Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 329
Offentligt
948154_0001.png
948154_0002.png
948154_0003.png
Notat
EU & Internationalt PolitiskSekretariatJ.nr. 001-03092Ref. japedDen 11. januar 2011
Miljøministerens redegørelse for arbejdet i EU på miljøministeriets område i første halvår af2011.A. Prioriterede miljøtemaerPå miljøministeriets område vil det ungarske formandskab prioritere biodiversitet, vandressourcer,ressourceeffektivitet og GMO´er.biodiversitetsområdetforventer det ungarske formandskab at behandle Kommissionens forslagtil en EU post-2010 strategi (forventes vedtaget februar 2011) om implementeringen af COP 10 iNagoya samt en global biodiversitets strategi 2011-2020. Formandskabet har sat strategien på dags-ordnen på både rådsmødet i marts til præsentation under punktet eventuelt og i juni med henblik påvedtagelse af rådskonklusioner. Formandskabet planlægger også en udveksling af synspunkter påmartsrådsmødet om ”Greening CAP” med henblik på at få miljøministrenes bidrag til debatten.Samtidig sætter det ungarske formandskab fokus påvandressourcer.Emnet forventes diskuteret pådet uformelle miljøministermøde i marts måned, og det ungarske formandskab planlægger vedtagel-se af Rådskonklusioner herom til juni.Det ungarske formandskab vil fortsætte arbejdet om etressourceeffektivt Europaog har valgt dettesom en af sine prioriteter. Outputtet forventes at være et (uformelt) indspil til Det Europæiske Råd iforåret samt en udveksling af synspunkter på rådsmødet i marts, det kan inspirere MiljøkommissærPotocnik inden vedtagelsen af roadmappen om ressourceeffektivitet, der forventes til sommer. Des-uden vil der muligvis på baggrund af meddelelsen om ”Eco-innovation Action Plan” blive vedtagetrådskonklusioner herom til juni.B. Miljøforslag der forventes politisk behandlet under det ungarske formandskab1. Omarbejdning af direktiv om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE-direktivet)Det ungarske formandskab vil fortsætte forhandlingerne af forslaget. Formandskabet vil undersøgemulighederne for en 1. læsningsaftale og ellers stiler det efter at opnå politisk enighed til marts2011.Formålet med omarbejdning af WEEE-direktivet er at reducere de erhvervsadministrative omkost-ninger/byrder, sikre en mere effektiv gennemførelse af direktivet samt skærpe direktivets miljøeffek-ter.Danmark støtter formålet med omarbejdningen og lægger særlig vægt på at fastholde de elementerder skærper beskyttelsesniveauet. Mens indsamlingsmålet støttes af en stor gruppe medlemsstater,finder et stort flertal af medlemsstater, at det ikke er muligt at nå indsamlingsmålet fra 2016, men
først 6 eller 8 år efter direktivets ikrafttrædelse. Danmark lægger - i lighed med de andre medlems-stater - vægt på at producentbegrebet defineres på nationalt niveau. Desuden lægger Danmark særligvægt på, at man fastlægger direktivets anvendelsesområde gennem mere entydige og omfattendedefinitioner og fyldestgørende beskrivelse af undtagelser i selve WEEE-direktivet frem for Kom-missionens forslag om bindende produktlister i et bilag til RoHS-direktivet.2. GMO´er – forslag om at ændre direktiv 2001/18/EF (udsætningsdirektivet) fsva. muligheden formedlemsstaterne til at forbyde, begrænse eller hindre GMO'er på deres territorium.Ungarn ønsker at forsætte debatten om forslaget om medlemsstaternes mulighed for at nægte ellerbegrænse dyrkning af GMO´er. Formandskabet lægger op til en orienterende debat på miljørådsmø-det i marts, en orienterende debat på rådsmødet (landbrug og fiskeri) i maj 2011 og enten en politiskaftale eller en fremskridtsrapport om forslaget på rådsmødet i juni.Danmark hilser forslaget velkommen, idet det ligger indenfor rammerne af Folketingets vedtagelse(V83) fra den 27. maj 2010 om genmodificerede afgrøder, hvorefter Danmark i EU-regi skal arbejdefor nationale afgørelser vedrørende dyrkning af genetisk modificerede afgrøder. Endvidere arbejderDanmark i EU-regi for nærmere afklaring af, hvilke legale begrundelser, som ikke er i strid medtraktaten eller WTO, som medlemsstaterne kan benytte, for at indføre et forbud mod dyrkning afGM-afgrøder.
3.Revision af Seveso II-direktiv (direktiv omkontrol med risikoen for større uheld med farlige stof-fer)Det ungarske formandskab ønsker at fremme forhandlingerne af SEVESO III direktivet, der blevfremsat lige før jul. Ungarn vil søge en 1. læsningsenighed med Europa-Parlamentet. Alternativtbehandles sagen til juni som politisk enighed eller fremskridtsrapport.Forslaget omhandler kontrol med risikoen for større uheld med farlige stoffer og formålet hermed erblandt andet at tilpasse reglerne i lyset af Århus-konventionen og de nye regler om klassificering ogmærkning (CLP).4. Forslag om en revision af PIC-forordningen (Prior informed consent)om eksport og import affarlige kemikalierEndvidere vil det ungarske formandskab starte forhandlingerne af Kommissionens forslag af PIC-forordningen om eksport og import af farlige kemikalier. Der er tale om en omarbejdning af forord-ningen – herunder skal forordningen tilpasses de nye regler om klassificering og mærkning (CLP).Forslaget forventes fremsat til marts/april, og der planlægges en udveksling af synspunkter på råds-mødet i juni.C. Øvrige sager1. Kemikalier – kviksølv, fosfater i vaskepulver og hormonforstyrrende stofferDet ungarske formandskab vil behandle Kommissionens forslag til en revideret kviksølvstrate-gi og formentlig vedtage Rådskonklusioner herom til marts. Det ungarske formandskab villigeledes behandle forslaget om en begrænsning af fosfater i husholdningsvaskemidler. Endelig
2
forventes Kommissionens rapport om implementeringen af fællesskabets strategi om hormon-forstyrrende stoffer at blive fremsat under ungarsk formandskab, der har indvilget i at sættestrategien på dagsordnen for et Rådsmøde.2. Ændring af direktiv om foranstaltninger mod emission af forurenende luftarter og partiklerfra forbrændingsmotorer til montering i mobile ikke- vejgående maskiner (97/68/EF)Forslaget omhandler, at andelen af motorer til anvendelse i ikke-vejgående maskiner, der kan mar-kedsføres under fleksibilitetsordningen i hver enkelt motorkategori, øges fra 20 til 50 procent af detårlige salg af udstyr, som fabrikanterne af oprindeligt materiel har, og det maksimale antal motorer,der kan markedsføres under den fleksible ordning, kan som et valgfrit alternativ justeres i over-gangsperioden mellem trin III A og trin III B-emmissionsgrænseværdier. Ordningen udvides samti-dig til at omfatte motorer bestemt til fremdrift af motorvogne og lokomotiver, hvorved fabrikanterneaf oprindeligt materiel får mulighed for at markedsføre et begrænset antal motorer under fleksibili-tetsordningen. Foranstaltningerne udløber den 31. december 2013.Det ungarske formandskab vil forsøge at indgå en første læsningsaftale med Europarlamentet omforslaget.3. EU’s deltagelse i internationale møderHertil forventes vedtagelse af et antal mandater til forberedelse af EU’s deltagelse i internationalemøder. Det drejer sig om bl.a.oCOP 5 om Rotterdam-konventionen (PIC – prior informed consent)oBasel-konventionen om transport af farligt affaldoRevision af Gøteborg-protokollen om grænseoverskrivende luftforurening (CLRTAP) – ompersistent organic pollutants (POP) og tungmetalleroCOP 5 om Stockholm-konventionen (POP)
3