Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 430
Offentligt
968090_0001.png
968090_0002.png
968090_0003.png
968090_0004.png
968090_0005.png
MILJØstyrelsenPesticider & genteknologi
9. Marts 2011JL/japed(dep)

GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Forslag til Rådsdirektiv om optagelse af aktivstoffet creosot på bilag I til direktiv

98/8/EC om biocidmidler.

Kom (2011) 50 endelig

Resumé

Kommissionen foreslår, at aktivstoffet creosot optages på bilag I til direktiv98/8/EC om biocidmidler for så vidt angår produkttype 8 (til bekæmpelse afsvamp eller insekter i træ). Bilag I er den såkaldte positivliste. Hvis forslagetbliver vedtaget, vil det betyde, at stofferne må indgå som aktivstof ibiocidmidler i produkttype 8, og at de optages på bilag tilbekæmpelsesmiddelbekendtgørelsen.Forslagene har ingen økonomiske konsekvenser for borgerne og kun mindrekonsekvenser for staten og erhvervsliv. Ud fra en samlet vurdering vurderesdet, at forslaget vil nedsætte beskyttelsesniveauet i Danmark.Danmark mener ikke, at stoffet bør optages på bilag I til biociddirektivet.

1. Status

Kommissionen fremsendte den 10. februar 2011 forslag om optagelse af creosot på bilag Itil Rådet.Ifølge artikel 16, stk. 2, i direktiv 98/8/EF kan det ved forskriftsproceduren med kontrolbesluttes, at et eksisterende aktivt stof optages på direktivets bilag I, jf. direktivets artikel28, stk. 4. Efter kommissionens opfattelse er konklusionen på vurderingen af creosot, atstoffet kan optages i bilag I på visse betingelser. Følgelig har Kommissionen forelagt etdirektivudkast til afstemning i den komite, der er nedsat ved direktivets artikel 28, stk. 1, idirektiv 98/8/EF. På mødet i komiteen den 17. december 2010 kunne der ikke opnås etkvalificeret flertal for Kommissionens direktivudkast.
1
I overensstemmelse med proceduren i artikel 5a i afgørelse 1999/468/EF fremsendteKommissionen et forslag til rådsdirektiv til Rådet den 10. februar 2011 og Kommissionenunderrettede samtidig Europa Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imodforslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget medkvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kanKommissionen udstede direktivet efter, at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrolaf forslaget.Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.

2. Formål og indhold

Kommissionen foreslår optagelse af stoffet creosot som træbeskyttelsesmiddel tilbekæmpelse af svampe eller insekter i træ.Stoffet er blevet vurderet af en medlemsstat, og vurderingerne er derefter behandlet iarbejdsgrupper under Kommissionen, hvor alle EU-landes biocidmyndigheder hardeltaget. Denne vurdering har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål atoptage aktivstoffet på bilag I til direktiv 98/8/EC som træbeskyttelsesmiddel.Ifølge udkastet til vurderingsrapporten, som er knyttet til direktivforslagene, harvurderingen af stoffet ud fra det angivne anvendelsesområde vist, at det kan antages, atstoffet - og midler indeholdende disse stoffer – på visse betingelser opfylder betingelsernei henholdsvis artikel 10 og 5 i direktiv 98/8/EC for optagelse på bilag I; dvs. at der ikke eruacceptable effekter på sundhed og miljø.Når et aktivstof er optaget på bilag I eller IA, er det en national opgave at tage stilling til,om de biocidmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land.Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper” (bilag VI tildirektivet) samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. I forslaget ombeslutning om optagelse af aktivstoffet på bilag I er der skrevet en restriktion ind om, atlandene selv skal foretage en risikovurdering og sikre passende risikoreduktioner på deanvendelsesområder, som ikke er beskrevet i optagelsesdirektivet.Creosot har ikke været til høring i den Videnskabelige Komité for sundhed og miljø risiko(SCHER), da Kommissionen ikke har fundet det nødvendigt at stille specifikke spørgsmålom stoffet og vurderingen.
2

3. Nærhedsprincippet

Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om engennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorfor regeringenvurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

4.

Konsekvenser for Danmark

Lovgivningsmæssige konsekvenser:Hvis forslaget om optagelse af creosot på bilag I til direktiv 98/8/EC bliver vedtaget, vilcreosot blive optaget på bilag 8 til bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler.I øjeblikket er der i Danmark ikke godkendt træbeskyttelsesmidler med creosot.Økonomiske og administrative konsekvenser:Hvis forslaget om optagelse af creosot på bilag I til direktiv 98/8/EC vedtages, skaldirektivet være implementeret ca. 1 år efter afstemningen. Senest 4 år efter ikrafttrædelsenaf direktivet skal eventuelle danske godkendelser af træbeskyttelsesmidler indeholdendecreosot være vurderet og være ændret i overensstemmelse med direktiverne. Dennerevurdering vurderes at få begrænsede administrative konsekvenser for Miljøstyrelsen ogerhvervslivet, selv om vurderingerne baseret på de ”ensartede principper” er mereomfattende og kræver yderligere dokumentationsmateriale i forhold til den nuværendedanske vurdering.Forslagets vedtagelse vurderes ud fra en samlet betragtning kun at få begrænsedeøkonomiske konsekvenser for erhvervslivet. På byrdesiden vil de relativt få danskefirmaer, der importerer og sælger biocidprodukterne, inden for få år blive mødt medbiociddirektivets skærpede krav om dokumentationsmateriale samt et gebyr i forbindelsemed godkendelsesbehandlingen. Til gengæld betyder harmoniseringen i EU afansøgningskrav mv. at virksomheder, som markedsfører i flere lande, inden for visserammer kan genbruge ansøgninger indgivet i andre EU-medlemslande med storebesparelser til følge. Det bemærkes, at krav om dokumentation og gebyr mv., i højere gradkan siges at være en følge af biociddirektivet end af de nærværende forslag om, atstofferne kan godkendes i EU. Konsekvensen ved ikke at vedtage forslag om EU-godkendelse af creosot vil være at stoffet vil blive forbudt at sælge og anvende i EU,hvilket ville udgøre en økonomisk byrde for virksomhederne.Derudover er der ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat ogkommuner.Beskyttelsesniveau:3
Det er ved optagelsen af et aktivstof på bilag I tilstrækkeligt at påvise en sikker anvendelseaf stoffet for ét anvendelsesområde i et medlemsland. For creosot vurderes det, atbeskyttelsesniveauet i Danmark vil blive nedsat, hvis træbeskyttelsesmidler med creosotbliver godkendt. Creosot består af en række Polyaromatiske hydrocarbon (PAH) og hartidligere været anvendt til jernbanesveller og elmaster. Det skal dog understreges at det ervanskeligt på nuværende tidspunkt at give en præcis vurdering af de miljø- ogsundhedsmæssige konsekvenserne ved optagelsen af creosot på Bilag I. Effekten påbeskyttelsesniveauet vil afhænge dels af, om der konkret søges om godkendelse af midlermed creosot i Danmark og dels af den efterfølgende nationale vurdering af, om midlernekan godkendes under danske forhold. For creosot er der dog mulighed for at nægtegodkendelse af midlerne, hvis der findes alternative midler eller teknologier på markedet,der ikke medfører uforholdsmæssige socioøkonomiske konsekvenser i forhold til risikoenfor mennesker og miljø som følge af stoffets anvendelse. I Danmark anses det derformuligt forsat at kunne nægte godkendelse af træbeskyttelsesmidler indeholdende creosottil de fleste anvendelser. Der er i dag strenge regler for anvendelsen af træ behandlet medcreosot og disse regler ændres ikke ved optagelsen af creosot på Bilag I tilBiociddirektivet.

5. Høring

Sagen blev den 9. december 2010 sendt i høring i Miljøspecialudvalget, hvor der indkomfølgende bemærkninger. 3 F har oplyst at de støtter den danske holdning. DI og Farve- ogLakindustrien, har oplyst, at de ingen bemærkninger har.Sagen blev endvidere sendt i høring i Miljøspecialudvalget den 7. marts 2011, hvor DetØkologiske Råd, Forbrugerrådet, NOAH og Danmarks Naturfredningsforening har oplyst,at de støtter den danske holdning.

6. Forhandlingssituation

Kommissionens forslag om optagelse af creosot på Bilag I har været forelagt den StåendeKomité, hvor der ikke var et kvalificeret flertal for forslaget, hvorfor sagen er oversendt tilRådet.Der forventes hverken at kunne samles et kvalificeret flertal for eller mod Kommissionensforslag i Rådet.

7. Regeringens foreløbige generelle holdning

For creosot er Danmark uenig i den metode, der er anvendt til risikovurderingen af stoffet.Danmark mener ikke, at der, for stoffer der skader arveanlæggene og erkræftfremkaldende, som creosot er, kan fastsættes et eksponeringsniveau, hvor risikoenfor at denne effekt optræder, kan udelukkes. Derfor mener Danmark ikke, at stoffet kan4
optages på bilag I til biociddirektivet. Danmark mener desuden, at der ikke er benyttettilstrækkelig forsigtighed i beregningen af de niveauer for eksponering, der forekommerunder brug af creosot som træbeskyttelsesmiddel. Endelig er Danmark uenig i densikkerhedsfaktor der er anvendt i risikovurderingen som Danmark finder, nedsætterbeskyttelsesniveauet.

8. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5