Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 445
Offentligt
970852_0001.png
970852_0002.png
Den 17. marts 2011
Luften i København er blevet markant renereDet er blevet sundere at trække vejret i hovedstaden. Det viser foreløbige resultater fraDanmarks Miljøundersøgelser ved Aarhus Universitet. I perioden 2002- 2010 er forureningenmed ultrafine partikler faldet med cirka 50 procent.- Partikelforureningen er den mest skadelige del af luftforureningen, og den øger risikoen forat blive syg. Derfor er det godt nyt, når de her tal viser, at luftforureningen med ultrafinepartikler er halveret, og københavnerne nu kan indånde friskere luft. Selvom luften iKøbenhavn er blandt de reneste i de europæiske storbyer, skal vi tage partikelforureningenalvorligt,siger miljøminister Karen Ellemann.Partikelforureningen har betydelige sundhedseffekter som eksempelvis større risiko forhjertekarsygdomme, kronisk bronkitis og lungekræft. Særligt de små partikler er undermistanke for at være sundhedsskadelige. Derfor har regeringen de senere år iværksat enrække tiltag for at få nedbragt partikelforureningen, blandt andet ved at indføre miljøzoner ide største byer, nedsætte afgiften på dieselbiler med partikelfiltre og stille miljøkrav til taxaer.Målingerne fra Danmarks Miljøundersøgelser er, som led i Miljøministeriets indsats for miljøog sundhed, foretaget ved H.C. Andersens Boulevard i København - en af Danmarks mesttrafikerede gader med 60.000 biler om dagen. Her har man både målt for antallet ogstørrelsen af partiklerne. Dermed får man oplysninger om både de ultrafine partikler, dernæsten udelukkende stammer fra den lokale trafik, og om større partikler, der hovedsagligtblæser hertil fra udlandet.Miljøstyrelsen vurderer, at halveringen i forureningen med ultrafine partikler hænger tætsammen med fornyelsen af bilparken, udbredelse af partikelfiltre og indførelse af miljøzoner.- Det her viser, at regeringens indsats på luftområdet bærer frugt, og at det virker, når vistiller skærpede krav til biler. Jeg forventer, at partikelforureningen fortsat vil falde i takt med,at alle nye dieselbiler har indbyggede partikelfiltre. Det er vigtigt, at vi fortsat arbejder forrenere luft og på at få partikelforureningen endnu længere ned,siger Karen Ellemann.Den fulde rapport fra Danmarks Miljøundersøgelser forventes at være klar i slutningen afmaj.Nogle af regeringens tiltag for at nedbringe partikelforureningen i Danmark:2005: Krav om svovlfri benzin og diesel2006: Indførelse af miljøzoner i de større byer2006-2007: Nedslag i registreringsafgift på dieselbiler med partikelfilter2008: Skærpede krav til brændeovne og –kedler.2009: Krav om miljørigtige taxaer

Yderligere oplysninger:

Christian Lange Fogh, specialkonsulent i Miljøstyrelsen, tlf. 7254 4468Marie Andergren, pressemedarbejder i Miljøministeriets departement, 7254 6060
2