Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 447
Offentligt
970998_0001.png
970998_0002.png
17. marts 2011
Indsats mod skadelige dyr på skibeSkibe må ikke længere hælde skadelige dyr og planter ud med ballastvandet, langt fra deresoprindelsessted, hvor de kan true den oprindelige natur. I stedet skal skibene have installeretteknologi, der kan rense ballastvandet for de ubudne gæster, inden det lukkes ud.Det er formålet med et lovforslag fra miljøminister Karen Ellemann, som baner vejen for atDanmark kan tiltræde den internationale Ballastvandkonvention.Dræbergobler, uldhåndskrabber, og knivmuslinger er blandt de mange organismer, der hartaget turen som blinde passagerer fra fjerne landes flodmundinger, og nu breder sig i danskefarvande, hvor de sætter den lokale biodiversitet under pres.- International skibsfart har populært sagt skabt en vandkorridor, der giver skadelige dyr ogplanter fra hele verden fri adgang til danske farvande. Med den nye lov tager vi første skridttil at få sat en prop i. Vi vil udnytte, at moderne teknologi kan beskytte biodiversiteten i havetuden, at det går ud over samhandlen i vores globaliserede verden,siger miljøminister KarenEllemann.Skibe, der krydser landegrænser, skal derfor udstyres med renseanlæg, der ved hjælp af fxfiltre, ultraviolet lys eller kemiske stoffer, kan fjerne muslingelarver, fiskeæg og alger, indenballastvandet lukkes ud.Der er talrige eksempler på planter og dyr, der er spredt vidt omkring til steder, hvor de bre-der sig umådeholdent på bekostning af de hjemmehørende dyr og planter. Enten fordi deikke har nogen fjender, eller fordi de udkonkurrerer og overtager pladsen fra hjemmehørendearter.Dræbergopler fra Nordamerika har siden 2006 spredt sig i danske farvande, hvor demistænkes for at kunne ødelægge store mængder fiskeæg og yngel.Butbladet sargassotang fra Japan fortrænger i Limfjorden den hjemmehørende blæ-retang.Sortmundet kutling, der oprindelig kommer fra Sortehavet, breder sig i danske far-vande, efter at æg fra dens naturlige levesteder er spredt med ballastvand.
Læs flere eksempler påinvasive arterpå Naturstyrelsens hjemmeside.Danmark tilslutter sig efter planen den internationale ballastvandkonvention i 2011. Reglernevil herefter formentlig træde i kraft i 2012-2013. Tidspunktet afhænger af, hvornår 30 nationermed mindst 35 pct. af verdenshandelsflådens tonnage har ratificeret konventionen.
Ballastvand bruges bl.a. til at stabilisere skibe, så de ligger roligt i vandet i hårdt vejr, og nårde ikke har last om bord. Regler om ballastvand udarbejdes af FN´s SøfartsorganisationIMO. Lovforslaget er en dansk udmøntning af IMO’s regler.Yderligere oplysninger:Ulrik Berggren, cand. scient, Naturstyrelsen, Vandplanlægning og havmiljø, email:[email protected];tlf. 72 54 48 29Morten Siersbæk, jurist, Naturstyrelsen, Vandplanlægning og havmiljø, email:[email protected],tlf. 72 54 48 18Marie Andergren, pressemedarbejder i Miljøministeriets departement, tlf. 72 54 60 60, email:[email protected]
2