Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 461
Offentligt
973273_0001.png
973273_0002.png
973273_0003.png
973273_0004.png
973273_0005.png
973273_0006.png

Samrådsspørgsmål CM fra Miljø-og Planlægningsudvalget til Ministeren

for Udviklingsbistand

Vil ministeren redegøre for Danmarks indsats for at sikre:

a. oprindelige folks rettigheder og lokal medbestemmelse i de REDD-

programmer, som Danmark støtter bilateralt og multilateralt,

b. at de REDD-programmer, som Danmark støtter bilateralt og

multilateralt, omhandler bevaring eller genetablering af naturlige skove

frem for etablering af plantager?

________________________________________________________________

Besvarelse af spørgsmål a): Beskyttelse af oprindelige folks rettigheder indgårmed høj prioritet i den danske menneskerettighedspolitik og er bl.a. blevet fulgtop i forbindelse med klimaforhandlingerne samt i forskellige aktiviteter, somfinansieres af den danske udviklingsbistand.Hensynet til oprindelige folk indgår også i de tre multilaterale skovprogrammer,som er etableret til at fremme REDD-processen og som Danmark støtter.REDD står som bekendt forReduced Emissions from Deforestation andDegradation.Det var glædeligt, at det ved klimaforhandlingerne i Cancun idecember 2010 lykkedes parterne at blive enige om en aftale om REDD.Aftalen giver udviklingslandene en tilskyndelse til at udvikle nationale1
strategier og systemer til at fremme bevarelsen af skovdækket, samtidig med atlandene skal modtage støtte hertil fra industrilandene. Aftalen anviser konkret,hvordan landene ved tilrettelæggelsen af nationale strategier for REDD bør tagehensyn både til oprindelige folk og til bevarelse og beskyttelse af naturskov ogbiodiversiteten heri. Fra dansk side havde vi gerne set en stærkere forpligtelsefor landene vedrørende både oprindelige folk og vedrørende bevarelse afnaturskov, mens andre lande ønskede at udvande disse beskyttelsesklausuler, desåkaldte ”safeguards”.Lad mig så komme tilbage til de programmer, vi fra dansk side støtter. Først deprogrammer, vi støtter gennem de internationale organisationer. Det drejer sigom Verdensbankens Partnerskabsfacilitet, som vi støtter med 30 mio. kr., omFN’s REDD program, som vi støtter med 43 mio. kr. og omudviklingsbankernes Skov-investeringsprogram, der modtager 54 mio. kr. Detre programmer er oprettet for at støtte forskellige dele af landenes REDD-indsatser og komplementerer hinanden. Det skønnes, at cirka 40 lande vil kunnemedvirke i REDD.I alle tre programmer indgår hensynet til oprindelige folk og lokale samfundsom en helt central del. Under COP15 i København i 2009 nåede man tilenighed om de foranstaltninger, som skulle indgå i REDD mekanismen til at2
beskytte oprindelige folk og lokale samfunds rettigheder, herunder atoprindelige folk skal konsulteres om de nationale REDD-strategier. Dette blevbekræftet på COP16 i Cancun og disse retningslinjer forudsættes respekteret ide internationale organisationers REDD aktiviteter. I Cancun blev parterneenige om, at oprindelige folk skal konsulteres, mens det iforhandlingssituationen ikke var muligt at forpligte landene til at søge samtykkefra de oprindelige folk.Ikke desto mindre er hensynet til at søge samtykke medtaget i FN’s REDD-programs retningslinjer for konsultationer med oprindelige folk og lokalesamfund.Både i Partnerskabsprogrammet og i Skov-investeringsprogrammet er afsatsærlige midler for at tilgodese hensynet til oprindelige folk og lokale samfund. IPartnerskabsprogrammet er der tale om en pulje på 1 mio. USD, som skalbruges til at fremme forståelsen for konsekvenserne af klimaændringerne ogbetydningen af REDD mekanismen. Desuden kan puljemidlerne også bruges tilat støtte de oprindelige folks og lokale samfunds inddragelse i Partnerskabetskonkrete aktiviteter.Det nationale ejerskab er helt centralt for enhver strategi, som udvikles medstøtte fra de multilaterale udviklingsbankers Skov-investeringsprogram, og der3
er indarbejdet særlige hensyn til oprindelige folk og lokale samfund, der erafhængige af skoven.Fremadrettet vil den danske indsats også indbefatte en rammeaftale med dendanskbaserede organisation for oprindelige folk, IWGIA, som vil blive støttetmed 6 mio. kr. Den planlagte indsats har fokus på fremme af oprindelige folksrettigheder og behov i forbindelse med tilrettelæggelse af skovbevarendeaktiviteter.Jeg har hidtil talt om Danmarks støtte til de multilaterale aktiviteter. For så vidtangår de danske bilaterale aktiviteter vil jeg fremhæve to eksempler fraCambodja og Bolivia.Den danske støtte til pilotprojektet på REDD i det nordvestlige Cambodja harbetydet, at mere end 10.000 husstande deltager aktivt i forvaltningen af detlandområde, som er udlagt og registreret til lokal skovforvaltning. I Bolivia erder bl.a. ydet støtte til at forberede Bolivias adgang til finansiering fra FNsREDD-program, hvilket er lykkedes. Inddragelsen af de oprindelige folk iprocessen har haft afgørende betydning.
4
Besvarelse af spørgsmål b): Jeg vil nu gå til spørgsmål b) vedrørende dendanske støtte til REDD-indsatser.REDD aftalen i Cancun betyder som nævnt, at landene ved tilrettelæggelse afnationale REDD strategier skal fremme bevarelse og beskyttelse af naturskovog biodiversiteten heri.Både Verdensbanksprogrammet og FN-programmet tager ved tilrettelæggelsenaf deres støtte udgangspunkt i de anvisninger om bevarelse af naturskov, som ermedtaget i aftaleteksten fra Cancun. Det samme gør de multilateraleudviklingsbankers Skov-investeringsprogram.Som nævnt har støtte til skovindsatser gennem mange år også været en del afden bilaterale støtte, hvor vi kombinerer hensynet til skovens brugere og dereslivsgrundlag med genopretning af nedslidt regnskov. Formålet er at reetablereden oprindelige skov med udplantning af mange forskellige træsorter ogsamtidig hermed genskabe den rige biodiversitet, området tidligere var vært for.Med hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt de dansk-støttede programmer vil gåtil etablering af plantager frem for til bevaring og genetablering af naturligeskove kan jeg forsikre udvalget om, at der ikke vil være tale om at støtte f.eks.oprettelse af palmeolie-plantager.5
Det hører med til billedet, at der gennem den danske udviklingsbistand ogsåydes støtte til oprindelige folk og skov-indsatser gennem de danske NGO’er oggennem de danske forskningsinstitutioner.Lad mig til afslutning sige, at vi med den nye udviklingspolitiske strategi også ifremtiden vil give prioritet til disse to områder, støtte til oprindelige folk og tilen bæredygtig udnyttelse af skoven og dens ressourcer.
6