Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 348
Offentligt
MiljøstyrelsenErhverv
31. januar 2011Jrn. MST-1220-00016
GRUND- OG NÆRHEDS NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGKommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om kontrol medrisikoen for større uheld med farlige stoffer (KOM(2010) 781 endelig)ResumeFormålet med forslaget er at revidere det eksisterende direktiv om kontrol med risikoen forstørre uheld med farlige stoffer (Seveso II-direktivet) med henblik på dels at bringe det ioverensstemmelse med det nye klassificeringssystem for kemikalier, dels at øgebefolkningens adgang til information i overensstemmelse med Århus-konventionen. Desudenforeslår Kommissionen en række justeringer med det formål at sikre en bedre og mere sikkerdrift af de omfattede virksomheder samt at forenkle og mindske de administrative byrder.Forslaget til et nyt Seveso III-direktiv vurderes foreløbigt til ikke at have statsfinansielle,større erhvervsadministrative eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Det vurderesforeløbigt, at direktivforslaget på europæisk plan på flere måder vil medføre et højerebeskyttelsesniveau på de enkelte risikovirksomheder. Dette vil formentlig også gælde iDanmark.1. StatusKommissionen sendte den 21.12.2010 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har hjemmel iEUF-traktatens artikel 192, stk. 1 og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertalefter proceduren om den almindelige lovgivningsprocedure i EUF-traktatens artikel 294. Dendanske udgave af forslaget til direktivet forelå den 12. januar 2011.Til orientering kan det oplyses, at formandskabet har sat direktivforslaget på Rådetsforeløbige dagsorden den 17. juni 2011 med henblik på mulig vedtagelse.2. Formål og indholdFormålet med forslaget er at revidere det eksisterende direktiv om kontrol med risikoen forstørre uheld med farlige stoffer (Seveso II-direktivet 96/82/EF). Dette direktiv er i dagimplementeret i dansk lov i risikobekendtgørelsen, nr. 1666 af 14. december 2006.
2
Kommissionen har foreslået et nyt direktiv ud fra en betragtning om, at det gældende direktivopstiller EU-mål og overlader det til medlemsstaterne at afgøre, hvilke foranstaltninger derskal til for at overholde dem. Der er ikke foreslået en ”omarbejdning” (”recast”), hvilketindebærer, at alt i det nye direktiv-forslag i princippet er til forhandling.Revisionen er primært ønsket med henblik på at bringe det eksisterende direktiv ioverensstemmelse med det nye klassificeringssystem for kemikalier (CLP) samtimplementere Århus Konventionens regler om befolkningens adgang til information.Desuden har Kommissionen foretaget en række justeringer med det formål at sikre en bedreog mere sikker drift af de omfattede virksomheder samt at forenkle og mindske deadministrative byrder for virksomheder og myndigheder.Direktivforslaget ligner i struktur og opbygning det eksisterende Seveso II-direktiv. Inedenstående ses en overordnet gennemgang af direktivforslaget:Artikel 2fastlægger direktivets anvendelsesområde. I princippet omfatter direktivet devirksomheder, hvor der er farlige stoffer tilstede over nærmere fastsatte grænser. Der arbejdesfortsat med 2 grænser, hvor den lave tærskelmængde definerer mindre risikovirksomheder(kolonne 2), og den høje tærskelmængde definerer en større risikovirksomhed (kolonne 3).Desuden er der i artiklen listet, hvilke anlæg der er undtaget direktivet.Artikel 3definerer de grundbegreber, der anvendes i direktivet.Artikel 4omhandler undtagelses- og beskyttelsesklausuler. Det fremgår, at Kommissionengennem delegerede akter kan vedtage, at et konkret stof nævnt i direktivet ikke længere eromfattet af bestemmelserne, hvis det kan godtgøres, at det ikke kan forårsage større uheld.Kommissionen pålægger sig selv senest den 30. juni 2013 ved delegerede retsakter atfastsætte de kriterier, der skal lægges til grund for denne vurdering. Det foreslås også, atmedlemsstater, der vurderer, at et farligt stof, som pt. ikke er omfattet af direktivforslaget,udgør en fare for et større uheld, kan anmelde dette stof til Kommissionen med henblik på atfå det omfattet af direktivet.Artikel 5præciserer driftslederens generelle forpligtigelser til at forebygge større uheld ogbegrænse eventuelle følger for menneskers sundhed og for miljøet.Artikel 6angiver, at driftsledere skal anmelde en risikovirksomhed, samt hvilke oplysningeranmeldelsen skal indeholde. Desuden præciserer artiklen, at driftslederen mindst hver 5. årskal opdatere anmeldelsen.
3
Artikel 7siger, at alle risikovirksomheder skal udarbejde en plan for forebyggelse af størreuheld. Planen skal indsendes til de kompetente myndigheder inden for nærmere fastsattetidsfrister og skal opdateres minimum hvert 5. år.Artikel 8pålægger myndigheder at identificere relevante virksomheder, som kan forårsage enekstern ulykke på en risikovirksomhed samt at pålægge driftsledere at samarbejde om atinformere offentligheden, herunder nabovirksomheder, der ikke er omfattet af Seveso-direktivet, om sikkerhedsforhold.Artikel 9lægger fast, at de største risikovirksomheder (kolonne 3) skal udarbejde ensikkerhedsrapport og implementere denne gennem et sikkerhedsledelsessystem. Artiklenåbner desuden op for, at medlemsstaterne også kan kræve, at et lignendesikkerhedsledelsessystem indføres på de mindre risikovirksomheder (kolonne 2), hvis det stårmål med de farer og risici, der vurderes at være til stede. Kravet til indholdet afsikkerhedsrapporten er præciseret i et bilag. Virksomheden skal som minimum opdateresikkerhedsrapporten hvert 5. år.Artikel 10fastsætter, at driftslederne skal opdatere deres ledelsessystemer og -procedurer,forebyggelsesplan og sikkerhedsrapport, hvis der sker større ændringer på deres virksomhed.Artikel 11sætter en generel frist for, at myndigheder skal udarbejde de eksterneberedskabsplaner for kolonne 3-virksomheder senest 12 måneder efter, at alle nødvendigeoplysninger er til stede. Desuden fastsætter artiklen, at høringen af de eksterneberedskabsplaner skal ske i overensstemmelse med Århus Konventionen. Planerne skalopdateres og afprøves hvert 3. årArtikel 12drejer sig om fysisk planlægning. Det fremgår, at hensynet til at forebygge størreuheld og begrænse følgerne af sådanne uheld skal tilgodeses i den fysiske planlægning. Detgælder, når nye virksomheder ønskes etableret, når eksisterende virksomheder ændresvæsentligt sikkerhedsmæssigt, og når der ønskes en samfundsmæssig udvikling pånaboarealet, der dermed indirekte kan forøge konsekvenser for mennesker og miljø ved etstørre uheld på risikovirksomheder.Artikel 13 og 14konkretiserer, hvordan offentligheden skal inddrages i planlægning, vedændringer af risikovirksomheder og naboarealers anvendelse samt ved udarbejdelse afeksterne beredskabsplaner. Der indføres en væsentlig udvidet oplysningspligt direkte tilberørte naboer/parter.
4
Artikel 15 og 16fastlægger, hvilke oplysninger der skal indberettes til de lokale myndighederog til Kommissionen inden for en frist på 12 måneder i forbindelse med større uheld.Undtagelse for denne frist for rapportering foreslås alene at kunne være af hensyn tilpolitimæssig efterforskning eller til en verserende retssag.Artikel 17, 18, 19 og 27indeholder bestemmelser om de kompetente myndigheders rolle ogansvar, herunder krav om inspektion mindst hvert år på større risikovirksomheder og mindsthvert 3. år på mindre risikovirksomheder. Desuden er det foreslået, at myndighedergennemfører supplerende inspektion efter højst 6 måneder ved væsentlige overtrædelser afrisikoreglerne. Det foreslås endvidere, at medlemsstaterne indfører regler for håndhævelse ogsanktioner.Artikel 20handler om, at Kommissionen stiller de data, som medlemsstaterne skal indberettetil Kommissionen (SPIRS-databasen), til rådighed for offentligheden. SPIRS-databasen bliverudvidet til også at rumme de oplysninger, som i medfør af dette direktiv foreslås gjorttilgængeligt for offentligheden. Databasen skal også anvendes til medlemsstaternesindrapportering om direktivets gennemførelse hvert 3. år. Der er tale om en udvidelse afforpligtelse til information af Kommission og den europæiske offentlighed.Artikel 21indeholder nye regler for tavshedspligt som følge af Århus Konventionen.Artikel 22giver den berørte offentlighed en ny mulighed for at klage til domstolene, hvisderes ret til adgang til information tilsidesættes.Artikel 23-26fastsætter, at bilag I-VII skal tilpasses den tekniske udvikling via delegerederetsakter samt en række standardbestemmelser om de delegerede retsakter.Artikel 28-31indeholder en række bestemmelser om direktivets ikrafttræden og ophævelse afSeveso II-direktivet. Bestemmelserne angiver bl.a., at direktivet bestemmelser skal værevirksomme senest den 1. juni 2015, som er den dato, hvor kemikalielovgivningen (CLP)træder endeligt i kraft.Herudover indeholder direktivet 7 tekniske bilag.3. Europa Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet er endnu ikke kommet med en udtalelse om direktivforslaget.
5
4. NærhedsprincippetKommissionen angiver, at formålet i direktivforslaget ikke i tilstrækkelig grad kan realiseresaf medlemsstaterne, idet der i det nye Seveso III-direktiv fastholdes mål med forebyggelse ogkontrol med risikoen for større uheld overalt i den Europæiske Union. Uheldene kan samtidigthave grænseoverskridende virkninger.Kommissionen angiver desuden, at det er nødvendigt at ændre direktivet på EU-plan for atsikre, at det høje beskyttelsesniveau for mennesker og miljø opretholdes og for at fremme enmere ensartet gennemførelse. Herved undgår man betydelige forskelle ibeskyttelsesniveauerne i de forskellige medlemsstater og de konkurrencefordrejninger,sådanne forskelle kan give anledning til.Kommissionen angiver endelig, at nærhedsprincippet er overholdt, eftersom der bliver fastsatharmoniserede mål og samtidigt overladt til medlemsstaterne at bestemme, hvordan denærmere kan realiseres.Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering, idet det centrale princip om, at depolitiske beslutninger i EU altid skal træffes på lavest mulige administrative og politiskeniveau og så tæt på borgerne som muligt er overholdt.5. konsekvenser for DanmarkGældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenserDet eksisterende Seveso-direktiv er implementeret i dansk lovgivning i bekendtgørelse nr.1666 af 14. december 2006. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådetsdirektiv om kontrol med risikoen for større uheld med farlige stoffer (KOM(2010) 781endelig) skal implementeres i dansk lov ved at udstede en ny bekendtgørelse omrisikovirksomheder, herunder at ophæve den eksisterende bekendtgørelse.Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenserKommissionens konsekvensvurderingKommissionen har udarbejdet en konsekvensrapport. Heraf fremgår det, at de indførteændringer kun har ført til moderate ændringer i indholdet af det eksisterende direktiv.Kommissionen vurderer, at dette ikke i større grad vil påvirke hverken beskyttelsesniveaueteller omkostningerne ved direktivet.Generelt vurderer Kommissionen, at tilpasningen til CLP-forordningen kun får begrænsetbetydning. Kommissionen skønner, at andelen af virksomheder, der vil blive omfattet afdirektivet, ikke vil adskille sig væsentligt fra den andel, som i dag er omfattet af deteksisterende direktiv.
6
Kommissionen skønner, at flere af de andre foreslåede ændringer kun vil resultere ibegrænsede yderligere administrative og økonomiske omkostninger. Omkostningsniveauet vildog afhænge af, hvordan kravene udformes i direktivet, herunder også om kravene til demindre risikovirksomheder (kolonne 2) øges.Omkostningsniveauet kan også øges på europæisk plan, hvis nogle af de danske særreglerbliver gennemført i direktivet. De danske særregler blev gennemført i 2006 i dansk lov efter,at det såkaldte Kulegravningsudvalg kom med en række anbefalinger til yderligere tiltag (bl.a.krav til ammoniakanlæg, som har en mindre mængde, end den værdi, der er fastsat idirektivet, og som ligger tæt på områder med boliger).Kommissionen har opstillet en række politiktemaer, som hver især vurderer de ændringer,som er foretaget. De 6 temaer er:1. Tilpasning af bilag 1 til CLP-forordningen2. Andre tekniske tilpasninger i bilag 13. Fremtidige tilpasninger af bilag 14. Information af offentligheden og informationssystemer5. Fysisk planlægning6. Andre afklaringer.Hvert politiktema belyser de valgmuligheder, som Kommissionen har foretaget undervejs vedudarbejdelsen af direktivet og angiver, hvilket niveau reguleringen i direktivet er landet på.Miljøstyrelsen er i gang med at vurdere, i hvilket omfang Kommissionens vurdering erdækkende for danske forhold.Forslaget til et nyt Seveso III-direktiv samlet set vurderes foreløbigt ikke at have væsentligeyderligere statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser i forhold til detnuværende direktiv. Dette vurderes også at gælde selvom nationalstater pålægges at giveKommissionen og den europæiske offentlighed mere information om landetsrisikovirksomheder, at inspicere virksomhederne oftere og at tilpasse kriterierne for, omvirksomheder er omfattet af direktivet.Erhvervsadministrative konsekvenserEn foreløbig vurdering er, at forslaget på flere områder samlet set vil medføre en lettelse aferhvervslivets byrder, idet forslaget flere steder præciserer reglerne yderligere i forhold til detnuværende direktiv, fx krav til sikkerhedsdokumentaion, sikkerhedsrapport, inspektioner ogsikkerhedsledelsessystemerne. Inspektionsfrekvensen øges dog for de mindrerisikovirksomheder og vil forøge arbejdet for virksomheder og myndigheder, der konkret
7
omfattes af ændringerne. Kravet om en øget adgang til information og mulighed for at prøveafgørelse ved domstolene vil dog medføre en større byrde for både virksomheder ogmyndigheder.Direktivforslaget sigter på at indføre forenklede procedurer for opdatering og moderniseringaf bestemmelserne. Det kan medføre et bedre grundlag for myndighedernes afgørelser.En foreløbig vurdering af direktivets tilpasninger til det kommende klassificeringssystem er,at der både kan blive flere eller færre risikovirksomheder end i dag. Desuden kanvirksomheder, der i dag er klassificeret som en kolonne-2 virksomhed med de nye regler bliveklassificeret som en kolonne 3-virksomhed. Tilsvarende kan en nedklassificering blive aktuel.BeskyttelsesniveauEn foreløbig vurdering er, at direktivforslaget på mange måder vil medføre et højeresikkerhedsniveau. Der indføres tydeligere og strammere tidsfrister, mulighed for at indføre etsikkerhedsledelsessystem på de mindre risiko-virksomheder samt en udvidet pligt forrisikovirksomheder til at udveksle information til andre virksomheder med henblik på atforebygge spredning af større uheld.Større involvering af naboer kan bidrage til at kvalificere myndighedernes afgørelser samtstyrke myndighedernes evne til at håndtere uheld.Folketinget vil i et revideret grundnotat snarest blive oplyst om Regeringens merekonsoliderede vurderinger af forslagets konsekvenser.6. HøringForslaget er udsendt i almindelig høring den 3. januar 2011 med frist til den 28. januar 2011.Sagen har endnu ikke været forelagt for miljøspecialudvalget. Folketinget vil i et revideretgrundnotat snarest blive orienteret om resultatet af den almindelige høring samt afspecialudvalgshøringen.7. ForhandlingssituationenForslaget blev første gang behandlet i Rådets miljøarbejdsgruppe 17. januar 2011. Allemedlemsstater tilkendegav her, at direktivet indeholdte positive forbedringer, men at der nu erbehov for de enkelte medlemsstater at gennemgå direktivet mere detaljeret.
8
8. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Regeringen er enig i, at der er behovfor at tilpasse reguleringen af risikovirksomheder til de kommende regler for klassificering afkemikalier og Århus Konventionens bestemmelser om offentlighedens adgang til information.Regeringen finder det imidlertid vigtigt, at der fortsat skal være mulighed for at afvejeoffentlighedens adgang til information i forhold til, om eventuelle informationer kanmisbruges til at udøve skader på virksomheder omgivelser.Regeringen hilser desuden velkomment, at direktivforslaget afspejler en modernisering,effektivisering og præcisering af en række bestemmelser, hvilket kan bidrage til at lette deadministrative byder.Regeringen lægger desuden vægt på, at der fortsat fastholdes et højt sikkerhedsniveau på allerisikovirksomheder.Regeringen vil, efter høring af de af forslaget berørte parter, fremlægge sine merekonsoliderede vurderinger af forslaget i et revideret grundnotat til Folketinget.9. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.