Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 287
Offentligt
942344_0001.png
942344_0002.png

Notat

MiljøteknologiJ.nr. 001-03111Ref. IbnlsDen 6. januar 2011

Konkrete danske initiativer i relation til rådskonklusioner om bedre miljøpolitiske instrumen-

ter

Da rådskonklusionerne favner bredt, er de opdelt i en række temaer, som i det følgende præsente-res med eksempler på tilknyttede danske initiativer.

Udfordringer, handlinger og sammenhæng i miljøpolitikken

Under dette tema nævnes bl.a. behovet for et 7. miljøhandlingsprogram samt en ny miljø- og sund-hedshandlingsplan.Miljøministeriet arbejder målrettet på at sikre et 7. Miljøhandlingsprogram og dermed et sammen-hængende program med klare målsætninger, der kan udgøre rammen for fremtidens miljøpolitik.Da det 6. miljøhandlingsprogram udløber i 2012 under det danske formandskab, har Danmark engod platform for at arbejde for en opfølgning i form af et nyt miljøhandlingsprogram, og ministerietarbejder derfor allerede nu på at overbevise skeptikere om nødvendigheden af et 7. Miljøhand-lingsprogram med fokus på grøn vækst og ressourceeffektivitet.I forhold til en ny miljø- og sundhedshandlingsplan er det Kommissionens opgave at stå for udar-bejdelsen, men Danmark vil deltage aktivt i udarbejdelsen med sigte på, at betydningen af ekspo-nering af følsomme individer, som f.eks. børn og gravide, af kemiske stoffer fra mange forskelligekilder belyses. Desuden bør information om eksponeringen af kemiske stoffer fra forbrugerproduk-ter være et fokusområde i handlingsplanen, ligesom planen bør have fokus på hormonforstyrrendestoffer. Disse emner er det bl.a. lykkedes at få indskrevet i rådskonklusionerne om bedre styrings-instrumenter.

Miljøinformation

I forhold til at sikre øget miljøinformation gør Miljøministeriet meget i samarbejde med andre institu-tioner med henblik på at give det bedst mulige overblik over miljøets tilstand i Danmark:--Et nyt indikatorsæt til bæredygtighedsstrategien er under udarbejdelse, hvilket vil øge mu-ligheden for at følge udviklingen hen imod de fastsatte mål.Den seneste udgave af miljøtilstandsrapporten ”Natur og miljø 2009” bidrager væsentligt tilet opdateret overblik på miljødataområdet.Rapporten samler den nyeste viden om natur ogmiljø og er dermed en vigtig del af det faglige grundlag for miljøpolitikken i Danmark.Miljøportalen samler viden om natur og miljøforhold i hele landet.Konkurrenceevneredegørelsen udgives hvert år og rummer et kapitel om miljø og klimamed opdaterede miljødata.På EU plan bidrager den europæiske tilstandsrapport bl.a. med et overblik over opdatere-de data for EU landene.
---

Markedsbaserede virkemidler

En lang række initiativer er iværksat indenfor brug af markedsbaserede virkemidler. Blandt størreafgiftsinitiativer kan bl.a. nævnes:Forårspakke 2.0 fra marts 2009, der omfattede en grøn skattereform, hvor skatten på ener-giforbrug og forurening øges og indkomstbeskatningen sænkes. De grønne elementer er:oØgede energiafgifter på el og varme i husholdningeroIndførelse af energiafgift på brændsler og forøgede energiafgifter på el i erhvervoAftrapning af CO2-bundfradragoIndførelse af afgift på energi til airconditionoLigestilling af afgiftsregler for central og decentral kraftvarmeoIndførelse af afgift på smøreolieoPræcisering af regler vedr. afgift til vejbelysning mv. og transformerstationer.oIndførelse af andre klimagasser ved energianvendelseoForhøjelse af CFC-afgiftenoForhøjelse af spildevandsafgiftenoGrøn omlægning af registreringsafgiften for hyrevogne.oDer indføres grønne kørselsafgifter for lastbileroForøget vægt- og ejerafgift på dieselbiler uden partikelfilteroIndførelse af grønt miljøtillæg for fri biloIndførelse af grøn ejerafgift for varebiler.Aftalen om Grøn Vækst, juni 2009. Omlægning af pesticidafgiften, så de mest miljø- ogsundhedsbelastende pesticider pålægges den højeste afgift, mens mere skånsomme pesti-cider pålægges en relativt lavere afgift.

Finansiering af miljøpolitik og initiativer

De statslige midler til grøn forskning og innovation samt demonstration og udvikling er øget mar-kant fra 2006 til 2010. Stigningen er bl.a. et resultat af udmøntningen af globaliseringsaftalen fra2006 samt regeringens målsætning om at bruge 1 mia. kr. til forskning, demonstration og udviklingpå energiområdet fra 2010. Nedenfor gives et par eksempler på statslige bevillinger til grøn forsk-ning og udvikling (Kilde: Grøn vækst - Fakta om grøn forskning og udvikling):-------Det Strategiske Forskningsråd med ca. 1,8 mia. kr. fra 2006-2010Rådet for Teknologi og Innovation med ca. 750 mio. kr. fra 2006-2010Green Lab med 60 mio. kr. i 2010Handlingsplan for miljøeffektiv teknologi med 170 mio. kr. fra 2007-2010Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP) på fødevareområdet med 229 mio.kr. i 2010Center for grøn transport med ca. 50 mio. kr. i 2010Fornyelsesfonden med 760 mio. kr. fra 2010-2012

Miljøteknologi

Den 30. september 2010 fik Miljø- og Planlægningsudvalget en grundig orientering om status forhandlingsplanen om fremme af miljøeffektiv teknologi. For uddybet information henvises til det ud-leverede statusnotat om ”Implementering af den miljøteknologiske handlingsplan 2010 – 2011”.Handlingsplanen sætter fokus på udvikling, test og demonstration af miljøteknologi inden for områ-derne vand, luft og affald, partnerskaber samt regulering og innovation, herunder offentlig efter-spørgsel.
2