Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 375
Offentligt
956641_0001.png
956641_0002.png
956641_0003.png
956641_0004.png
956641_0005.png
956641_0006.png
MiljøteknologiJ.nr. 001-03680Ref. kaasm, flebaDen 6. februar 2011
GRUND- OG NÆRHEDSNOTATtilEU-MILJØSPECIALUDVALGET / (EU-UDVALGET OG RUU)Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv2000/25/EF for så vidt angår anvendelsen af emissionstrin for smalsporede traktorer.KOM (2011) 1 endelig
ResumeDirektiv 2000/25/EF omhandler emissionsregulering af forurenende luftarter og partikler fraforbrændingsmotorer til montering i landbrugs- og skovbrugstraktorer som defineret i direktiv2003/37/EF. Kommissionen foreslår, at overgangen fra emissionsklasse trin IIIA til trin IIIB og tilIV udskydes i 3 år for så vidt angår smalsporede traktorer. Dette vil ifølge Kommissionen reducereforureningen.Forslaget drejer sig om smalsporede traktorer, der som udgangspunkt er designet til vinproduktion.Forslaget gælder klasserne T2, T4.1 (såkaldte hjultraktorer) og C2.(bæltetraktorer). Det vurderes,at klasse T2 også kan benyttes i byer til renholdelse af fortove, pladser og cykelstier i Danmark.Kommissionen har sideløbende med dette direktivforslag fremsat forslag om at øgefleksibilitetsordningen for både ikke-vejgående maskiner og traktorer med henblik på at letteovergangen til det nyere trin med skærpede emissionsgrænser.1. Status
Kommissionen sendte 13. januar 2011 ovennævnte forslag til Europa- Parlamentet og Rådet. Dansksprogversion forelå ligeledes 13. januar 2011. Forslaget har hjemmel i TEF artikel 114 og skalderfor vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEF artikel 294.2. Formål og indhold
Direktiv 2000/25/EF om traktoremissioner regulerer udstødningsemissionerne (kulilte (CO),kulbrinter (HC), kvælstofoxider (NOx) og partikler (PM) fra dieselmotorer monteret på landbrugs-og skovbrugstraktorer. Direktivet er fuldt ud på linje med direktiv 97/68/EF om emissioner framobile ikke-vejgående maskiner. Af direktiv 2004/26/EF af 21. april 2004 artikel 2, litra b) fremgårdet, at Kommissionen skal gennemgå den tilgængelige teknik, herunder cost-benefit, med henblik påbekræftelse af trin IIIB- og IV-emissionsgrænseværdierne og vurdere behov for mere fleksibleordninger, undtagelser eller udskydelser af ikrafttrædelse.
Det er generelt Kommissionens vurdering, at industrien ikke er moden til at opfylde de kommendetrin-krav, idet udviklingen af nye motorer og evt. efterbehandlingsudstyr til smalsporede traktorerstadig befinder sig på et ”prototype” stadie. Det gældende direktiv 2000/25/EF fastsætter gradvisstrengere emissionsgrænseværdier med dertil hørende datoer for overholdelse.Emissionsgrænseværdierne skærpes løbende afhængigt af motoreffekt. Tabellerne nedenforopsummerer de gældende regler og konsekvenserne ved udskydelse med 3 år.Tabel 1 Gældende trin-krav for smalsporede traktorerMotoreffekt (kW)GennemførselsdatoGennemførselsdatoTrin IIIATrin IIIB56-751/1 20081/1-201237-561/1 20081/1-2013Specielt reduktion afpartiklerTabel 2 Forslag til nye datoer for ikrafttrædelse af trin-kraveneMotoreffekt (kW)Ny Gennemførselsdato Ny GennemførselsdatoTrin IIIATrin IIIB56-751/1 20081/1-201537-561/1 20081/1-2016Specielt reduktion afpartikler
GennemførselsdatoTrin IV1/10-2014NOx
Ny GennemførselsdatoTrin IV1/10-2017NOx
Emissionsgrænserne for henholdsvis trin IIIB og IV er fastsat således, at det forventes, at blivenødvendigt at forsyne motorerne med partikelfiltre for at overholde trin IIIB og med NOxreducerende teknologi såsom SCR katalysator for at overholde trin IV emissionsgrænseværdierne.Det svarer i store træk til Euro V normen for lastbiler og busser, der blev obligatorisk den 1. oktober2009 og med de kommende trin VI normer.Emissionerne fra den nuværende bestand af smalsporede traktorer udgør henholdsvis 0,2 og 0,5 % afde samlede emissioner af PM og NOx i EU. Kommissionen har vurderet, at fornyelse aftraktorbestanden er nøglen til at opnå reduktioner af partikler og kvælstofoxider (NOx). Detvurderes hertil, at være nødvendigt med et fortsat incitament for industrien til at udvikle reneresmalsporede traktorer. Såfremt der ikke udbydes nye smalsporede traktorer på markedet som følgeaf vanskeligheder med at opfylde de nye krav, ventes brugerne at tilpasse sig ved at forlænge deældre traktorers levetid. På den baggrund konkluderer Kommissionen, at forslaget om at udskydetrinkravene med 3 år for smalsporede traktorer er en miljømæssig fordel, da det vil fastholde enfornyelse af traktorbestanden, og der med tage de ældste ud af brug.
2
Det er samtidig vurderet, at normale udviklingstider (udviklingen af motorer, efterbehandlingsudstyrmv. der kan opfylde de nye krav) i industrien for trin IIIB er 3-6 år. Det vurderes ligeledes, at trin IVkan kræve en udviklingstid på op til mellem 6 og 10 år.Der er i de gældende regler indbygget en fleksibilitetsordning med henblik på, at lette overgangen tilnye krav til traktormotorer. Fleksibilitetsordningen gør det muligt, at sælge 20 % eller et fast antalmotorer, der opfylder kravene på det tidligere trin 1-5 år efter et nyt trin er trådt i kraft.Kommissionen har fremsat et særskilt forslag om at øge fleksibilitetsordningen fra 20 til 50 %, derer under behandling i Rådet og Parlamentet.

3. Europa Parlamentets udtalelser

Forslaget er endnu ikke behandlet.

4. Nærhedsprincippet

Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da direktivet alleredeharmoniserer lovgivning om emissionsgrænser og typegodkendelsesproceduren for motorer, der skalmonteres i traktorer. Kommissionen vurderer, at der er en risiko for, at nogle medlemsstater vilanvende nationale foranstaltninger for at løse det nærværende problem, der vil medføre enopsplitning af det indre marked og dermed føre til ulige konkurrencevilkår mellem medlemsstater.En indsats på EU-plan vurderes på den baggrund af Kommissionen at være berettiget.

5. Konsekvenser for Danmark

Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:Implementeres i dansk ret i den aktuelle bekendtgørelse nr. 351 af 11. marts 2010, Trafikstyrelsen,eller 339 af 10. maj 2005, Miljøstyrelsen.Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Statsfinansielle konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.Erhvervsadministrative konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have erhvervsadministrative konsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenser.
3
Miljøstyrelsen er ikke bekendt med, at der er produktion og udvikling af smalsporede traktorer iDanmark. I sammenligning med baseline scenariet vurderer Kommissionen, at udskydelse af kraveti 3 år giver en miljøgevinst svarende til 122 mio. EUR (mindre partikelemissioner værdisættes til 31mio. EUR og mindre NOx-emissioner værdisættes til 91 mio. EUR.).Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark.Beskyttelsesniveau:Det vurderes, at forslaget kan have en lille negativ indvirkning på beskyttelsesniveauet, idetskærpede miljøkrav til smalsporede traktorer udsættes med 3 år.Smalsporede traktorer har begrænset udbredelse, og ifølge Kommissionen begrænsede tekniskemuligheder for at overholde nuværende ikrafttrædelsesdatoer. Såfremt brugerne bliver nødt til atforlænge levetiden af deres eksisterende ældre og mere forurenende traktorer, idet det antages, at derikke er udviklet nye maskiner, der kan opfylde trin IIIB krav, vil forureningsniveauet ikke falde. Påden anden side, kan fastholdelse af de nuværende ikrafttrædelsesdatoer evt. medføre øgetefterspørgsel, som giver industrien incitament til at fremskynde udviklingen af traktorer, der leverop til trin IIIB kravene.En udsættelse af ikrafttrædelsesdatoerne med 3 år vil give brugerne mulighed for at anskaffe trinIIIA maskiner, der set i forhold til ældre traktorer har en mindre udledning. På den baggrundforventes forureningsniveauet at falde. Dette fald er dog mindre end hvis de nuværende trin-krav varblevet rettidigt indfaset.

6. Høring

Forslaget har været udsendt i høring den 24. januar til 166 interessenter. Der er ved høringsfristensudløb 3. februar 2011 modtaget 13 høringssvar:Følgende (10) har meddelt at de ingen kommentar har:Vejdirektoratet, Dansk Erhverv, Arbejdstilsynet, Kirkeministeriet, Advokatsamfundet, CO-Industri,Syddansk Universitet, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Patent- og Varemærkestyrelsen og Erhvervs-og Byggestyrelsen.3F har meddelt, at de er imod forslaget ud fra et arbejdsmiljøsynspunkt. De anbefaler, at udsættelsenbliver så kort som mulig gerne 1 år, men højest 2 år.
4
Brancheforeningen for ”Maskinleverandørerne” og ”Dansk Maskinhandlerforening” mener, at derikke er ret mange motorproducenter i den aktuelle motorstørrelse, der under alle driftsforhold vilkunne overholde de kommende emissionsnormer. Dette sammenholdt med antallet af motorer idenne størrelse i EU, vinbøndernes og landbrugets krise i det hele taget betyder, atBrancheforeningen støtter en udsættelse af kravene i 3 år, for disse motorstørrelser generelt og ikkekun for de smalsporede traktorer.Trafikstyrelsen bemærker, at det principielt er et uheldigt signal at udsætte emissionskrav, der harværet kendt for producenterne i lang tid. Men det kan tale for udsættelse, at traktorerne harbegrænset udbredelse, og at der er begrænsede tekniske muligheder for at overholde nuværendeikrafttrædelsesdatoer. Det bør dog undersøges om en kortere udsættelse end 3 år evt. kan væretilstrækkelig.

7. Forhandlingssituationen

Forslaget er præsenteret i Rådets arbejdsgruppe for teknisk harmonisering 3. februar 2011, hvor kunDanmark udtrykte sig foreløbigt kritisk overfor forslaget.På baggrund af den brede opbakning til et andet direktivforslag om at udvide fleksibilitetsordningenfor traktorer forventes det, at der vil være et kvalificeret flertal for forslaget om smalsporedetraktorer.

8. Regeringens foreløbige generelle holdning

Danmark arbejder generelt for en begrænsning af luftforurening fra transportsektoren og herunderogså traktorer. Luftforureningen fra mobile ikke-vejgående maskiner og herunder traktorer giver etikke helt uvæsentligt bidrag til luftforureningen. Der har i forbindelse med fastsættelse afmiljøkravene for smalsporede traktorer været indarbejdet en klausul om, at Kommissionen skullevurdere direktivets gennemførlighed ud fra tekniske og økonomiske parametre. Kommissionen er påden baggrund nået frem til et behov for at udsætte indfasning af nye trinkrav med 3 år. De maskiner,der er omfattet af forslaget, vurderes primært anvendt til vinproduktion, og vurderes dermed ikkesærligt udbredt i Danmark. Dog kan kategorien af T2 køretøjer ikke udelukkes fra at kunne brugestil renholdelse af fortove, cykelstier, pladser mv. også i Danmark.Regeringen er på den baggrund kritisk overfor hovedelementerne i Kommissionens ændringsforslagom at udskyde implementeringen af de nye Euro krav med 3 år for de smalsporede traktorer, menville se mindre kritisk på forslaget, såfremt T2 udgik af forslaget og udsættelsesperioden blevkortere end 3 år, eksempelvis 1 eller 2 år.
5
6