Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 313
Offentligt
946595_0001.png
946595_0002.png
N O T AT
13. januar 2010.J.nr. 3401/1001-2455Ref. ca/tduKlima og energiøkonomi
Opfølgning på samråd AF, 15. december 2010, ang. opfyldelse af Kyoto-måletI forbindelse med samråd AF i Miljø- og Planlægningsudvalget den 15. december 2010 badudvalget om en oversigt over, hvor stor en del af opfyldelsen af Kyoto-målet, der skyldeshenholdsvis køb af kreditter i udlandet, effekt af finanskrisen og indenlandske initiativer.Kyoto-protokollen indebærer for Danmark, at de gennemsnitlige udledninger af drivhusgasseri årene 2008-2012 skal ligge 21 pct. under udledningsniveauet i 1990. Det betyder, at udled-ningerne i gennemsnit i årene 2008-2012 ikke må overstige 54,8 mio. ton CO2-ækvivalent pr.år. Dog har Danmark i henhold til det såkaldte basisårsproblem fået en kompensation svaren-de til 1 mio. ton CO2-ækvivalent årligt, fordi der i basisåret 1990 var en usædvanlig stor elim-port og deraf følgende udsædvanligt lav udledning fra elproduktion.Som en del af rammerne for opfyldelsen af forpligtigelsen indgår i Kyoto-protokollen mulig-heden for at anvende en række fleksible mekanismer, der bl.a. har til formål at medvirke til, atreduktionerne kan ske omkostningseffektivt. Disse mekanismer dækker over muligheden forat købe og sælge udledningsrettigheder, både mellem lande og mellem private aktører, samt atbenytte reduktioner opnået gennem projekter i andre lande (JI- og CDM-kreditter).Målsætningen er, som nævnt, et årligt gennemsnit over hele perioden, og dermed kan enegentlig målopfyldelse først opgøres endeligt, når perioden er slut og udledningerne for alle årer kendt. Derfor vil opgørelser af indsatsen indtil udgangen af 2012 dels være baseret på denstatistik, der allerede foreligger for de forgangne år og dels være baseret på fremskrivningerog forventninger.Den seneste samlede opgørelse af opfyldelsen af Kyoto-forpligtelsen blev foretaget i april2010 i forbindelse med Energistyrelsens årlige basisfremskrivning. Opgørelsen, der viste enlille overopfyldelse af målet, var for så vidt angår det statslige program for JI- og CDM-projekter i udlandet baseret på en forventet kreditmængde på 3,7 mio. ton årligt.I opgørelsen indgik endvidere en vurdering af effekten af finanskrisen, der nedjusterede denforventede gennemsnitlige årlige vækst frem mod 2025 fra 1,7 pct. til 1,4 pct. Det kom særligttil udtryk i form af lavere vækst i transportenergiforbruget og erhvervslivets energiforbrug.Nedjusteringen af transportenergiforbruget bidrog herved med en reduktion svarende til 0,3mio. ton CO2årligt. Transportsektoren er en af de sektorer, der vejer tungest i den sammen-hæng. Andre dele af energiforbruget, såsom varmeforbruget, afhænger i højere grad af andreforudsætninger end de generelle vækstforudsætninger, f. eks. de gennemsnitlige temperaturer.Side 1
Udledningerne herfra vil derfor kun i mindre grad ændres som følge af ændringer i vækstfor-udsætningerne.Når et indenlandsk virkemiddel planlægges, gives der en vurdering af den forventede effekt.Med mindre der efterfølgende foretages en særskilt vurdering af effekten af det konkrete til-tag, indgår effekten af initiativet herefter i den generelle vurdering af udvikling af f.eks. driv-husgasudledninger og energiforbrug. Disse vurderinger inddrager også effekter af prisudvik-ling mm.I forbindelse med allokeringsplanen for CO2-kvoter, der blev vedtaget i 2007, blev der foreta-get en samlet indsatsanalyse af effekten af indenlandske virkemidler siden 1990. Denne opgø-relse viste, at Danmark allerede på det tidspunkt havde gennemført nationale tiltag med enmarkant effekt på de hjemlige emissioner på op mod 29 mio. ton årligt i 2008-2012. Hvis ikkedisse virkemidler var gennemført, ville emissionerne således have været op mod 29 mio. tonhøjere pr. år.Siden 2007 er der besluttet en række yderligere CO2-reducerende initiativer, herunder ikkemindst initiativerne i energiaftalen fra 2008. Vurderingen er altså, at virkningen af de inden-landske initiativer langt overstiger omfanget af kreditkøb i udlandet.Dette gælder også, selvom de kvoteomfattede virksomheders muligheder for kreditkøb ind-regnes. I Kvoteallokeringsplanen i 2007 fik de danske kvotevirksomheder tildelt kreditrettig-heder svarende til maksimalt 4,17 mio. ton pr år. Selv hvis det antages, at dette loft udnyttesfuldt ud, vil den samlede danske kreditanvendelse maksimalt ligge på 7,87 mio. ton om året.Samlet er det altså vurderingen, at virkningen af de indenlandske initiativer er væsentligt stør-re end omfanget af kreditkøb i udlandet i forhold til opfyldelsen af Kyoto-forpligtelsen for2008-2012.Det er endvidere vurderingen, at effekten af finanskrisen er af relativt begrænset betydningsammenholdt med virkningen af de hjemlige initiativer.
Side 2