov forudfasning af kviksølvholdige produkter, hvor der er egnede alternativer, i teksten om de globaleforhandlinger. Danmark afgav herefter sammen med Sverige og Belgien en erklæring om behovetfor udfasning også internt i EU.

4. Kommissionens meddelelse om fremtidens udfordringer i den fælles landbrugspolitik

Rådet udvekslede synspunkter og medlemslandene støttede Kommissionens oplæg om, at refor-men skal sikre en højere grad af integration af miljø og klima i landbrugspolitikken, fastholde struk-turen med to søjler - en mere grøn søjle 1, og at krydsoverensstemmelserne skal dække flere em-ner. Der var også bred enighed om, at landbrugspolitikken skal og kan bidrage til opfyldelse af mil-jø- og klima målene, herunder bidrage til finansieringen af Natura 2000 områder.
2