Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 39
Offentligt
900319_0001.png
900319_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 11. oktober 2010Sagsnr.: 7214Dok.nr.: 144699
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 23.september2010 stillet følgende spørgsmål nr. 565 (Alm. del) som hermed besvares.

Spørgsmål 565:

”Vil ministeren i forlængelse af besvarelse af FLF alm. del – samrådsspørgsmål CK-CNden 22. september 2010 om fiskeri i det lukkede område i Kattegat redegøre forhistorikken for indførelse af VMS, herunder hvornår det blev ejernes ansvar, at VMS’envirker?”

Svar:

Indførelse af satellitovervågning af fiskefartøjer er fastsat på EU-plan. Regler for hvilkefartøjer, der skal være omfattet af krav om overvågning via satellit, er blevet skærpetsiden vedtagelse af de første regler, som omhandlede fartøjer over 24 meter.I Rådets forordning (EØF) nr. 2847/93 om indførelse af en kontrolordning under denfælles fiskeripolitik fremgår det således i artikel 3, at det skal besluttes for hvilkefartøjer og i hvilket omfang, der skal indføres overvågning via satellit. Ved en ændringaf forordningen blev det i Rådets forordning (EF) nr. 686/97 fastsat, at medlemsstaterneskulle etablere et system med satellitovervågning. Det blev i den forbindelse bestemt,hvilke fartøjer som skulle være omfattet af krav om overvågning, herunder i relation tilfartøjets længde. Det blev fastsat, at fartøjer over 24 meter omfattes af reglerne. Denærmere bestemmelser for satellitovervågningen af fiskefartøjer blev efterfølgendefastsat i Kommissionens forordning (EF) nr. 1489/97 om gennemførselsbestemmelsertil Rådets forordning (EØF) nr. 2847/93 for så vidt angår satellitbaseredefartøjsovervågningssystemer.På den baggrund blev regler for satellitovervågningen præciseret i bekendtgørelse nr.715 af 2. oktober 1998 om overvågning af fiskefartøjer via satellit. På dette tidspunkt
tilhørte overvågningsudstyret Fiskeridirektoratet, som bl.a. tog sig af installation ogreparation af udstyret. Det var dog fartøjsførerens ansvar at sikre, atovervågningsenheden var operationel og transmitterede positionsmeddelelser.Med Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 om bevarelse og bæredygtig udnyttelse affiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik blev reglerne for overvågningskærpet. Fra 2004 blev der således krav om satellitovervågning for fartøjer over 18meter. Siden 2005 har kravet været gældende for fartøjer over 15 meter. De nærmerebestemmelser for satellitovervågningen af fiskefartøjer blev fastsat i Kommissionensforordning (EF) nr. 2244/2003om gennemførelsesbestemmelser vedrørendesatellitbaserede fartøjsovervågningssystemer.I 2009 besluttede regeringen, at ejerskabet til satellitovervågningsudstyret skulle overgåtil fartøjsejerne. Det blev i den forbindelse også besluttet, at fartøjsejerne uden betalingkunne overtage de allerede installerede satellitbokse.På den baggrund er det i § 9 i bekendtgørelse nr. 902 af 28. september 2009 omovervågning af fiskefartøjer via satellit fastsat, at udgifter til indkøb, installation,transmission, reparation og drift af overvågningsudstyret skal afholdes af fartøjsejeren.Bekendtgørelsen trådte i kraft den 1. oktober 2009, og fra denne dato overgik ejerskabetaf satellitovervågningsboksene til de enkelte fartøjsejere.Afslutningsvist kan det nævnes, at det i den nye kontrolforordning (Rådets forordning(EF) nr. 1224/2009 om oprettelse af en EF-kontrolordning med henblik på at sikreoverholdelse af reglerne i den fælles fiskeripolitik) er fastsat, at pr. 1. januar 2012 skalfartøjer over 12 meter have installeret satellitovervågningsudstyr.Jeg kan i øvrigt henvise til min besvarelse af spørgsmål 554.
Henrik Høegh
/Rita Martinsen
2