Trafikudvalget 2010-11 (1. samling), Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 154, MPU Alm.del Bilag 306
Offentligt
945499_0001.png
945499_0002.png
945499_0003.png
945499_0004.png
945499_0005.png
945499_0006.png
945499_0007.png
945499_0008.png
945499_0009.png
945499_0010.png
945499_0011.png
945499_0012.png
945499_0013.png
945499_0014.png
SøfartensMiljø- og KlimaudfordringerBo Cerup-SimonsenMærsk Maritime TechnologyFormand for Teknisk Komite
Rederiforeningens miljøpolitikMålsætningen er at beskytte det ydre miljø ved atreducere miljøpåvirkningerne fra skibsfartsrelateredeaktiviteter og prioritere miljøhensyn. For et erhverv meden betydelig global position er det naturligt at tageansvar for den omgivende verden.Danmarks Rederiforening vil arbejde for løsninger, derfremmer vækst og lige konkurrenceevne underhensyntagen til det globale miljø og den omgivendeverden.
FN’s søfartsorganisation - IMODemokratisk beslutningsproces1 land - 1 stemme (men som regel konsensus)Industrien og grønne organisationer har observatørstatusHar udarbejdet bindende regulering i mere end 60 år51 instrumenter med konkrete krav for alle verdens skibe23 instrumenter vedrørende miljøEffektiv håndhævelseFlagstats kontrolHavnestatskontrolIngen skibe går fri
LuftforureningIMO har allerede vedtaget en stram svovlreguleringFordobling af brændstofprisen ?Nærskibsfart 2015Global skibsfart 202054,543,53%2,521,510,50200820102012201420162018
2020
2022
År
ECA grænse
Global grænse
2024
Partnerskab for Renere SkibsfartPartnerskab med MiljøstyrelsenRegeringens strategi: Ren luft til alleDanske rederier ønsker at bevare deres høje miljøprofilog bevare konkurrenceevnen i forhold til landtransportEn værktøjskasse til rederierneMarin gasolie med lavt svovlindholdAlternativt brændstof (Naturgas)Rensningsteknologi (Scrubber)Ækvivalente løsningerEU støttemidler
Det Blå Danmarks miljøsamarbejdeTeknologiudviklingForskningInnovationDemonstrationsprojekterSpredning af videnUddannelseReduktionsmålCO230 %SOX90 %NOX90 %
Green ship of the Future @ Sea
More than 50 ships @ sea withGSF technologies onboard……………….….And more to come
Green Ship of the Future - www.greenship.org
Rederiforeningens klimacharter•UN Global Compact•Strategiske og operationelle forandringer i rederierne•Handelsflådens brændstofforbrug og dødvægtstonnageoffentliggøres årligt.•I perioden 2007 til 2020 er målsætningen at øge skibeneseffektivitet med 25 % som følge af tekniske forbedringer ogfartreduktion.
Skibe udleder 2,7 % - transporterer 90 %
Skibe bringer 1 ton længst for 1 kg CO2
4,1 % årlig vækst i verdens transportbehov
IMO klimapakke med bindende reglerForventet vedtagelse juli 2011•Et klimamærke•Et værktøj til energibesparelser om bordForventet vedtagelse senere•Et økonomisk instrument
Andre miljøforhold•Ballastvand•Kloakspildvand•Affald•Bundmaling•Støj•Olie- og kemikalieforurening•Ophugning
Spørgsmål ?