Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 455
Offentligt
J.nr.Den
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål
nr. BY, BZ og BÆ stillet af Folketingets
Miljø- og Planlægningsudvalg
Spørgsmål
Spørgsmål BY:”Vil miljøministeren redegørefor, om de igangsatte initiativer tilforebyggelse af eksport af ulovlig elektroniskskrot har haft en positiv effekt i ulande, hvorder er blevet dumpet dansk elektroniskskrot?”Spørgsmål BZ:”Mener miljøministeren, atkontrollen med fragt af brugt elektronik erblevet tilstrækkelig god til at sikre, at der ikkesendes elektronisk skrot fra offentligemyndigheder til ulovlig destruering iulande?”Spørgsmål BÆ:”Vil miljøministeren sikre, atregeringen iværksætter konkrete initiativer forat hjælpe ulande med at håndtere de storemængder dansk elektronisk skrot, som
allerede befinder sig i ulandene, blandt andetsom følge af en utilstrækkelig kontrol?”
Svar
Tak for indkaldelsen til dette samråd.Jeg besvarer spørgsmålene samlet, dogsåledes at jeg besvarer det første og sidstespørgsmål først, da de begge berørerforholdene i u-landene.Lad mig starte med at slå fast, at det erulovligt at transportere farligt affald ud afEuropa til u-lande. Det gælder også forelektronikaffald, der indeholder farlige stoffer.Det er derfor helt uacceptabelt, hvis voreselektronikaffald ender i disse lande alligevel.Effekten af, at det tilsyneladende sker, ervanskelig at måle, da der er tale om ulovligetransporter.Når vi taler om eksport af elektronikaffald erdet relevant at holde sig for øje, at der foregåren del lovlig eksport af ”second-hand-elektronik” til de samme lande. Altså eksportaf fuldt funktionsdueligt brugt elektronik.
2
Netop grænsedragningen mellem elektronik-affald og ”second-hand-eletronik” er derformeget central.Og deteret faktum, at det i virkelighedensverden kan være en kæmpeudfordring atsondre mellem på den ene side elektronik, derer affald, og på den anden side elektronik, dergodt nok er brugt, men stadig er fuldtfunktionsdygtigt.Basel Konventionen er ved at udarbejde, ogKommissionen har udarbejdet, en vejledningtil brug for denne vurdering. Kommissionensmateriale er oversat til dansk og benyttesflittigt i forbindelse med kontroller og liggerdesuden på ministeriets hjemmeside.Fra dansk side har vi derudover udarbejdetsupplerende vejledninger vedrørende tofraktioner, vi ofte ser gå til u-landene - nemligkompressorer og biler.Når det så er sagt, vil jeg gerne understrege, athåndhævelse og kontrol med eksport af farligtaffald ligger mig meget på sinde. Det er et afde områder, Regeringen har prioriteret desenere år.
3
Kontrolindsatsen og informationsarbejdet ersåledes højt prioriteret, ligesom ogsåvejledning i forhold til det kommunale tilsynvil blive det i 2011.Jeg vil i den forbindelse – og i forlængelse afsidste samråd om emnet for noget tid siden -gerne fremhæve følgende initiativer:I 2009 og 2010 er kontrolindsatsen øget ogder blev afholdt henholdsvis 21 og 24kontroldage i samarbejde mellemmiljømyndighederne, politiet og tolderne. I2011 er der planlagt et tilsvarendekontrolniveau.Hertil kommer de kontroller afaffaldsoverførsler, som SKAT, Politi ogkommunerne foretager i forbindelse medderes almindelige kontrolarbejde.Selve kontroldagen følges op af et arbejdemed at orientere og involvere andretilsynsmyndigheder, som en eksportørenshjemkommune og med bistand til politi oganklagemyndighed.Ved en overtrædelse af reglerne, bliver derenten udskrevet en bøde på stedet, eller derbliver efterfølgende rejst tiltale.
4
Ved en ændring af miljøbeskyttelsesloven iapril 2008 blev grundlaget skabt foranvendelsen af et egentligt bødekatalog – dvs.standardiserede bøder. Taksterne er ret høje.Det betyder, at en ulovlig eksport af etvognlæs affald - f.eks. fordi det er overførtuden forudgående skriftlig anmeldelse til deberørte myndigheder – vil blive takseret til enbøde på 20.000 kr. + 3000 kr. pr. ton affald.Det betyder at et læs affald på f.eks. 20 ton vilkoste min. 80.000 kr. i bøde, hvis der erkonstateret en ulovlig transport.Fejl i papirerne udløser i sig selv en bøde på5-10.000 kr.
Effekten af den prioriterede kontrol- oginformationsindsats og højere bødeniveau sesblandt andet ved, at brancheorganisationernefor blandt andet transportørerne i langt højeregrad er ude og informere deres medlemmerom regler for transport af affald.Ligesom der i 2009 blev lavet en internationalkoordineret razzia-uge med fokus på transportaf affald, blev der i efteråret 2010 i regi af etEU politi-kontrol-projekt, gennemført en uges
5
politirazzia ved Padborg. Her blev allelastbiler stoppet og kontrolleret.Desuden kan jeg nævne – vedrørende netopgrænsedragningen mellem ”second-hand-produkter” til genbrug og affald – at Rådet imandags blev enige om en politisk holdning,om elektronikaffaldsdirektivet, der betyder, atbrugt elektronikudstyr skal testes ogdeklareres som funktionsdueligtforudforeksport.Fra dansk side arbejdede vi intensivt for at nået resultat på dette område, og det lykkedesheldigvis. Hvis det bliver endeligt vedtaget,og det forventer vi, er det en milepæl vi harnået i forhold til at kunne kontrollereelektronikaffaldet.Såfremt elektronikken ikke har en sådandeklaration om funktionsduelighed, skal detefter direktivet betragtes som affald, ogtransportforordningens regler skal overholdesforud for eksport.Det betyder blandt andet, at der skal foretagesforudgående skriftlig anmeldelse tilmyndighederne, og at det er forbudt ateksportere til ikke-OECD landene, når detindeholder farlige stoffer.
6
Et EU mærkningssystem for brugtfunktionsdueligt elektronikudstyr er et stortskridt i retning af, at EU påtager sig sit ansvarfor, at brugt elektronik rent faktisk fungerer,når det bliver sendt af sted.
I forhold til spørgsmålet om iværksættelse afkonkrete initiativer i u-landene, så skal detfremhæves, at de initiativer, der er eller måtteblive iværksat, handler om håndtering afelektronikaffald generelt og altsåikkeomhverken dansk elektronikaffald eller ulovligeimporter af elektronikaffald specifikt.Det er således et faktum, atal elektronikisidste ende bliver et miljøproblem i disselande. Dvs. både lovligt importeret brugtelektronik, ulovligt importeretelektronikaffald og ”eget” elektronikaffaldefter endt brug.Disse lande har hverken infrastruktur,kapacitet eller teknologi til at behandle detoftest farlige affald miljø- ogsikkerhedsmæssigt korrekt efter endt brug.Den nye strategi for Danmarksudviklingsbistand for 2011-2015 er fokuseret
7
på færre lande og sektorer og har netop fokuspå miljø og klima.Når strategien skal udmøntes ihandlingsplaner for de enkelteprioritetsområder, vil Regeringen naturligvissøge at sikre, at implementeringen adressererde udfordringer, vi oplever vedrørendeelektronikaffald.Danmark har internationalt arbejdet for, øgetfokus på håndteringen af elektronikaffald,herunder i regi af Basel konventionen.Basel konventionen har således i 2007etableret to store programmer forelektronikaffald -éti Vest-Arika, der ersponsoreret af EU ogéti Asien, der ersponsoreret af Japan.Begge programmer handler omkapacitetsopbygning for kontrol, håndteringog behandling af elektronik-affald. På næstepartskonference til Basel konventionen tilefteråret 2011 skal der foretagesafrapportering om disse programmer.Som besvarelse på spørgsmålet om, hvorvidtkontrollerne sikrer, at der ikke sendeselektronikaffald ulovligt fra offentligemyndigheder, kan jeg oplyse, at
8
Miljøstyrelsen i forbindelse med en kampagnevedrørende elektronikaffald i 2009 sendte etbrev til alle producenter, forhandlere, storedanske virksomheder, statsinstitutioner ogkommuner for at gøre dem direkteopmærksom på deres ansvar for at have styrpå deres elektronikaffald. Der blev i denforbindelse udarbejdet vejledningsmateriale,der blev lagt på nettet.Den øvelse vil Miljøstyrelsen gentage i 2011.M.h.t. håndteringen af offentligemyndigheders elektronikaffald kan jeg, for såvidt angår ministerier i staten oplyse, at der i2010 blev indgået en aftale omgenanvendeligt affald, der sikrer, athåndteringen af elektronikaffald sker korrektfor de deltagende statslige institutioner.Aftalen trådte i kraft ved årsskiftet.”Korrekt” betyder i denne sammenhæng, at alindsamling og behandling sker ioverensstemmelse medelektronikbekendtgørelsens krav omforudgående udsortering og miljøbehandlingaf farlige komponenter i elektronikaffaldet ogpå dertil godkendte virksomheder.
9
Der er således samlet taget stilling til, atudtjent udstyr er affald, og det er ikke muligtat eksportere det som brugt udstyr.Som afsluttende bemærkning vil jeg gernesige, at jeg håber, at det er fremgået af minesvar, at I kan se, at vi er meget opmærksommepå elektronikaffaldet og eksport heraf til u-landene.Miljøstyrelsen er løbende i dialog med politi,toldere og kommunerne for at forhindreulovlig eksport og håndtering afelektronikaffald og kontrolindsatsen oginformationsarbejdet har været prioriteret desenere år, og vil også være det i 2011.
10