Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 308
Offentligt
945666_0001.png
945666_0002.png
945666_0003.png
945666_0004.png
945666_0005.png
J.nr.Den
Miljøministerens besvarelse af spørgsmålnr. AT, AU, AV og AW stillet af Folketin-gets Miljø- og PlanlægningsudvalgSpørgsmål ATVil miljøministeren i et kommende samråd redegørefor, hvorfor Copenhagen Consensus Center – for såvidt angår Miljøministeriets bevilling til centeret –har fået lov til at oparbejde store overskud i årene2007, 2008 og 2009, samtidig med, at deres bevil-linger er blevet øget, og om der i den forbindelsehar været ført kritisk tilsyn med deres regnskabsaf-læggelse?
Spørgsmål AUVil miljøministeren i et kommende samråd redegørefor, om Copenhagen Consensus Center – for så vidtangår Miljøministeriets bevilling – er blevet bedtom at redegøre for, hvorfor det er centerets vicedi-rektør der underskriver alle regnskaber, selvom detifølge centerets vedtægter § 18 og § 19 alene er cen-terets direktør, der er tegningspligtig og har ansvaretfor årsregnskabet?
Spørgsmål AVVil miljøministeren i et kommende samråd redegørefor, om Copenhagen Consensus Center vil blivebedt om at tilbagebetale eventuelle kommendeoverskud?
Spørgsmål AWVil miljøministeren oplyse, hvorfor CopenhagenConsensus Center ikke er omfattet af Finansmini-steriets sparekrav på 1 pct. af driftsudgifterne?
Svar til AT, AU, AV og AWMPU har stillet 4 spørgsmål om Copenhagen Con-sensus Centers regnskab og overskud. Da spørgs-målene hører tæt sammen har jeg valgt at give etsamlet svar.Regeringen lægger vægt på at understøtte den inter-nationale debat om behovet for økonomiske priori-teringer. Copenhagen Consensus Center (herefterCCC) har netop til formål at bidrage til denne debat.CCC har gennemført og gennemfører en række vig-
2
tige projekter. Det gælder f.eks. Copenhagen Con-sensus 2008 og Danmark Konsensus 2009 samt 5konferencer i fem centralamerikanske lande. I 2012gennemføres Copenhagen Consensus Conference2012.CCCs aktiviteter varierer fra år til år. Nogle år gen-nemføres meget store og resourcekrævende projek-ter. Andre år er aktiviteten mindre. Derfor er det na-turligt, at der nogle år er overskud. Der er i henholdtil bevillingsreglerne adgang til at overføreuforbrugte bevillinger til efterfølgende år. Det cen-trale er, at bevillingen bruges i overensstemmelsemed formålet.Miljøministeriet følger op på, at CCC bruger bevil-lingen i overensstemmelse med formålet.CCC er regnskabsmæssigt underlagt CopenhagenBusiness School, der revideres af Rigsrevisionen ogaf et statsautoriseret revisionsfirma. Miljøministeri-et blander sig ikke i den interne arbejdsdeling mel-lem direktør og vicedirektør i CCC, men har tillidtil, at regnskaberne udarbejdes i overensstemmelsemed CCCs og CBSs regler.
3
Miljøministeriet finder derfor ikke anledning til atføre særskilt tilsyn med CCCs regnskabsaflæggelse.
Så er der stillet spørgsmål om tilbagebetaling afCCCs evt. kommende overskud.CCCs bevilling fra Miljøministeriet er som sagt entilskudsbevilling, hvor der er adgang til at overføreuforbrugte bevillinger til efterfølgende år, forudsatbevillingen anvendes til det givne formål.Jeg vil tage stilling til, hvordan evt. kommendeoverskud skal håndteres, hvis det bliver aktuelt.Regnskabet for CCC for 2010 foreligger ifølgeCCC senest 1. marts 2011.
Endelig spørges der til fastsættelse af bevillingen tilCCC.Bevillingen til CCC blev aftalt i forbindelse medfusionen mellem Institut for Miljøvurdering og DetØkonomiske Råd i 2007. I forbindelse med finans-lovsforhandlingerne for 2010 mellem regeringen ogDansk Folkeparti blev bevillingen forøget, som detfremgår af anmærkningsteksten i finansloven.
4
5