Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 39
Offentligt
900324_0001.png
900324_0002.png
900324_0003.png
900324_0004.png
900324_0005.png
900324_0006.png
900324_0007.png
900324_0008.png
900324_0009.png
900324_0010.png
900324_0011.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriDen 22. september 2010Sag: 6907 / 142982
TALEPUNKT til samråd CK – CNom Greenpeace-aktion mod ulovligt fiskeri i Kattegat(det talte ord gælder)Spørgsmål CKVil ministeren redegøre for fiskerikontrollen i det lukkede område i Kattegat,herunder oplyse om der er kapacitetsproblemer i forhold til at varetage kontrollenpå havet?Spørgsmål CLVil ministeren oplyse, hvilke konkrete initiativer ministeren vil tage for atbeskytte det lukkede området i Kattegat mod fiskeri?Spørgsmål CMVil ministeren arbejde for, at forbuddet mod at fiske i det beskyttede områdekommer til at gælde alle EU fiskere?Spørgsmål CNVil ministeren oplyse, hvilke konsekvenser det får, at Gillelejefiskeretilsyneladende systematisk har fisket i det beskyttede område?Samrådsspørgsmålene er stillet efter ønske fra Bjarne Laustsen (S).Det er et åbent samråd.
1
Indledning- Indledningsvis vil jeg gerne understrege, at det naturligvis erklart utilfredsstillende, når regler ikke følges. Lovgivningener krystal klar, og ulovligt fiskeri i de lukkede områder kanderfor ikke accepteres. Derom skal der ikke herske tvivl,hverken hos de involverede fiskere eller deres organisatio-ner.
Spørgsmål CK om kontrol- I det første spørgsmål CK bliver der spurgt, om jeg vilredegøre for fiskerikontrollen i det lukkede område iKattegat, herunder oplyse om der er kapacitetsproblemer iforhold til at varetage kontrollen på havet?
Generel kontrol
- Den fysiske del af kontrolopgaven i erhvervsfiskeriet foregårprimært som kontrol af fartøjer til søs og ved landing i havn.- Den fysiske kontrol målrettes ved at sammenholde en rækkeinformationer om et givent fartøj, eksempelvissatellitsignaler og meldinger, som fartøjer er pålagt atmeddele Fiskeridirektoratet. På baggrund af disseinformationer bliver fartøjerne placeret i risikogrupper afstørre eller mindre kontrolinteresse.
2
Risikobaseret kontrol
- Fiskeridirektoratet arbejder således efter en målrettet ogrisikobaseret kontrolstrategi, som gør det muligt i perioder atprioritere særlige indsatsområder, sideløbende med detbasale kontroltryk.- Endvidere løses kontrolopgaven ved at samarbejde medandre relevante myndigheder. I den aktuelle sag med desvenske fiskerikontrolmyndigheder.Kontrol i det lukkede område
- Siden restriktionerne for fiskeriet i Kattegat trådte i kraft den1. januar 2009, har kontrollen af reglernes overholdelseværet en del af Fiskeridirektoratets søværts kontrol.Tilsvarende har det fra svensk side været Kystvagten, dermed såvel søværts kontrol som med flyovervågning harkontrolleret reglernes overholdelse. Størstedelen afområderne ligger i svensk zone.- Efter at der i efteråret 2009 af såvel danske som svenskemyndigheder konstateredes overtrædelse af reglerne, blevkontrollen opprioriteret og intensiveret.- Fiskeridirektoratets prioritering af kontrollen i de lukkedeområder er fortsat i 2010, hvor der siden årets start har væretkontrolmæssigt fokus på områderne.
3
- Den højt prioriterede kontrol har resulteret i, at der sidenefteråret 2009 fra dansk side er fundet 5 konstateredeovertrædelser af reglerne og fra svensk side 24 formodedeovertrædelser af reglerne.- Kontrol med reglernes overholdelse har både karakter afpræventiv områdeovervågning og egentlig fysisk kontrol tilsøs. Direktoratets kontrolskibe ”Vestkysten” og ”Havternen”har i de første 8 måneder af 2010 tilsammen foretagetkontrol i området på 44 datoer. Det er et meget højtkontroltryk og et klart signal om, at Fiskeridirektoratet harfokus på området.
Kontrol kapacitet
- Når der spørges til kontrolkapacitet, antager jeg, at der sigtestil fiskerikontrolskibet ”Havørnens” udfasning pr. 31.december 2009.- Jeg kan i den anledning oplyse, at udfasning af ”Havørnen”ingen betydning har haft for kontrol i de lukkede områder.Fiskeridirektoratets skibe var i de sidste 4 måneder af 2009ca. 20 datoer i området, og har i de første 8 måneder af 2010som nævnt været 44 datoer i området. Der er altså tale om etuændret højt kontroltryk i hele prioritetsperioden.- Samlet set er det min opfattelse, at Fiskeridirektoratet harden fornødne kapacitet, en fornuftig strategi og godesamarbejdsrelationer til vores naboer.
4
Afslutning
- Når det er sagt, er det naturligvis utilfredsstillende, når reglerikke følges, og når der er tale om adfærd, som er skadelig forbestandene.- De lukkede områder er etableret for at beskytte fiskenesoverlevelse, og det er meget kritisabelt, at nogle fiskeretænker mere kortsigtet i egen økonomisk vinding.
Spørgsmål CL om nye initiativer- Det næste spørgsmål CL omhandler, hvilke konkreteinitiativer jeg vil tage for at beskytte det lukkede område iKattegat mod fiskeri?- Som det fremgår af min besvarelse af spørgsmål CK, er derallerede taget mange konkrete initiativer for at sikre detpermanent lukkede område.- Fiskeridirektoratet og de svenske kontrolmyndigheder vilsåledes fortsat opretholde et højt kontrolfokus, og fortsatsamarbejde på alle niveauer.- På det operative plan har Danmark i regi af EU’s fællesfiskerikontrolagentur ydet et væsentligt bidrag til enfremtidig styrket fokus på kontrol af de lukkede områder iKattegat.- På regionalt niveau har Danmark og Sverige et løbendesamarbejde, blandt andet med udveksling af medarbejderemellem Fiskeridirektoratet og Kystvagten.
5
- Herudover er der i lyset af den seneste udvikling taget nyeinitiativer.Styrket udveksling af oplysninger
- For det første har Fiskeridirektoratet efter aftale med Sverigeetableret en generel udveksling af satellitdata for alle danskeog svenske fartøjer, der opererer i Kattegat.- I den forbindelse er der iværksat et varslingssystem, som viamail automatisk sender underretning til de svenskekontrolmyndigheder i følgende situationer:Når et dansk fartøj sejler ind i det permanent lukkedeområde.Hvis et fartøj i det permanent lukkede område sejlerlangsomt (med en fart på 4 knob eller derunder), hvilketkan være en indikation på at fartøjet udøver fiskeri.Når et dansk fartøj forlader området igen.
- Varslingssystemet vil medvirke til yderligere at fokusere ogeffektivisere kontrolsamarbejdet.Daglig, intensiv overvågning af området
- For det andet har Fiskeridirektoratet etableret en løbende tætmonitering af kontrolmæssigt interessante fartøjer. Indtilvidere foretages der en daglig overvågning af disse fartøjersaktiviteter, og på baggrund af overvågningen udføresugentlige evalueringer af fartøjsgruppens aktiviteter.6
- Initiativet skal blandt andet anvendes ved vurderingen af, omforbuddet respekteres.- Initiativet skal også medvirke til den fortsatte tilrettelæggelseaf en løbende og målrettet fysisk kontrol.
Mulighed for at skærpe regler/sanktioner, hvis forbud ikke overholdes
- Jeg har en klar forventning om, at sagens alvor vil afspejlesig i fiskernes adfærd. Og de initiativer, jeg netop harredegjort for, vil bringe det til ophør.- Skulle dette vise sig ikke at være tilfældet, vil jeg være klartil at overveje skærpelse af de eksisterende regler ogsanktioner. Det kunne være en midlertidig inddragelse affartøjets fiskeritilladelse, hvor fartøjet udelukkes fra at udøvefiskeri for en nærmere given periode, med et tilsvarendefradrag i de til fartøjet tildelte årsmængder af fisk.- Men jeg forventer, at de nye initiativer, som jeg har taget, villøse problemet ellers må jeg overveje yderligere skærpelser.
7
Spørgsmål CM om tyske fiskere- I spørgsmål CM spørges der til, om jeg vil arbejde for, atforbuddet mod at fiske i det beskyttede område kommer til atgælde alle EU-fiskere?
Fleksibilitet ved national regulering- Danmark og Sverige indførte de lukkede områder i Kattegatfra begyndelsen af 2009 som en reaktion på den meget alvor-lige situation for torsk.- De lukkede områder blev indført som nationale foranstalt-ninger gældende for deres egne respektive fiskere og gældersåledes alene for danske og svenske fiskere.- Baggrunden for at indføre de lukkede områder som nationalereguleringer i stedet for EU-regler er, at det giver os størremulighed for sammen med Sverige at foretage ændringer afde lukkede områder, som måtte vise sig hensigtsmæssigesom følge af den evaluering, der skal foretages i 2012.Tysk fiskeri er meget begrænset
- Det er alene Tyskland – ud over Sverige og Danmark – somhar fiskerimuligheder i det pågældende område. Tysklandhar meget begrænsede kvoter i Kattegat. I 2010 er den tyskekvote for torsk i Kattegat således på 5 tons ud af en samletTAC på 379 tons. De øvrige tyske kvoter i området omfatterjomfruhummer, rødspætte og tunge og er i 2010 på hen-holdsvis 11 tons jomfruhummer ud af en samlet TAC på8
5.170 tons, 15 tons rødspætte ud af en samlet TAC på 1.520tons og 34 tons tunge ud af en samlet TAC på 700 tons.- Tyske fartøjer er ikke omfattet af reglerne om de lukkedeområder. Både Sverige og Danmark har anmodet Tysklandom at gennemføre lignende foranstaltninger. De tyske myn-digheder har svaret, at den administrative byrde ved at gen-nemføre tilsvarende foranstaltninger ville være ude af pro-portioner sammenholdt med det begrænsede antal fartøjer.- Jeg mener ikke, at det tyske fiskeri har nogen betydning forlukningernes effekt, set i lyset af Tysklands begrænsede fi-skeri i Kattegat. Dertil kommer, at en væsentlig del af delukkede områder, særligt det permanent lukkede område,ligger inden for 12 sømile-grænsen fra Sverige, hvor Tysk-land slet ikke har adgang til at fiske.Provokerende for danske fiskere
- Når det er sagt, forstår jeg godt, at det kan virke provokeren-de for danske fiskere, at tyske fartøjer kan fiske i en begræn-set del af de lukkede områder og derfor fortsætter vi pressetpå Tyskland.
Pres på Tyskland
- Jeg arbejder løbende på at overtale de tyske myndigheder tilat implementere den dansk-svenske aftale om de lukkedeområder i tysk lovgivning.
9
Spørgsmål CN om konsekvenser for Gillejefiskere- Endelig spørges der til, hvilke konsekvenser det får, atGillelejefiskerne tilsyneladende systematisk har fisket i detbeskyttede område.- På baggrund af de 5 overtrædelsessager, somFiskeridirektoratet har konstateret i forbudsområderne, er derrejst sager med krav om bøde og konfiskation af detanvendte redskab. Af de 5 overtrædelsessager er 4 sagerverserende, mens 1 sag er afsluttet med en udenretligvedtagelse af konfiskation og bøde.- Hvad angår de 24 svenske formodede overtrædelser, er derifølge det oplyste indledt forundersøgelser. Sagerne berorhos anklagemyndigheden i Sverige, og de danske fartøjsejereog fartøjsførere er ifølge det oplyste endnu ikke afhørt afpolitiet.- Jeg forventer, at Sverige vil oversende sagerne tilretsforfølgelse i Danmark, da det er dansk lovgivning, der erblevet overtrådt. Fødevareministeriet er i løbende kontaktmed de svenske myndigheder herom.
10
Anvendelsen af Greenpeace materialet og ”egne” sager
- Endvidere er Fiskeridirektoratet nu i fuld gang med atgennemgå det materiale, som er modtaget fra Greenpeace.Fiskeridirektoratet har oplyst, at de forventer at kune afsluttedenne gennemgang i løbet af 14 dage, hvorefterFiskeridirektoratet vil drøfte sagerne medanklagemyndigheden med henblik på at vurdere, ommaterialet kan danne grundlag for sagsrejsning.- Jeg vil nøje følge udfaldet af dette arbejde, ikke mindst ilyset af mine overvejelser om eventuel skærpelse af reglerneog sanktionerne. Jeg vil i den forbindelse henvise til minbesvarelse af spørgsmål CL.
/ ca. 1.550 ord
11