Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 432
Offentligt
968888_0001.png
968888_0002.png
968888_0003.png
968888_0004.png
968888_0005.png
Notat
EU & Internationalt PolitiskSekretariatJ.nr. dep-332-00002Ref. anrbjDen 7. marts 2011
Afrapportering fra den 26. samling i UNEP’s Styrelsesråd (GC) og Det Globale Ministerforumfor Miljø (GMEF), Nairobi, den 21.-24. februar 2011.Hovedtemaet for ministrenes diskussion var ’Green Economy’ (GE) og international miljøforvalt-ning. Herudover blev der vedtaget en lang række beslutningsforslag, herunder beslutningsforslag omkemikalier og affald.Næste samling i UNEP’s styrelsesråd og GMEF finder sted i form af en ”12. special session” den20.-22. februar 2012. Der er endnu ikke truffet beslutning om værtsland.1. Green EconomyUdgangspunktet for drøftelserne var UNEP’s nye rapport ”Towards a Green Economy – Pathwaysto Sustainable Development and Poverty Eradication”. Rapporten gennemgår hvordan en grøn øko-nomi adskiller sig fra ”business as usual” på en lang række parametre som jobskabelse og lighed,energi, vand, naturressourcer, økonomisk vækst mv.Green Economy blev præsenteret som et koncept i sammenhæng med bæredygtig udvikling og fat-tigdomsbekæmpelse. GE er ikke et mål i sig selv og skal ikke ses som en erstatning for bæredygtigudvikling. Det blev påpeget, at fødevarer og energi er de sektorer, som har den væsentligste betyd-ning for udviklingen mod GE.Drøftelserne i Nairobi viste, at der blandt landene endnu ikke er en fælles opfattelse af konceptet, ogdet blev også konkluderet, at hvert enkelt land må følge sin egen vej mod GE. Såkaldte ”roadmaps”,der kan hjælpe det enkelte land mod en grønnere økonomi blev angivet som en mulighed, hvorUNEP med sin ekspertise kan bidrage. Flere udviklingslande pegede på behovet for finansiel støtte,eventuelt i form af en Trust Fund, i overgangsperioden frem mod GE.EU-landene betonede, at GE ikke handler om at etablere nye barrierer for udviklingslandenes eks-port af produkter til de europæiske markeder, idet det samtidigt blev gjort klart, at uden GE kommerder ikke bæredygtig udvikling. Udviklingslandene er mere delte i spørgsmålet. Enkelte lande udtaltesig relativt positivt om konceptet, idet de fremførte, at ”business as usual” blot vil forværre fattig-dommen. Andre lande fremhævede, at GE vil kunne bidrage til at sikre "decent jobs" fremskynde enteknologisk udvikling, især hvis også den tilknyttede know-how følger med. Enkelte lande udtryktesig klart mere kritisk og så ikke nogen grund til at ”genopfinde” bæredygtig udvikling og efterlyser istedet reelle miljømæssige fremskridt inden Rio+20.Der gennemførtes fire opfølgende ministerielle ”roundtables”, hvor landene blev opfordret til at deleerfaringer med GE. I det ”roundtable”, hvor Danmark deltog, udtrykte enkelte lande sig stærkt imodat tale om GE som en model, der skal vedtages i Rio. Der er ifølge Ghana behov for en Trust Fund
for at kickstarte overgangen til GE, ligesom teknologioverførsel og international regulering er afgø-rende. Fra dansk side orienteredes om erfaringer med afgifter, offentlige grønne indkøb og de ener-gipolitiske aftaler.2. International miljøforvaltningDer blev gjort status for reformprocessen af den internationale miljøforvaltning, som består af 1)forenkling og effektivisering af den eksisterende miljøforvaltning, og 2) en mere langsigtet og om-fattende nyorganisering af den internationale miljøforvaltning (hvor form følger funktion). UNEPhar allerede foretaget en række tiltag på den korte bane, mens de mere langsigtede reformforslag erblevet diskuteret af en uformel miljøministergruppe sidste år, som dog ikke nåede til enighed om,hvordan man skulle komme videre. På Styrelsesrådet vedtog man at sende reformforslagene videretil Rio+20 forberedelsesprocessen - primært fordi de ikke kun omhandler miljøforvaltning, men engenerel reform af den institutionelle ramme for bæredygtig udvikling. Det er håbet, at man i NewYork vil igangsætte en mere dybdegående analyse af reformforslagene (finansielle, strukturelle ogjuridiske implikationer samt komparative fordele), så regeringerne næste år har et bedre beslut-ningsgrundlag. På UNEP-mødet fik man opfattelsen af, at der generelt er en bredere enighed om, atmiljøsøjlen er for svag og skal styrkes - specielt ved en 'bottom-up-approach', dvs at man nationalt(bedre) skal integrere miljø i politikker og programmer. Eksekutivdirektøren skal på næste årsUNEP-møde redegøre for og vurdere fremskridt.3. Verdens miljøtilstandStyrelsesrådet vedtog en beslutning, som opfordrer regeringer til at benytte integrerede miljøvurde-ringer i beslutningsprocessen og styrke det videnskabelige grund for miljøforvaltningen. Samtidiganmoder styrelsesrådet eksekutivdirektøren om forsat at udarbejde miljøvurderinger og anmoderregeringer om at følge op på ”Millennium Ecosystem Assessment” og bidrage med ekstra budget-mæssige ressourcer til teknisk samarbejde og kapacitetsopbygning til at støtte miljøvurderingsinitia-tiver.4. Kemikalieforvaltning, herunder kviksølv samt elektronisk affald og affaldshåndteringDer blev vedtaget en beslutning som omfattede bly og cadmium, kviksølv, den globale kemikalie-strategi, SAICM, samt affaldshåndtering, herunder elektrisk og elektronisk affald (e-waste).Hvad angårbly og cadmium,blev der vedtaget en beslutning på basis af flere års arbejde underUNEP med videnskabelige vurderinger af stoffernes farlighed, anvendelse, regulering og transport.Der blev opnået enighed om, at der er behov for yderligere tiltag, og det blev besluttet, at UNEPskal:a) Oprette et partnerskab i samarbejde med regeringer og andre interessenterb) Inkludere information om mindre farlige alternativer og teknikker samt muligheder for at re-ducere udslip i den mekanisme for udveksling af informationer, der findes under SAICM, fo-reløbigt i en testperiode på to årc) Fortsætte sine aktiviteter på området, især i udviklingslande og lande med overgangsøkono-mier, med fokus på bly i benzin og maling, cadmium i batterier samt kapacitetsopbygning.Der blev påpeget et særligt behov for at reducere risici for børn og andre sårbare grupper, og for atreducere risici for miljøet ud fra en livscyklustilgang. Regeringer m.fl. opfordres til at gøre en ind-
2
sats for at imødegå dette. Endelig blev SAICM´s besluttende forsamling (ICCM) opfordret til på sitnæste møde (i 2012) at overveje, hvordan informationerne fra UNEP’s vurderinger kan bringes ind idet eksisterende arbejde på området, både nationalt, regionalt og globalt.kviksølvområdetbakkede beslutningen op om de verserende forhandlinger om en kviksølvkon-vention, og det lykkedes at bibeholde forhandlingernes mandat fra 2009 uændret. Dermed blev detundgået, at mandatet blev udvandet, eller forhandlingerne besværliggjort. UNEP blev bedt om, un-der sit Globale Kviksølvpartnerskab, at hjælpe udviklingslande og lande med overgangsøkonomiermed at lave nationale oversigter for kviksølv.Beslutningens del omSAICMstøtter op om de resultater, der blev opnået på det seneste ICCM-møde og påskønner indsatsen for at involvere sundhedssektoren yderligere i implementeringen afSAICM. Beslutningen opfordrer UNEP til at fortsætte implementeringen af SAICM, med særligfokus på nye politikområder. UNEP anmodes også om generelt at arbejde videre med områder ogtiltag, som kan fremme en bedre kemikalieforvaltning. Dette arbejde vil blive underbygget afUNEP’s første globale oversigtsrapport om kemikalieområdet, som også vil se på, hvor udviklingener på vej hen (Global Chemicals Outlook). Rapporten er planlagt til udgivelse i begyndelsen af2012.For første gang indgåraffaldi samme beslutning som kemikalier, hvilket er et udtryk for en øgetbevidsthed om sammenhængen mellem områderne, knyttet til den proces om styrket samarbejde ogkoordination mellem kemikalie- og affaldskonventionerne, som har fundet sted de senere år. Beslut-ningen understreger vigtigheden af koordinering mellem aktører på affaldsområdet, især mellemUNEP, Baselkonventionen om farligt affald og SAICM, men også med andre FN organer og øvrigeinteressenter.I forhold til FN påpeges det, at integreret affaldshåndtering bør være et prioriteret område underFN’s ”Delivering as One” initiativ. UNEP anmodes om at støtte udviklingslande i deres bestræbelserpå at udvikle en integreret tilgang til affaldshåndtering, og hjælpe dem til bedre at kunne håndtereaffald i byområder, herunder e -waste. Formålet er at optimere forebyggelse af affald, genanvendelseog effektiv brug af ressourcer lokalt, i overensstemmelse med begrebet 3R (reduce, reuse, recycle).Beslutning henviser også til det globale partnerskab om affaldshåndtering, som UNEP har etableret,og påpeger behov for nærmere konsultationer med interessenter om dets indhold og arbejdsprogram,hvor e-waste er en af prioriteterne. Endelig opfordres regeringer kraftigt til at indarbejde affaldsfo-rebyggelse og -håndtering i deres strategier for bæredygtig udvikling.Afslutningsvis anmodes UNEP’s eksekutivdirektør om at bidrage til forberedelserne af det kom-mende FN topmøde om bæredygtig udvikling i 2012 vedrørende kemikalie- og affaldsforvaltning.5. IPBES (International Platform on Biodiversity and Ecosystem Services)I efteråret 2010 gav FN’s Generalforsamling grønt lys for etablering af IPBES, en platform forkommunikation mellem videnskabsfolk og beslutningstagere om biodiversitet og økosystemer inspi-reret af IPCC på klimaområdet. Styrelsesrådet vedtog en beslutning, som tilvejebringer grundlagetfor at UNEP i 2011 kan afholde et IPBES-plenarmøde. Dette møde vil have til formål at beslutteIPBES administrative retningslinjer og institutionelle opbygning. Styrelsesrådet vedtog også en op-
3
fordring til de parter som har mulighed herfor om at tilvejebringe ressourcer til IPBES operationali-sering.6. Bæredygtigt forbrug og produktion (SCP)Styrelsesrådet vedtog en beslutning med en stærk opfordring til, at et nyt 10 års program for bære-dygtig produktion og forbrug (10YFP) vedtages på CSD’s 19. session i maj 2011, ligesom UNEPblev anmodet om at spille en aktiv rolle i implementeringen af programmet.7. Konference om beskyttelse af havmiljøet samt syd-sydsamarbejdet om biodiversitetStyrelsesrådet vedtog en beslutning om at opfordre eksekutivdirektøren til at bakke op om og orga-nisere et 3. internationalt møde om beskyttelse af havmiljøet samt et styrket samarbejdet mellemulandene, det såkaldte syd/syd samarbejde, på biodiversitetsområdet bl.a. gennem udmøntning af enflerårig handlingsplan vedtaget af ulandene på Biodiversitetskonventionens 10. partsmøde (COP 10)i oktober 2010.8. Finansieringsmuligheder for kemikalier og affaldDer blev vedtaget en beslutning, som støtter op om processen om finansieringsoptioner for kemika-lier og affald. Processen blev igangsat af UNEP’s eksekutivdirektør Achim Steiner personligt, meddet formål at øge den politiske prioritet og indsatsen for sikker kemikalie- og affaldshåndtering og ilyset af det stigende behov for midler til at finansiere en sådan indsats. Beslutningen noterer sig, atFN’s generalforsamling også støtter processen, og anmoder UNEP om at fortsat at støtte den og atafrapportere endeligt om resultaterne af den på 12. specielle session i februar 2012.9. GEF (Global Environment Facility)Styrelsesrådet vedtog to proceduremæssige ændringer af GEF-instrumentet (allerede godkendt afGEF’s generalforsamling i 2010), som vedrører ændringer i ansættelsesforholdene for GEF’s CEOog en stadfæstelse af, at GEF kan tjene som finansieringsmekanisme for FN’s Konvention om Be-kæmpelse af Ørkendannelse.10. Arbejdsprogram og budget 2012-13Styrelsesrådet godkendte UNEP’s to-årige arbejdsprogram for 2012-2013 og det tilhørende generel-le budget på knap 191 mio. USD. Arbejdsprogrammet bygger på UNEP’s fire-årige strategi for peri-oden 2010-2013, som fokuserer UNEP’s arbejde på seks overordnede tematiske prioriteter med detformål at gøre organisationen mere resultatorienteret og effektiv. UNEP har de seneste år væretøkonomisk trængt, hvorfor budgettet for 2012-2013 bygger på antagelser om nul-vækst.11. Forvaltning af trust fundStyrelsesrådet godkendt etablering og/eller forlængelse af en række trust funds, som er oprettet ioverensstemmelse med UNEP’s formål, aktiviteter og politik.12. Øget koordinering på tværs af FN systemetStyrelsesrådet opfordrede FN’s koordinations-gruppe på miljøområdet, ”Environment ManagementGroup”, til at fortsætte sit arbejde og følge op på relevante dagsordener og beslutninger, herunder iforhold til biodiversitets-mødet i Nagoya og i forhold til forberedelserne frem mod FN’s konferenceom bæredygtig udvikling (Rio+20).
4
13. Øget koordinering på kemikalie- og affaldsområdetBeslutningen om samarbejde og koordination indenfor kemikalie- og affaldsområdet tager afsæt i desenere års tætte samarbejde mellem tre centrale konventioner på området; Stockholmkonventionen,Baselkonventionen og Rotterdamkonventionen. Beslutningen anmoder UNEP om:At facilitere og støtte en landedrevet, konsultativ proces om udfordringerne ved og mulighe-derne for yderligere at styrke samarbejde og koordination indenfor kemikalie- og affaldsom-rådet på langt sigt, som skal bygge på en rapport, der var forelagt dette møde.At bidrage med input om emnet til forberedelserne af det kommende FN topmøde om bære-dygtig udvikling i 2012.14. Rapporter fra eksekutivdirektørenStyrelsesrådet opfordrede eksekutivdirektøren til at fortsætter sin rapporterings-praksis på udvalgteområder med brug af en resultat-baseret tilgang.15. Globalt miljøovervågningssystem for vand (GEMS Water)Styrelsesrådet opfordrer med beslutningen eksekutivdirektøren til at bidrage til den videre udviklingaf GEMS og styrke kapaciteten til at fremme overvågningsprogrammer samt vurderings- og forsk-ningsaktiviteter for integreret vandressourceforvaltning i udviklingslandene. Styrelsesrådet opfordrerendvidere regeringer og andre organisationer til at deltage aktivt i GEMS Water programmet og bi-drage med vandkvalitetsdata, finansiel støtte samt en teknologioverførselsindsats i udviklingslande.16. Internationalt samarbejde om miljøkatastroferStyrelsesrådet anmodede UNEP om i samarbejde med FN’s kontor for Koordination af HumanitæreAnliggender (OCHA) at forberede en rapport om, hvorledes FN sættes i stand til mere effektivt atreagere på miljømæssige katastrofer som tørke; oversvømmelser og kemikalie- og andre former forudslip. Schweiz har givet tilsagn om at finansiere et sådant studium.
5