Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 413
Offentligt
J.nr. NST-4101-00012Den
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål
nr. AR og AS stillet af Folketingets
Miljø- og Planlægningsudvalg
Spørgsmål ARVil ministeren redegøre for regeringensinitiativer som følge af de alarmerendemeldinger fra Danmarks Miljøundersøgelser(DMU) om § 3-natur, der forsvinder?
Spørgsmål ASVil ministeren samtidig oplyse, om ministerenpå baggrund af den nye DMU-undersøgelsefra 5. november 2010 straks vil iværksætte enregistrering af samtlige § 3-naturarealer ogfastsætte konkrete tidsfrister for opdatering afinformationerne?
SvarJeg vil besvare spørgsmålene samlet.
Jeg har netop taget en række initiativer, derfølger op på resultaterne af det serviceeftersynaf naturbeskyttelseslovens § 3, som blevigangsat for et år siden, mere præcist den 1.februar 2010.
Jeg har taget følgende initiativer:Jeg bruger nu 36 mio. kr. på at finkæmmelandet for natur, så vi kan tegne et nyt, mereretvisende og grønnere Danmarkskort, somopfølgning på resultaterne af DMU’sundersøgelse. Et sådant grønt Danmarkskortvil være til fordel for lodsejerne, kommunerneog ikke mindst naturen.
Vi skal blive bedre til at passe på vores natur,og derfor supplerer jeg også indsatsen med en
2
pjece om § 3-reglerne, som netop er omdelt tilsamtlige 90.000 lodsejere i det åbne land.I mandags åbnede jeg en ny hjemmeside hosNaturstyrelsen med de samlede resultater af§ 3-serviceeftersynet.
En del af hjemmesiden består endvidere af ennaturplejeportal, hvor lodsejere, kommuner ogkonsulenter kan finde gode råd om, hvordanman bedst passer og plejer de beskyttedenaturområder.
Jeg glæder mig også over, at serviceeftersynetviser, at kommunerne administrerer § 3-beskyttelsen lige så restriktivt som amternegjorde.
Jeg har desuden besluttet at styrke dialogenmellem Miljøministeriet, kommunerne ogpolitiet, så vi kan finde ud af, hvor der er brug
3
for bedre vejledning om håndhævelse af § 3-beskyttelsen.
Serviceeftersynet af § 3-naturen viser, at vihar de juridiske redskaber, der er brug for. Såfrem for at opfinde nye paragraffer skal vihave fjernet barrierer for, at kommunernesafgørelser bliver håndhævet. Det handler kortsagt om, at få de eksisterende redskaber til atvirke bedre.
Serviceeftersynet blev sat i gang som følge afkritik af kvaliteten af bl.a. den vejledenderegistrering af de beskyttede naturområder.
Det er kommunernes ansvar løbende atajourføre den registrering, som de overtog fraamterne med kommunalreformen.
DMU har som led i serviceeftersynet foretageten analyse af § 3-registreringen baseret på
4
stikprøver og fundet, at der er unøjagtigheder iden eksisterende registrering, men også athovedparten af den er retvisende (ca. 80 %).
Analysen viser, at der er konflikt i forhold tilarealanvendelsen, som den fremtræder påluftfotos, på op til 7 % af den registreredenatur. Det samlede tab af beskyttet naturvurderer DMU til at være mellem 2 % og5,5 %. Det finder jeg ikke tilfredsstillende. Inogle tilfælde kan der være gode grunde tildet, i andre tilfælde kan der være tale omovertrædelser af loven, som bør håndhæves afkommunerne. Det forventer jeg, atkommunerne følger op på.
Jeg glæder mig imidlertid over, at analysenogså viser, at der er mere natur, som bør væreregistreret som beskyttet end det, der erregistreret på nuværende tidspunkt. Der erbåde naturområder, som er blevet overset ved
5
den indledende registrering svarende til enforøgelse af det beskyttede naturareal med 7-10 %, og der er opstået nye naturområdersvarende til en forøgelse på mellem 1-4 %.Danmarkskortet er altså grønnere, end vitroede.
Jeg mener desuden, at det er vigtigt både formyndighederne og for lodsejerne, at de kanarbejde på grundlag af et opdateret kort overde § 3-beskyttede naturområder. Det er medtil at sikre en mere effektiv beskyttelse afområderne. Selvom jeg må understrege, atnaturområderne er beskyttede, når de opfylderdefinitionerne i lovgivningen uanset, om de erregistrerede eller ej.
I regeringens aftale med Dansk Folkeparti omfinansloven er der, som nævnt, blevet afsat 36mio. kr. til at gennemgå Danmarks areal ogregistrere alle de § 3-beskyttede søer, moser,
6
heder, enge, overdrev og strandenge, så vi fåren opdateret, ensartet og landsdækkende § 3-registrering.
Jeg har indgået en aftale med KommunernesLandsforening om, at Naturstyrelsen foreståropdateringen af § 3-registreringen i dekommende tre år, og efterfølgende harkommunerne forpligtet sig til at vedligeholderegistreringen for fremtiden.
Aftalen indebærer, at Danmark blivergennemgået fra ende til anden på luftfotos. Desteder, hvor der kan konstateres enuoverensstemmelse mellem § 3-registreringenog den arealanvendelse, der kan ses påluftfotos, vil der blive foretaget besigtigelser ifelten, så registreringen kan blive så korrektsom mulig.
7
Når registreringen er tilvejebragt i løbet af dekommende tre år, har kommunerne som sagtforpligtet sig til at vedligeholde § 3-registreringen fremover, således at debeskyttede naturarealer gennemgås i en 10-årig cyklus. Dette agter jeg at præcisere i dengældende bekendtgørelse.
Jeg vil fortsat følge situationen på områdetnøje, men med denne række af ovennævnteinitiativer, er jeg overbevist om, at jeg harsikret, at § 3-beskyttelsen fremover vil væreen væsentlig beskyttelse af Danmarks natur.
8