Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 420
Offentligt
966110_0001.png
966110_0002.png
966110_0003.png
966110_0004.png
MiljøstyrelsenJord & Affald
1. marts2011J.nr.: 001-03921
NÆRHEDS-OG GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGKommissionens forslag til direktiv om ændring af Rådets direktiv 1999/31/EF om deponeringaf affald for så vidt angår specifikke kriterier for oplagring af metallisk kviksølvaffald.

Resumé

Forslaget indeholder specifikke retningslinjer for, at metallisk kviksølv kan oplagres i en periode påmere end et år, samt at kviksølvaffaldet kan tillades bortskaffet på særlige kategorier afdeponeringsanlæg. Der skal stemmes om forslaget senest den 13. marts 2011. Forslaget vurderesikke at have væsentlige økonomiske eller erhvervsadministrative konsekvenser ligesom forslagetvurderes at have en neutral påvirkning af det nuværende beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringenfinder, at det er fornuftigt, at der indføjes specifikke retningslinjer i deponeringsdirektivet for, atmetallisk kviksølv på nærmere specificerede vilkår midlertidigt kan oplagres på deponeringsanlæg iEU og Regeringen agter derfor at støtte forslaget.1. StatusKommissionen sendte den 11. februar 2011 ovennævnte forslag til medlemsstaterne. Forslaget erfremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1102/2008 af 28.oktober 2008 om forbud mod eksport af metallisk kviksølv og særlige kviksølvholdige forbindelserog blandinger samt sikker oplagring af metallisk kviksølv (kviksølvforordningen).Det fremlagte forslag til en kommissionsforordning behandles i TAC (Technical AdoptionCommittee). Komiteen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol som beskrevet iartikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli2006. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen forordningenefter at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikke kvalificeretflertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig EuropaParlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandlesagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke inden enfrist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede forordningen efter at Parlamentet hargennemført en legalitetskontrol af forslaget.I overensstemmelse med artikel 9 i Komiteens forretningsorden er forslaget udsendt i skriftligprocedure med frist for kommentarer til den 13. marts 2011.Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.2. Formål og indholdBaggrunden for forslaget er et behov for ændring af Rådets direktiv 99/31/EF om deponering afaffald (deponeringsdirektivet) som følge af, at EU´s kviksølvforordning indeholder regler foroplagring og deponering af kviksølvholdigt affald, som ikke fremgår af deponeringsdirektivet. Ikviksølvforordningen er der således fastsat, at metallisk kviksølvaffald kan oplagres midlertidigt – idertil egnede beholdere - i en periode på mere end et år eller bortskaffes på særlige kategorier af
1
deponeringsanlæg. Som konsekvens heraf er der derfor behov for at fastsætte supplerenderetningslinjer i deponeringsdirektivet, som udmønter kviksølvforordningens regler.Forslaget indeholder specifikke retningslinjer for, at metallisk kviksølv kan oplagres i en periode påmere end et år, samt at kviksølvaffaldet kan tillades bortskaffet på særlige kategorier afdeponeringsanlæg. Retningslinjerne retter sig bl.a. mod, at kviksølvindholdet i affaldet skal værestørre end 99,9 %, og at kviksølvaffaldet skal opbevares i særlige ståltromler, som lever op tilinternationale standarder – og stiller samtidigt krav om, at kviksølvaffaldet maksimalt udgør 80 %af tromlens volumen. For at sikre en høj miljøbeskyttelse stilles der krav om, at der følger etspecifikt certifikat med den enkelte tromle med oplysninger om bl.a. affaldsproducenten, mængdenaf kviksølv, indhold af eventuelle urenheder samt identifikationsnummer. Endvidere stiller forslagetkrav om, at der minimum månedligt foretages kontrol/tilsyn med det oplagrede kviksølvaffald medhenblik på at imødegå risici for udslip, ligesom der stilles krav om, at den ansvarlige foroplagringen af kviksølvaffaldet, skal opbevare relevante dokumenter i minimum 3 år efteroplagringen er ophørt.Endelig medfører forslaget, at der er behov for supplerende vurdering af langtidseffekten iforbindelse med underjordisk deponering (”permanent storage”) af metallisk kviksølv – og somfølge heraf tager forslaget til ændring af deponeringsdirektivet udgangspunkt i, at der alene åbnesmulighed for midlertidig oplagring af kviksølvholdigt affald i en periode på op til 5 år, hvilket pånuværende tidspunkt vurderes at være i overensstemmelse med BAT (bedst anvendelige teknologi),for så vidt angår sikker oplagring af metallisk kviksølvaffald.3. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da formålet med forslaget alene er at udmøntereguleringsbeføjelser fastsat i allerede gældende fællesskabsregulering.4. Konsekvenser for DanmarkGældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:Oplagring af metallisk kviksølvaffald reguleres generelt i henhold til EU´s affaldslovgivning.Oplagring af metallisk kviksølvaffald i op til et år er således reguleret i henhold til regler ommiljøgodkendelse i Rådets direktiv 2008/98/EF af 19. november 2008 om affald (affaldsdirektivet).Krav til godkendelse af anlæg, hvor der oplagres metallisk kviksølvaffald i mere end et år, følgerbestemmelserne i EU´s deponeringsdirektiv (inkl. tilhørende EU-Rådsbeslutning 2003/33/EF af 19.december 2002 om opstilling af kriterier og procedurer for modtagelse af affald pådeponeringsanlæg).Den nugældende EU-lovgivning vedrørende oplagring af metallisk kviksølv indebærer, at alleanlæg til oplagring af metallisk kviksølv i mere end et år skal have en godkendelse ioverensstemmelse med artiklerne 7-9 i deponeringsdirektivet, ligesom kontrollen og overvågningenaf disse anlæg skal følge bestemmelserne i deponeringsdirektivets artikel 12.For så vidt angår underjordisk oplagring af metallisk kviksølvaffald (som ikke i dag er muligt iDanmark) skal dette endvidere ske i overensstemmelse med de krav til sikkerhedsvurdering, som erbeskrevet i Appendix A til EU-Rådsbeslutningen 2003/33/EF.
2
Midlertidig (ikke-underjordisk) oplagring af metallisk kviksølvaffald skal i øvrigt følgeretningslinjerne i EU-direktivet (96/82/EF) af 9. december 1996 om kontrol med risikoen for størreuheld med farlige stoffer, jf. artikel 3(2) i kviksølvforordningen.Ændringen af EU´s deponeringsdirektiv vil blive gennemført via en ændring af den nugældendedeponeringsbekendtgørelse (nr. 252 af 31. marts 2009). Bekendtgørelsesændringen vil bestå i, at derindsættes regler om, at det fremover bliver tilladt på nærmere specificerede vilkår midlertidigt atoplagre metallisk kviksølvaffald på deponeringsanlæg i Danmark. Herudover vurderes der at værebehov for en mindre ændring af affaldsbekendtgørelsen således, at der indsættes en undtagelse formetallisk kviksølvaffald fra forbuddet mod deponering af flydende affald.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:Forslaget om ændring af deponeringsdirektivet vurderes at være neutralt i forhold til erhvervslivetsbyrder, idet de foreslåede ændringer ikke vurderes at få væsentlige konsekvenser i forhold til denaktuelle håndtering af metallisk kviksølvaffald i Danmark. Det bemærkes i øvrigt, at Kommissionenikke har foretaget en vurdering af forslagets økonomiske konsekvenser.Statsfinansielle konsekvenser:Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.Erhvervsadministrative konsekvenser:Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenser:Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.Beskyttelsesniveau:Som følge af, at Danmark i mange år har eksporteret metallisk kviksølvaffald til bortskaffelse iTyskland, og eftersom denne praksis i det væsentligste forventes opretholdt, vurderesændringsforslaget at have en neutral påvirkning af det nuværende beskyttelsesniveau i Danmark.5. HøringForslaget har været sendt i en kort høring blandt en snæver interessentkreds fra den 24. februar2011 med høringsfrist den 28. februar 2011, og der er ikke modtaget høringssvar. Herudover harforslaget været i en tilsvarende kort høring i EU-miljøspecialudvalget, og i denne forbindelse er dermodtaget høringssvar fra Dansk Industri, Arbejdstilsynet og LO. Dansk Industri har ingenbemærkninger til forslaget, og kan støtte indstillingen. Arbejdstilsynet har heller ingenbemærkninger til selve forslaget; men retter opmærksomheden på, at det er vigtigt, atmedarbejderne på de virksomheder, der forestår oplagring af metallisk kviksølv, ikke udsættes forpåvirkninger fra det kviksølvholdige affald. LO savner en begrundelse for, at metalliskkviksølvaffald ifølge forslaget kan tillades oplagret i op til 5 år, og foreslår i denne forbindelse, atden periode, hvor det metalliske kviksølv oplagres, forkortes, og at der burde stilles krav om ensærlig begrundelse for at tillade oplagring i længere tid.På baggrund af praksis for håndtering af metallisk kviksølvaffald i Danmark i dag samt forslagetsretningslinjer for oplagringen samt set i lyset af, at forslaget vurderes at have en neutral påvirkning
3
af miljøet i Danmark, vurderes der ikke – som foreslået af LO - at være behov for at forkorteoplagringsperioden for metallisk kviksølvaffald i op til 5 år.6. ForhandlingssituationenKommissionen nedsatte i 2010 en arbejdsgruppe med henblik på fastsættelse af kriterier formidlertidig oplagring af metallisk kviksølvaffald.I sommeren 2010 udsendte Kommissionen et udkast til kriterier for midlertidig oplagring afmetallisk kviksølv. Forslaget blev efterfølgende drøftet på et arbejdsgruppemøde i oktober 2010. Påbaggrund af drøftelserne har Kommissionen udarbejdet nærværende ændringsforslag.Det forventes, at de øvrige EU-lande vil støtte forslaget.7. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er enig i, at det er fornuftigt, at der indføjes specifikke retningslinjer ideponeringsdirektivet for, at metallisk kviksølv på nærmere specificerede vilkår midlertidigt kanoplagres på deponeringsanlæg i EU.
4